Gå til innhold

Hva damper dere av grønnsaker som tilbehør til torsk, kylling og laks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg endelig fått tak i en slik innretning man plasserer i kjelen for å dampe grønnsaker. Jeg er ikke vant med å dampe noe som helst av grønnsaker.

Hva bruker dere å dampe til:

Torsk

Kylling

Laks

Og hvordan krydrer dere så maten? Ved steking/trekking av kjøtt/fisk, eller krydrer dere grønnsakene som skal dampes?

Kan man dampe fisk og kylling også?

Og med hvilke krydder vil det smake best?

Jeg har:

Pepper

Salt

Oregano

Basilikum

Persille

Piffi

Karri

Takker på forhånd for alle svar. Jeg er helt blank på dampet mat. :vetikke:

Anonymkode: 2031b...2b3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Torsk - er godt å ta vårløk, salt og pepper oppå torsken om du steker den i ovnen. Grønsaker må bli gulrot, erter, poteter. Kanskje kålrabi. 

Kylling - er veldig godt med paprika, squash, brokkoli, champignong 

Laks - er godt med søtpotet, champignong, aspargus. Må bare legge til at rødbeter er også godt til og potet. 

Er det jeg kom på i farten. 

Er godt med friske urter. Frisk koriander til kylling, bladpersille til torsk og til laks går det meste, kanskje dill? 

Endret av Bølle
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har dampet laks og kylling. Ikke forsøkt med torsk. 

Har forsøkt disse grønnsakene: gulrot, brokkoli, blomkål, asparges, brokkolini, aspargesbønner, sukkererter, sellerirot. 

Viktigste er å dele bitene slik at de blir ferdig likt. F.eks trenger gulrot mer tid enn sukkererter. Eller så må man huske å ha i etter rekkefølge. 

Kylling synes jeg er godt å legge i en marinade. F.eks honning, litt olivenolje, litt grov sennep, hvitløk og salt og pepper. Til torsk bruker jeg egentlig bare salt, pepper og litt sitron, men kan være godt med bacon/chorizo til for litt variasjon. Til laks bruker jeg sitronpepper og salt. Men kan også være godt å legge i teriyaki-marinade eller ha sweet chilli saus på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
little fairy skrev (12 timer siden):

Jeg har dampet laks og kylling. Ikke forsøkt med torsk. 

Har forsøkt disse grønnsakene: gulrot, brokkoli, blomkål, asparges, brokkolini, aspargesbønner, sukkererter, sellerirot. 

Viktigste er å dele bitene slik at de blir ferdig likt. F.eks trenger gulrot mer tid enn sukkererter. Eller så må man huske å ha i etter rekkefølge. 

Kylling synes jeg er godt å legge i en marinade. F.eks honning, litt olivenolje, litt grov sennep, hvitløk og salt og pepper. Til torsk bruker jeg egentlig bare salt, pepper og litt sitron, men kan være godt med bacon/chorizo til for litt variasjon. Til laks bruker jeg sitronpepper og salt. Men kan også være godt å legge i teriyaki-marinade eller ha sweet chilli saus på. 

Hmmm hørtes godt ut! Kanskje jeg skal prøve det :)

Så man kan begynne med potet, gulrot og kålrabi, og legge oppi erter og blomkål når de første er nesten ferdige? Antar jeg må etterfylle vann i kjelen underveis?

Anonymkode: 2031b...2b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...