Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 27 år og har en fast jobb i ett yrket som er semi-relevant for det jeg faktisk vil jobbe med. Denne jobben er godt betalt og i byen hvor jeg eier leilighet men ønsker å flytte fra sammen med kjæresten min. Jeg har velferds  permisjon fra denne jobben i opp til  ett år.

Så har jeg ett tilbud om ett vikariat ut sommeren i yrket jeg faktisk ønsker å jobbe, men ikke selve stillingen. Dette virker spennende, og gir både ett attraktivt startkurs er i nærheten av der jeg har annen familie. Er god erfaring å ha med seg videre i yrket og kurset gjør at jeg kan lettere få jobb 1 times tid unna der vi ønsker å flytte. Altså grei pendleavstand. Er ellers ett Fint sted og mulighet for forlengelse. 

Så har jeg vikariatet jeg er i nå. I yrket jeg ønsker å bli værende i, men er gørrkjedelig arbeidsoppgaver som jeg føler at jeg blir dummere av for hver dag som går. Er veldig langt unna alt av familie, men relativt god lønn. Den Har også gitt meg noe direkte erfaring opp mot det jeg vil jobbe med senere, og jeg har mulighet til forlengelse ut sommeren her også. Det er mulig at jeg kanskje får ett kurs som jeg egentlig må ha, men som yrket er litt kjiipe på å gi ut. Men ingenting er sikkert før i juni. 

Og så har jeg den faste stillingen jeg har fått. Den er enda lenger unna alt av familie, dårlig lønn og like mange kjipe arbeidsoppgaver. Men den er fast, og ca 1/3 av tiden vil gå til det jeg faktisk ønsker å gjøre, og er direkte svært god erfaring å ha med videre til der jeg ønsker å bli værende. Mulig å ta studium ved siden av arbeidet, hvor arbeidsgiver legger til rette med 12 betalte fridager ila semesteret for eksamen og opp oppmøter.

Målet er tilslutt å kunne flytte til stedet vi kjøper hus, hvor samboeren min nå har fått jobb og hvor vi begge har en stilling vi trives i. Jeg vil i første omgang kunne bo der og jobbe i mitt fagfelt, samme hvilken stilling. Men det er stor konkurranse, og vi ønsker også egentlig å bli gravide ila året men kan vente i 3-5 år før vi bør begynne.

Anonymkode: a5a8a...10d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter tråden min opp på morgenkvisten 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Dette ble for langt og du bruker konsekvent "ett" der det skulle stått "et", så jeg falt av, beklager. Det er veldig enkelt å lære forskjellen på ett og et.

Anonymkode: ac580...569

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ble for langt og du bruker konsekvent "ett" der det skulle stått "et", så jeg falt av, beklager. Det er veldig enkelt å lære forskjellen på ett og et.

Anonymkode: ac580...569

Takk for dette superkonstruktive innlegget 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men der ble for tungt å lese. Kanskje du kan lage en liste, med pros and cons knyttet til hver jobb. Så kan vi prøve å svare deg.

Anonymkode: 32c83...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også strever litt med å skille hva som er hva. 

Du har nå: Fast jobb som du er permittert i, Men det er i feil by? Og et vikariat som er for langt unna familie? 

Deretter er du tilbydd: Et vikariat med mulighet for forlengelse, i nærheten av familien? Også har du blitt tilbydd en fast jobb med dårlig lønn, langt unna familie, som du syns er kjedlig? 

Da ville jeg sjekket på nødvendigheten på å flytte derfra du er nå. Du har fast jobb med god lønn, i samme by du eier leilighet. Må du flytte herfra? For den jobben virker mest fordelaktig slik jeg ser det.

Anonymkode: e4841...7ca

AnonymBruker
Skrevet

Du velger den jobben som gir deg best magefølelse basert på helheten. Det du vil gjøre, det du vil bruke mye tid av livet ditt på. Du angrer sjeldent på en god magefølelse.

Anonymkode: 6dbcb...8d7

• Liker 2
Skrevet

Dette forsto jeg ikke noe av 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, du har en fast stilling som du har permisjon fra for å jobbe i et vikariat? Og nå har du fått tilbud om ytterligere et vikariat og en fast stilling og lirer på hvilken av disse fire jobbene du skal velge? Forstår jeg deg rett da? 

Anonymkode: 04600...9b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må skrive det bedre for at noen skal orke å hjelpe deg. Nå fremstår teksten rotete og man ser ikke punktvis hva som er bra og dårlig med jobben.

Tips, skeiv slik:

Jobb 1: 

- nær familie. Kjedelige arbeidsoppgaver, men mulighet for utvikling. Vikariat.

Jobb 2:

- langt unna familie, men jeg har ikke noe imot det. Kjedelige arbeidsoppgaver. Fast stilling.

Jobb 3:

- er i området jeg vil bo. Halve tiden morsomme og halve tiden kjedelige oppgaver. Fast stilling.

Anonymkode: 1bed8...934

AnonymBruker
Skrevet

Tematisk ble innlegget litt rotete ja. Du har " ett " vikariat og flere vikariater og flere faste stillinger. Jeg klarer ikke sortere det jeg leser. 

Det blir som dette: Ola og Per går til butikken å kjøper is. Han liker sjokolade. Han kjøpte jordbær. Det beste han vet er pære. 

(Altså hvem er hvem?) 

Anonymkode: 14b87...3c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt vanskelig å forstå hvilken jobb du har nå og hva som er evt. fremtidige alternativer. Virker som om du både har en fast jobb og et vikariat nå, og spørsmålet står om et sommervikariat, og en fast stilling til en kjedelig jobb.

Uavhengig av det, skal dere flytte bør du finne en jobb i nærheten. Selv mener jeg at 1 time pendling er for mye når man tenker på å få barn, i forhold til barnehage levering, med mindre du får fleksitid der du skal jobbe. 

Anonymkode: 4806d...c44

AnonymBruker
Skrevet

Tema: litt om TS, og yrketssituasjon:

TS er 27 år. H*n har velferds  permisjon fra  jobben i opp til  ett år. H*n har nå søkt nye jobber.

Drømmejobben til h*ns er xxxxxxx.

TS har samboer. De planlegger å bli gravide, og ts sin samboer har fått seg jobb der de planlegger drømmehuset

TS sin åværende jobb som h*n er permitert fra, er en fast jobb i ett yrket som er semi-relevant for h*ns interesser. Denne jobben er godt betalt og i nærhet til TS sitt nåværende bosted. (ikke drømmehuset) 

Nåværende jobb og nye tilbud:

1) Den faste semirelevante jobben

TS er som nevnt tidligere permitert fra denne. Den gir erfaring som kan øke sannsynligheten for å få drømmejobben? Den er likevel dårligst betalt, og har kjipe oppgaver. Men arbeidsgiver er villig til å tilrettelegge for utdanning med noe lønn. 

2)Drømmejobben:

TS har nå fått et tilbud om vikariat ut sommeren i det som er h*ns drømmejobb. Drømmejobben er spennende, tilbyr kurs som ts kan ta nær fjern familie. Kurset vil øke sannsynlighet for en annen jobb 1 time unna drømmehuset til ts og samboer. Drømmejobben gir også muligheter for forlengelse av stillingen i drømmejobben? 

3) Nåværende vikariat: under permitering:

Det er en kjedelig lite stimulerende jobb. Det er langt unna alle i familien, både samboer og fjern familie. Men lønnen er god. Dette vikariatet gir mulighet for kurs også, men det er usikkert og ikke før juni.

Målet er tilslutt å kunne flytte til stedet ts og samboer kjøper hus. Men konkurransen er hard. 

(Til ts: hvis dette over ser riktig ut kan du bli værende i nåværende semirelevante jobb som tilbyr jobb med utdanning. Eventuelt kan du si til ditt nåværende vikariat at du har fått et tilbud om drømmejobben. Og at du trenger å vite om det blir noe av kurset i juni.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må slenge meg på «jeg skjønner ikke hva du skriver»-toget. Du skriver at du har fast jobb men samtidig sier du at du er i et vikariat. Har du to jobber? Hvor mange jobber er det egentlig snakk om her?

Anonymkode: 6ae4f...ca1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, du har en fast stilling som du har permisjon fra for å jobbe i et vikariat? Og nå har du fått tilbud om ytterligere et vikariat og en fast stilling og lirer på hvilken av disse fire jobbene du skal velge? Forstår jeg deg rett da? 

Anonymkode: 04600...9b9

Beklager, ser at flere lurer på hva jeg egentlig mener og at innlegget er noe rotete. Men ja, det er hva jeg mener. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må skrive det bedre for at noen skal orke å hjelpe deg. Nå fremstår teksten rotete og man ser ikke punktvis hva som er bra og dårlig med jobben.

Tips, skeiv slik:

Jobb 1: 

- nær familie. Kjedelige arbeidsoppgaver, men mulighet for utvikling. Vikariat.

Jobb 2:

- langt unna familie, men jeg har ikke noe imot det. Kjedelige arbeidsoppgaver. Fast stilling.

Jobb 3:

- er i området jeg vil bo. Halve tiden morsomme og halve tiden kjedelige oppgaver. Fast stilling.

Anonymkode: 1bed8...934

Stemmer 

Tema: litt om TS, og yrketssituasjon:

TS er 27 år. H*n har velferds  permisjon fra  jobben i opp til  ett år. H*n har nå søkt nye jobber.

Drømmejobben til h*ns er xxxxxxx.

TS har samboer. De planlegger å bli gravide, og ts sin samboer har fått seg jobb der de planlegger drømmehuset

TS sin åværende jobb som h*n er permitert fra, er en fast jobb i ett yrket som er semi-relevant for h*ns interesser. Denne jobben er godt betalt og i nærhet til TS sitt nåværende bosted. (ikke drømmehuset) 

1) Den faste semirelevante jobben

TS er som nevnt tidligere permitert fra denne. Den gir erfaring som kan øke sannsynligheten for å få drømmejobben? Den er likevel dårligst betalt, og har kjipe oppgaver. Men arbeidsgiver er villig til å tilrettelegge for utdanning med noe lønn. 

2)Drømmejobben:

TS har nå fått et tilbud om vikariat ut sommeren i det som er h*ns drømmejobb. Drømmejobben er spennende, tilbyr kurs som ts kan ta nær fjern familie. Kurset vil øke sannsynlighet for en annen jobb 1 time unna drømmehuset til ts og samboer. Drømmejobben gir også muligheter for forlengelse av stillingen i drømmejobben? 

3) Nåværende vikariat: under permitering:

Det er en kjedelig lite stimulerende jobb. Det er langt unna alle i familien, både samboer og fjern familie. Men lønnen er god. Dette vikariatet gir mulighet for kurs også, men det er usikkert og ikke før juni.

Målet er tilslutt å kunne flytte til stedet ts og samboer kjøper hus. Men konkurransen er hard. 

(Til ts: hvis dette over ser riktig ut kan du bli værende i nåværende semirelevante jobb som tilbyr jobb med utdanning. Eventuelt kan du si til ditt nåværende vikariat at du har fått et tilbud om drømmejobben. Og at du trenger å vite om det blir noe av kurset i juni.)

Nesten Helt riktig, du har hvertfall forstått mesteparten av hva jeg mente. 😊 låner teksten du skrev og setter inn "endringene".

Her er en liten oppklaring: 

Jeg har samboer. Vi ønsker å bli gravide, og min samboer har fått seg jobb der vi planlegger å kjøpe hus og skape en familie.

Min nåværende jobb har jeg frivillig permisjon fra. Det er en fast jobb i ett yrket som er semi-relevant for h*ns interesser. Denne jobben er godt betalt og i nærhet til TS sitt nåværende bosted. (En liten leilighet med ett soverom i en dyr by) 

1) Nåværende semirelevant jobb : feil etat.

Jeg er som nevnt tidligere frivillig permitert fra denne. Den gir erfaring som kan øke sannsynligheten for å få drømmejobben. Den er svært godt betalt, og har nøytrale/noen kjekke/noen kjiipe oppgaver. Den er krevende og i mitt hode den mest relevante jobben sånn egentlig, men i feil etat. Dette har jeg fått direkte tilbakemelding på i intervju. ( Kan sammenligne med at dersom man er utdannet sykepleier og jobbet som miljøterapaut i en kommunal bolig vil en som jobber som vaskepersonell på ett sykehus være mer aktuell for en sykepleierstilling dersom begge ellers stiller likt mtp utdanning osv. )

2) jobbtilbud vikariat jobb: riktig etat.

TS har nå fått et tilbud om vikariat ut sommeren i det som er h*ns drømmeyrket men ikke drømmejobb. Jobben er spennende, tilbyr kurs som ts kan ta nær familie. Kurset vil øke sannsynlighet for en annen jobb 1 time unna drømmehuset til ts og samboer. Drømmejobben gir også muligheter for forlengelse av stillingen i drømmejobben.

3) Nåværende vikariat: under permitering: riktig etat.

Det er en kjedelig lite stimulerende jobb. Det er langt unna alle i familien, både samboer og fjern familie. Men lønnen er god- dårligere enn den semirelevante faste jobben. Dette vikariatet gir mulighet for kurs også, men det er usikkert og ikke før juni.

4) jobbtilbud fast jobb langt unna: riktig etat.

Typ 15 timer å ta kollektivt fra dør til dør. Dyrt å reise til, dyrt å bo, og jeg har ingen bygninger til stede. Dårlig lønn, men arbeidsoppgavene er de mest relevante opp mot det jeg ønsker å jobbe med. Gode erfaringer, men siden stedet er så lite vil mulighetene for videreutvikling være få. Men denne arbeidsgiveren tilrettelegger slik at jeg får 12 betalte dager i året til å studere/ta eksamen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må slenge meg på «jeg skjønner ikke hva du skriver»-toget. Du skriver at du har fast jobb men samtidig sier du at du er i et vikariat. Har du to jobber? Hvor mange jobber er det egentlig snakk om her?

Anonymkode: 6ae4f...ca1

Beklager, har komt med et bedre innlegg. 

Det er totalt 4 jobber involvert. 

1 fast som jeg har, men er permittert fra.

1 vikariat som jeg har istedenfor den faste. Mulighet for forlengelse.

Og 2 jobbtilbud hvor det ene er fast og den andre er vikariat.  

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra din beskrivelse tenker jeg jobb nr. 2. Grunn: den vil bringe deg nærmest det du vil jobbe med på sikt og du virker selv mest positiv til denne. 

Anonymkode: 153bd...8a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ut fra din beskrivelse tenker jeg jobb nr. 2. Grunn: den vil bringe deg nærmest det du vil jobbe med på sikt og du virker selv mest positiv til denne. 

Og selvom det er vikariat så ser det ut som du er god på å få jobbmuligheter. Så om det skulle vise seg å ikke være så bra eller mulighet for forlengelse, så har du fått relevant erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Velg alltid den som gir høyest lønn!

Anonymkode: b7cc4...53f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager, ser at flere lurer på hva jeg egentlig mener og at innlegget er noe rotete. Men ja, det er hva jeg mener. 

Stemmer 

Nesten Helt riktig, du har hvertfall forstått mesteparten av hva jeg mente. 😊 låner teksten du skrev og setter inn "endringene".

Her er en liten oppklaring: 

Jeg har samboer. Vi ønsker å bli gravide, og min samboer har fått seg jobb der vi planlegger å kjøpe hus og skape en familie.

Min nåværende jobb har jeg frivillig permisjon fra. Det er en fast jobb i ett yrket som er semi-relevant for h*ns interesser. Denne jobben er godt betalt og i nærhet til TS sitt nåværende bosted. (En liten leilighet med ett soverom i en dyr by) 

1) Nåværende semirelevant jobb : feil etat.

Jeg er som nevnt tidligere frivillig permitert fra denne. Den gir erfaring som kan øke sannsynligheten for å få drømmejobben. Den er svært godt betalt, og har nøytrale/noen kjekke/noen kjiipe oppgaver. Den er krevende og i mitt hode den mest relevante jobben sånn egentlig, men i feil etat. Dette har jeg fått direkte tilbakemelding på i intervju. ( Kan sammenligne med at dersom man er utdannet sykepleier og jobbet som miljøterapaut i en kommunal bolig vil en som jobber som vaskepersonell på ett sykehus være mer aktuell for en sykepleierstilling dersom begge ellers stiller likt mtp utdanning osv. )

2) jobbtilbud vikariat jobb: riktig etat.

TS har nå fått et tilbud om vikariat ut sommeren i det som er h*ns drømmeyrket men ikke drømmejobb. Jobben er spennende, tilbyr kurs som ts kan ta nær familie. Kurset vil øke sannsynlighet for en annen jobb 1 time unna drømmehuset til ts og samboer. Drømmejobben gir også muligheter for forlengelse av stillingen i drømmejobben.

3) Nåværende vikariat: under permitering: riktig etat.

Det er en kjedelig lite stimulerende jobb. Det er langt unna alle i familien, både samboer og fjern familie. Men lønnen er god- dårligere enn den semirelevante faste jobben. Dette vikariatet gir mulighet for kurs også, men det er usikkert og ikke før juni.

4) jobbtilbud fast jobb langt unna: riktig etat.

Typ 15 timer å ta kollektivt fra dør til dør. Dyrt å reise til, dyrt å bo, og jeg har ingen bygninger til stede. Dårlig lønn, men arbeidsoppgavene er de mest relevante opp mot det jeg ønsker å jobbe med. Gode erfaringer, men siden stedet er så lite vil mulighetene for videreutvikling være få. Men denne arbeidsgiveren tilrettelegger slik at jeg får 12 betalte dager i året til å studere/ta eksamen.

Ah, takk. Jeg ville fremdeles holdt meg til en av de faste jobbene. Fordi den er fast 🙂 Spesielt den som tilrettelegger hvis du trenger videre utdanning. 

Siden det er corona kan det bli vanskeligere å få jobb fremover. Derfor tenker jeg dette🙂 men det er jo noe du må vurdere også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...