Idiot007 Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 Jeg har en samboer som har barn fra tidligere forhold. Denne faren har bare stilt opp når det passer best for han, som f.eks drar på ferier når som helst og sier ifra til mor på kort varsel at han ikke kan ha barna i påske/ vinter/ sommerferie osv og bare drar uten å ha avtalt hvordan det skal gjøres med barna når han egentlig skal ha de. Når barna er med far, og de blir syke på skolen ringer han til moren til Barna og sier at han ikke henter barna og at om ikke hun gjør det, får de være syk på skolen. En gang måtte en av de gå hjem fra skolen etter å ha hatt et uhell i buksen på skolen, når far var 5 min unna og kunne ha hentet. Dette er bare noen små dråper i det store havet av hva denne personen har gjort, men trenger ikke ramse opp alt som er galt. Nå fikk kjæresten tlf at han skal flytte til en annen by 1 år, uten å diskutere om dette er greit eller hvordan det skal gjøres angående barna de har felles. Er det noen regler for slikt? Hva kan vi gjøre? Hilsen en fortvilet kjæreste til denne moren 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #2 Skrevet 16. mars 2021 Når mødre bare kan ta med seg barna og flytte til en annen kant av landet, så kan vel fedre flytte til en annen by. Anonymkode: 681d8...ee1 6
Idiot007 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2021 Han kan jo ikke ha barna 50% om han flytter.. må d gå gjennom retten da? 2
GammelKaktus Skrevet 16. mars 2021 #4 Skrevet 16. mars 2021 Skjønner ikke helt, har de 50/50? Han kan uansett ikke ta med barna uten at mor godkjenner. Hvis det er slik at han bare vil gi faen i barna så står han fritt til å gjøre det. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 Han kan flytte hvor han vil og nei, det er ikke noe pålegg om å diskutere det med henne. Jeg forstår det som at hun har hovedomsorgen og han har samvær? Da er barna 100% hennes "problem". Altså, han kan drite i å følge opp samværsavtalen, flytte til Guinea eller begynne i oljejobb - hun sitter med ansvaret for det han dropper, og han har fremdeles krav på samvær. Anonymkode: 44f79...1ec 11
Pinkee Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 Han kan fritt flytte så mye han vil, seg selv. Er kun hvis han ønsker å ta med felles barn den andre må informeres. Men, det må selvsagt skrives ny samværsavtale, med utgangspunkt i ny situasjon. Barnebidrag må vel også ha en gjennomgang. Hvordan dette skal gjøres i praksis, kan ikke jeg bestemme. Det må noe ta tak i. 5
Brunello Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Hvorfor er det fortvilende? Om det er som du skriver at faren ikke bryr seg, er det bare å svare at da blir barna 100% hos dere. Det er vel positivt for dere. Og kanskje barna også dersom far er udugelig. 14
Maggi2 Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 Hadde personlig priset meg lykkelig hvis jeg hadde en sånn far til barna og han flyttet langt vekk. Sånn som du legger det frem blir ikke det noe tap for noen (forutsatt at barna blir hos mor da.) Men hva er problemet, at dere ikke ønsker å ha barna på fulltid? 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 ....du har snart fått barn på heltid som ikke er dine.... Anonymkode: 41ddf...d34 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Skjønner ikke helt problemet. Om far flytter sier han igrunn takk for seg og mor kan kreve full omsorg og barnebidrag. Jeg hadde ikke sendt barna til en fremmed by på samværsavtale. Han får komme tilbake de helgene han har samvær, bo hos sine foreldre feks. Men han høres ikke helt god ut heller, så hun burde sjekke om hun kan hindre samvær da han er fullstendig upålitelig og ikke vil hente eller ta ansvar for barna selv i noen timer. Kanskje et spørsmål helt på siden dette, men bruker barnefar narkotiske stoffer? Det hele minner meg om en nabo her, som er akkurat likedan. Han har ikke styring på penger heller, kjøper ofte ting i 10 000 -80 000 kr klassen (klokker, sykler, musikkanlegg etc og legger det ut på finn bare kort tid etter at han kjøpte det. Anonymkode: a8669...5ad 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 Ser ikke helt problemet her. Det er for 1 år, og far har vel ikke akkurat stilt opp så mye fra før, så hva er problemet? Anonymkode: 7e67e...ebb
Idiot007 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 16. mars 2021 Brunello skrev (10 minutter siden): Hvorfor er det fortvilende? Om det er som du skriver at faren ikke bryr seg, er det bare å svare at da blir barna 100% hos dere. Det er vel positivt for dere. Og kanskje barna også dersom far er udugelig. Ja dette er positivt for oss, men veldig trist for barna. De har blitt skuffet så mange ganger tidligere. Ett av barna blir veldig glad for å være her 100 % og andre veldig lei seg og skuffet pgr av ønsker at far skal være en god far, men hver gang de skal være med far, blir de sendt til besteforeldre osv 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 Idiot007 skrev (1 minutt siden): Ja dette er positivt for oss, men veldig trist for barna. De har blitt skuffet så mange ganger tidligere. Ett av barna blir veldig glad for å være her 100 % og andre veldig lei seg og skuffet pgr av ønsker at far skal være en god far, men hver gang de skal være med far, blir de sendt til besteforeldre osv Det blir mer stabilt for begge barna om han melder seg ut for denne perioden. Han lever tydeligvis kun etter sin egen pipe. MEN, mor her bør begynne å stille mer krav. Barna bærer da tydelige preg av at faren driver som han gjør. Anonymkode: b21a3...5e9 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner ikke helt problemet. Om far flytter sier han igrunn takk for seg og mor kan kreve full omsorg og barnebidrag. Jeg hadde ikke sendt barna til en fremmed by på samværsavtale. Han får komme tilbake de helgene han har samvær, bo hos sine foreldre feks. Men han høres ikke helt god ut heller, så hun burde sjekke om hun kan hindre samvær da han er fullstendig upålitelig og ikke vil hente eller ta ansvar for barna selv i noen timer. Kanskje et spørsmål helt på siden dette, men bruker barnefar narkotiske stoffer? Det hele minner meg om en nabo her, som er akkurat likedan. Han har ikke styring på penger heller, kjøper ofte ting i 10 000 -80 000 kr klassen (klokker, sykler, musikkanlegg etc og legger det ut på finn bare kort tid etter at han kjøpte det. Anonymkode: a8669...5ad Det kan ikke du bestemme. Anonymkode: 681d8...ee1 2
Ulrikke Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 Hvis han ikke tenker å ta med seg barna er det bare for ham å flytte ja.... 2
Idiot007 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter #16 Skrevet 16. mars 2021 Maggi2 skrev (17 minutter siden): Hadde personlig priset meg lykkelig hvis jeg hadde en sånn far til barna og han flyttet langt vekk. Sånn som du legger det frem blir ikke det noe tap for noen (forutsatt at barna blir hos mor da.) Men hva er problemet, at dere ikke ønsker å ha barna på fulltid? Barna blir med mor. Problemet er at far skuffer barna og viser enda en gang at han ikke bryr seg. Akkurat det samme har skjedd med en venninne av barnet og hun tar dette så tungt og snakker en del om det. Problemet er at kjæresten min er helt knust og skuffet. Gråter på soverommet. vi har 5 barn tilsammen og det er mye som må følges opp. Men det skal vi klare. Synes egentlig mest synd på barna 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #17 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner ikke helt problemet. Om far flytter sier han igrunn takk for seg og mor kan kreve full omsorg og barnebidrag. Jeg hadde ikke sendt barna til en fremmed by på samværsavtale. Han får komme tilbake de helgene han har samvær, bo hos sine foreldre feks. Men han høres ikke helt god ut heller, så hun burde sjekke om hun kan hindre samvær da han er fullstendig upålitelig og ikke vil hente eller ta ansvar for barna selv i noen timer. Kanskje et spørsmål helt på siden dette, men bruker barnefar narkotiske stoffer? Det hele minner meg om en nabo her, som er akkurat likedan. Han har ikke styring på penger heller, kjøper ofte ting i 10 000 -80 000 kr klassen (klokker, sykler, musikkanlegg etc og legger det ut på finn bare kort tid etter at han kjøpte det. Anonymkode: a8669...5ad Er du seriøs nå??holdningene dine er fremmer ikje samarbeid eller viker konfliktdempende. Dette skader i hovedsak barnet.. håper virkelig ikke du har barn med en eks.. man skal aldri strebe etter å hindre samvær, blir helt sjokket over at noen får seg til å tenke slike tanker.. Å flytte betyr ikke at man kaster inn håndkleet . Noen ganger er det nødvendig ... Anonymkode: 17a0b...5a6 2
Idiot007 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter #18 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): ....du har snart fått barn på heltid som ikke er dine.... Anonymkode: 41ddf...d34 Det er ikke noen problem i det hele tatt. De er her hver eneste dag etter skolen og vi har det kjempe bra ilag 4
Idiot007 Skrevet 16. mars 2021 Forfatter #19 Skrevet 16. mars 2021 Jeg har irritert meg over denne personen i mange år, men nå har begeret fylt seg til randen. Jeg skal ramse opp kjapt noen ting som har skjedd. Tar tak i nakken hennes og presser hardt og styrer henne hvor hun skal gå når hun er i butikken sammen med barna. Løfter opp kjolen hennes for å se under når hun leverer barna. Sier at hun er stygg/ feit/ hvordan ser du ut osv når hun leverer barna. Bruker barna og sier ting som barn aldri skal høre og ikke stemmer. Presset henne for økonomi for å få henne tilbake. Betalte ikke barnebidrag første 2 år, kjæresten turte ikke søke. Vært utro når hun var gravid med første barn Jeg kan ramse opp evig mye. Kjæresten var nedbrutt når jeg møte henne, og hun sier at hadde det ikke vært for at hun møte meg hadde hun blitt presset til å være sammen med denne personen igjen, og da hadde hun levd med dette hele livet. Hun gikk ut etter dette forholdet etter 10 år og hann sitter igjen med hver eneste krone, og hun vurderte og ta over bil lånet som han kjørte bare for freds skyld. Heldigvis hindret jeg henne i dette. Mottoet til denne personen som han sa selv til kjæresten min, mens de var sammen. " bryte ned kjæresten, for så å bygge opp igjen dama til å bli slik mannen ønsker"
regine Skrevet 16. mars 2021 #20 Skrevet 16. mars 2021 Vet du hva TS - det er ingenting mor kan gjøre i denne situasjonen, fordi samværsforelder i praksis kan gjøre som han vil. Ja - urettferdig overfor barna, men iflg lovgiver er det helt OK at samværsforelder flytter så langt at samværet vanskeliggjøres, det finnes ingen sanksjoner mot dette. Mor må da ta ansvar for barna på heltid, og hun må ikke legge tilrette for fars samvær. Med det mener jeg at i denne situasjonen så må mor vente på at far foreslår en ny samværsordning. Det er HANs ansvar, ikke hennes. Dersom dagens samværsordning må endres (noe det høres ut som den må), så er det altså opp til far å ta initiativ til dette. Det er han som velger å flytte - og da må han også ta ansvaret for å finne ut av samværet. Mor skal ikke på noe vis "løpe etter" far for å forsøke å finne en ordning, hun skal vente på initiativ fra han. Og så kan hans forslag diskuteres - hele tiden med utgangspunkt i hva som er til BARNAs beste, ikke til fars beste. Mor skal heller ikke forklare fars handlinger for barna, det er igjen fars ansvar og noe han må gjøre. Det mor må gjøre er å støtte barna i det de føler, og være tydelig på at hun ikke vet hvorfor han velger som han gjør. Men hun skal ikke verken forsvare hans handlinger eller forsøke å forklare motivene hans for det, hun kan helt fint svare nøytralt at det vet hun ikke, det må de spørre faren om. Gjør han seg utilgjengelig for den type samtale med barna, så er det også hans ansvar. Igjen må mor bare svare at hun ikke vet hvorfor far gjør som han gjør. til slutt: DU, TS, må ikke bli mer katolsk enn paven. Du må støtte din kjære, men gå ikke i "krig" med eksen selv om han er en kødd. Det gjener ikke du på, men viktigst - det tjener heller ikke kjæresten din på. Hun trenger din støtte, men hun trenger ikke ditt raseri på hennes vegne. For da handler det plutselig om deg og hvor sint du er etc, ikke om hva hun faktsik har opplevd. Vær støttende, men ikke vær den som fyrer opp. Støtt henne i at det er supert at hun kom seg unna, og støtt henne i at hun har rett til å stille krav - ikke minst på ungenes vegne. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå