Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg testet positivt i dag på digital CB, men fikk også positiv test i går! Jeg er så lykkelig ❤️
Jeg ringte inn og avtalte tider med legen nå som jeg vet at jeg er gravid. Da fikk jeg spørsmålet om jeg hadde kromosomavvik i nær familie og svarte ja på dette da jeg har en fantastisk liten nevø med downs syndrom. På grunn av mitt svar ville de booke inn en tid til samtale med lege for å se om jeg kanskje skal ta et sånt NIPT-test. Jeg har fått tid til 15. April for å prate med en lege for å se hans bedømning om jeg trenger et NIPT-test.

Mine spørsmål er:
Har noen tatt en NIPT-test? Hva får man vite på testen? Hvor stor risk har jeg for å få et barn med kromosomavvikelser når både jeg er 26 (fyller 27 om 2 uker) og samboern er 26. Vi er friske begge to og jeg har tatt nødvendige vitaminer i flere måneder nå for å forberede kroppen på å bli gravid. Det er foresten min halvbror fra fars side som har fått en sønn med downs syndrom.

Et annen litt mer "spennende" spørsmål:

Får man vite kjønnet når man tar et NIPT-test?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Lykkeligung said:

Hei!

Jeg testet positivt i dag på digital CB, men fikk også positiv test i går! Jeg er så lykkelig ❤️
Jeg ringte inn og avtalte tider med legen nå som jeg vet at jeg er gravid. Da fikk jeg spørsmålet om jeg hadde kromosomavvik i nær familie og svarte ja på dette da jeg har en fantastisk liten nevø med downs syndrom. På grunn av mitt svar ville de booke inn en tid til samtale med lege for å se om jeg kanskje skal ta et sånt NIPT-test. Jeg har fått tid til 15. April for å prate med en lege for å se hans bedømning om jeg trenger et NIPT-test.

Mine spørsmål er:
Har noen tatt en NIPT-test? Hva får man vite på testen? Hvor stor risk har jeg for å få et barn med kromosomavvikelser når både jeg er 26 (fyller 27 om 2 uker) og samboern er 26. Vi er friske begge to og jeg har tatt nødvendige vitaminer i flere måneder nå for å forberede kroppen på å bli gravid. Det er foresten min halvbror fra fars side som har fått en sønn med downs syndrom.

Har du googlet nipt test og lest om testen selv?

Anonymkode: 3d58f...4af

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du googlet nipt test og lest om testen selv?

Ja det har jeg, men jeg vil gjerne høre fra noen som har gjennomgått testen og har egne erfaringer. Mest fordi jeg ble litt skremt da jeg mulig er kandidat for en sånn type test. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare satt pris på å få tilbud om en slik test. I stedet for å lure og bekymre seg vil man jo vite med sikkerhet mer om helsen til baby. Det er en enkel blodprøve som ser etter ulike avvik i genene til baby (disse skilles ut i ditt blod). Det er en mye bedre metode enn enn invasiv med risiko for abort. Om det er noe funn på prøvene står du allikevel fritt til å ta egne valg. Men jeg ville nå heller visst tidligere i forløpet av graviditeten enn å ikke vite. Det er dessverre ikke alt som kan avdekkes på en ultralyd.

Anonymkode: 79b01...9b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Lykkeligung said:

Ja det har jeg, men jeg vil gjerne høre fra noen som har gjennomgått testen og har egne erfaringer. Mest fordi jeg ble litt skremt da jeg mulig er kandidat for en sånn type test. 

Om du googler igjen og leser om NIPT saa ser du at man kan faa opp prosenter og se hvor stor sjanse det er for de forskjellige sykdommene. Vi vet jo ikke det for hodet heller, men kan bare dele erfaringer rundt hvordan det er aa ta testen. Er jo bare aa ta testen..hjelper ikke aa bekymre seg saa mye paa forhaand...lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Du er veldig heldig som får tilbudet om denne testen. Jeg kommer nok ikke til å få det når jeg blir gravid med nr to, men jeg vil gjerne gå privat for å betale å få tatt den der, for jeg vil gjerne vite at barnet mitt er friskt.

