AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 Sliter med mye pigmentflekker. Bør jeg bruke solfaktor året rundt uansett, inne også? Kan lys fra mobil gi pigmentflekker? Anonymkode: 8e4ba...3db
Lush Lips Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Haha nei! Selv sliter jeg med vitiligo å trenger ikke å smøre meg om jeg ikke er ute i sterk sollys 😂 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Ja, du bruke høy solbeskyttelse året rundt. UVA stråler kan trenge gjennom skyer og vinduer hvis du feks har hjemmekontor. Og beste måten du kan forebygge pigmentering er å bruke solbeskyttelse. https://www.apotek1.no/ansiktspleie/pigmentflekker Anonymkode: 04d4d...606 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, du bruke høy solbeskyttelse året rundt. UVA stråler kan trenge gjennom skyer og vinduer hvis du feks har hjemmekontor. Og beste måten du kan forebygge pigmentering er å bruke solbeskyttelse. https://www.apotek1.no/ansiktspleie/pigmentflekker Anonymkode: 04d4d...606 Hvis hun sitter ved vinduet ja og får direkte sol i ansiktet, det tror jeg ikke mange foretrekker mens de jobber Jeg bruker solkrem i ansiktet så fort jeg vet jeg skal ut mer enn å hente posten, om det er å sitte 5 min i sola eller være ute lengre. Men jeg sløser ikke solkrem på å sitte inne i skyggen. Anonymkode: 0f6c3...460 4
MaleficentAurora Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 Selv om man er inne så tar huden til seg strålene fra solen og dagslyset. Så det er bare å smøre seg inn. Huden din er ikke mer beskyttet i ditt eget hjem. Legger ved en artikkel om en amerikansk trailersjåfør som fikk halve ansiktet sitt ødelagt. Halve ansiktet ble i åresvis eksponert for sol gjennom trailervinduet. https://www.tv2.no/a/13400931/ 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 Du trenger ikke solkrem inne. Det er bare en myte. La huden puste. Og du kan sjekke opp stedet der du bor med en UV index er tallet tre og over. Ha solkrem på deg ute. Og er verdien under tre, så anbefales det faktisk at du får litt sol på kroppen uten solkrem. I dag ligger det på tre f. Eks I Oslo. Ellers I uka vil det ligge på under 2. Anonymkode: 2676b...866 7
Gjest AlmaSofie Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 Jeg tar på solkrem hver morgen. Bruker retinol hver natt og da skal man beskytte huden i ansiktet enten det er sol eller regnvær ute. Tror aldri jeg har vært inne en hel dag på lenge men vet med meg selv at jeg lett hadde glemt solkremen om jeg ikke hadde tatt den på i forbindelse med morgenrutinen min.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Du trenger ikke solkrem inne. Det er bare en myte. La huden puste. Og du kan sjekke opp stedet der du bor med en UV index er tallet tre og over. Ha solkrem på deg ute. Og er verdien under tre, så anbefales det faktisk at du får litt sol på kroppen uten solkrem. I dag ligger det på tre f. Eks I Oslo. Ellers I uka vil det ligge på under 2. Anonymkode: 2676b...866 Michelle er så flink til å forklare. Hun har noen skikkelig gode instagramposter også. Hun påpeker at det er SÅ viktig å bruke solkrem, men at å stresse er ikke bra heller. Derfor gjør hun det enkelt for folk å vite når. Og hun er i Australia, så jeg stoler kanskje ekstra på henne fordi hun VET hvor viktig det er. Skal jeg ut i dagslys (når som helst på året) eller blir sittende i vindu (f.eks i bil), så tar jeg på meg. Sitter jeg inne er jeg alltid bak noe som blokkerer solen (markise, tykke mørkeleggingsgardiner) eller sitter langt i fra vinduer slik som hun snakker om mtp indirekte sol, og på mine vinduer har jeg til og med valgt å ha UV film siden jeg har morgensol rett inn på soverommet og det blir utrolig varmt uten. Anonymkode: f5d1c...