Gå til innhold

Har du vurdert australian cobberdog og ombestemt deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva fikk deg til å skifte mening?

Jeg spør fordi kusinen min er fast bestemt på å skaffe seg en Australian Cobberdog fra Drøbak Hundehotell, motargumentene mine faller for døve ører. Jeg har stilt spørsmål ved sporing av linjer, rundt påstander om at tisper får for mange kull, spurt om det ikke er bedre med en hund som har vokst opp hjemme hos noen - spesielt med tanke på at de har små barn...ingenting hjelper. De kjenner nemlig en hund derfra, og den er helt super! 🥴

Renraset puddel, labrador eller golden retriever er ikke aktuelt fordi de vil ha noe røytefritt. Så, har noen her inne ombestemt seg? Hva fikk deg til å gå for en renraset hund i stedet? Kan noen eventuelt overbevise meg om at det IKKE er shady det de driver med på Drøbak Hundehotell?

Anonymkode: b1f19...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Puddel er da røytefri. Jeg ble anbefalt doodle av flere da jeg skulle ha allergivennlig for et par år siden, men for meg var det ikke aktuelt å kjøpe en overpriset blanding uten noe info om helse på foreldre etc. Kjøpte en portugisisk vannhund av seriøs oppdretter og kunne ikke vært mere fornøyd. Kjenner ei som har en fortispe fra DH, den har allergier og den har DH valgt å ha to kull på 🙄

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skulle få en valp derfra i år. Pga ekstra lang ventetid fikk vi veldig god tid til å tenke, og kom fram til at det var helt meningsløst å skaffe seg cobberdog. Prisen er helt ekstrem, hele opplegget er veldig upersonlig og kynisk, og hundene er faktisk ikke såååå fine. 

Vi endte opp med en renraset valp i den helt andre enden av skalaen hva gjelder både utseende, størrelse og pels 😂 Så uendelig glad for det. Vi vet at valpen kommer fra gode linjer, og i tillegg en super oppdretter som følger opp. 

Jeg kjenner også flere hunder fra Drøbak, og de er jo helt skjønne de. Men jeg må innrømme at jeg ser litt ned på eierne 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b1e6b...f53

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva fikk deg til å skifte mening?

Jeg spør fordi kusinen min er fast bestemt på å skaffe seg en Australian Cobberdog fra Drøbak Hundehotell, motargumentene mine faller for døve ører. Jeg har stilt spørsmål ved sporing av linjer, rundt påstander om at tisper får for mange kull, spurt om det ikke er bedre med en hund som har vokst opp hjemme hos noen - spesielt med tanke på at de har små barn...ingenting hjelper. De kjenner nemlig en hund derfra, og den er helt super! 🥴

Renraset puddel, labrador eller golden retriever er ikke aktuelt fordi de vil ha noe røytefritt. Så, har noen her inne ombestemt seg? Hva fikk deg til å gå for en renraset hund i stedet? Kan noen eventuelt overbevise meg om at det IKKE er shady det de driver med på Drøbak Hundehotell?

Anonymkode: b1f19...db3

Uff.. Ja det er litt av en valpefabrikk. De setter kull på tisper med eksem og allergier. 

Hunder som ikke røyter krever MYE pelsstell. Vet ikke med cobberdog, men har hørt frustrerte hundefrisører som får inn hunder med underull hvor eierne ikke har børstet jevnlig. Disse hundene har hatt helt tovet underull og vært fulle av blåmerker, det er så utrolig smertefullt for hundene. 

Anonymkode: 2b9b8...a56

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse cobberdogsa kan jo selvsagt røyte, hva er det folk tenker med?? Den er jo halvt labrador for svingende. Hun burde valgt puddel, da er hun sikker på at bikkja er røytefri. Valpefabrikk som har «money money money» av Abba på hjernen og driter i alt annet. 
Jeg har aldri vurdert hund derfra, men har en goldendoodle faktisk. Uhellparring. Fikk den som valp for en tusen lapp av naboen. Stakkars fyr som ikke innså hvor mye han kunne ha tjent på blandingene😅

Anonymkode: 9320d...78c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hele opplegget er shady... 

man kan ALDRI være garantert at blandingshunder får det beste fra alle sider. De kan ende opp med mange sykdommer som man har null kontroll på fordi de driver en valpefabrikk. Du blir jo saksøkt også hvis du skulle være så uheldig at tispa di blir tjuvparret, at det er lov å legge sånne føringer på en hund de selger er jo bare sjukt. 

Anonymkode: 77837...fc9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, hvis enkelte raser er uaktuelt pga røyting burde de hvert fall droppe en doodle, ikke sikkert den blir røytefri. Gå heller for puddel. Håper de klarer å følge opp pelsstellet da, er litt usikker på nye hundeeiere som ikke prøver å tilegne seg kunnskap fra start... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke alle som er mixed med puddel røytefrie da? 

Venninnen min hare en Australian Cobberdog  ( hun bor i australia)  og den røyter iallefall ikke.

Anonymkode: 0370a...fb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet med blandingshunder er at man aldri helt vet hvor de arver egenskapene fra. Om det er f.eks 5. eller 6. generasjon med cobbledog vil dette problemet være mindre enn de første generasjonene, men det kan fortsatt være en del variasjon. 

Her kan man lese mer om labradoodle og australsk cobberdog. Det er ofte en veldig fin blandingshund, men selv ville jeg nok valgt en renraset hunderase hvor foreldre i flere generasjoner hadde blitt avlet for å være så sunne som mulig. Det er en  del potensielle problemer med cobberdoger, og selv om det ikke er den mest syke rasen, er det noen potensielle store arvelige sykdommer de kan få. Og hvem vet hva slags dyr som brukes i slik blandingsavl? Uten en ordentlig stamtavle er svaret ingen! 

Om hun bare vil ha en ryøtefri hund så finnes det mange renrasete røytefri hunder. Man må ikke bare ha puddel, og det er mange spennende røytefri alternativer. Her er en stor liste delt opp etter størrelse på hunden: https://dyreliv.no/hund/roytefri-hunder/ . 

Anonymkode: 58d7a...f48

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Hadde kjøpt spansk vannhund jeg. Eller puddel. Eller cobberdog fra Drøbak. 

Drøbak er kanskje en valpefabrikk med harde kontrakter på hundene sine, men ellers er valpene av god avstamming og kvaliteten går for å være bra på hundene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, Dævendøtte said:

Drøbak er kanskje en valpefabrikk med harde kontrakter på hundene sine, men ellers er valpene av god avstamming og kvaliteten går for å være bra på hundene. 

Det er jo nettopp det TS vil unngå. 🙈

Jeg har ikke tips til å overtale, jeg klarer ikke å forstå mentaliteten til folk som ikke ser at måten Drøbak driver på er helt bak mål. 

Anonymkode: ee3cd...74f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ikke alle som er mixed med puddel røytefrie da? 

Venninnen min hare en Australian Cobberdog  ( hun bor i australia)  og den røyter iallefall ikke.

Anonymkode: 0370a...fb9

Nei. Det er ikke sånn at når du blander to raser så får du automatisk det beste av to verdener.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber på dyreklinikk og ser mye dårlig pels på disse blandingene ja. Noen har pels som både røyter ekstremt, floker seg og vokser seg lang. Opplever at mange røytefrie raser, men spesielt "doodle" eiere ikke skjønner at det krever mye pelsstell. Har hatt flere inne som ikke har fått informasjon at de må børste gjennom pelsen. Stakkars hundene er så gjennomtovet at man kan klippe hele pelsen av i en sammenhengende bit, og huden er helt ødelagt 😕

Kjøper man en del puddel så får man ihvertfall grundig informasjon fra oppdretter om pelsstell. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo nettopp det TS vil unngå. 🙈

Jeg har ikke tips til å overtale, jeg klarer ikke å forstå mentaliteten til folk som ikke ser at måten Drøbak driver på er helt bak mål. 

Ja, men det er ikke hundene fra Drøbak det er noe galt med, men måten bedriften driver på. Om hun vil ombestemme seg enda en gang ;) 

Selv om noe skjer der også, er tross alt levende individer, så er dyrene kjent for å være svært bra. 

Men som jeg også skrev, spansk vannhund eller puddel er gode alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dævendøtte skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er ikke hundene fra Drøbak det er noe galt med, men måten bedriften driver på. Om hun vil ombestemme seg enda en gang ;) 

Selv om noe skjer der også, er tross alt levende individer, så er dyrene kjent for å være svært bra. 

Men som jeg også skrev, spansk vannhund eller puddel er gode alternativer. 

Å ved å kjøpe fra de støtter man videre en helt sinnssyk avl. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (4 timer siden):

Hva menes med at det er "harde kontrakter" på hundene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Durinur skrev (14 minutter siden):

Hva menes med at det er "harde kontrakter" på hundene? 

Er du så uheldig at tispa blir tjuvparret (eller parret i det hele tatt) så må du betale svimlende summer til DH. Man har ikke styring over sin egen hund. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

😕Kjøper man en del puddel så får man ihvertfall grundig informasjon fra oppdretter om pelsstell. 

Godt poeng der! Jeg har portis og oppdretter har hjulpet med tips om pelsstell hele veien, og tilbyr første klipp gratis på egne oppdrett for å veilede valpekjøpere videre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ved å kjøpe fra de støtter man videre en helt sinnssyk avl. 

Link på den sinnsyke avlen hadde vært fint? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dævendøtte skrev (1 time siden):

Link på den sinnsyke avlen hadde vært fint? 

Valpefabrikker er sinnssyk avl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...