Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er ung eller uten jobb, så blir det nødvendig å sette seg ned å søke jobb. 

Da er det flere såkalte myter/overbevisninger (ideomer) folk gjerne kommer med, som jeg lurer på om bare er et reint salgstriks og en bløff: 

Hull i CV :Man skal ikke ha hull i CV, og CV skal ha et spesielt preg /språk eller utførelse for at MBA skal virke imponerende. Flere av mine arbeidsgivere har hengt seg opp i dette med hull i CV, jeg skjønner ikke hvorfor, og tenker de er **. Fordi noen av dem fikk det til å fremstå som at jeg latet meg mellom jobbene..

Man kan i tillegg kjøpe tjenester på nett som skriver den perfekte CV. Og viktigst av alt: det er viktig å fylle den opp med nye prosjekter, kurs eller utdanninger, som gjerne koster penger.

Jobbsøknad : Det samme gjelder her. Jobb søknaden skal ha en utførelse som er tiltalende for arbeidsgiver. Jobben blir å gjette seg frem til arbeidsgivers personlige preferanser på hva som er riktig i såfall. 

Innholdet skal være riktig, språket og form. Skrivefeil skal unngås, setningsstrukturer. (Hentet fra min Norskbok, vi har altså servert ungdom dette) Her også er det et marked, du kan kjøpe perfekte søknader på nett. Men det er jo ikke til å stikke under en stol, at det er ingenting o veien med folk som ikke skriver perfekt Norsk, og disse trenger også godt betalte jobber. 

Så har man alle kursene man kan kjøpe,  eller utdanningene som koster skjorta. Veldig mange utdanner seg, og jobber ikke som det de utdanner seg til seinere.. 

Joda:alt ovenfor kan tas med en klype salt, fordi det finnes helt klart kvalifikasjoner som gjør at folk ikke kan være egnet til en jobb. (Eks maler som mangler hender osv) Men ville h*n da søkt den jobben? Det ligger likevel veldig  alvorlige  premisser gjemt imellom påstandene over. Er det flere som ser de? 

Det får meg også til å tenke: Hva er det for slags "kvalitetsspress" vi gir videre i arv til barna våre. Læring består ikke bare av solitære timer i bøkene, eller best karakterer. Hvor blir det av samarbeidet og de mellommenneskelige verdiene i slike "holdninger" om å bære best? Markedet for utdanning syns jeg har blitt suspekt på grunn av disse tingene. 

Flere som har delt noen av disse tankene? 

Anonymkode: d3720...22a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hull i CV’en er greit nok det, men da vil jeg vite om du har backpacket i Sør-Amerika eller sittet i fengsel :P 

Anonymkode: f9d08...311

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hull i CV’en er greit nok det, men da vil jeg vite om du har backpacket i Sør-Amerika eller sittet i fengsel :P 

Anonymkode: f9d08...311

Men, det vil du aldri få vite i en søknad uansett😂 

Hei jeg heter Per. Jeg slår kona mi, men ikke nå lenger🤷‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stemmer for å forsøke å roe ned litt disse merkelige holdningene til jobb😂

Jeg var der selv for 10 år siden, der jeg tenkte.. Wow... Jeg må bevise innsatsen min (som jeg tenkte var ganske uskyldig, men ganske mange i verden kan gjøre akkurat det samme som meg, det er sannheten).. 

Men jeg blei jo skuffet etterhvert, fordi min innsats ble ikke belønnet over tid slik jeg håpet. Og jeg stod på til fingrene mine og intellektet mitt var fliser opp.  Men heldigvis oppdaget jeg disse tingene, og jeg tenker kanskje flere har gått igjennom det samme. Det er jo skikkelig tullete😂🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du setter det veldig på spissen. Hull i CV-en er som regel helt greit, men det beste er å forklare dem (hjemmeværende med små barn, sykdom, backpacking osv.). Hvis ikke tenker man lett det verste.

Man trenger ikke betale noen for å lage CV og søknad, men de må være ryddige og forståelige. Har man MBA klarer man det, altså. 

Anonymkode: 09b20...559

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med statlig ansettelser og 90% av stillingene vi må legge ut er uansett tiltenkt bekjente og venner av sjefene så sammen hvor god CV eller søknad man har så har man ikke sjangs. Men stillingene må legges ut grunnet regler rundt dette.

Anonymkode: 277fb...119

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg synes du setter det veldig på spissen. Hull i CV-en er som regel helt greit, men det beste er å forklare dem (hjemmeværende med små barn, sykdom, backpacking osv.). Hvis ikke tenker man lett det verste.

Man trenger ikke betale noen for å lage CV og søknad, men de må være ryddige og forståelige. Har man MBA klarer man det, altså. 

Anonymkode: 09b20...559

https://cvguru.no/

Setter det ikke på spissen sånn egentlig. Jeg skriver jo nettopp at man ikke skal tolke innlegget slik. Og det et som er sikkert er at: Folk tror på mye av dette.. Det at slike nettsteder eksisterer er jo faktisk levende bevis på det. Jeg syns det er helt vilt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg jobber med statlig ansettelser og 90% av stillingene vi må legge ut er uansett tiltenkt bekjente og venner av sjefene så sammen hvor god CV eller søknad man har så har man ikke sjangs. Men stillingene må legges ut grunnet regler rundt dette.

Anonymkode: 277fb...119

Dette tror jeg eksisterer overalt. Personlig har jeg skaffet jobb på samme måte, fordi jeg fant ingen annen løsning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hull i CV :Man skal ikke ha hull i CV, og CV skal ha et spesielt preg /språk eller utførelse for at MBA

*Hull i CV :Man skal ikke ha hull i CV, og CV skal ha et spesielt preg /språk eller utførelse for at man skal virke  imponerende.. 

Dere får tåle korrekturleifer folkens. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...