Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #1 Skrevet 24. august 2005 Ja, overskriften sier meg egentlig seg selv. Lurer altså på hvordan jeg lager dette... Tenkte å lage hodegjerde og noen pynteputer i samme stoffet (vet hvordan jeg syr putetrekk, så trenger ikke hjelp til det) og at sengeteppet skal ta opp en av fargene fra det noe mønstrede førstnevnte stoffet
liv Skrevet 24. august 2005 #2 Skrevet 24. august 2005 Skal du ha mykt hodegjerde?Eller bare trekke det? Har sett de fester stoffet med stiftemaskin på sånne shows på tv da.
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2005 #3 Skrevet 24. august 2005 Det er vel bare å finne en plate i riktig størrelse, sette på vatt og stoff, og stemple fast bak med en spikerpistol e.l.? Vil du ha nagler, så fester du på slike
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #4 Skrevet 24. august 2005 Tenkte et litt sånn mykt et ja... Innbiller meg at det også SER mykt ut... Hva fester jeg vatten med da? tenkte pappa kunne skjære ut noe med en eller annen maskin, også må jeg da feste vatt (hvor kjøper jeg det/må jeg legge flere lag/er det dyrt?) og til slutt stoff da. Stiftemaksin/spikerpistol var jo lurt, kjenner folk som har begge deler, så det får jeg ordnet.
sixx Skrevet 24. august 2005 #5 Skrevet 24. august 2005 Tenkte et litt sånn mykt et ja... Innbiller meg at det også SER mykt ut... Hva fester jeg vatten med da? tenkte pappa kunne skjære ut noe med en eller annen maskin, også må jeg da feste vatt (hvor kjøper jeg det/må jeg legge flere lag/er det dyrt?) og til slutt stoff da. Stiftemaksin/spikerpistol var jo lurt, kjenner folk som har begge deler, så det får jeg ordnet. ← Hvor lang tid har du tenkt til å bruke på dette? Vil vite det før jeg forklarer.
Gjest gjesten Skrevet 25. august 2005 #6 Skrevet 25. august 2005 Hansen og Dysvik har store ruller med vatt (1mx1m?). Mange som kjøper det til foring av sengetepper, så det er kanskje bredt. Tror også at andre sy/gardinforretninger har det også. Kanskje også hobbyforretninger?
Scheherazade Skrevet 25. august 2005 #7 Skrevet 25. august 2005 Hvordan er nattbordlampene deres? Hvis de står på nattbordet er det jo ikke vits i, men om det henger på veggen kan det være fint å lage opplegg til disse på hodegjerdet. Det du da gjør, er å skru fast noen lister bak langs kanten på hodegjerdet og dersom det er stort, midt på også. Nå har du fått en slags tynn kasse uten bakplate, om du skjønner. Nå kan du legge ledningene bak hodegjerdet, og feste lampene øverst i hjørnene på hodegjerdet eller rett over. Har gjort det sånn selv, og fint å slippe ledningene til lampen! Og ellers sånn som andre sider, dro vatt og stoff over en sponplate og stiftet på baksiden.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2005 #8 Skrevet 25. august 2005 Hvor lang tid har du tenkt til å bruke på dette? Vil vite det før jeg forklarer. ← Vet ikke... Men hvis du ikke er grei må du gjøre jobben du.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2005 #9 Skrevet 25. august 2005 Hvordan er nattbordlampene deres? Hvis de står på nattbordet er det jo ikke vits i, men om det henger på veggen kan det være fint å lage opplegg til disse på hodegjerdet. Det du da gjør, er å skru fast noen lister bak langs kanten på hodegjerdet og dersom det er stort, midt på også. Nå har du fått en slags tynn kasse uten bakplate, om du skjønner. Nå kan du legge ledningene bak hodegjerdet, og feste lampene øverst i hjørnene på hodegjerdet eller rett over. Har gjort det sånn selv, og fint å slippe ledningene til lampen! Og ellers sånn som andre sider, dro vatt og stoff over en sponplate og stiftet på baksiden. ← Har ikke nattbordslamper, har egentlig svært lite.
sixx Skrevet 25. august 2005 #10 Skrevet 25. august 2005 Tenkte et litt sånn mykt et ja... Innbiller meg at det også SER mykt ut... Hva fester jeg vatten med da? tenkte pappa kunne skjære ut noe med en eller annen maskin, også må jeg da feste vatt (hvor kjøper jeg det/må jeg legge flere lag/er det dyrt?) og til slutt stoff da. Stiftemaksin/spikerpistol var jo lurt, kjenner folk som har begge deler, så det får jeg ordnet. ← -Sag til ei plate av spon eller kryssfiner med stikksag. Du kan også bruke mdf-plate, men jeg tror det blir en del dyrere. -Klipp til passe tynn skumgummi, litt større enn platen. (Skumgummi kjøper du på kid-interiør ved siden av Malerstua på Slependen). -Fest skumgummien til plata med dobbeltsidig tape litt "her og der". Dette for å holde skumgummien på plass mens du trekker på stoff. -Ta så et stoffstykke, f.eks. et utslitt laken....og klipp det noe større enn platen med skumgummi. -Legg stoffet over platen med skumgummi...og fest med knappenåler langs kanten. Det vil da være et løst stykke stoff langs hele platen. -Sett platen opp på kant...og stift til stoffet på baksiden. Pass på at det blir jevn i overgangen mellom plate og skumgummi.....skumgummien skal ligge litt over platen hele veien. Teskje: skumgummien skal dekke hele forsiden av platen + kanten rundt, men ikke lenger enn kanten rundt. Stift stoffet stramt og jevnt. -Utenpå stoffet kan du nå godt legge et lag med platevatt (vet de har store ruller med det hos Stoff og Stil i Kobbervikdalen). Platevatten skal klippes så stor at den kan festes på baksiden. -Du kan godt feste platevatten med stiftepistol.....fordi det bare er viktig at den holder seg på plass mens du trekker stoffet (etterpå er det stoffet som holder den på plass). -Hvis du vil ha stoff på baksiden, så dekker du også baksiden med platevatt og stifter det stoffet du velger på baksiden....du stifter helt opptil den kanten som er mellom baksiden og forsiden, men ikke oppå kanten. -Så stifter du til stoffet på forsiden. Begynn øverst. Lag en brett på kanten av stoffet, med sårkanten inn mot baksiden og stift stoffet på baksiden....altså: trekk det over den lille kanten mellom bak og foran. Stift så nederst og til slutt på kantene. Pass hele tiden på at det blir jevnt og likt stramt. Pass også på at hjørnene blir pene....øv deg på det først....de skal foldes sammen på en måte. Bruk brede stifter og skikkelig stoff. Stoff og Stil har mye pent møbelstoff + store restekurver. Skal du ha knapper på gavelen? Husk at absolutt all stifting skal foregå på baksiden. Og ikke for mye tull oppi den senga så alt arbeidet blir forjeves.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2005 #11 Skrevet 25. august 2005 -Sag til ei plate av spon eller kryssfiner med stikksag. Du kan også bruke mdf-plate, men jeg tror det blir en del dyrere. -Klipp til passe tynn skumgummi, litt større enn platen. (Skumgummi kjøper du på kid-interiør ved siden av Malerstua på Slependen). -Fest skumgummien til plata med dobbeltsidig tape litt "her og der". Dette for å holde skumgummien på plass mens du trekker på stoff. -Ta så et stoffstykke, f.eks. et utslitt laken....og klipp det noe større enn platen med skumgummi. -Legg stoffet over platen med skumgummi...og fest med knappenåler langs kanten. Det vil da være et løst stykke stoff langs hele platen. -Sett platen opp på kant...og stift til stoffet på baksiden. Pass på at det blir jevn i overgangen mellom plate og skumgummi.....skumgummien skal ligge litt over platen hele veien. Teskje: skumgummien skal dekke hele forsiden av platen + kanten rundt, men ikke lenger enn kanten rundt. Stift stoffet stramt og jevnt. -Utenpå stoffet kan du nå godt legge et lag med platevatt (vet de har store ruller med det hos Stoff og Stil i Kobbervikdalen). Platevatten skal klippes så stor at den kan festes på baksiden. -Du kan godt feste platevatten med stiftepistol.....fordi det bare er viktig at den holder seg på plass mens du trekker stoffet (etterpå er det stoffet som holder den på plass). -Hvis du vil ha stoff på baksiden, så dekker du også baksiden med platevatt og stifter det stoffet du velger på baksiden....du stifter helt opptil den kanten som er mellom baksiden og forsiden, men ikke oppå kanten. -Så stifter du til stoffet på forsiden. Begynn øverst. Lag en brett på kanten av stoffet, med sårkanten inn mot baksiden og stift stoffet på baksiden....altså: trekk det over den lille kanten mellom bak og foran. Stift så nederst og til slutt på kantene. Pass hele tiden på at det blir jevnt og likt stramt. Pass også på at hjørnene blir pene....øv deg på det først....de skal foldes sammen på en måte. Bruk brede stifter og skikkelig stoff. Stoff og Stil har mye pent møbelstoff + store restekurver. Skal du ha knapper på gavelen? Husk at absolutt all stifting skal foregå på baksiden. Og ikke for mye tull oppi den senga så alt arbeidet blir forjeves. ← Knapper på gavelen??? Hva er det? Hvor er gavelen? Høøøøh... Hvor bor du? Malerstua på Slependen...? Ække så langt unna det nei... Høh, skal ikke si til deg når jeg skal dit og handle stoff, for da kommer du til å dukke opp der og gjøre narr av meg
sixx Skrevet 25. august 2005 #12 Skrevet 25. august 2005 Hvor er gavelen?Det er det du skal lage. for da kommer du til å dukke opp der og gjøre narr av meg Jeg har allerede vært i kontakt med dem....de skal ringe meg hvis det dukker opp ei lita snelle med en stakkar far på slep.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2005 #13 Skrevet 25. august 2005 Hvorfor skal jeg ha knapper på den? Neida, pappa tar gjerne litt styringen i butikker der han er litt enerådende. Men han har driti seg ut på slikt også... Han sa til mamma at hun ikke trengte å ta på vesir på vindskiene tre dager før sølvbryllupet... Det trengte hun...
sixx Skrevet 26. august 2005 #14 Skrevet 26. august 2005 Hvorfor skal jeg ha knapper på den?Jeg vet vel ikke....smak og behag det da. + at jeg fikk formidlet at jeg vet hvordan man gjør det.
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 18. september 2007 #15 Skrevet 18. september 2007 Jeg vet vel ikke....smak og behag det da. + at jeg fikk formidlet at jeg vet hvordan man gjør det. Vet du hvordan man trekker knapper og hvordan de festes? Fortell...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå