Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Er gravid med barn nr. 2 uke i 35 og tenker mye på fødsel om dagen. Når nr. 1 kom til verden hadde jeg det jeg syns var en passe grei latens/oppyggingsfase på ca. 12-14 timer med rier med typ 5-6 min mellomrom og gradvis ned til 2-3 min mellom og mer intenst. Var mesteparten av denne perioden hjemme.  Aktiv fase (fra 4cm) gikk dog veldig raskt og var veldig intens uten pauser mellom riene. 4-10 cm på 2 timer og pressing 20 min.  

Jordmor jeg går på kontroll til sier at jeg kanskje ikke kan forvente så lang oppbyggingsfase denne gang og at aktiv fase nok kommer til å gå raskt. Jeg er litt småbekymra for å ikke rekke frem til føden i tide (har ca. 50 min reisevei) da jeg også har skjønt at fødsel nr. 2 ofte er en del raskere enn nr. 1. Gruer meg også litt til kjøreturen med evt. veldig intense rier. Jeg håper derfor på at jeg i alle får litt tid på meg til å skjønne hva som foregår slik at vi får kommet oss av gårde til føden før ting blir for voldsomt. 

Hvordan var fødsel nummer 2 for dere? Var det en grei latensfase? Eller gikk det rett på intensitet som i aktiv fase? Opplevdes riene like intens med nr. 2?

AnonymBruker
Skrevet
123asdf skrev (59 minutter siden):

Hei, 

Er gravid med barn nr. 2 uke i 35 og tenker mye på fødsel om dagen. Når nr. 1 kom til verden hadde jeg det jeg syns var en passe grei latens/oppyggingsfase på ca. 12-14 timer med rier med typ 5-6 min mellomrom og gradvis ned til 2-3 min mellom og mer intenst. Var mesteparten av denne perioden hjemme.  Aktiv fase (fra 4cm) gikk dog veldig raskt og var veldig intens uten pauser mellom riene. 4-10 cm på 2 timer og pressing 20 min.  

Jordmor jeg går på kontroll til sier at jeg kanskje ikke kan forvente så lang oppbyggingsfase denne gang og at aktiv fase nok kommer til å gå raskt. Jeg er litt småbekymra for å ikke rekke frem til føden i tide (har ca. 50 min reisevei) da jeg også har skjønt at fødsel nr. 2 ofte er en del raskere enn nr. 1. Gruer meg også litt til kjøreturen med evt. veldig intense rier. Jeg håper derfor på at jeg i alle får litt tid på meg til å skjønne hva som foregår slik at vi får kommet oss av gårde til føden før ting blir for voldsomt. 

Hvordan var fødsel nummer 2 for dere? Var det en grei latensfase? Eller gikk det rett på intensitet som i aktiv fase? Opplevdes riene like intens med nr. 2?

Hei! Jeg våknet med milde modningsrier den dagen jeg fødte. Ikke veldig merkbare, men jeg brukte en rie-app som registrerte dem og beskrev dem som modningsrier, vel vitende om at jeg kunne gå slik lenge fra erfaring etter sist fødsel (ca 24 timer). De gjorde ikke vondt. Vannet gikk den kvelden i ni tiden, og da var babyen ute etter to timer. De fire timene før vannet gikk var litt vonde, men jeg kunne fint klare meg selv. Et par rier før vannet gikk var ganske vonde. 

Jeg veit ikke helt når det ble åpningsrier siden jeg var vanskelig å sjekke :)

Men definitivt gikk det raskere enn forrige fødsel, mer intens

Anonymkode: 59636...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor 2 timer unna sykehuset, har ikke orket begynne å tenke på dette enda 🙃

Anonymkode: 0722d...02e

AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde ikke jeg veldig lang latensfase med førstemann heller da. 5 timer fra første tegn til vi var på sykehuset og jeg hadde fem cm. Med andre hadde jeg det jeg trodde var maserier hver 10-15 min, så sa det plutselig pang og det var tre minutter mellom. Ble raskt 1,5 min mellom. Endte med styrtfødsel der jeg så vidt rakk inn ytterdøra på sykehuset selv om vi bor 20 min unna fordi vi måtte vente på barnevakten. Gikk helt fint å sitte i bilen, det verste var svinger. Pressriene kom i bilen, var ikke noe verre å ha de enn vanlige rier. 

Anonymkode: d89a6...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg hadde lang latensfase med begge mine to første. Med nr 2 begynte jeg å kjenne det på formiddagen. Jeg brukte hele natten med etter hvert ganske vonde rier før jeg kom inn på morgenen med 6cm. Baby ble likevel ikke født før 8t etter dette igjen. Med nummer tre så trodde jeg jo at jeg hadde goooood tid når jeg begynte å kjenne noe. Jeg hadde ikke pakket bagen eller noe som helst. Vel, fra jeg var usikker om det kanskje var i gang til baby faktisk var ute gikk det under 3 timer. Heldigvis for oss bor vi ca 15 min fra sykehuset. Hvis ikke hadde jeg født i bilen!

Anonymkode: 75e5c...4d6

Skrevet

Ingen merkbar latensfase her. Fødselen ble satt i gang ved at jordmor tok vannet. Riene kom da av seg selv og jeg hadde stormrier i to timer før babyen var født. Jeg synes riene med nr 2 var mer intense enn med nr 1, men det var mest fordi det gikk så fort. Smertemessig var det nok omtrent likt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke lantensfase andre gang, men den var ikke så lang første gang heller (ca. 2-3 timer). Andre fødsel tok ca. en time fra første ri, men vannet gikk en stund før riene startet. Jeg var redd for akkurat det samme som deg, med like lang reisevei. Vi fikk beskjed om å reise til sykehuset ved første tegn til fødsel pga. rask første fødsel og reisevei. Jeg fikk lov å komme da vannet gikk, selv om fødselen egentlig ikke hadde startet, og dermed rakk vi det.  

Anonymkode: eb918...11d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...