Anonymkode: 7efec...722

Skrevet

Om jeg får tilbudet om å ta testen så kommer jeg selvfølgelig til å takke ja ❤️ Det var bare tanken på at noen andre enn meg tenkte at det finnes et mulighet for avvik i mitt barn. Det er jo ikke noe moro å høre, da jeg så klart ønsker et friskt barn ❤️ Men jeg må nok bare la det synke inn litt, har helseundersøkning på fredag så da kan jeg evt spørre litt mer om det jeg lurer på :) Takk for svar, jeg trengte nok bare å få luftet det litt!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Danmark, her velges den fra, ikke til. Jeg tok den, syntes det var betryggende og vite mest mulig. Kjønn sier den ikke noe om;)

Anonymkode: 119ae...35d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i Danmark, her velges den fra, ikke til. Jeg tok den, syntes det var betryggende og vite mest mulig. Kjønn sier den ikke noe om;)

Så i Danmark får alle gravide tilbudet om testen?😮 heldige! Skulle vært sånn her også! Jeg vet uansett ikke om jeg hadde tatt abort om det hadde vist seg å feile ungen min noe som downs, men vet ikke om jeg hadde hatt energi til å ha et barn med mer behov rett og slett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så i Danmark får alle gravide tilbudet om testen?😮 heldige! Skulle vært sånn her også! Jeg vet uansett ikke om jeg hadde tatt abort om det hadde vist seg å feile ungen min noe som downs, men vet ikke om jeg hadde hatt energi til å ha et barn med mer behov rett og slett. 

Ja, du må selv velge den bort om du ikke vil ha den. Den kalles ikke NIPT her, men sånn jeg forstår er den veldig lik.

AnonymBruker
Skrevet
Lykkeligung skrev (2 timer siden):

Hei!

Mine spørsmål er:

Hei! Vi tok NIPT test fordi vi rett og slett ville vite. Det ingen sa til oss, var at når du åpner brevet så står det med STORE BOKSTAVER hvilket kjønn barnet er 😅 så vør obs på det hvis du ikke vil vite. 

I tillegg til downs sjekket de to andre kromosomer, langt mer alvorlige enn downs. (Vi bor i utlandet men antar de sjekket de samme tingene i Norge nå).

Hvor stor sjanse det er for at du får barn med downs, må du snakke med legen om. Du er jo ung, men familiehistorikken din trekker sjansene opp litt. Hvis dere uansett ikke ønsker abort dersom barnet har downs, ser jeg liten grunn til å ta testen, annet enn evt å forberede dere om nødvendig. 

Min mann og jeg tok en lang samtale om hva vi skulle gjøre før testresultatet kom tilbake. Og konkluderte med at vi kom til å beholde uavhengig av resultat. Tror det er viktig å ha en mening før dere ser svaret, for å tenke mest mulig rasjonelt. 

Lykke til og gratulerer med graviditeten! 

Anonymkode: ef4e0...b1b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei! Vi tok NIPT test fordi vi rett og slett ville vite. Det ingen sa til oss, var at når du åpner brevet så står det med STORE BOKSTAVER hvilket kjønn barnet er 😅 så vør obs på det hvis du ikke vil vite. 

I tillegg til downs sjekket de to andre kromosomer, langt mer alvorlige enn downs. (Vi bor i utlandet men antar de sjekket de samme tingene i Norge nå).

Hvor stor sjanse det er for at du får barn med downs, må du snakke med legen om. Du er jo ung, men familiehistorikken din trekker sjansene opp litt. Hvis dere uansett ikke ønsker abort dersom barnet har downs, ser jeg liten grunn til å ta testen, annet enn evt å forberede dere om nødvendig. 

Min mann og jeg tok en lang samtale om hva vi skulle gjøre før testresultatet kom tilbake. Og konkluderte med at vi kom til å beholde uavhengig av resultat. Tror det er viktig å ha en mening før dere ser svaret, for å tenke mest mulig rasjonelt. 

Lykke til og gratulerer med graviditeten! 

Anonymkode: ef4e0...b1b

Hei!

Tusen takk for at du delte! Jeg tror nok at jeg vil ta testen om jeg får tilbudet! Jeg bor heller ikke i Norge, men bor i Sverige så det burde vel være ganske likt Norge tenker jeg.

Jeg vil gjerne vite hva kjønnet er så det hadde ikke gjort noe å få vite det, men kan jo være bra på å være forberedt på at man får vite det i det brevet så man ikke åpner det alene! :) 

Takk for lykkeønskninger :klem:Er en spennende tid framover nå uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...