Gjest Lurer på Skrevet 24. august 2005 #1 Del Skrevet 24. august 2005 Vel, nå er det egentlig ikke snakk om å legge opp nederste kant på kjolen, men å korte stroppene (eller hva man kaller de). Heter det kanskje å legge inn? Tenkte at det var jo bare snakk om å sy på "baksiden", slik man ikke ser sømmen, men kjolen har fôr på innsiden av kjolen (slik at man ikke ser noen sømmer eller tråder). Det er altså ikke en enkelt-stropp, men ganske lik denne: http://www.kvinneguiden.no/bryllup/4images...hp?image_id=418 Jeg har kjøpt kjolen billig og det er snakk om å korte disse stroppene bare en cm, og håpte jeg kunne gjøre dette selv. Det blir liksom dumt å betale mer for å legge de inn en cm enn hva hele kjolen kostet... Noen som vet hvordan man gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2005 #2 Del Skrevet 24. august 2005 Det er ikke så veldig lett det der...spesielt ikke om det er sydd på kanten av stroppene. Er det en søm midt på stroppen? Den må du sprette opp, sammen med sidene. Håper at stroppene er rette, det gjør arbeidet mye lettere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurer på Skrevet 24. august 2005 #3 Del Skrevet 24. august 2005 Hmm... vel, den er sydd sammen helt på toppen, og "alle" sømmene, både de oppe og på kantene, er på innsiden. I tillegg er det (altså ett unntak av innsidesøm) en yttersøm på baksiden langs den ene kanten (innerkanten). Denne sømmen er mitt største hinder. Den er sydd på sist og går gjennom bare ett lag av tøy (forstoffet). Alle disse innsidesømmene kan jeg ordne ved å "vri" kjolen (toppen er åpen i bunn) og så sy på innsiden av kjolestoffet og forstoffet, men jeg må altså først sprette den sømmen som vises på utsiden av forstoffet. Den sømmen er sydd på til slutt og går langs hele bryst og ryggpartiet i tillegg til opp på skulder(stropp). Betyr det at jeg må sprette hele den for så å sy på igjen, eller kan jeg feste tråden der jeg drar inn i stroppen når jeg syr sammen på innsiden? Stroppene er rette, slik som toppen på kjolen som jeg la inn link. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 24. august 2005 #4 Del Skrevet 24. august 2005 Sprett først opp det du må for å få sydd "innersømmene"...vreng toppen igjen. Bruk strykejern med fuktig klede og press over der du har sydd "innersømmen" etter at du har vrengt toppen tilbake igjen. Prøv å plassere stoffet sånn at nålen treffer den "utenpåsydde" sømmen. Blir det ikke pent....så må du sprette opp hele. Ikke noe å grue for....går ikke det ene...så går det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurer på Skrevet 30. august 2005 #5 Del Skrevet 30. august 2005 Tusen takk for svar dere to! Tror jeg går til syerske med den selv om den var billig, for den er veldig pen og jeg vil ikke ødelegge den. Totalt så får jeg jo en veldig billig kjole uansett. Men jeg må jo trene meg, men det får enten bli på mindre pene kjoler eller gamle kjoler. Skulle ønske det fantes mer veiledning på nett eller lignende, så jeg slapp å melde meg på sykurs (eller å feile på 20 kjoler før jeg får det til). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 30. august 2005 #6 Del Skrevet 30. august 2005 Men det er jo veldig enkelt da....bare se hvordan det er gjort på kjolen fra før....så tenker du litt hvordan du rent praktisk må gjøre for å få den sånn igjen (bare litt mindre)....så gjør du det sånn. Å sy er veldig enkelt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå