AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 Jeg er 41 år og har det siste året gått gjennom tøff kreftbehandling. nå synes jeg at jeg ser sliten og gammel ut. det føles som om jeg har fått dobbelt opp med rynker på det siste året. jeg har aldri brukt noe særlig i ansiktet. Bare en mild hudkrem etter dusj hver morgen. Jeg har en ganske tørr hud. nå lurer jeg på hvilke rynkekrem som ikke ruinerer meg, men som samtidig kan gi effekt? Anonymkode: b59b1...2e0
Roci Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Klem til deg, det høres tøft ut! ❤️Det eneste virkestoffet som har dokumentert effekt mot rynker, er såkalte retinoider, altså ulike former for A-vitaminsyre. De mest effektive formene som fås kjøpt uten resept fra lege/hudlege er retinol og retinaldehyd. Sistnevnte er både mer effektiv og mer skånsom mot huden enn retinol, og vil nok passe bra til deg som har tørr hud. Bruk av retinoider medfører som regel økt behov for fukt, så du må nok kanskje investere i en "rikere" fuktighetskrem også. Høy solfaktor på dagtid er også viktig når man bruker retinoider. Foreslår et serum med retinaldehyd (eller retinol), da serum er mer effektivt enn en krem. Jeg vet ikke hvilket budsjett du har, men dette er et bra produkt å begynne med: https://www.skincity.com/no/medik8/crystal-retinal-3-serum-30-ml?market=NOR. Jeg liker også denne veldig godt, den var mitt første møte med retinol. Konsentrasjonen er på 0,2% som er veldig greit å begynne med. Etterhvert som huden bygger opp toleranse, kan du øke til produkter med høyere konsentrasjon, det gjelder både retinol og retinaldehyd. Noe som er greit å være oppmerksom på, er at det vil ta tid før du ser resultater på rynkene, alt fra 3-12 måneder. Du kan også vurdere å legge til et C-vitaminserum, det beskytter og gir glød til sliten hud. Noen gode c-vitaminserum å begynne med er bl.a. dette og dette. Begge inneholder en form for c-vitamin som heter sodium ascorbyl phosphate, som er en stabil, skånsom og samtidig effektiv form for c-vitamin. Begge serumene inneholder i tillegg vitamin E og fuktgivende ingredienser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå