Gå til innhold

Å veie seg er ingen god måte løsning når man ønsker å slanke seg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vekt sier ikke alt. Du kan slanke deg og bli sunnere uten at du hår veldig ned i vekt. Spesielt hvis du trener styrke. En annen ting er at vekten kan variere. 

Midjemål er mer relevant. Det samme er buksestørrelse.

Anonymkode: 7e67b...54b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vekt sier ikke alt. Du kan slanke deg og bli sunnere uten at du hår veldig ned i vekt. Spesielt hvis du trener styrke. En annen ting er at vekten kan variere. 

Midjemål er mer relevant. Det samme er buksestørrelse.

jo vekten har mye og si, selv om man trener styrke så bygger man ikke muskler når man er i et kaloriunderskudd, så vekt er mye, men man kan også se i speilet eller ta regelmessige bilder kanskje hver andre uke, så kan man se en progresjon på den måten også.

Anonymkode: fe632...ce8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jo vekten har mye og si, selv om man trener styrke så bygger man ikke muskler når man er i et kaloriunderskudd, så vekt er mye, men man kan også se i speilet eller ta regelmessige bilder kanskje hver andre uke, så kan man se en progresjon på den måten også.

Ja, men det feil å fokusere på vekten. Hvis man ikke går med i vekt på en uke så betyr ikke det at man spiser for mye. Det kan være andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men det feil å fokusere på vekten. Hvis man ikke går med i vekt på en uke så betyr ikke det at man spiser for mye. Det kan være andre ting også.

Ja, jeg pleier og veie meg hver dag på morgenen etter jeg har tømt kroppen. vekten er en fin pekepinn på om man spiser for lite eller for mye, ivertfall hvis man har god oversikt over kaloriene man inntar. holder nokk og veie seg en gang i uken, men jeg liker og veie meg hver dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig mener jeg at en slik uttalelse ikke er så motiverende, ettersom dette ikke vil stemme for majoriteten av de som slanker seg. De færreste begynner med å trene tung styrke og legger seg i kalorioverskudd for å bygge muskler, for å gå ned i vekt. Dette er dessuten en enormt lang prosess som vil ta lang tid i forhold til å bare spise i kaloriunderskudd og dermed rase raskt ned i vekt. Jeg har selv prøvd meg på denne bygge muskler + kalorioverskudd taktikken for å gå ned i vekt, og vekta rikka seg ikke på flere måneder, og midjen krympa med bare et par cm. Men sterkere ble jeg faktisk. Når målet dog er å gå ned i vekt så er dette demotiverende og ikke den riktige veien å gå, man vil jo gjerne bli slankere, ikke bare sterkere. 

Midjemål er relevant, absolutt, men det er jo også vekta. Vis meg den personen som veier godt over 100 kg og som har et sunt midjemål. Den personen finnes antakelig ikke, unntaket er vel svært veltrente menn som bor på treningssenteret. 

Du kan bli sunnere uten å gå ned i vekt i det hele tatt, og selv om man lider av fedme og overvekt så kan man ha et sunt og næringsrikt kosthold. 

Anonymkode: c20a6...06a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel egentlig fettprosent og muskelmasse som er interessant. Men de færreste har mulighet til å måle dette ukentlig, så da er vel vekt den mest praktiske indikatoren.

Anonymkode: 4fb99...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vekt i kombinasjon med midjemål er vel det beste, egentlig. 
Men viktig å huske at begge deler kan stagnere av forskjellige grunner, så en uke uten nedgang betyr ikke at du gjør noe galt. Det kan fint "løsne" neste uke. 

Anonymkode: 876dc...aa9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men ikke alle mennesker kan trene. De fleste, men ikke alle :)

Jeg kan ikke være aktiv pga sykdom, det er fakta. Derfor bruker jeg en vekt 1-2 ganger i uka for å se om jeg går nedover. Jeg har en stabil muskelmasse som ikke endrer seg fra uke til uke, så det jeg mister er fett. 

Jeg bruker målebånd også iblant. Før brukte jeg fettklype, det syns jeg egentlig er bedre, men det var når jeg kunne trene. Kan sikkert finne den og måle nå også for gøy.

La folk gjøre dette som de vil, men jeg tror de fleste er klar over at muskler veier mer enn fett, og jeg håper mange tar mål iblant. Selv om man gjør alt riktig og ikke går ned i vekt i et par uker, så kan man fort miste et par cm på kroppen, spesielt om man trener ved siden av og får større muskler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Navani skrev (2 minutter siden):

Jada, men ikke alle mennesker kan trene. De fleste, men ikke alle :)

Jeg kan ikke være aktiv pga sykdom, det er fakta. Derfor bruker jeg en vekt 1-2 ganger i uka for å se om jeg går nedover. Jeg har en stabil muskelmasse som ikke endrer seg fra uke til uke, så det jeg mister er fett. 

Jeg bruker målebånd også iblant. Før brukte jeg fettklype, det syns jeg egentlig er bedre, men det var når jeg kunne trene. Kan sikkert finne den og måle nå også for gøy.

