Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skriver på både vegne av meg og min mann. Han er en relativt kjent person i Norge, og vi opplever nesten hver gang vi er på offentlige steder at han blir snikfotografert. Dette syntes han er meget ubehagelig. Han har ingen problemer med å ta bilde med de som ønsker, men det at noen står fem/ti meter i fra å zoomer inn får han direkte angst av. Ettersom karrieren hans stiger for hver dag som går, blir dette et større problem. Han ønsker at jeg gjerne stiller meg foran han dersom jeg får øye på dette, og det gjør jeg gjerne. Men er ikke alltid jeg før øye på dette før bildet er tatt, men ser det gjerne når det skjer. Han er en ganske beskjeden mann og tørr hvertfall ikke konfrontere noen. Dette sliter veldig på han, og i det siste sliter jeg med å få han med meg på de minste ærender. Er det noen som har noen tips til meg? Personlig har jeg ikke problemer med å konfrontere noen, men dette syntes han er meget ubehagelig. Hva kan jeg gjøre? Vi bor i en av vårt lands få storbyer, og når vi drar noen få kilometer ut av sentrumskjernen kommer folk bort å ber om tillatelse. Det synes han er flott. Men i byen vi bor i strever han med ø gå ut døra. Dette tærer på oss begge to. 
Hva skal vi gjøre?

Anonymkode: 338d7...ed7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det lite å gjøre med, utover å fjerne seg fra rampelyset/gjøre seg mindre kjent igjen.

Anonymkode: 13990...b5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh, dette er trist.

Må da vell gå an å være «kjent» i vårt lille land uten at dette skal gå ut over privatlivet. Selv ville jeg fjerne bare ha vist fingeren hver gang jeg så tilløp til fotografier... Haha

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde dette handlet om de stakkars barna til bloggere, jeg. Voksne folk som har valgt det selv har jeg mindre sympati med, kjenne jeg. 

Anonymkode: 70186...c2c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Må da vell gå an å være «kjent» i vårt lille land uten at dette skal gå ut over privatlivet.

Som i alle land, så går ikke dette nei, og særlig ikke på det punktet her. Uheldigvis kan man klart si.

Lovendringer ville muligens til en viss grad hjulpet på situasjonen, men det blir en annen diskusjon.

Anonymkode: 13990...b5a

• Liker 2
Skrevet

Se åndsverkloven spesielt 45c:

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

AnonymBruker
Skrevet

Herman er vel ikke så beskjeden?

Anonymkode: 84689...e63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er prisen og betale. Han velger å leve i rampelyset. Da følger det med snikfotografering. Synes heller ikke synd på ham

Anonymkode: 2b967...7aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff en bodyguard

Anonymkode: 14df1...ba5

• 2 uker senere...
Gjest Airman
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 2.01):

Hei!

Jeg skriver på både vegne av meg og min mann. Han er en relativt kjent person i Norge, og vi opplever nesten hver gang vi er på offentlige steder at han blir snikfotografert. Dette syntes han er meget ubehagelig. Han har ingen problemer med å ta bilde med de som ønsker, men det at noen står fem/ti meter i fra å zoomer inn får han direkte angst av. Ettersom karrieren hans stiger for hver dag som går, blir dette et større problem. Han ønsker at jeg gjerne stiller meg foran han dersom jeg får øye på dette, og det gjør jeg gjerne. Men er ikke alltid jeg før øye på dette før bildet er tatt, men ser det gjerne når det skjer. Han er en ganske beskjeden mann og tørr hvertfall ikke konfrontere noen. Dette sliter veldig på han, og i det siste sliter jeg med å få han med meg på de minste ærender. Er det noen som har noen tips til meg? Personlig har jeg ikke problemer med å konfrontere noen, men dette syntes han er meget ubehagelig. Hva kan jeg gjøre? Vi bor i en av vårt lands få storbyer, og når vi drar noen få kilometer ut av sentrumskjernen kommer folk bort å ber om tillatelse. Det synes han er flott. Men i byen vi bor i strever han med ø gå ut døra. Dette tærer på oss begge to. 
Hva skal vi gjøre?

Man trenger ikke være kjendis for å plages med det.. Tenåringer gjør ikke annet om dagene enn å snikfotografere folk  som de enten liker eller ikke liker, legger bildene ut på nettsted der det er dratt ut av sin kontext, for enten å latterliggjøre eller annet, uten tillatelse.. Vi har et par generasjoner som er for feig til å fysisk begå kriminelle handlinger men som er storkriminelle dataforbrytere, og de har gitt seg selv lov til å være det.. Det er så trygt og godt å sitte på barneværelset å være kriminell, eller på skolebenken.. Ulovlige fildelinger, nedlastinger osv osv..  Holdningen er at hvis mange nok bryter loven så er det noe galt med loven. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke kjent, men har opplevd at når jeg går forbi turister i Norge, så flekker de frem mobilen og tar bilde av meg.

Fullstendig uten skam. Har opplevd å bli tatt bilde av mens jeg har vært i begravelse i dyp sorg. Dette er noe som går på tvers av alle aldre.

Hva er dette for noe, egentlig?

De samme personene hadde jo mislikt det sterkt om det var dem selv det gikk utover, så jeg skjønner ikke helt. Men det rimer med opplevelsen av at så lenge det ikke vanker konsekvenser, så er det fritt frem for ganske mange.

Det er så trist at det må være konsekvenser for at folk skal oppføre seg. At trusler hengende over hodet skal være motivasjonen til å gjøre samfunnet best mulig for alle.

Dette er faktisk psykopat-oppførsel og vitner egentlig om at mennesker ikke er så veldig snilt i bunn og grunn. Kanskje man skal ta høyde for at mennesker ikke er så snille, slik at snille mennesker kan få ha et greit liv, de også.

Anonymkode: e5837...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...