Gå til innhold

Hvordan bli GLAD?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn midt på treet, en flat linje hele tiden. Det skjer jo selvfølgelig at jeg ler når noe morsomt blir sagt eller gjort, men det er lenge siden jeg har kjent på lykkefølelse, glede, oppstemthet.  Er liksom bare flat. Jeg er så langt unna de personene som bare smiler og ler hele tiden, skjønner nesten ikke at de orker. 
Jeg har tatt blodprøve, ingen av de typiske manglene.  

Hvordan kan jeg bli gladere? Lykkeligere? 

Anonymkode: ed7e1...1db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg. 😔 Jeg husker ikke sist jeg hadde skikkelig latterkrampe. Savner det. Føler at jeg bare klistrer på meg ett smil og en fake latter for å være hyggelig. Utrolig slitsomt. 

Anonymkode: a944c...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør noe så banalt som å notere happy moments.  Begynte med det for 4-5år siden. Følte aldri jeg var glad. Fikk et tips om det fra en venninne. Det hjalp meg å få fokus over på de fine tingene i livet. 

Bare så det er sagt, jeg hadde/har ikke  depresjon, jeg bare syntes livet var grått. 

Happy moment kan være alt fra småting som en god historie i lunsjpausen, sol i fjeset, møte en gammel venn i forbifarten osv, til store ting som bursdag og fest. 

Jeg setter av ti minutter på kvelden til å skrive ned happy moments. Skriver ned hulter i bulter og aldri daget eller uker. Skrev det som dagbok først, men da begynte jeg å sammenligne dager og uker. Nå er hele boka en sammenhengende kosebok. 

Det høres shallow ut, men jeg er fornøyd. Brukte litt tid på komme igang. Jeg ler mer nå enn før og det var målet mitt. 

Anonymkode: 3359a...c0d

• Liker 3
Skrevet

Du kan øve deg på å bli gladere. Les positive nyheter, se oppløftende serier, sett pris på det som er bra i livet ditt. Bruk i allefall litt tid hver dag på å finne minst 3 ting som har vært positive den dagen (trenger ikke være store ting, men for eksempel god mat, en behagelig dusj eller møte med en venn).

Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være anhedoni, som er vanlig ved depresjon. 

Det er at man har mister evnen til å kjenne genuin glede og interesse for ting. Feks at du ikke lenger kjenner interesse for noe du likte før osv. 

Anonymkode: a059b...353

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er sånn midt på treet, en flat linje hele tiden. Det skjer jo selvfølgelig at jeg ler når noe morsomt blir sagt eller gjort, men det er lenge siden jeg har kjent på lykkefølelse, glede, oppstemthet.  Er liksom bare flat. Jeg er så langt unna de personene som bare smiler og ler hele tiden, skjønner nesten ikke at de orker. 

Jeg tenker at problemet ditt kanskje ikke er mangel på glede, men at du har en forventning om at man "bør" være glad ofte eller hele tiden, og at det er noe galt med folk som ikke er det. Men ingen er lykkelige hele tiden, eller engang mesteparten av tiden. Noen ser ut til å være født med en høyere "basisglede" enn andre, men om det ikke gjelder deg, kan det være helt greit. Det viktigste jeg har lært, og som jeg må lære på nytt ganske ofte, er at det er fåfengt å jage etter lykke, som om noe er galt så fort man ikke kjenner en intens glede. Og ironisk nok har det å slutte å jakte på lykken og bli flinkere til å godta hvilken som helst sinnstilstand jeg befinner meg i for øyeblikket, gjort meg lykkeligere, det vil si roligere og fredeligere. For å si det på en litt klein måte, kanskje prosjektet ditt ikke trenger å være å oppleve mest mulig lykke, men å oppleve mest mulig deg selv. Tenk så mye bedre å kunne være tilfreds med å oppleve alle livets opp- og nedturer uten å hverken klamre seg til dem eller la seg vippe av pinnen av dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lider av depresjon og min erfaring er at denne typen glede er det sjeldent noe annet enn mennesker som kan tilføre meg. Ja, faktisk. Om jeg møter en veldig god person som gir meg positiv energi eller er forelsket, eller er med noen jeg er glad i som tilfører meg mye positivitet og inspirasjon. Dessverre har jeg ingen slike mennesker i livet mitt selv om jeg har gode kollegaer som ofte lyser opp dagen min, men de gjør meg ikke jevnt over glad eller gir meg en følelse jeg kan leve på lenge. Har heller ikke venner. Kan bli veldig glad av dyr og sånt men har ikke dyr selv og det er sjeldent jeg møter de. 

Du kan så klart se om du finner en hobby eller interesse som gir deg glede. En komedie eller et spill som er underholdende. Men jeg vet ikke helt hva du legger i glede, når jeg tenker glede så tenker jeg at man er litt smårusa på lykke, sliter med å la være å smile. En annen ting kan være å føle at man har en mening med livet og dermed være litt mer ovenpå enn bare flat i humøret. Jeg for eksempel har begynt å ta helsa mi på alvor og gjør daglig ting som er bra for meg og psyken min. Det gjør at humøret ikke er fullstendig flatt, men at jeg i løpet av dagen har noen mindre oppturer som gjør dagen litt mindre kjedelig og tom. 

Anonymkode: 621fd...96a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...