Gå til innhold

Litt irritert på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 13 år har fått en skade i ankelen. Det blir verre når hun løper. Jeg har gitt beskjed til skolen om dette pga gymtimen. I dag kom hun hjem for 2 gang med tårer pga smertene. I gymtimen hadde sagt at hun må prøve å løpe. Blir ikke det feil når jeg har gitt beskjed om at hun ikke må overbelaste foten? 

Anonymkode: 4e2d9...033

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ugh, dette skjedde med min yngste datter  også for noen uker siden. Administratoren på skolen hadde visst ikke klart å videreformidle beskjeden til gymlæreren så jeg måtte ringe igjen og fikk da snakket direkte med gymlæreren og forklart situasjonen. Det var ikke noe problem og læreren tok hensyn til datteren min i neste gymtime. 

Anonymkode: ee94e...f8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere får legge fram legeerklæring, det holder ikke at du som mor mener at dette ikke bør belastes. Har du relevant utdanning eller bare synser du? 

Anonymkode: e4439...274

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere får legge fram legeerklæring, det holder ikke at du som mor mener at dette ikke bør belastes. Har du relevant utdanning eller bare synser du? 

Anonymkode: e4439...274

Fysioterapeuten sa det. Når hun ikke klarer å gå skikkelig pga smertene, så sier det seg selv at hun ikke klarer å løpe..

Anonymkode: 4e2d9...033

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er en del gymlærere sånn at de tror de vet bedre enn leger og fysioterapeuter. Du må bare lære datteren din at hun ikke skal tvinges til noe av gymlærer, og at hun kan gå til rektor og klage. Send med henne beskjed i meldingsboken som hun kan vise til gymlærer, og rektor hvis det blir nødvendig.

Anonymkode: 6e555...288

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ta kontakt med skolen og gi de skikkelig beskjed, gymlærer trenger en oppstramming.

Så må du lære jenta di å stå på sitt, en 13 år gammel jente som gjør noe hun vet hun ikke skal gjør på grunn av En "lærer" sier det er ikke bra. 

Anonymkode: 584f4...0ef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Legeattest. Vært barn har slatters kne og får vondt av løping.. vi fikk legen til å skrive dette.

da har ikke skolen noe de skulle sagt

få alt på papir 

Anonymkode: 06c01...b1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow. Hvorfor i all verden løp datteren din når hun visste at hun ikke skulle? Hun kunne jo pådratt seg komplikasjoner eller varig skade, bare for å unngå å gå imot læreren! 

Jeg sier IKKE at ikke læreren her er en idiot som tror hen vet bedre enn dere som faktisk har vært med på det medisinske her. Denne læreren må du få jekket ned noe kraftig; det skal ikke være nødvendig med legemelding for at lærer skal tro en foresatt som videreformidler fysioterapeutens anbefaling. (Dog tar jeg her utgangspunkt i at du sendte med datteren din skriftlig melding fra deg.) 

Men du bør også ta en prat med datteren din om autoriteter, og at JA, lærere har autoritet over henne, men IKKE autoritet som trumfer hverken ditt eller medisinsk personales «regler» når dere er strengere/tryggere enn lærerens foreslåtte løsning. I slike tilfeller skal hun si «Sorry, jeg kan ikke gjøre det; du får prate med de hjemme og fysioterapeuten min om det, for du vet faktisk ikke nok om situasjonen til å bestemme dette her.» 

Datteren min sier glatt det til lærere som mener hun klarer seg uten skjerm-brillene sine når de skal ha henne til å bruke skjerm i situasjoner der hun ikke får hentet disse. Eller som sier hun ikke trenger å bytte til aktivitetsbrille før ballspill, fordi det ikke passer dem. Hun får migrene uten brille, og vi har lært henne å hjelpe seg selv i stedet for å vente på at hver ny voksenperson skal oppdage det ved prøving og feiling. 

Datteren din må få litt ryggrad.

Anonymkode: 0c6a0...42a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis fysioterapeut har gitt beskjed, så er det heller ikke noe problem å skaffe legeerklæring. 

En gymlærer får enormt mange meldinger "kan ikke ha gym pga...". Det kan ikke fritas fra gym. Det kan  og skal, tilpasses hele veien. Har hun vondt for å løpe, ja, da er det andre ting hun kan gjøre. Men det må komme på plass en legeerklæring. Dette virker ikke til å være noe som går over med det første. 

Det handler ikke om at skolen ikke har noe de skulle ha sagt. Det handler om at de også må forholde seg til lover og regler. Og i kroppsøving, så skal det myye til for fritak. 

Nå sier jeg ikke at det er det det er snakk om her, men det handler om mer enn at "i dag har Kari mensen, og kan ikke ha gym", eller "Per har et gnagsår og kan ikke ha gym". Derfor må også gymlærer ha noe å forholde seg til på papiret. Fra en fagperson. 

Anonymkode: 5c0ef...3a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir feil, ja. Du har gitt beskjed og da må skolen selvsagt ta hensyn til dette. Her er ris på sin plass, synes jeg. 

Anonymkode: c1d8d...afb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Wow. Hvorfor i all verden løp datteren din når hun visste at hun ikke skulle? Hun kunne jo pådratt seg komplikasjoner eller varig skade, bare for å unngå å gå imot læreren! 

Jeg sier IKKE at ikke læreren her er en idiot som tror hen vet bedre enn dere som faktisk har vært med på det medisinske her. Denne læreren må du få jekket ned noe kraftig; det skal ikke være nødvendig med legemelding for at lærer skal tro en foresatt som videreformidler fysioterapeutens anbefaling. (Dog tar jeg her utgangspunkt i at du sendte med datteren din skriftlig melding fra deg.) 

Men du bør også ta en prat med datteren din om autoriteter, og at JA, lærere har autoritet over henne, men IKKE autoritet som trumfer hverken ditt eller medisinsk personales «regler» når dere er strengere/tryggere enn lærerens foreslåtte løsning. I slike tilfeller skal hun si «Sorry, jeg kan ikke gjøre det; du får prate med de hjemme og fysioterapeuten min om det, for du vet faktisk ikke nok om situasjonen til å bestemme dette her.» 

Datteren min sier glatt det til lærere som mener hun klarer seg uten skjerm-brillene sine når de skal ha henne til å bruke skjerm i situasjoner der hun ikke får hentet disse. Eller som sier hun ikke trenger å bytte til aktivitetsbrille før ballspill, fordi det ikke passer dem. Hun får migrene uten brille, og vi har lært henne å hjelpe seg selv i stedet for å vente på at hver ny voksenperson skal oppdage det ved prøving og feiling. 

Datteren din må få litt ryggrad.

Anonymkode: 0c6a0...42a

Men, herregud, skjerp deg. Jeg forstår godt at en ung jente ikke nødvendigvis tør å si i mot læreren sin. Det tror jeg ikke jeg hadde turt på den alderen heller. Selv om din datter ikke har noe problem med dette, så betyr det ikke at alle er som henne.

Anonymkode: c6d5e...a04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis fysioterapeut har gitt beskjed, så er det heller ikke noe problem å skaffe legeerklæring. 

En gymlærer får enormt mange meldinger "kan ikke ha gym pga...". Det kan ikke fritas fra gym. Det kan  og skal, tilpasses hele veien. Har hun vondt for å løpe, ja, da er det andre ting hun kan gjøre. Men det må komme på plass en legeerklæring. Dette virker ikke til å være noe som går over med det første. 

Det handler ikke om at skolen ikke har noe de skulle ha sagt. Det handler om at de også må forholde seg til lover og regler. Og i kroppsøving, så skal det myye til for fritak. 

Nå sier jeg ikke at det er det det er snakk om her, men det handler om mer enn at "i dag har Kari mensen, og kan ikke ha gym", eller "Per har et gnagsår og kan ikke ha gym". Derfor må også gymlærer ha noe å forholde seg til på papiret. Fra en fagperson. 

Anonymkode: 5c0ef...3a2

Nå er det få unge som tør å si i mot en lærer på den måten, heldigvis! Høres noe ufyselig ut. 

Anonymkode: 31c23...96b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...