Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg studerer medisin (4. året), og har nå begynt å grue meg _veldig_ til 5. årspraksis. Er det noen leger eller medisinstudenter (fra 5. året og opp) som kan dele av sine erfaringer - både fra 5. årspraksisen, og som nyutdannet? 

Føler meg absolutt ikke klar til å bli kastet ut på et legekontor helt alene. Inntrykket mitt er også at man er selvstendig fra dag en, noe jeg tror passer meg veldig dårlig.. Har knapt vært i praksis, og føler enda det er så mye jeg ikke kan (og ikke minst har glemt ila. studiet). Har vært lite «one-to-one» med leger; dvs. hver gang vi har lært noe, har det aldri vært noen der som kan bekrefte at man gjør ting rett eller galt - fordi det alltid er 10 andre studenter som også trenger hjelp. 

Anonymkode: bc657...776

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte hadde vi utplassering på sykehus i 5.klasse, og allmennpraksis i 6.klasse. Jeg hadde også jobbet med lisens sommeren mellom 5. og 6., så det å jobbe (relativt) selvstendig var ikke noe stort problem. Forventningen om å tidlig selvstendig er noe som du kommer til å møte igjen og igjen, og er egentlig bare å venne seg til 🙈 

Når det er sagt, så vil jeg tro at legekontoret har hatt studenter før, og er vant til at dere er ferske. 

Går ut fra at du har en lege som skal være veilederen din. Bare ta en prat med denne, og avtal hvordan dere gjør det. Lær deg journalsystemet tidlig, snakk med helsesekretærene om hvordan praktiske rutiner rundt lab, undersøkelser osv gjøres. Repeter undersøkelsesteknikk og anamneseopptak. Poenget er ikke at du skal kunne alt og huske alt og løse alt, men at du skal kunne ta opp en fornuftig og poengtert anamnese om de relevante tingene for der aktuelle problemet, og gjøre en fokusert undersøkelse. Ingen forventer at du skal kunne konkludere, men du skal kunne gjøre deg opp en mening og diskutere den med veileder.

Der jeg var ble også problemstillingene selektert, slik at jeg ikke ble kastet inn i det vanskeligste. 

Lykke til! Det er artig å få kunne brukt kunnskap og ferdigheter:)

Anonymkode: 5184a...e1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke lege, men lærer for sykepleierstudenter. Jeg kjenner litt til hvordan praksis for legestudenter fungerer. 

Til deg TS vil jeg si at du har fått gode råd over. I tillegg vil jeg anbefale at du setter deg godt inn i læringsutbyttene og forsøk å legge en plan for hvordan du skal gå frem for å oppnå disse. Feks hvis du skal kunne foreta anamnese og vurdere pasient, dokumentere og legge plan for behandling. Så kan du planlegge å ta imot pasienter og følge opp til utskrivelse. Du kan også lytte og lese og diskutere andre pasienter sine behandlingsforløp. Snakk med pasienter. Spør hvordan de det kjentes ut å få infarkt eller hvordan angina smertene er. Du kan bli overrasket over svaret og få verdifull erfaring.  Spør hvordan det kjennes ut å puste når en har KOLS osv. 

Regner med du tidlig vil få undersøke en pasient. Fokuser på denne og lær deg journalsystemer fort. Les epikriser og andre sine innkomster slik at du får forståelse for sjargongen. 

Den første uken kan du fokusere på å bli kjent med journal system og rutiner samtidig som du har få pasienter. Så bygger du på med flere pasienter. Og veldig viktig... vær ydmyk men fremoverlent. Spør om å få bli med, spør om du kan få prøve deg. Lag en plan med veileder slik at dere har like forventninger. 

Selv om du kan føle deg alene, så er du ikke det. Spør de rundt deg om hjelp. Sykepleiere er ikke leger, men mange vet hva en lege ofte vil gjøre og har ofte god oversikt Over pasienten. 

Alle pasienter er ulike og må ha individuell behandling. Likevel er det mye som er likt. Behandling for hjerteinfarkt for eksempel. Hjertepasienter skal ha noen «standard» medisiner de står på som betablokker, kolesterolsenkende, blodtynner. 

Kanskje en utfordring er multimorbiditet og komorbiditet og polyfarmsi? Vær obs på kontraindikasjoner for pas med nyresvikt og hjertesvikt. 

Dette går bra. Ikke bruk tid på bekymring. Bortkastet tid. 

Anonymkode: 356b9...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Er så glad jeg hoppet av medisinstudiet! Aldri livet om livet som lege blir et godt liv. 

Jeg grydde meg hver dag jeg, og pasientkontakt og stort ansvar er ikke for alle. 

Anonymkode: 6f2a4...428

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...