AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 Da har jeg endelig fått tak i en slik innretning man plasserer i kjelen for å dampe grønnsaker. Jeg er ikke vant med å dampe noe som helst av grønnsaker. Hva bruker dere å dampe til: Torsk Kylling Laks Og hvordan krydrer dere så maten? Ved steking/trekking av kjøtt/fisk, eller krydrer dere grønnsakene som skal dampes? Kan man dampe fisk og kylling også? Og med hvilke krydder vil det smake best? Jeg har: Pepper Salt Oregano Basilikum Persille Piffi Karri Takker på forhånd for alle svar. Jeg er helt blank på dampet mat. Anonymkode: 2031b...2b3 2
Meridian Skrevet 16. mars 2021 #2 Skrevet 16. mars 2021 (endret) Torsk - er godt å ta vårløk, salt og pepper oppå torsken om du steker den i ovnen. Grønsaker må bli gulrot, erter, poteter. Kanskje kålrabi. Kylling - er veldig godt med paprika, squash, brokkoli, champignong Laks - er godt med søtpotet, champignong, aspargus. Må bare legge til at rødbeter er også godt til og potet. Er det jeg kom på i farten. Er godt med friske urter. Frisk koriander til kylling, bladpersille til torsk og til laks går det meste, kanskje dill? Endret 16. mars 2021 av Bølle 1
little fairy Skrevet 16. mars 2021 #3 Skrevet 16. mars 2021 Jeg har dampet laks og kylling. Ikke forsøkt med torsk. Har forsøkt disse grønnsakene: gulrot, brokkoli, blomkål, asparges, brokkolini, aspargesbønner, sukkererter, sellerirot. Viktigste er å dele bitene slik at de blir ferdig likt. F.eks trenger gulrot mer tid enn sukkererter. Eller så må man huske å ha i etter rekkefølge. Kylling synes jeg er godt å legge i en marinade. F.eks honning, litt olivenolje, litt grov sennep, hvitløk og salt og pepper. Til torsk bruker jeg egentlig bare salt, pepper og litt sitron, men kan være godt med bacon/chorizo til for litt variasjon. Til laks bruker jeg sitronpepper og salt. Men kan også være godt å legge i teriyaki-marinade eller ha sweet chilli saus på. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 little fairy skrev (12 timer siden): Jeg har dampet laks og kylling. Ikke forsøkt med torsk. Har forsøkt disse grønnsakene: gulrot, brokkoli, blomkål, asparges, brokkolini, aspargesbønner, sukkererter, sellerirot. Viktigste er å dele bitene slik at de blir ferdig likt. F.eks trenger gulrot mer tid enn sukkererter. Eller så må man huske å ha i etter rekkefølge. Kylling synes jeg er godt å legge i en marinade. F.eks honning, litt olivenolje, litt grov sennep, hvitløk og salt og pepper. Til torsk bruker jeg egentlig bare salt, pepper og litt sitron, men kan være godt med bacon/chorizo til for litt variasjon. Til laks bruker jeg sitronpepper og salt. Men kan også være godt å legge i teriyaki-marinade eller ha sweet chilli saus på. Hmmm hørtes godt ut! Kanskje jeg skal prøve det Så man kan begynne med potet, gulrot og kålrabi, og legge oppi erter og blomkål når de første er nesten ferdige? Antar jeg må etterfylle vann i kjelen underveis? Anonymkode: 2031b...2b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå