Gå til innhold

Kan paracet og ibux hindre muskelvekst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sikkert et imari dumt spm, men jeg tenker slik at hvis disse midlene er bettennelsesdempende så vil vel det si at de bremser betennelse og om man har trent styrke så vil jo kroppen gå i betennelse for å bygge seg opp igjen - men om den ikke klarer det så får ve ikke kroppen reparert seg ordentlig etter trening slik at det blir vanskelig å bygge ? Skal ikke bygge på et profoskjonelt nivå, men har lite muskler og fungerer dårlig, men får ikke bygd opp ordentlig. Vil legge til at jeg er henvist til fysio , men har prødv å starte litt selv nå. 

Anonymkode: 4afd3...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

er det ingen som vet svaret på det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

er det ingen som vet svaret på det her?

Ser ikke slik ut, nei.

Anonymkode: 36414...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spørsmål det ikke finnes et godt fasitsvar på per i dag utifra det jeg kan se etter et kjapt søk i forskningslitteraturen.

Mange idrettsutøvere benytter spesielt NSAIDS for å kunne prestere bedre, da det øker smertetoleranse, men den linkede oversiktsartikkelen (fra 2018) påpeker at det er sprikende resultater i forskningen. Relis oppsummerer denne artikkelen på norsk:

Vi har ikke funnet relevante kliniske studier av langsiktige effekter av bruk av NSAIDs til behandling av idrettsskader. I en oversiktsartikkel ble det funnet to små studier der dette er undersøkt hos friske unge personer, og forfatterne oppgir at det er for lite data til å trekke noen konklusjoner. De to tilgjengelige studiene antyder imidlertid at muskelstyrke og muskel hypertrofi etter styrketrening ble redusert hos brukere av høy-dose ibuprofen, mens det ikke var noen slik effekt ved bruk av lavdose-ibuprofen (Lundberg). Det gjenstår å se om kronisk bruk av NSAIDs faktisk gir bedre eller dårligere idrettsprestasjoner, redusert tilheling av skade eller hyppigere skader. Flere gode studier må til for å forstå implikasjonene av bruk av smertestillende hos idrettsutøvere.

Jeg vil tippe at i ditt tilfelle vil bruk av smertestillende ha lite effekt på muskelbygging.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...