AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 Min mor bor på sykehjem og jeg har også jobbet på sykehjem. Hun er overvektig og har hjerte-og karsykdom. I det siste har jeg stusset mer og mer over maten på sykehjemmet, og jeg kjenner meg jo igjen i hvordan det var da jeg jobbet. Det er mye farse-mat. Karbonader, kjøttdeig (ikke karbonadedeig), pølser, kjøttpudding, servelat osv. Ellers blir det også bruke helfete produkter. Godt smør, helmelk, fløte osv. Det er heller ikke gode kornprodukter. Enten lyst brød eller kjipt brød som er "grovt", men det er ikke veldig grovt og ikke hele korn. Til lunsj kan det bli servert suppe (toro), det er jo egentlig ikke så veldig næringsrikt. Eller f.eks boller, lapper, vafler. Utenom dette er er det kaker og kjeks daglig. Mye av pålegget er også helfet. Salami, servelat, syltetøy med masse sukkerinnhold, brunost, "ekte" hvitost osv. Da jeg jobbet på sykehjem så følte jeg at undervekt var mest prioritert, derfor var det stort fokus på et godt lag smør på skivene, majones, fete produkter, ekstra fløte i suppen osv. Men det var jo også de som var overvektige, og mange hadde hjerte-og karsykdommer, f.eks hatt hjerteinfarkt, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, diabetes osv. Jeg legger jo merke til det samme hos min mor. Noen er veldig tynn, mens andre er stor. De er sitter også mye i ro pga. de er dårlig til beins, så de bruker jo heller ikke enormt med energi daglig som trenger påfyll av mat. Jeg vet jo også at økonomi spiller en rolle. Det er jo selvsagt dyrere å servere rent kjøtt. Og magre produkter er gjerne litt dyrere. Det er jo også "enkelt" å servere alle likt. Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Er bare litt frustrert. Har tatt dette opp på møte da jeg synes min mor bør få hjelp til å gå litt ned. Hun er jo glad i mat og søtsaker, men jeg ser at hun blir dårligere og dårligere til beins og sliter med å reise seg. Sliter også med knærne. Da hjelper ikke akkurat overvekt. Anonymkode: 334bc...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Opplevde akkurat det samme da min mor ble syk. Anonymkode: f6f1d...a49 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Jeg jobbet på et bofellesskap som fikk levert mat fra et sykehjem. Ofte var ikke brukerene vår hjemme, så maten ble stående i emballasjen en time eller to. Da skilte smøret seg ut og la seg som et lag på et par cm øverst Anonymkode: 1f2ac...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 Det å bli dårlig til beins, lite mobil, dårlig matlyst, overvekt eller undevekt og dårlig på å tygge helt kjøtt har vel noe ned alderdommen og tannhelsen å gjøre. Osv, osv.... Anonymkode: 5ab82...03e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 Hva vil din mor selv? Vil hun få ned i vekt? Anonymkode: 5d338...b77 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå