Gå til innhold

Hvordan vil du vurdere min økonomi ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 30, ingen barn, eier ingenting. Fått min første relevante fulltidsjobb nå. Sløst mye tid på studier og ufrivillig deltid. Uansett.

Årslønn 458 900kr.

Utbetalt 26 100kr mnd.

Husleie 9250kr

Strøm sette av kr. 1000 per mnd.

Telefon 240kr

Forsikringer 1130kr.

Streaming abonnent 85kr

Studielån 3150kr. (650' i lån)

Billån 1500kr. (Ferdig nedbetalt i sommer. Da kan jeg bruke pengene på boligsparing)

Feriesparing 500kr.(lommepenger)

Sparing til venninnetur 800kr.

Avsetting til gaver 300kr.

Avsetting til bilutgifter 500kr.

Avsetting til utgifter for hund 400kr.

Transport 900kr.

Mat og drikke 3050kr.

Boligsparing 2000kr.

Helseutgifter 450kr (tannlege,lege,medisiner)

Moro: 1500kr. (Shopping,sosialt, kos)

Lever jeg kjipt og sparsommelig? 

Noen kommentarer?

Anonymkode: 6642e...a47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det det var da vel et helt vanlig og ikke spesielt sparsommelig budsjett.

Anonymkode: 1cb28...f0a

• Liker 6
Gjest Råååsa
Skrevet

Jeg synes du sløser litt, med tanke på at du ikke eier noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes du gjør det bra. Sløser ikke - hverken med penger eller livskvalitet. 

Anonymkode: 10896...238

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (17 minutter siden):

Jeg synes du sløser litt, med tanke på at du ikke eier noe. 

At jeg ikke eier noe har ingenting med sløsing å gjøre, men mer at jeg brukte noen år på å finne ut hvilken utdanning jeg egentlig ønsket,  og når jeg var ferdig utdannet har jeg slitt med å finne jobb.. 

Inntekt 2019: ca 330 000

Inntekt 2020: ca 221 000

Årene 2016 og 2017 har jeg fått skattebegrensning.

Så det har ikke vært mye rom for å kunne eie noe.............Vi må alle begynne et sted. ☺

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

3000 kr i matbudsjett var lite. Da spiser du kjipt

Anonymkode: 887e2...66a

Skrevet

Helt normalt forbruk. Det eneste jeg tenker er at du bør en buffer.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

At jeg ikke eier noe har ingenting med sløsing å gjøre, men mer at jeg brukte noen år på å finne ut hvilken utdanning jeg egentlig ønsket,  og når jeg var ferdig utdannet har jeg slitt med å finne jobb.. 

Så det har ikke vært mye rom for å kunne eie noe.............Vi må alle begynne et sted. ☺

Presis, og du har klart deg utmerket. 

Anonymkode: 10896...238

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt grei økonomi med et OK utgangspunkt. Men synes du betaler drøyt mye for boligleie! Disse pengene klarer du å få et solid lån for, hvis man i tillegg putter på 2000 ekstra som du har i boligsparing. 

Synes forresten at du tjener lite i forhold til studielånet. Jeg antar at du har Bachelor eller Master? Du bør se deg om etter en bedre betalt jobb, eventuelt forhandle lønn. 

Anonymkode: 7a07d...5bc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

3000 kr i matbudsjett var lite. Da spiser du kjipt

Anonymkode: 887e2...66a

Det er  mulig å klare seg med 3000 i måneden, om du har målrettet kjøp av mat.

• Liker 4
Skrevet

Husleien var jo ekstrem, der taper du uhorvelige penger, lei heller et billigere sted i et par års tid og kjøp deg ditt eget 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt grei økonomi med et OK utgangspunkt. Men synes du betaler drøyt mye for boligleie! Disse pengene klarer du å få et solid lån for, hvis man i tillegg putter på 2000 ekstra som du har i boligsparing. 

Synes forresten at du tjener lite i forhold til studielånet. Jeg antar at du har Bachelor eller Master? Du bør se deg om etter en bedre betalt jobb, eventuelt forhandle lønn. 

Lønnen er svært vanlig for nyutdannede med master innen flere felt, så vil ikke si at det er dårlig lønn. Jeg fikk samme tilbud hos en arbeidsgiver innen staten i fjor sommer da det er den fastsatte minste startlønn for nyutdannede med masterutdannede i tariffen. Var heldig og fikk tilbud om 50 000kr mer hos en annen statlig arbeidsgiver, men det var ren flaks i disse tider. 

Har ts en bachelor uten relevant arbeidsbakgrunn er det ihvertfall en god start. 

Anonymkode: 917cb...d8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

nå kan jeg bare sammenligne med egen økonomi. Etter å ha betalt lån og alt av faste utgifter samt spart 13000,- i fond og på sparekonto sitter jeg igjen med 10000,- å leve for. Så for meg ser ditt budsjett trangt ut. Men jeg har da hatt tider med trang økonomi jeg og, men ikke etter fylte 30. jeg lurer litt på inntekten din i forhold til studielånet kjenner jeg? For inntekten din et jo relativt lav, men mulig du er i et yrke med mye lønnsvekst i vente 😊

Anonymkode: 2728a...2fb

AnonymBruker
Skrevet

Lønnen er svært vanlig for nyutdannede med master innen flere felt, så vil ikke si at det er dårlig lønn. Jeg fikk samme tilbud hos en arbeidsgiver innen staten i fjor sommer da det er den fastsatte minste startlønn for nyutdannede med masterutdannede i tariffen. Var heldig og fikk tilbud om 50 000kr mer hos en annen statlig arbeidsgiver, men det var ren flaks i disse tider. 

Har ts en bachelor uten relevant arbeidsbakgrunn er det ihvertfall en god start. 

Anonymkode: 917cb...d8c

Jo, 460.000,- er definitivt dårlig lønn med master. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du lever sparsommelig, synes kanskje du sløser litt. Ville jeg ha vært deg hadde jeg kun kjøpt nødvendige ting og prøvd å spare mer til bolig. Husk at med boligprisveksten vil du ikke komme så veldig langt med det du sparer.

Har du mulighet til å selge bilen og heller bruke dette på bolig? Du taper helt vanvittig mye.

Jeg er selv 27 år og lever som student med 12.7000 kr månedlig inntekt + ting jeg selger. Jeg har selv kjæledyr, men lever vanvittig stramt. Sparer fast ca 3000 kr på budsjettet mitt. Hadde aldri kommet meg inn på boligmarkedet om jeg hadde spart så lite som deg, da jeg var 24 år gammel hadde jeg 800.000 i EK da jeg sparte ALT. Leiligheten har steget vanvittig i verdi, og nå har jeg 2,2 millioner i EK i leiligheten + 220.000 kr på konto. Mulig jeg er en god del mer sparsom enn de fleste. POENGET MITT er at du taper så vanvittig mye mer på det budsjettet ditt enn du tror. Du taper potensiell verdistigning. Gå cold fish, kutt ut ALLE utgifter utenom de som er nødvendige. Nå som det er corona har du en ypperlig mulighet til å spare maksimalt nå som du ikke kan være i bursdag/være sosial.

Begynn å selg unna ting på finn. Du kan gjøre sport i det: det du selger skal du bruke på mat. Matpengene setter du derfor direkte på sparekonto.

Du kommer til å være så vanvittig takknemlig dersom du velger å gjøre en endring nå. Da kan du ha mulighet til å eie din egen leilighet om noen år.

Kvinne, 27

Anonymkode: f72dd...1d3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker for mye på mat og «moro». I tillegg har du billån og studielån.

Vel...

Anonymkode: 1d3d6...ab1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, 460.000,- er definitivt dårlig lønn med master. 

Bedre med 460 enn å være arbeidsledig som mange med master er nå. 

Anonymkode: 1d3d6...ab1

• Liker 7
Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du misforstår. 

Jeg mener du sløser NÅ i budsjettet ditt - om du ønsker deg bolig. Da tenker jeg på postene venninnetur, ferietur og moro. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil det ikke gå ufattelig tregt når du kun sparer 2000 pr måned? Jeg mener du kan spare det dobelte, men du må kutte ned på mat, venninnetur og annet fra morro/forbruket ditt. 

Du forbruker mer enn meg som er gjeldfri og tjener 550.000.

Anonymkode: 7ff2f...8c4

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva som er mulig eller ikke der du bor TS, men jeg personlig hadde villet: 

Flyttet på hybel, byttet bilen i en sykkel, bedd foreldra mine ta over bikkja og spist vegansk for en par tusen i måneden, og sett gratis-nett (viafree, nrk tv, youtube, discovery +), og så videre. Jeg hadde ville kjørt hardt på for å få nok EK. 

Endret av Råååsa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...