Gå til innhold

Jeg orker ikke mer, klarer ikke å betale all gjelden min og jeg har i tillegg vært arbeidsløs nå i over 1 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan jeg klare meg med all gjelden min når jeg ikke engang har jobb. Huset er blitt tvangssolgt, vilen er tvangssolgt og alt annet verdi jeg hadde er solgt og enda har jeg mange hundre tusen igjen i gjeld. Jeg orker ikke dette livet stort mer, har ikke noe glede av det i det heletatt 

Anonymkode: 55a1e...270

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan jeg klare meg med all gjelden min når jeg ikke engang har jobb. Huset er blitt tvangssolgt, vilen er tvangssolgt og alt annet verdi jeg hadde er solgt og enda har jeg mange hundre tusen igjen i gjeld. Jeg orker ikke dette livet stort mer, har ikke noe glede av det i det heletatt 

Gjeldsordning!! Ring Nav, be om gratis gjeldsrådgivning. Få oversikt, gjeldsrådgiveren vil hjelpe deg med å komme i kontakt med kreditorene. Så søker man namsmannen etterhvert. Ting vil bli bra, jeg lover! Du får fem år der du lever på et minimum (og det minimumet er ikke så lite, når du har liten inntekt eller dagpenger etc vil det ofte bli kr 0 som skal betales på gjelden fordi du trenger alle pengene selv til livsopphold), og etter de fem årene blir gjelden din slettet. Da har du muligheten til å starte på nytt! Ikke få panikk av det med gjelden, kjære deg. Det finnes en løsning, nettopp i slike situasjoner! 

Så punkt 1: Ring Nav!

Anonymkode: 94a9a...280

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Gjeldsordning!! Ring Nav, be om gratis gjeldsrådgivning. Få oversikt, gjeldsrådgiveren vil hjelpe deg med å komme i kontakt med kreditorene. Så søker man namsmannen etterhvert. Ting vil bli bra, jeg lover! Du får fem år der du lever på et minimum (og det minimumet er ikke så lite, når du har liten inntekt eller dagpenger etc vil det ofte bli kr 0 som skal betales på gjelden fordi du trenger alle pengene selv til livsopphold), og etter de fem årene blir gjelden din slettet. Da har du muligheten til å starte på nytt! Ikke få panikk av det med gjelden, kjære deg. Det finnes en løsning, nettopp i slike situasjoner! 

Så punkt 1: Ring Nav!

Har prøvd å få hjelp hos nav men jeg får ikke noe, jeg har ingen som kan hjelpe meg. Tror ikke luksusfellen kan det heller, men de er mitt siste håp. Problemet er at jeg har søkt men de velger alltid andre før meg

• Liker 1
Skrevet

En liten oversikt, om du skulle føle behov for å snakke med noen :hjerte:

Screenshot_20210316-162117_Gallery.jpg

• Liker 12
Skrevet

Hei.

Det finnes en løsning på et hvert betalingsproblem. Kanskje ikke slik du håper eller tror, men en løsning finnes det.

Gjeldsforhandlinger / gjeldsordning.

Hvis du har vært i kontakt med Nav og/eller dine kreditorer og har fått liten eller ingen hjelp søker du om gjeldsforhandlinger hos din lokale namsmann.

Det heter i gjeldsordningsloven (Gol/gol)

«§ 1-3.Økonomisk vilkår

Skyldnere som er varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser, kan oppnå gjeldsordning etter loven her. En skyldner anses som varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser når det må antas at vedkommende ikke er i stand til å innfri forpliktelsene fullt ut innen et for skyldneren rimelig tidsrom sett i forhold til forpliktelsenes art og omstendighetene ellers, eller uten urimelig oppofrelse.

Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling etter loven her før skyldneren etter evne har forsøkt å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd.

Gjeldsforhandling kan åpnes uhindret av annet ledd dersom det er grunn til å anta at forhandlinger med fordringshaverne ikke vil føre frem. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på skyldnerens personlige ressurser, sakens omfang og karakter, samt kreditorenes holdning. Det skal også legges vekt på kommunens muligheter til å yte bistand i saken,

jf. § 1-5. Dersom kommunen har opplyst at den ikke kommer til å behandle saken, skal vilkåret i annet ledd anses oppfylt med mindre det er klart at skyldneren selv ikke har gjort det denne evner for å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd.»

Søknadsskjema finner du her:

https://signform.no/dss/index.php?view=forms&id=11

I søknadsskjemaene står det oppført hvilke dokumenter du må vedlegge søknaden.

Ring og snakk med din lokale namsmann, og forklar din situasjon.

Hvis din bolig har blitt solgt på tvangsauksjon eller solgt for å nedbetale gjeld, og dette også har skjedd med andre eiendeler, f.eks. bil, båt, hytte, aksjer eller tomt, så er det viktig at dette blir opplyst til namsmannen.

Be om en time hos namsmannen, hvor du da kan forklare nærmere om din situasjon.

Spør namsmannen om hvilke papirer du skal ta med. Noter det ned mens du snakker med namsmannen.

Ta med alle andre papirer du tror kan være relevante for din sak.

Selvangivelse/Skattemelding for de 3 – tre siste år. Lønns,- eller utbetalingsslipp fra Nav for de 3 – tre siste måneder, husleieavtale, eller bankutskrift, som viser hvor mye du betaler i husleie og andre dokumenter, så som SFO – barnehage utgifter, utgifter i forbindelse med varig sykdom osv.

Ta med de krav du mottar, fra inkassobyråer, på betaling av den gjelden du har.

Ta med legeattest ved varig sykdom.

Det er bedre å ta med for mange papirer enn for få.

Håper disse rådene hjelper.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Tradegy skrev (1 time siden):

En liten oversikt, om du skulle føle behov for å snakke med noen :hjerte:

Screenshot_20210316-162117_Gallery.jpg

Takk for info men jeg ringer nok ingen for det, det har gått så langt så det ikke går an å få hjelp. Hvertfall slik det føles for meg nå og vil ikke belemre andre med mine tanker om det heller, det har gått for langt for meg og jeg har ingen annen utvei enn å prøve å rette opp på egenhånd 

TBergh skrev (51 minutter siden):

Hei.

Det finnes en løsning på et hvert betalingsproblem. Kanskje ikke slik du håper eller tror, men en løsning finnes det.

Gjeldsforhandlinger / gjeldsordning.

Hvis du har vært i kontakt med Nav og/eller dine kreditorer og har fått liten eller ingen hjelp søker du om gjeldsforhandlinger hos din lokale namsmann.

Det heter i gjeldsordningsloven (Gol/gol)

«§ 1-3.Økonomisk vilkår

Skyldnere som er varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser, kan oppnå gjeldsordning etter loven her. En skyldner anses som varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser når det må antas at vedkommende ikke er i stand til å innfri forpliktelsene fullt ut innen et for skyldneren rimelig tidsrom sett i forhold til forpliktelsenes art og omstendighetene ellers, eller uten urimelig oppofrelse.

Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling etter loven her før skyldneren etter evne har forsøkt å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd.

Gjeldsforhandling kan åpnes uhindret av annet ledd dersom det er grunn til å anta at forhandlinger med fordringshaverne ikke vil føre frem. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på skyldnerens personlige ressurser, sakens omfang og karakter, samt kreditorenes holdning. Det skal også legges vekt på kommunens muligheter til å yte bistand i saken,

jf. § 1-5. Dersom kommunen har opplyst at den ikke kommer til å behandle saken, skal vilkåret i annet ledd anses oppfylt med mindre det er klart at skyldneren selv ikke har gjort det denne evner for å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd.»

Søknadsskjema finner du her:

https://signform.no/dss/index.php?view=forms&id=11

I søknadsskjemaene står det oppført hvilke dokumenter du må vedlegge søknaden.

Ring og snakk med din lokale namsmann, og forklar din situasjon.

Hvis din bolig har blitt solgt på tvangsauksjon eller solgt for å nedbetale gjeld, og dette også har skjedd med andre eiendeler, f.eks. bil, båt, hytte, aksjer eller tomt, så er det viktig at dette blir opplyst til namsmannen.

Be om en time hos namsmannen, hvor du da kan forklare nærmere om din situasjon.

Spør namsmannen om hvilke papirer du skal ta med. Noter det ned mens du snakker med namsmannen.

Ta med alle andre papirer du tror kan være relevante for din sak.

Selvangivelse/Skattemelding for de 3 – tre siste år. Lønns,- eller utbetalingsslipp fra Nav for de 3 – tre siste måneder, husleieavtale, eller bankutskrift, som viser hvor mye du betaler i husleie og andre dokumenter, så som SFO – barnehage utgifter, utgifter i forbindelse med varig sykdom osv.

Ta med de krav du mottar, fra inkassobyråer, på betaling av den gjelden du har.

Ta med legeattest ved varig sykdom.

Det er bedre å ta med for mange papirer enn for få.

Håper disse rådene hjelper.

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for tips men namsmannen harvært med på tvangssalg av både det ene og det andre, så noen hjelp derfra ser jeg helt mørkt på. Jeg har ødelagt mitt liv og får ikke hvelp fra det offentlige til å rette det opp igjen, jeg blir nærmest hatet over alt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har prøvd å få hjelp hos nav men jeg får ikke noe, jeg har ingen som kan hjelpe meg. Tror ikke luksusfellen kan det heller, men de er mitt siste håp. Problemet er at jeg har søkt men de velger alltid andre før meg

Jeg endte opp med å be om et møte med namsmannen jeg. Og der har jeg fått skikkelig god hjelp, ikke minst til å snakke om ting. Følelsen av å bli respektert selv om de hadde utleggstrekk og hentet bilen min på tvangssalg. 

Kommunen er pliktig til å tilby gjeldsrådgivning. Men, om du ikke ønsker via Nav, så kan du også spørre noen rundt deg. Har du noe familie eller venner som kanskje vil ta jobben? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for info men jeg ringer nok ingen for det, det har gått så langt så det ikke går an å få hjelp. Hvertfall slik det føles for meg nå og vil ikke belemre andre med mine tanker om det heller, det har gått for langt for meg og jeg har ingen annen utvei enn å prøve å rette opp på egenhånd 

Takk for tips men namsmannen harvært med på tvangssalg av både det ene og det andre, så noen hjelp derfra ser jeg helt mørkt på. Jeg har ødelagt mitt liv og får ikke hvelp fra det offentlige til å rette det opp igjen, jeg blir nærmest hatet over alt

Namnsmann hjelper de som ber om hjelp. Kreditorene har bedt om hjelp til å inndrive sitt krav, og tydeligvis fått det. 

Du har rett til å få veiledning av namsmann når du er personlig konkurs, men du må be om det. Første instans er nav sin gjeldstelefon 800 gjeld

Dessverre så er det ingen som automatisk informerer deg om dine rettigheter, spesielt ikke kreditorer. 

Det er masse man kan gjøre for å unngå tvangsinndrivelse, dessverre så er det verste å ikke foreta seg noe,noe som mange gjør, noe som igjen da gjør at tvangsgrunnlaget er gyldig. 

Anonymkode: 36a8c...bcb

• Liker 8
Skrevet

Hei.

Nei nå tar du feil. Namsmannen har solgt din bolig på tvangssalg etter begjæring, krav, fra en av dine kreditorer.

Dette er en del av namsmannens arbeid, på lik linje med en bilmekaniker reparerer din bil.

Det at du oppfatter at du «blir nærmest hatet over alt», er en oppfatning du har, og som har lite med den faktiske verden å gjøre.

Dette vet jeg, basert på mer enn 25 år som gjeldsrådgiver og tilnærmet daglig kontakt med namsmenn landet rundt.

Så kontakt namsmannen, og hvis du fremdeles mener at namsmannen ikke hjelper deg slik du mener at hjelpen skal være, kan du søke om det som heter settenamsmannskontor.

Et settekontor er en tilsvarende offentlig tjeneste, i ditt tilfelle en annen namsmann.

Slik du beskriver din opplevelse av din situasjon ser jeg ikke hva annet du kan gjøre. Du har ingen ting å tape på å kontakte namsmannen på ditt hjemsted.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 17
Skrevet

Men hvorfor er du arbeidsløs? Du sier ikke noe om at du f.eks er ufør? Se vekk fra hva jeg skriver under dersom du av ulike grunner faktisk ikke kan jobbe. 

Jeg nekter å tro at det er umulig å få jobb så lenge man VIL jobbe. Dvs. at man tar det man får. Helsevesenet trenger f.eks enda flere enn før, så det burde ikke by på problemer. Du kan f.eks søke jobb som BPA, på sykehjem, i bofellesskap, hjemmetjenesten. Ellers kan du prøve å tjene litt penger her og der, alt hjelper! F.eks passe barn eller dyr, tilby hjelp til husarbeid, hagearbeid, rydding ol. Ellers kan NAV tilby praksisplasser for arbeidserfaring, og kanskje du kan få dekket kurs/utdanning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å flytte til et annet sted hvor det er lettere å få jobb?

Anonymkode: 56921...ef0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (19 timer siden):

Dette vet jeg, basert på mer enn 25 år som gjeldsrådgiver og tilnærmet daglig kontakt med namsmenn landet rundt.

Hvor lang tid tar det før en leilighet går på tvangssalg? Fra man stopper å betale fellesutgift og strøm. Den er ikke belånt.

Er styret som må begjære den tvangssolgt? Er et større sameie med selveiere.

Anonymkode: 21230...33c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett at forbrukerøkonom Silje Sandmæl har oppfordret flere til å ta kontakt med DnB ved å sende «Silje» til 04800, typisk når noen er frustrert over å ikke få samlet forbrukergjelden sin til et lån med lavere rente. Jeg vet at det du sannsynligvis trenger er deltakelse på luksusfellen, gjeldsrådgiving hos nav eller søke om offentlig gjeldsordning. Men hvis ingen av de alternativene virker mulig, så ville jeg bare foreslå dette som et alternativ.

Det er forresten mulig å nedbetale mye gjeld på egenhånd hvis man står på, ved å øke inntektene sine, kutte utgiftene og samle forbrukergjelden til et lån med lavere rente. Sjekk for eksempel ut sparemor1 på Instagram som nedbetalte 416.000kr i forbruksgjeld på 16 måneder eller Bente_linn_sparetips som skal nedbetale 600.000kr i mannens forbruksgjeld og nå har nedbetalt 200.000kr på 2 år.

Hvis du av ulike grunner ikke kan stå i jobb og må belage deg på en lavere inntekt gjennom stønader av nav vil jeg anbefale fb gruppen «ufør og økonomi». Der er det mange som mottar andre ytelser enn uføre som feks aap. Gode tips, fint fellesskap og mange muligheter til å få råd og inspirasjon til slike situasjoner som din.

Håper det løser seg ❤️

9C9CBFC9-851E-493E-9DDE-60035704F090.thumb.png.77b2ea43f98f1ab03cede1948ec65498.png

Anonymkode: ef5d0...e6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Axa skrev (3 timer siden):

Kontakt namsmannen.  Fikk god hjelp der

Hva slags hjelp fikk du? Hvor mye hadde du i gjeld?

Anonymkode: 08210...42a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva slags hjelp fikk du? Hvor mye hadde du i gjeld?

Hadde ca 500 000. Fikk hjelp til å få gjeldsordning. 

Anonymkode: 2af53...901

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde ca 500 000. Fikk hjelp til å få gjeldsordning. 

Anonymkode: 2af53...901

Gjeldsordning ved 500 bare? Det var overraskende,  men veldig gode nyheter for meg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...