Gå til innhold

Lekser med 10 åringen er et sant helvete

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei!!! Hver dag er et mareritt med lekser. Han vil ikke gjøre dem og jobber mot hele tiden. Det ender stort sett i kjeft og krangling. Ikke lærer han noe og bare slurver for å forte seg. Hvordan gjør dere andre det med unger som er motvillig? Han virkelig hater lekser og sånn har det vært fra 1 skoledag. Kjenner jeg blir så lei meg og gruer meg til vi skal begynne med lekser hver dag. Trist at vi alltid skal krangle på dette.

Har et barn til og hun er ikke sånn. Elsker det absolutt ikke, men forstår at det må gjøres og blir ferdig uten for mye styr.

noen gode råd til oss?

Anonymkode: a92e5...c63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hold på med kjeft og krangling, barn fortjener å vokse opp uten det. 

Anonymkode: 5be81...9a1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke hold på med kjeft og krangling, barn fortjener å vokse opp uten det. 

Enig i det. Men hvordan få han til å gjøre lekser da? Han er konstant i motstand.  Lærerne krever at det blir gjort hjemme. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde aldri en eneste lekse uten kjeft og krangling. Husker det som et mareritt jeg hver dag måtte sno meg unna. Om mine foreldre sto på sitt var det grining og frustrasjon.

Er så grunnleggende motstander av at fritiden til barn skal ødelegges på den måten. 

Gruer meg til mine barn er store nok til å få lekser, men om det blir et problem må jeg visst ta kontakt med skolen og gi beskjed om at lekser ikke vil bli gjort, og det med min største velsignelse. Evig kamp og dårlig stemning for å gjennomføre et konsept jeg er så imot tviler jeg på at er et alternativ.

Anonymkode: 547e0...d5b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Desverre er det slik at de fleste elever som ikke forstår, ønsker ikke å gjøre lekser. Det oppleves som frustrerende og vanskelig for både barn og voksen, så jeg anbefaler å se på et leksehjelptilbud. 

På leksehjelp kan barnet få hjelp av voksne som har kunnskap innenfor tema, og som kan skape litt engasjement rundt oppgavegjøring.

Right off the bat så høres det ut som om barnet ditt ikke forstår leksene og derfor ikke ønsker å gjøre dem? 

Anonymkode: bf00d...207

• Liker 23
Skrevet

Da må du gå i dialog med lærer og fortelle hvordan det er. Prøv å få de med på en 'ny start' med lekser. Jeg ville foreslått 30 min med jobbing hver gang. Trekke ut det viktigste, feks lese 15 min, 15 min med oppgaver. En lærer som sier at lekser skal gjøres bare fordi, kan du få gratis av meg.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er så lei!!! Hver dag er et mareritt med lekser. Han vil ikke gjøre dem og jobber mot hele tiden. Det ender stort sett i kjeft og krangling. Ikke lærer han noe og bare slurver for å forte seg. Hvordan gjør dere andre det med unger som er motvillig? Han virkelig hater lekser og sånn har det vært fra 1 skoledag. Kjenner jeg blir så lei meg og gruer meg til vi skal begynne med lekser hver dag. Trist at vi alltid skal krangle på dette.

Har et barn til og hun er ikke sånn. Elsker det absolutt ikke, men forstår at det må gjøres og blir ferdig uten for mye styr.

noen gode råd til oss?

Ved slurv så visker du ut alt og ber han gjøre det på nytt og på nytt til det blir ordentlig. Og avlyser alt annet til leksene er gjort. Om det så tar all evighet. 

Anonymkode: 96f0e...418

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å spørre barnet hvorfor han ikke vil gjøre lekser? 

Ikke spør mens dere holder på, ta samtalen i "fredstid". Deretter kan du jo spørre barnet ditt om det er noe du kan gjøre for å hjelpe til med at lekser skal bli litt mer ok? Forstår barnet viktigheten med å henge med på skolen? Har barnet noe han drømmer om å bli? Og forstår barnet at for å komme seg dit, Må han gjøre lekser? 

Anonymkode: 24f26...a36

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved slurv så visker du ut alt og ber han gjøre det på nytt og på nytt til det blir ordentlig. Og avlyser alt annet til leksene er gjort. Om det så tar all evighet. 

Anonymkode: 96f0e...418

Det er da én måte å få ungen til å bli fullstendig møkk lei skolen på :) 

Anonymkode: 0575a...e8a

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd å spørre barnet hvorfor han ikke vil gjøre lekser? 

Ikke spør mens dere holder på, ta samtalen i "fredstid". Deretter kan du jo spørre barnet ditt om det er noe du kan gjøre for å hjelpe til med at lekser skal bli litt mer ok? Forstår barnet viktigheten med å henge med på skolen? Har barnet noe han drømmer om å bli? Og forstår barnet at for å komme seg dit, Må han gjøre lekser? 

Anonymkode: 24f26...a36

Ganske ugreit å legge muligheter til fremtidig utdanning/yrkesvalg på skuldrene til en 10-åring. Skal han skremmes til å gjøre lekser i frykt for å bli lønnstaper tenker du..?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er lekser også et reint helvete🤯. Krangler/griner  gjerne over en time før han setter i gang. Når han først får satt seg ned og gjort dem bruker han maks 30 min på leksene for hele uka, så de har ikke mye i mine øyne.  

det eneste som hjelper litt her er noen dager leksefri. Vi setter inn et støt og gjør all norsk på mandager pluss litt engelsk. Så gjør vi matte og resten av engelsken på onsdager.  Men følger med her for å få noen gode tips. Her har ikke skolen leksehjelp😩

Anonymkode: 063d4...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Har nå søkt litt på facebook, og det viser seg at det er helt greit å gi beskjed til lærer at barnet ikke skal gjøre lekser, og at læreren/skolen ikke kan si noe på det. 

Det blir min løsning når den tid kommer om det skulle bli et problem! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har nå søkt litt på facebook, og det viser seg at det er helt greit å gi beskjed til lærer at barnet ikke skal gjøre lekser, og at læreren/skolen ikke kan si noe på det. 

Det blir min løsning når den tid kommer om det skulle bli et problem! 

For en fantastisk god idé 🤦‍♀️🤦‍♀️ Blir helt matt av tafatte foreldre, som banner og kjefter. Lekser er vel uansett ikke så viktig i de familiene, ungen vil nok ende opp som foreldre uansett. Ressurssvak med lavere utdanning. 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg så godt igjen. Akkurat slik du beskriver det, hadde vi det i 4år med andremann. Et rent helvette, han hylte og skrek hver gang. Enda det var enkle oppgaver. Han hadde ikke noe forklaring på hvorfor,  annet enn at han mente det var vanskelig. Men han forstod oppgavene, og mestret de egentlig. Vi prøvde belønning, og "straff" (ikke lov å gå ut med venner ol før det er gjort). Hadde samtaler om viktigheten av lekser. Prøvde å gjøre de rett etter skolen, etter middag, før leggetid osv. Men ikke noe hjalp.

Nå er skolen i en prøveordning for leksefri. Vi har virkelig fått en ny hverdag. Hadde jeg kunne gjort noe om igjen, så hadde jeg snakket med lærerene tidligere å fått tilpasset noe. 

Anonymkode: 2edb6...c13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For en fantastisk god idé 🤦‍♀️🤦‍♀️ Blir helt matt av tafatte foreldre, som banner og kjefter. Lekser er vel uansett ikke så viktig i de familiene, ungen vil nok ende opp som foreldre uansett. Ressurssvak med lavere utdanning. 

Hva mener du egentlig med dette? Er det tafatt å ta barna på alvor? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lekser er ikke nødvendig hvis barnet leser hver dag (alene eller sammen med foreldre), samt at man spiller sammen, leser nyheter sammen, undrer seg over tabeller og diagrammer man kommer over, regner, lager og løser tekstoppgaver, bruker klokken, og bruker engelsk noen ganger i uken. Lekser er repetisjon og mengdetrening, og noen ganger som forberedelse før et gitt tema. Utfordringen er at dette ikke er standarden i mange hjem, og da må repetisjon komme i form av lekser. 

Er det store utfordringer rundt lekser går man i dialog med skole og ungen. Og noen ganger må vi alle gjøre ting vi ikke synes er spesielt morsomt eller givende, som for eksempel lekser kan være. 

Anonymkode: a1eb2...a26

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du egentlig med dette? Er det tafatt å ta barna på alvor? 

Kjenner at dette orker jeg ikke forklare for deg. Håper barnet har noen ressurssterke personer i livet sitt, som kan bidra positivt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lekser er ikke nødvendig hvis barnet leser hver dag (alene eller sammen med foreldre), samt at man spiller sammen, leser nyheter sammen, undrer seg over tabeller og diagrammer man kommer over, regner, lager og løser tekstoppgaver, bruker klokken, og bruker engelsk noen ganger i uken. Lekser er repetisjon og mengdetrening, og noen ganger som forberedelse før et gitt tema. Utfordringen er at dette ikke er standarden i mange hjem, og da må repetisjon komme i form av lekser. 

Er det store utfordringer rundt lekser går man i dialog med skole og ungen. Og noen ganger må vi alle gjøre ting vi ikke synes er spesielt morsomt eller givende, som for eksempel lekser kan være. 

Anonymkode: a1eb2...a26

Her viser du jo nettopp at i familier som er påskrudd og tilstede er lekser overflødige, og i mer ressurssvake eller mindre engasjerte familier blir barna uansett sittende alene med lekser de kanskje ikke har forutsetning for å klare. 
I begge tilfeller er lekser altså en dårlig løsning. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at dette orker jeg ikke forklare for deg. Håper barnet har noen ressurssterke personer i livet sitt, som kan bidra positivt. 

Hm, hvor finner jeg en slik en? Hva skal jeg se etter av kvaliteter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik jeg forstår det, mener du at det er like greit å lære ungen å skrive en søknad til NAV?

OK. Da sier læreren: Resten av klassen kan skrive en stil om hva dere gjorde i sommerferien, mens Per fortsetter å øve på å skrive søknad om uføretrygd.

I Storbritannia er skolesystemet satt opp slik at man allerede i tidlig alder begynner å skille mellom vinnere og tapere; håper det ikke blir slik i Norge, for selv om Per er rastløs og ikke er så flink med lekser, lærer han kanskje programmering, og ender opp med å få en solid jobb i IT-sektoren, mens de flinke medelevene hans som har lært å gjøre lekser og studerer sosiologi, ender opp som arbeidsløse.

Anonymkode: 5e225...aaa

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...