AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #81 Skrevet 18. mars 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg orke ikke å svare alle her, jeg ny i Norge de 4 siste året derfor det ikke er helt bra skrivd. Jeg bruke lang tid på første innelegg for å få best til å forestå meg. Jeg vokst opp uten penge og har da ikke skjønt hva økonomi bra er enda. Men vil ha ny telefon som alle andre og vil ha iphone 12 max pro Anonymkode: ea9c5...382 Du får ikke god økonomi av å kjøpe dyre ting du ikke har råd til. Du får ikke god økonomi av å betale med forbrukslån eller avbetaling. Siden du har en fungerende telefon, er det fornuftige å spare opp til iphone slik at du kan betale kontant. Du ødelegger økonomien din ved å velge "vil ha" i stedet for "har råd til". Anonymkode: 3cde0...484 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #82 Skrevet 18. mars 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg orke ikke å svare alle her, jeg ny i Norge de 4 siste året derfor det ikke er helt bra skrivd. Jeg bruke lang tid på første innelegg for å få best til å forestå meg. Jeg vokst opp uten penge og har da ikke skjønt hva økonomi bra er enda. Men vil ha ny telefon som alle andre og vil ha iphone 12 max pro Anonymkode: ea9c5...382 Du har ikke skjønt økonomi, men da må du høre på de som har skjønt det da? Alle som svarer deg sier at dette er en skikkelig dårlig deal som er laget for å lure deg. Men du vil gjøre det likevel, du VIL bli lurt. Har du en utviklingshemming? https://www.tek.no/test/i/rggjVa/apple-iphone-12-pro-max "Alle andre" kjøper ikke iPhone 12 pro max. Selv i overskriften her står det "men du må ha tykk lommebok". Du har ikke tykk lommebok. Du har ikke råd til denne telefonen som koster 14000. Derfor tenker du at du skal kjøpe den likevel, for 21000 kroner? Stakkars deg, som du ødelegger for deg selv. For 21000 kunne du kjøpt 3-4 flotte telefoner de neste 3 årene. Eller du kunne kjøpt 1 telefon og en virkelig flott bærbar PC. Eller 3 telefoner og en Playstation 5. Anonymkode: a7da9...8f9 3
Giggi Skrevet 18. mars 2021 #83 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg orke ikke å svare alle her, jeg ny i Norge de 4 siste året derfor det ikke er helt bra skrivd. Jeg bruke lang tid på første innelegg for å få best til å forestå meg. Jeg vokst opp uten penge og har da ikke skjønt hva økonomi bra er enda. Men vil ha ny telefon som alle andre og vil ha iphone 12 max pro Anonymkode: ea9c5...382 Alle andre? Jeg kjøper Samsung og da en type som kom ut for 1 - 2 år og har gått mye ned i pris. Er helt galskap å bruke så mye penger på mobil og enda mer galskap når du ikke har råd til det. 2
Drizzt Skrevet 18. mars 2021 #84 Skrevet 18. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 0.35): Jeg vil ha iphone 12 pro max men har ikke økonomi til det pr nå men ser jeg kan av betale, renten blir da 32,16% det er vel ikke så ille? Betaler da 549 i måneden så får jeg telefonen nå. Jeg kan ikke mye om økonomi så bør jeg kjøpe den til det eller ikke, å betale alt nå går ikke selv om det kanskje hadde vært best Anonymkode: ea9c5...382 Du vil ha noe du ikke har råd til. Da betaler du 21 tusen for noe som koster 14 tusen. Rentens størrelse er uvesentlig - du har ikke penger, så du bør la være å kjøpe. Jeg anbefaler at du lærer litt om økonomi og hvordan penger brukes. Det er nemlig slik at det er svært få unntak som er OK når det gjelder å kjøpe noe med penger du ikke har - bolig og eventuelt bil. For alle må ha et sted å bo og alle må ha en bil (grovt forenklet). Utover dette forbruksvarer som mobil, TV, Playstation og hjemmekino er det best å kjøpe med penger du har. Kjøp billigere mobil, en du har råd til nå, og heller spar til den dyrere du kjøper senere. Endret 18. mars 2021 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #85 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 11.37): Dette må jo være en trolletråd. Ts skrev ganske greit gramatisk i starten så ble det bare verre og verre. Tyder på at noen kjeder seg. Men hvis ikke, så trenger du så absolutt økonomisk verge! Anonymkode: 6662c...286 Det er jeg enig i. Hovedinnlegget og ts sitt innlegg nr 76 er jo som natt og dag, plutselig er det knapt forståelig norsk....liksom. Her er det noen som gjør seg til. Anonymkode: c13be...813 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #86 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 0.35): Jeg vil ha iphone 12 pro max forskjell på å ville ha noe å å ha innsikt til å forstå at man må vente og spare. Hjelpes. Jeg vil ha en ny bil jeg også... Anonymkode: bdbb3...7ac
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #87 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 1.45): Du har kansje rett, men vil ha en bra mobil og ikke noe dårli så folk tror jeg er jerrig. Anonymkode: ea9c5...382 Det er da ingen som tror du er gjerrig selv om du ikke har absolutt nyeste modell. Anonymkode: a86e3...fc0
Gjest Smeltemann Skrevet 18. mars 2021 #88 Skrevet 18. mars 2021 Høres ut som en bra deal for de som selger deg tlf
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #89 Skrevet 18. mars 2021 Om du er relativt ny i Norge, bør du snarest sette deg inn i hvordan økonomi, renter, lån og gebyrer fungerer. Ellers risikerer du å gjøre deg til gjeldsslave for resten av livet. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å kjøpe den mobilen. Lev heller nøkternt en periode, spar penger til du kan betale hele beløpet med en gang. Anonymkode: 74214...60b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #90 Skrevet 18. mars 2021 Realiteten er at du har ikke råd om du må avbetale. Spar opp og betal der og da. Slike avtaler er aldri gode. Du klarer deg uten ny mobil. Anonymkode: 6fda9...98a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #91 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 19.25): Jeg orke ikke å svare alle her, jeg ny i Norge de 4 siste året derfor det ikke er helt bra skrivd. Jeg bruke lang tid på første innelegg for å få best til å forestå meg. Jeg vokst opp uten penge og har da ikke skjønt hva økonomi bra er enda. Men vil ha ny telefon som alle andre og vil ha iphone 12 max pro Anonymkode: ea9c5...382 Hvorfor er det så viktig for deg å ha den mobilen? For å imponere vennene dine? Hvis du har vokst opp uten penger og ikke har lært om økonomi, bør du be om økonomisk veiledning fra NAV. Det er gratis. Anonymkode: 74214...60b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå