AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 jeg er 21 år gammel og sliter enda med underjordiske kviser. jeg sitter igjen med røde arr (hyperpigmentering) som resultat. er det noe som hjelper mot slike kviser? Anonymkode: c8207...087
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Lege -> hudlege -> isotretinoin Anonymkode: 1f74c...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Jeg hiver meg på med spørsmål om de røde arrene. Jeg har fått små røde arr etter et kviseutbrudd jeg fikk for ca 2 måneder siden, kvisene er borte, men er erstattet av små røde fargeforskjeller i huden der kvisene var. Dette var også underjordiske kviser. Jeg er 50 år og lurer på om de går bort av seg selv etter en tid eller om jeg bør gjøre noe? Anonymkode: 8fbfb...aa0
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hiver meg på med spørsmål om de røde arrene. Jeg har fått små røde arr etter et kviseutbrudd jeg fikk for ca 2 måneder siden, kvisene er borte, men er erstattet av små røde fargeforskjeller i huden der kvisene var. Dette var også underjordiske kviser. Jeg er 50 år og lurer på om de går bort av seg selv etter en tid eller om jeg bør gjøre noe? Anonymkode: 8fbfb...aa0 For din del er det nok rosacea du har og ikke kviser. Anonymkode: e752e...b43
Roci Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hiver meg på med spørsmål om de røde arrene. Jeg har fått små røde arr etter et kviseutbrudd jeg fikk for ca 2 måneder siden, kvisene er borte, men er erstattet av små røde fargeforskjeller i huden der kvisene var. Dette var også underjordiske kviser. Jeg er 50 år og lurer på om de går bort av seg selv etter en tid eller om jeg bør gjøre noe? Anonymkode: 8fbfb...aa0 Forutsatt at det er kvisearr og ikke rosacea du har, kan du gjøre som AB over skriver, kontakt hudlege og få resept på tretinoin. Det du kan gjøre selv uten å gå veien om hudlege, er å bruke skånsom rens og fukt (ingen alkhol, parfyme, eteriske oljer eller andre uttørkende eller irriterende ingredienser), eksfoliering med BHA 2-3 kvelder i uka og bruk høy solfaktor på dagtid. Du kan også bruke et serum med niacinamide på dagtid. I tillegg kan du vurdere behandling hos hudpleier, f.eks. IPL (laserbehandling) eller kjemisk peeling (kraftigere enn hva du kan utføre hjemme på egen hånd). Endret 17. mars 2021 av Roci
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Roci skrev (13 minutter siden): Forutsatt at det er kvisearr og ikke rosacea du har, kan du gjøre som AB over skriver, kontakt hudlege og få resept på tretinoin. Det du kan gjøre selv uten å gå veien om hudlege, er å bruke skånsom rens og fukt (ingen alkhol, parfyme, eteriske oljer eller andre uttørkende eller irriterende ingredienser), eksfoliering med BHA 2-3 kvelder i uka og bruk høy solfaktor på dagtid. Du kan også bruke et serum med niacinamide på dagtid. I tillegg kan du vurdere behandling hos hudpleier, f.eks. IPL (laserbehandling) eller kjemisk peeling (kraftigere enn hva du kan utføre hjemme på egen hånd). Meget lite sannsynlig at en 50-åring har et kviseutbrudd... Anonymkode: e752e...b43
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Lege -> hudlege -> isotretinoin Anonymkode: 1f74c...6e7 Dette har hjulpet mine tenåringer 👍 Ikke slet de så veldig med bivirkninger heller. Anonymkode: 0b8c6...0c3 1
Roci Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Meget lite sannsynlig at en 50-åring har et kviseutbrudd... Anonymkode: e752e...b43 Det er faktisk relativt vanlig i forbindelse med bl.a. overgangsalder. Hormoner, vet du Nå sier jo ikke AB#3 noe om hvorvidt hun er kommet i overgangsalderen, så det kan selvsagt være rosacea, som også mange får i voksen alder. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #9 Skrevet 17. mars 2021 må det ikke være veldig alvorlig akne for å få utskrevet isotretinoin? Anonymkode: c8207...087
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #10 Skrevet 17. mars 2021 Hei. 50 åringen her. Jeg har ikke kommet i overgangsalderen, men har helt klart hatt tidvis kviseutbrudd rundt haka i hele mitt voksne liv. Leste meg opp på rosacea og det kan godt tenkes jeg har fått dette også, da jeg opplever tidvis "rødming", men det står at kviser kommer skjeldent rundt munnen/haka der jeg får de. De røde små flekkene jeg har nå, kommer helt klart fra en runde med litt dype kviser. Tusen takk for tips og råd, jeg skal prøve ut 😊 Anonymkode: 8fbfb...aa0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå