Gå til innhold

Hvordan reagerer du på ufine og kjeftende folk du ikke kjenner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på butikken idag, og gikk i ferskvaredisken for å kjøpe noe lunsj. Ble stående og stirre litt før noen betjente disken. Litt lengre borte i en annen seksjon av disken sto det en eldre kar som også ventet (det er en stor disk). Men jeg la ikke merke til hvem av oss som egentlig kom først.

Når betjeningen kom, spurte de "hvem av dere var først?". Jeg så over på han eldre karen og spurte "hmm, var det kanskje du som var først?", men jeg hørte ikke helt hva som ble svart. Men ut fra kroppsspråk og at den i betjeningen så ut til å henvende seg til meg, så trodde jeg at mannen bekreftet tilbake at det var min tur først.

Når de da begynner å plukke det jeg skulle ha i disken, blir han skikkelig sur, utagerende og ufin. Jeg sa "Aaah, så du sa at du var først ja. Beklager, da misforsto jeg" (samtidig kommer det en annen bak disken og begynner å ekspedere ham). Men han fortsetter å slenge mange bemerkninger som "folk som er så dumme som deg burde ikke kunne gå fri".
Da gadd ikke svare tilbake mens jeg sto der siden jeg raskt forsto hva slags type dette var. Senere da jeg hadde betalt og gått ut, sto han på innsiden av butikken og ventet ved gjerdet ved utgangen, og henvendte seg til meg og spurte "Du jeg lurer på en ting, ER du faktisk så dum, eller gjør du deg til?" (jeg stoppet bare opp i tilfelle han ønsket å beklage sin adferd)
Jeg gikk bort og svarte bare tilbake "Sånne folk som deg bruker jeg faktisk ikke tid på å snakke med" , og gikk videre, mens han fortsatte å rope skjellsord.

I en slik situasjon så mener jeg faktisk ikke at det er jeg som er "problemet", selv om jeg ved et uhell har sneket i køen. Han er ikke berettiget til å bli ufin og utagerende fordi om det er gjort en feil. Uansett hvor stor denne "feilen" måtte ha blitt opplevd i hans øyne.

Jeg synes det er like greit å gi de minst mulig oppmerksomhet. Ikke bite på agnet. Har også bevitnet flere koronasinte folk i butikk køene. Dette er vel folk som elsker å krangle, og folk som sikkert krangler med alle. Men hadde det ikke vært for at jeg hadde arbeidstøy med logo osv, kan det godt være jeg heller hadde bedt vedkommende ryke og reise, vist dem fingeren og gått. Ikke i affekt, men som en velplassert og kontrollert respons. Når folk ikke kan godta en unnskyldning, så synes jeg faktisk ikke de fortjener å få den, men fortjener heller å få høste som de sår. 🤣

Anonymkode: ef8ea...77f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksploderer som regel ;)

Anonymkode: 4950a...478

AnonymBruker
Skrevet

Sånne folk er ikke verdt det altså. Tror sånne mennesker går med hensikt i å finne noen å krangle med. 

Anonymkode: 0278e...c0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta det personlig. Sånne gretne folk plager titalls folk i uka/måneden. De bare går rundt og venter på å finne en grunn til å krangle med folk.

Anonymkode: ed4aa...a49

• Liker 6
Skrevet

Kaster kanelboller på dem, i verste fall gifler

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er bare ute etter noen å krangle med, samme hva. Det beste man gjør er å ikke krangle tilbake, bare overse - med mindre de blir ordentlig frekke og går langt over grensen. Da og gjelder det å ikke bjeffe surt tilbake, men svare strengt og behersket. Man skal ikke tåle alt.

Anonymkode: 13115...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å ønske god bedring. 

Anonymkode: 94ae6...12c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Fiskegrateng skrev (20 timer siden):

Kaster kanelboller på dem, i verste fall gifler

Er det ikke bedre å kaste hvetemel på dem? 😁

Anonymkode: 0a7d7...980

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 0.11):

De er bare ute etter noen å krangle med, samme hva. Det beste man gjør er å ikke krangle tilbake, bare overse - med mindre de blir ordentlig frekke og går langt over grensen. Da og gjelder det å ikke bjeffe surt tilbake, men svare strengt og behersket. Man skal ikke tåle alt.

Anonymkode: 13115...698

Jeg tenker at den beste "seier" er å vise at man ikke tar noe som helst innover seg. Krangler man tilbake, har de på en måte "vunnet". De ønsker gjerne å fremprovosere en reaksjon, se at folk blir vippet av pinnen.

Anonymkode: ef8ea...77f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...