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Jeg bruker solkrem også solkrem hver dag, men sliter med sensitiv hud som ikke tåler for mange hudprodukter per dag. Så jeg tar på solkrem om morgenen før jeg går ut med hundene i 1.5 time ca, men bruker caps og solbriller. Så smører ingenting på øyelokka osv, og bare lett i pannen, men godt på resten av ansiktet. Skyller det av med lunket vann når jeg kommer hjem, da jeg kun vasker ansiktet med rens + hudprodukter på kvelden pga. sensitiv hud. Tar gjerne et nytt lag med solkrem senere på dagen, men er lite ute ellers. De aller fleste solkremer har så mye skadelige stoffer for huden, at jeg tror nesten vinninga går opp i spinninga for flere. Du bør sjekke på ewg.org, ingrediensene på alle hudprodukter du bruker. Anonymkode: 00758...f05 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 AlmaSofie skrev (18 timer siden): Jeg tar på solkrem hver morgen. Bruker retinol hver natt og da skal man beskytte huden i ansiktet enten det er sol eller regnvær ute. Tror aldri jeg har vært inne en hel dag på lenge men vet med meg selv at jeg lett hadde glemt solkremen om jeg ikke hadde tatt den på i forbindelse med morgenrutinen min. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg bruker solkrem også solkrem hver dag, men sliter med sensitiv hud som ikke tåler for mange hudprodukter per dag. Så jeg tar på solkrem om morgenen før jeg går ut med hundene i 1.5 time ca, men bruker caps og solbriller. Så smører ingenting på øyelokka osv, og bare lett i pannen, men godt på resten av ansiktet. Skyller det av med lunket vann når jeg kommer hjem, da jeg kun vasker ansiktet med rens + hudprodukter på kvelden pga. sensitiv hud. Tar gjerne et nytt lag med solkrem senere på dagen, men er lite ute ellers. De aller fleste solkremer har så mye skadelige stoffer for huden, at jeg tror nesten vinninga går opp i spinninga for flere. Du bør sjekke på ewg.org, ingrediensene på alle hudprodukter du bruker. Anonymkode: 00758...f05 Bruker dere solkrem eller fuktighetskrem med SPF? Anonymkode: 43be1...77a
Gjest AlmaSofie Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruker dere solkrem eller fuktighetskrem med SPF? Anonymkode: 43be1...77a Jeg bruker ren solkrem oppå fuktighetskremen. Bruker faktor 50 året rundt (Cosmica sin for ansikt). Er en godt voksen kvinne og huden trenger mye fuktighet. Endret 24. mars 2021 av AlmaSofie
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 MaleficentAurora skrev (På 17.3.2021 den 10.52): Selv om man er inne så tar huden til seg strålene fra solen og dagslyset. Så det er bare å smøre seg inn. Huden din er ikke mer beskyttet i ditt eget hjem. Legger ved en artikkel om en amerikansk trailersjåfør som fikk halve ansiktet sitt ødelagt. Halve ansiktet ble i åresvis eksponert for sol gjennom trailervinduet. https://www.tv2.no/a/13400931/ Denne illustrerer jo bare at man ikke trenger solkrem innendørs. Siden han satt i solen med er ødelagt. Husk at bilen har vinduer i andre retninger også, mer enn et vanlig hus. Jeg bruker kun solfaktor når jeg skal være ute over tid. Jeg bruker aldri unødvendige kjemikalier på huden min. Anonymkode: c6325...c77 7
MaleficentAurora Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Denne illustrerer jo bare at man ikke trenger solkrem innendørs. Siden han satt i solen med er ødelagt. Husk at bilen har vinduer i andre retninger også, mer enn et vanlig hus. Jeg bruker kun solfaktor når jeg skal være ute over tid. Jeg bruker aldri unødvendige kjemikalier på huden min. Anonymkode: c6325...c77 Javel.. Ok. Ditt valg.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 On 3/17/2021 at 3:23 AM, AnonymBruker said: Ja, du bruke høy solbeskyttelse året rundt. UVA stråler kan trenge gjennom skyer og vinduer hvis du feks har hjemmekontor. Og beste måten du kan forebygge pigmentering er å bruke solbeskyttelse. https://www.apotek1.no/ansiktspleie/pigmentflekker Anonymkode: 04d4d...606 Er dette noe som forekommer oftere på hjemmekontor enn vanlig kontor? Anonymkode: 400be...c8b 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 Det er når jeg leser tråder som denne jeg får en viss idé om hvorfor ting som ufrivillig barnløshet, og kreft, går i taket. Selv de fleste solkremer for barn kommer år etter år ut i forbrukerrådets tester både som allergifremkallende og miljøbelastende. Solkrem er beryktet for å inneholde hormonforstyrrende midler, og annet som verken er bra for deg eller miljøet. Det har blitt bedre de siste årene. Men det finnes fortsatt ikke merker jeg har på huden min lengre enn nødvendig. Anonymkode: c6325...c77 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er når jeg leser tråder som denne jeg får en viss idé om hvorfor ting som ufrivillig barnløshet, og kreft, går i taket. Selv de fleste solkremer for barn kommer år etter år ut i forbrukerrådets tester både som allergifremkallende og miljøbelastende. Solkrem er beryktet for å inneholde hormonforstyrrende midler, og annet som verken er bra for deg eller miljøet. Det har blitt bedre de siste årene. Men det finnes fortsatt ikke merker jeg har på huden min lengre enn nødvendig. Anonymkode: c6325...c77 😲😲🤮 Så det er ikke lurt å bruke det ofte? Anonymkode: 43be1...77a
Gjest AlmaSofie Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): 😲😲🤮 Så det er ikke lurt å bruke det ofte? Anonymkode: 43be1...77a Solkremer som er svanemerket skal være trygge å bruke. Det finnes mange seriøse tester som viser hvilke solkremer som er trygge. Jeg har opplevd hudkreft med dødelig utgang i nærmeste familie og det unner jeg ikke noen å gå gjennom. Solbeskyttelse er kjempeviktig, både for voksne og barn - spesielt barn.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 AlmaSofie skrev (48 minutter siden): Solkremer som er svanemerket skal være trygge å bruke. Det finnes mange seriøse tester som viser hvilke solkremer som er trygge. Jeg har opplevd hudkreft med dødelig utgang i nærmeste familie og det unner jeg ikke noen å gå gjennom. Solbeskyttelse er kjempeviktig, både for voksne og barn - spesielt barn. Jeg er enig med deg, så ikke misforstå innlegget mitt. Jeg bruker ikke kjemikalier unødvendig. Innendørs bruk av solkrem er unødvendig. Utvendig i sola tilsier kost-nytte selvfølgelig at man bruker en solkrem - etter å ha undersøkt at den ikke inneholder de mest skadelige stoffene. Anonymkode: c6325...c77 4
Gjest AlmaSofie Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er enig med deg, så ikke misforstå innlegget mitt. Jeg bruker ikke kjemikalier unødvendig. Innendørs bruk av solkrem er unødvendig. Utvendig i sola tilsier kost-nytte selvfølgelig at man bruker en solkrem - etter å ha undersøkt at den ikke inneholder de mest skadelige stoffene. Anonymkode: c6325...c77 Enig i at det ikke er vits å bruke solkrem om man vet at man ikke skal ut. For meg dreier det seg mest om at jeg vet at jeg hadde glemt å smøre meg om jeg ikke hadde gjort det om morgenen når jeg ordner meg 🙂
Gjest Fnuggolina Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 Jeg er av typen som aldri soler meg, og alltid trekker til skyggen ute. Hjemme og på kontor sitter jeg aldri ved vindu som har lys/får ikke stråler på meg. Før brukte jeg kun solkrem på sommer om jeg skulle på strand/være mye ute i sola. Nå som jeg bruker litt syrer i ansiktet tar jeg på dagkrem med SPF siden jeg går litt turer. På sommeren blir det nok mer solkrem. Men for sånne som meg som hater sol, har innejobb og skjermer all sol inne er det jo begrenset hvor mye eksponering man får. Har konstant D-vitaminmangel, så det beviser vel det hele Den UVguiden var lur! Den skal jeg følge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå