AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Del Skrevet 16. mars 2021 I dag la jeg merke til at magen min kjentes så mye lettere ut sammenlignet med det siste årene egentlig. I går spiste jeg egenltig bare usunt, men mengden mat ble mye mindre enn vanlig, samtidig som jeg egentlig skuffa inn på med kalorier? Jeg spiste litt av en fiskegrateng som var altfor salt så hev halvparten, og jeg hadde litt lapskaus, som også ikke smakte så bra og kasta resten av den. Spiste så noen appelsinstenger med sjokoladetrekk, 6 små franske makroner, drakk sukkerfri brus og spiste mer lakrispastiller, salte. og uten sukker. Med andre ord ikke en voldsom mengde av mat, men mer enn nok kalorier og altfor usunt. Så at jeg i dag skulle føle meg helt ok, og ganske bra i magen var overraskende. Det får meg til å lure på om jeg spiser for mye mat, selv på OMAD. For mye hveteprodukter som pasta, makaroni og kanskje for mye kidneybønner? Og om jeg burde begynne å ha en dag med faste i tillegg til OMAD. Altså 6 dager OMAD og 1 dag med faste. Noen her med erfaringer rundt dette som kan si noe? Kan for store mengder av hvete (jeg spiser ikke gjærbakst, brød og annet med hvete) gi tung mage? Det spises ofte med 1 boks kidneybønner, 1 kyllingfilet og varierende mengde med erter, gulrot, løk, squash, paprika osv pluss salt. olivenolje, pepper og andre krydder. Blir 2 gode porsjoner. Føler meg mett og er sjelden sulten. Energinivået er helt fint. Har ikke slike perioder med trøtthet lenger som jeg hadde før med gjærbakst/brød og mye sukker. Målene rundt magen krymper. Så er bare den tunge følelsen i magen som plager meg. Anonymkode: 17e08...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #2 Del Skrevet 17. mars 2021 Kan bare snakke for meg selv, men jeg har spist keto og OMAD i lang tid nå, og føle meg helt topp 😄 Anonymkode: fe4f4...8b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Del Skrevet 17. mars 2021 Det er mulig du spiser for mye i 1 måltid, at du hadde tålt bedre å ha 2 måltioder om dagen. Om du spiser 2500-4000 kcal i 1 måltid, så forstår jeg at det blir tungt for magen. Svaret er ikke å faste der du må spise enda større mengder mat på 1 gang for å kompensere for kaloritap. Svaret er å forsøke spise 2 ganger om dagen og se om det hjelper. Du kan også forsøke spise mindre kjøtt, plantebasert mast sitter ofte lettere i magen. Jeg spiser kjøtt ca 2 ganger i uka og merker at det er tungt i magen. Sukker og usunt blir gjerne tatt opp høyere opp i magen og er derfor lettere. Men på sikt så lagres mye av det som fett istedetfor å bli til muskler osv. Anonymkode: 6e1a9...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Del Skrevet 17. mars 2021 54 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mulig du spiser for mye i 1 måltid, at du hadde tålt bedre å ha 2 måltioder om dagen. Om du spiser 2500-4000 kcal i 1 måltid, så forstår jeg at det blir tungt for magen. Svaret er ikke å faste der du må spise enda større mengder mat på 1 gang for å kompensere for kaloritap. Svaret er å forsøke spise 2 ganger om dagen og se om det hjelper. Du kan også forsøke spise mindre kjøtt, plantebasert mast sitter ofte lettere i magen. Jeg spiser kjøtt ca 2 ganger i uka og merker at det er tungt i magen. Sukker og usunt blir gjerne tatt opp høyere opp i magen og er derfor lettere. Men på sikt så lagres mye av det som fett istedetfor å bli til muskler osv. Anonymkode: 6e1a9...418 For min del er jeg langt mer velfungerende på OMAD eller ved fasting (18/6 eller 20/4). Jeg har mer energi, jeg sover bedre, ingen fordøyelsesproblemer som jeg ellers har, bedre hud, negler og hår, og enklere å regulere vekta. For noen mennesker er det bedre å spise flere ganger. Andre mennesker er som meg, hvor disse rutinene bedrer livskvaliteten på mange måter. Du har ikke svaret Anonymkode: 6fae4...900 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #5 Del Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er mulig du spiser for mye i 1 måltid, at du hadde tålt bedre å ha 2 måltioder om dagen. Om du spiser 2500-4000 kcal i 1 måltid, så forstår jeg at det blir tungt for magen. Svaret er ikke å faste der du må spise enda større mengder mat på 1 gang for å kompensere for kaloritap. Svaret er å forsøke spise 2 ganger om dagen og se om det hjelper. Du kan også forsøke spise mindre kjøtt, plantebasert mast sitter ofte lettere i magen. Jeg spiser kjøtt ca 2 ganger i uka og merker at det er tungt i magen. Sukker og usunt blir gjerne tatt opp høyere opp i magen og er derfor lettere. Men på sikt så lagres mye av det som fett istedetfor å bli til muskler osv. Anonymkode: 6e1a9...418 Jeg spiser vel max ca 2200 kcal for dagen ut fra det jeg har ramset opp av ingredienser. Måltidet blir 2 porsjoner, og jeg er ikke fullstappet etter måltidene. Mistenker igrunn en reaksjon på hveteproduktene. Særlig nudler. Vet fra tidligere at feks hveteprodukter med gjær tynger veldig i min mage. Godt kokt makaroni går derimot helt greit, men jeg tror jeg spiser for mye av det. koker av og til hele 2 dl tørr makaroni, mot normalt 1 til 1,5 dl. Har også hatt måneder med kun kjøtt og fisk på OMAD og magen har aldri vært slik tung da. Dessverre klarer jeg ikke å spise bare kjøtt/fisk, så må ha grønnsaker til, og jeg elsker makaroni så det må jeg ha litt av. Jeg kan ikke spise mindre mengder av kjøtt enn det jeg gjør nå. Jeg har vel max 70 gram biff eller en halv kyllingfilet totalt i ett OMAD måltid. Går mest i kylling, torsk og laks. Noe som betyr at det kan gå uker uten biffkjøtt. Laksefilet uten skinn og ben på max 125 gram. Jeg aksepterer større mengde på laksen pga at magen reagerer veldig bra på den. Så egentlig spiser jeg veldig lite kjøtt/fisk, selv på OMAD. Merker at magen tåler fisk og kylling lettere enn biff. Om jeg spiser noe i tillegg er det sukkerfrie pastiller og en frukt eller bær. Spiser jeg mer enn dette får jeg reflux igjen. Det er også derfor jeg kuttet ut å spise to ganger for dagen. Refluxen forsvant aldri ved 2 måltider for dagen, men det gjorden den ved 1 stort måltid. Hvor store mengder kjøtt spiser du på en uke? Anonymkode: 17e08...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #6 Del Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For min del er jeg langt mer velfungerende på OMAD eller ved fasting (18/6 eller 20/4). Jeg har mer energi, jeg sover bedre, ingen fordøyelsesproblemer som jeg ellers har, bedre hud, negler og hår, og enklere å regulere vekta. For noen mennesker er det bedre å spise flere ganger. Andre mennesker er som meg, hvor disse rutinene bedrer livskvaliteten på mange måter. Du har ikke svaret Anonymkode: 6fae4...900 Det har jeg merket også. Jeg er vant med 3 hovedmåltider fra barnsben av, men etterhvert som jeg ble voksen har jeg merka at når jeg følger kroppen så vil den ha ett hovedmåltid og gjerne litt sent ut på dagen i 4-7 tiden, slik at den er lett og rask på formiddagen. Ikke kjenner jeg noen sultfølelse heller. Det fikk jeg fort om jeg tillot meg å ha 2 måltider spredt på formiddag og ettermiddag/kveld. Det ble helt uholdbart. Jeg har også hatt tendenser til diabetes tidligere, og det er blitt helt borte. Ingen skjelvinger eller andre plager i den forbindelse. Når jeg spiser har jeg ca 2-3 timer spiserom. tenker igrunn aldri over det. Lager maten, spiser, og venter en stund før jeg spiser frukt/bær om det ikke er blitt spist før måltidet. Om jeg spiser pastiller regner jeg det ikke som et måltid, men jobber med å kutte ned på å putte småting i munnen. Har vært veldig snopavhengig, så at jeg nå kun har behov for noen pastiller er en ekstrem forvandling for meg. Hva slag OMAD kosthold har du? Kun kjøtt og fisk? Eller spiser du noen grønnsaker også? Hva holder du deg unna? Gøy å se at man kan få bedre helse ved å følge OMAD og at det kan gjøres på flere måter Anonymkode: 17e08...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå