Gå til innhold

Hermetiske bønner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står ofte at hermetiske bønner skal avrennes. Men skal de skylles? De ligger jo i en slags saltlake. Får en bort saltet ved å skylle de, mon tro, eller har det trekt inn i bønnene?

Er det noen forresten vet om det er næringsmessig forskjell på hermetiske bønner og bønner en koker på selv i timesvis? For jeg tror neppe jeg klarer å gjennomføre så lange koketider...

Tenkte å begynne å bli flink å ha bønner som tilbehør til middager! Ønsker å bli litt sunn! :hoppe: Har også kjøpt meg røde linser og skal lage linsestuing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bønner bør skylles, for å få bort det sleipe saltlakelaget. Jeg foretrekker iallefall det.

Prøv kikerter også, hvis du vil variere!

Skrevet

Kikerter er notert. :)

Kalde eller varme kikerter/bønner ved middag?

Skrevet (endret)

Jeg skyller dem, synes laken er ekkel. Jeg bruker mest hermetiske bønner/kikerter, synes faktisk det smaker best, og så slipper jeg å tenke på å legge dem i bløt dagen før.

Jeg tror forøvrig ikke det er noen nevneferdig forskjell ernæringsmessig.

Endret av Arkana
Skrevet
Kalde eller varme kikerter/bønner ved middag?

Ja, takk, begge deler. ;)

Kalde kikerter i salater, blandet med couscous o.l.

Kikerter i gryteretter, paier, supper og alt annet du måtte ønske. Eller du kan lage falafel ("kikert-kaker") som en god vegetarmiddag, gjerne med yoghurtdip eller hummus (kikertmos) som tilbehør til maten.

Skrevet (endret)

Jeg synes også det fungerer bra å kombinere kikerter eller linser med fisk - og stort sunnere blir det ikke. ;)

Torskefilet med kikerter og spinat

(2 pers)

500 fersk filet av torsk eller hyse

1/2 sitron i skiver (gjerne usprøytet)

1 boks kikerter

1 stor pakke frisk spinat

1/2 rød chili

1-2 fedd hvitløk

olivenolje

5-6 middelhavsansjos (kan sløyfes)

salt og pepper

liten smørklatt

extra virgin olivenolje

Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min.

Stek imellomtiden hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og evnt middelhavsansjos, og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør inn litt smør, og smak til med salt og pepper.

Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkner, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker.

Prøv også gjerne foliebakt laks med sitron og tomat- og linsesalat - du finner oppskriften i denne tråden. :)

Endret av piaf
Skrevet

Jeg pleier å blande kikerter, tomat, agurk og tunfisk og ta med i en boks til lunsj. Kverner pepper over.

Veldig godt og sunt. Supert alternativ til matpakken.

Skrevet

Den fiskeoppskriften skal jeg prøve!! Men fy flate så dyrt det er for fersk torsk i butikken, nesten like dyrt som laks. Må hjem til far og fiske på sjøen snart..

Kikertlunsjen var en kjempeide!! Flere sunne kikert/bønne-ideer mottas med stor takk. :)

Skrevet

Kjøper stort sett alltid bønner, kikerter, linser ol i innvandrerbutikk. De er mye billigere.

Limabønner eller butterbeans tror jeg det heter på engelsk er kjempegodt i wok.

Har bønnene alltid i sil og skyller godt av. Syns det er best.

Skrevet

Falafel (30 stk)

1 grovhakket løk

1 presset hvitløksfedd

400 g poteter

1¼ kopp kikerter (hermetiske eller kokte)

½ ts malt kanel

½ ts malt spisskummen

¼ ts chilipulver

⅓ kopp persille

litt mel

1 liten grønn agurk

¾ kopp yoghurt naturell

½ ts malt spisskummen

2 ts hakket mynte

Fres løk og hvitløk til løken er myk. Kok potetene myke og mos dem. Kjør løkblandingen, potet, kikerter, krydder og persille i en hurtigmikser. Form til boller som settes på bakepapirkledte brett. La stå i kjøleskap 1 time. Rull dem i mel og frityrstek til de er gylne. La renne av seg på kjøkkenpapir og server med yoghurt dip.

Grønnsaksgryte (6 pers.)

1 kg auberginer

⅓ kopp olivenolje

1 hakket purre

2 hakkede hvitløksfedd

1 ts malt spisskummen

1 ts kardemomme

1 ts gurkemeie

1 ts paprikapulver

½ ts kanel

2 bokser hermetiske tomater

1 boks hermetiske kikerter

3 små squash, i skiver

350 g gule squash, delt i to

200 g babygulrøtter, delt i to

½ kopp ristede hakkede pistasjnøtter

⅓ kopp hakket persille

150 g grønne bønner, delt i to

¼ kopp hakket mynte

¼ kopp korianderblader

1 ½ kopp grønnsaksbuljong

500 g strimlet spinat

Del auberginene i 1 cm skiver. Pensle med oljen og legg på stekebrett. Grill på begge sider til de er lysebrune og la renne av på kjøkkenpapir. Del skivene i to.

Varm resten av oljen og fres purre, hvitløk og krydder til purren er myk. Tilsett tomater, kikerter, grønnsaker, nøtter, urter og buljong og la koke under lokk til grønnsakene er møre. Tilsett spinat og auberginer og la koke 5 minutter.

Kikerter, chili og korianderkaker med rødløk-salat (4 pers.)

225 g kikerter, lagt i bløt over natten

2 små røde chili, uten frø, finhakket

15 g koriander

1 ts korianderfrø

1 ts spisskummenfrø

50 g smør

1 liten finhakket løk

1 liten grønn paprika, finhakket

3 finhakkede hvitløksfedd

1 ts gurkemeie

500 g gresk yoghurt/matyoghurt

revet skall av ½ sitron

1 ss sitronsaft

salt/pepper

1 stort vispet egg

3 ss sammalt hvete, fin

2 ss olje

1 rød løk, skåret i tynne halvmåner

1 ts revet sitronskall

saften av 1 sitron

3 ss koriander

Hell kikertene i en kjele, og dekk dem med vann. Kok opp og la småkoke ca 30 minutter. Bland løken med sitronskall, saft og koriander og la marinere minst 30 minutter.

Rist koriander og spisskummenfrø i tørr panne noen minutter. Knus dem.

Fres løken og paprika i smøret, sammen med hvitløk og chili til de er myke og begynner å brunes. Rør inn krydrene og gurkemeie og la steke ½ minutt til. Mos kikertene i foodprocessor sammen med koriander. Rør inn løk, krydder, 3 ss av yoghurten og sitronskall og saft. Form til 12 kaker som dyppes i egg og så i mel. Stek dem i olje ca 1 minutt på hver side og server med rødløksalaten og yoghurt.

Varm salat med kikerter og fetaost (4 pers.)

1 rød løk

saften av 1 sitron

2 bokser kikerter

300 g cherrytomater

1 ss olivenolje

2 ts malt spisskummen

200 g fetaost

3 ss frisk mynte

Skjær løken i tynn skiver og legg i sitronsaften. Ha kikertene i en ildfast form sammen med tomatene, bland inn olje og spisskummen. Stek ved 200 grader i 5 minutter. Bland alt i en serveringsbolle og server med godt brød til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...