La folk gjøre dette som de vil, men jeg tror de fleste er klar over at muskler veier mer enn fett, og jeg håper mange tar mål iblant. Selv om man gjør alt riktig og ikke går ned i vekt i et par uker, så kan man fort miste et par cm på kroppen, spesielt om man trener ved siden av og får større muskler. 

Hvordan vet du det når du ikke trener styrke? 

1 kg muskler er det samme som 1 kg fett, det er lik vekt - men volumet er ulikt. Bare jeg som flisespikker litt, legger ved bilde for illustrasjon. :) 
1714_45651.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan vet du det når du ikke trener styrke? 

1 kg muskler er det samme som 1 kg fett, det er lik vekt - men volumet er ulikt. Bare jeg som flisespikker litt, legger ved bilde for illustrasjon. :) 
1714_45651.png

Ja, var det jeg mente å si om muskler vs fett, takk for illustrasjon :) 

Vel, jeg tenker jeg er mer stabil i muskelmassen enn en person som trener styrke, rent logisk sett, fordi jeg ikke trener og ikke stimulerer musklene på den måten. Musklene mine gror seg ikke større, og jeg har vært syk lenge nok til at de har vært stabile lenge der de er, ingen synlig eller merkbar endring. Jeg beveger meg like lite hver dag. Men jeg kan godt ta feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Navani skrev (2 minutter siden):

Ja, var det jeg mente å si om muskler vs fett, takk for illustrasjon :) 

Vel, jeg tenker jeg er mer stabil i muskelmassen enn en person som trener styrke, rent logisk sett, fordi jeg ikke trener og ikke stimulerer musklene på den måten. Musklene mine gror seg ikke større, og jeg har vært syk lenge nok til at de har vært stabile lenge der de er, ingen synlig eller merkbar endring. Jeg beveger meg like lite hver dag. Men jeg kan godt ta feil. 

Ok, jeg spurte fordi det er vanlig at man mister muskelmasse når man er i kaloriunderskudd om man ikke trener styrke i tillegg. Det skal litt til for at du ser denne forskjellen i speilet ettersom volumet til musklene ikke er på samme størrelse som fettet. Når fett krymper mye vil du se resultatet ganske kjapt i speilet, det vil du dog ikke med muskler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man teller kalorier og ønsker å bli slankere, så er vekta absolutt et godt verktøy. Da kan man følge med på vekta og BMI'en. Trening gjør man etter min mening for å bli sterkere, fastere og mer utholdende, ikke for å bli slankere. For meg er trening et supplement til kosthold, og jo mere forbrente kalorier, jo flere kalorier kan man spise uten å gå opp i vekt.

Jeg tror man kan skille mellom mennesker som enten er lett overvektige eller bare ønsker å stramme litt opp, og mennesker som er overvektige eller i fedmekategorien og som ønsker å gå ned mange kilo. Er man bare lett overvektig eller har bare noen få kilo man vil bli kvitt, kan styrketrening alene bidra til at man når målet, men er man overvektig/feit må man gå løs på kostholdet i første omgang, og da er det faktisk kiloene som teller. Trening er et supplement for å bli sterkere og ligge lettere i kaloriunderskudd.

Anonymkode: 8c92c...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, jeg spurte fordi det er vanlig at man mister muskelmasse når man er i kaloriunderskudd om man ikke trener styrke i tillegg. Det skal litt til for at du ser denne forskjellen i speilet ettersom volumet til musklene ikke er på samme størrelse som fettet. Når fett krymper mye vil du se resultatet ganske kjapt i speilet, det vil du dog ikke med muskler. 

Det kan veldig godt hende ja :)

Det er ikke så farlig for meg å miste litt muskler nå. Jeg håper å en dag kunne trene igjen, men akkurat nå er det viktigst å komme litt ned i vekt så jeg kan stabilisere, og hvis jeg kan skal jeg få bygget opp musklene igjen på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Navani skrev (4 minutter siden):

Det kan veldig godt hende ja :)

Det er ikke så farlig for meg å miste litt muskler nå. Jeg håper å en dag kunne trene igjen, men akkurat nå er det viktigst å komme litt ned i vekt så jeg kan stabilisere, og hvis jeg kan skal jeg få bygget opp musklene igjen på sikt. 

Det forstår jeg, du må gjøre det som passer deg og din kropp best. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis man teller kalorier og ønsker å bli slankere, så er vekta absolutt et godt verktøy. Da kan man følge med på vekta og BMI'en. Trening gjør man etter min mening for å bli sterkere, fastere og mer utholdende, ikke for å bli slankere. For meg er trening et supplement til kosthold, og jo mere forbrente kalorier, jo flere kalorier kan man spise uten å gå opp i vekt.

Jeg tror man kan skille mellom mennesker som enten er lett overvektige eller bare ønsker å stramme litt opp, og mennesker som er overvektige eller i fedmekategorien og som ønsker å gå ned mange kilo. Er man bare lett overvektig eller har bare noen få kilo man vil bli kvitt, kan styrketrening alene bidra til at man når målet, men er man overvektig/feit må man gå løs på kostholdet i første omgang, og da er det faktisk kiloene som teller. Trening er et supplement for å bli sterkere og ligge lettere i kaloriunderskudd.

Anonymkode: 8c92c...2d8

Dette er jeg veldig enig i, godt formulert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...