Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 21 (snart 22), og kjæresten/samboeren min blir snart 26. Vi har vært sammen i 15 mnd, og for nesten 1 år siden kjøpte han leilighet og vi flyttet sammen. Det har hele veien vært helt fantastisk å bo sammen, selv om vi flyttet sammen relativt tidlig.

Problemet jeg tenker på, er at vi har "lite" sex.  Vi har sex kanskje 2 (maks 3) ganger i uka, og jeg pleier å ta initiativ nesten hver gang. I starten da vi bodde sammen var det 3-4 ganger i uka. Han pleide ikke å avvise meg når jeg prøvde meg på han, men i den siste tiden har han begynt å avvise med å si han er for trøtt osv. Derfor prøvde jeg sist uke å la være å ta initiativ, men da hadde vi kun sex èn gang (lørdags morgen). Jeg synes det er veldig flaut og "nedverdigende" å bli avvist. Føler at rollen mellom oss er helt snudd om, og at det burde vær han som ville ha mest sex. Jeg har tatt intiativ ca. annenhver dag. 

Hvis han tar initiativ er det kun om morgenene i helgene, siden han våkner opp stiv. Han sier ofte at jeg er fin, og gir meg komplimenter ellers... Men han gir meg veldig sjelden komplimenter på kropp (kan faktisk ikke huske noe). Jeg er veldig slank, men likevel veldig formfull, så det er ikke sånn at han lar vær å gi komplimenter fordi han egentlig ikke mener det... Men han viser han elsker meg, og vi ligger alltid inntil hverandre i sofaen og koser veldig mye gjennom dagen...

Jeg synes egentlig at vi har bra sex når vi først har det. Han er veldig utholdende og er attraktiv. Men føler ikke vi har så mye "kontakt" når vi har sex, for han har bare lukkede øyne, og kommer som regel bare når han tar meg bakfra. Jeg har tenkt på om det er fordi han da vet han ikke trenger å ha øyekontakt, og heller tenker på andre ting i hodet... Jeg har lurt på om han er aseksuell, men tror ikke det... Men jeg føler meg ikke så veldig begjært, og det har jeg blitt tidligere, så det er litt "tungt" å tenke på om jeg aldri skal oppleve det igjen? Jeg får veldig mye oppmerksomhet, og jeg har en veldig attraktiv kropp som jeg legger ned veldig mye arbeid i mtp trening og mat, som jeg føler nesten blir "bortkastet"...

Han jobber med noe innen yrkesfag, så er jo tungt, men arbeidsoppgavene hans består ikke av så mye tunge løft (han er heller ikke elektriker). Han er sliten etter jobb, men han gjør stort sett ingenting annet enn å ordne ting her hjemme og slappe av og spise sammen med meg. Og hvis det er noe kjekt vi skal, så har han mer enn nok energi til det etter jobb. I helgene gjør han mer da. Jeg lager middag hver dag (bruker lang tid, og lager mye avanserte retter siden jeg er glad i å lage mat) og prøver å la han få slappe av. Dette får meg bare til å lure på, hvor nedsatt sexlyst kommer han til å få når vi har vært sammen i åresvis og kommer til å få barn osv?

Han sa en gang at når jeg får jobb, så vil jeg også forstå hvordan det er å være sliten. Jeg klarte ikke å fullføre vgs innen normert tid (pga mye fravær), men bruker dette halve året på å fullføre de siste fagene som privatist. Har bare fått 5 og 6 av de karakterene jeg har tatt opp det siste året (vår og høst 2020). Jeg planlegger å studere på universitet til høsten 2021 og søker etter deltidsjobb. Jobbet tidligere i klesbutikk i 2 år. Lurer på om det kanskje er en del av problemet, at han føler jeg alltid er "klar" for å ha sex. Jeg synes også det er turn-off å ta å mye initiativ, for det har jeg aldri hatt behov for tidligere. 

Men jeg elsker han og vi passer så utrolig bra sammen. Det er nok grunnen til at jeg tenker så mye på dette, fordi jeg er "skuffet" over at vi passer så godt sammen på alle områder, utenom dette. For jeg blir så lei meg av å tenke på å "kaste bort" forholdet vårt pga bare èn ting. Det er ingen jeg har klart å slappe av med som med han (absolutt ingen, ikke engang egen familie). Vi er ekstremt like, og veldig ofte tuller vi med at vi er "gutte og jente versjonen av hverandre". Vi har samme "standard" når det kommer til husarbeid, så oppstår aldri krangling der eller ellers. Vi har samme hobbyer (luftsport blant annet), vi er bestevenner, og han har sagt at han aldri har ledd så mye med noen som med meg, til og med ikke blant vennene hans. Jeg er helt trygg på at han ikke plutselig kommer til å slå opp (som jeg har erfaring med tidligere), og han snakker om når vi får barn, når vi om 30 år osv... 

Jeg har prøvd å vær mer bevisst på å velge rett mann (for å unngå samme feil som mange i familien osv) og jeg tror at han vil vær veldig god å ha en familie med, da han er veldig hjelpsom og er en som gjør ting med èn gang, og ikke prokastinerer. Selv om han er litt trøtt i ukedagene. Vi vil akkurat det samme i livet, som er å bo litt landlig til på et småbruk, ha dyr, og gjerne dyrke mye egen mat osv. Selv om mange sier at forhold sjelden varer i 20-årene, så føler jeg virkelig at jeg og han kan ha en fremtid sammen....

Jeg har hatt 2 forhold før han, men 4 utenom jeg har datet i en lengre periode og hatt sex. I forholdet jeg hadde rett før jeg traff nåværende samboer, var han helt umettelig og vi hadde svært lidenskapelig sex, minst 1 gang til dagen. De andre også hadde mye høyere sexlyst enn han, men de forholdene var kortere. Jeg vet egentlig ikke hva som er vanlig?

Jeg er også veldig redd for å vær alene... Jeg har slitt mye psykisk gjennom hele livet, og det er siden jeg møtte nåværende samboer at livet mitt endelig har blitt bra. Jeg har veldig lite kontakt med foreldre og øvrig familie, og har slitt med spiseforstyrrelser hele tenårene (men ikke nå lengre). Ble plassert i fosterhjem i tidlig tenårene... Og siden jeg har vært så "desperat" på kontakt og kjærlighet, så har jeg akseptert veldig dårlig oppførsel fra kjærester/menn. Det har alltid vært meg som har vært mer "på" enn de, og det var en berg-og-dal bane av følelser, og "spenning" i uvissheten om hvor jeg hadde de. Fikk også ekstrem kjærlighetssorg når de 2 kjærestene jeg hadde tidligere slo opp med meg. Men nå er både jeg og nåværende kjæreste like mye "på".

Hva tenker dere? Jeg er redd jeg "hauser" opp problemene iforhold til sex, og tenker mer på hvordan jeg i hodet "forventer" det skal være...

Anonymkode: 57c65...680

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ikke bra ut, dump han før du bruker lengre til på en slik mann 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Å ha sex 1-3 ganger i uka er helt normalt når man er et etablert par. Du virker å ha veldig stort behov for bekreftelse, og det er kanskje det som er problemet her, ikke at dere har "sjelden" sex? For det høres egentlig ikke ut som om det er slik at du ønsker mer sex for sexens skyld, men fordi du ønsker mer oppmerksomhet. Hvorfor er det slik, tror du?

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Å ha sex 1-3 ganger i uka er helt normalt når man er et etablert par.

Nei, det er det virkelig ikke.

Disse har ikke barn en gang.

Anonymkode: 2a444...aff

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er det virkelig ikke.

Disse har ikke barn en gang.

Kom gjerne med lenker til undersøkelser som viser at de fleste har sex mye oftere. 

Denne artikkelen bygger på en undersøkelse utført av forskere ved UiO. https://www.klikk.no/side2/sex/hvor-ofte-er-det-vanlig-a-ha-sex-4460325 Der ser du at det for folk under 30 med partner (altså gruppa TS hører innunder) har flertallet sex 2-3 ganger i uka. Kun 4 prosent har sex hver dag.

Frekvens på samleie den siste måneden for personer med partnere (prosent) <30 år 30-44 år 45-59 år 60+ år
Ingen ganger  9,0 15,6 24,4 42,8***
Én gang siste måned 7,4 14,1 15,9 14,3
2-3 ganger siste måned 23,8 31,5 27,1 22,0
Én gang i uken 19,4 15,4 13,5 12,4
2-3 ganger i uken 34,8 20,3 18,0 7,7
Én gang om dagen 4,2 2,2 0,9 0,8
Mer enn én gang om dagen 1,4 1,0 0,1 0,0
AnonymBruker
Skrevet

Prat med han om det, enkelt og greit. Mennesker har forskjellige seksuelle preferanser, kanskje han synes 2-3 ganger i uka er mye. 

Dog skal det sies at jeg var i en lignende situasjon i mitt forhold i slutten av 20-årene. Tenkte ikke noe mer over det, og er i dag litt "stuck" i et forhold hvor sex bare en gang i uka virker som en drøm... Vi har hvert fall en dialog rundt det og jobber med det, anbefaler deg å gjøre det samme. 

Anonymkode: 64dcf...5c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er veldig slank, men likevel veldig formfull, så det er ikke sånn at han lar vær å gi komplimenter fordi han egentlig ikke mener det...

Det blir litt feil å anta at utseendet er det man tenner på, særlig på sikt.

Svært mange menn tenner mer på personlighet enn utseendet, og ofte på kvinner som er sterke, tøffe og selvsikre og som ikke er avhengig av bekreftelser.

Tror du burde se bort fra utseendet (som helt sikkert er mer enn bra nok) og heller ta et oppgjør med psyken, hvor utviklingspotensialet er støtte.

1-3 ganger i uken er relativt sjelden. Men det å mase funker dårlig.

Litt usikker på om det å jobbe med egen psyke og bli mer selvstendig og fandenivoldsk er nok, men det er utvilsomt noe du bør jobbe med enten det hjelper på sexlivet eller ei. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Kom gjerne med lenker til undersøkelser som viser at de fleste har sex mye oftere. 

Nei vet du hva, det gidder jeg ikke. At enkelte bruker hva som er vanlig som pekepinn på hva som er greit, betyr ikke at alle gjør det. For de fleste som har interesse av sex, så er det unormalt. Men undersøkelsen din tar med alle typer, ikke kun de som er interessert i sex. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt sjokkert her av at man synes 2-3 ganger i uken er helt greit. Selv ville jeg gjort det slutt med noen som syntes det var nok, på samme linje som jeg ville gjort det slutt med de som syntes tannpuss og dusj 2-3 ganger i uken, er nok. 

Skrevet (endret)

Hva er alderen og lengden på forholdet til dere som mener 2-3 ganger i uken er altfor lite? 

Husker selv at jeg tenkte 5-7 ganger i uken var et absolutt minimum i mine unge 20-år, men det perspektivet endret seg ganske betraktelig da jeg begynte å klatre oppover i 30 årene. 

Trådstarter: Folk er forskjellige, kanskje han ikke har behov for mer enn en håndfull omganger i uka. Du er fem år yngre, og det kan selvfølgelig ha en betydning. Finn ut hvorfor dere har forskjellige preferanser og jobb utifra det. 

Endret av Labido
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at dette er "din beste venn". Da må du nesten gi han tilliten det er å dele tankene dine om dette med han. Det er ikke farlig å dele din redsel om at dere som 20-åringer skal resignere til et gammelt par som for lengst har sluttet prøve - det er en sunn redsel som dere må lufte og løfte frem og diskutere hvordan en skal unngå.

Jeg tror enkelte mennesker ser på sex som noe litt mer enn det er. De glemmer at sex livet gjennom er mye hverdags-sex og at denne sexen er viktig. Kanskje ser vi her en levning fra tidligere tiders insistering fra religiøse grupperinger om at "sex er synd", men vi er uansett i 2021. 

Du pusser tennene og spiser lunsj stort sett hver dag. Noen dager er lunsjen himmelsk, noen dager er du helt utslitt ved tannpussen, men ritualer er en ting i hverdagen, og det hender ikke at voksne påstår seg "for sliten" til å pusse tenner eller spise lunsj. Sex er som lunsj - en må gjøre det ofte for at livet skal være komplett. Noen ganger er det helt topp, andre ganger er det knekkebrød med gulost. Men det er uansett viktig.

Anonymkode: 8fd18...724

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Labido skrev (6 minutter siden):

Hva er alderen og lengden på forholdet til dere som mener 2-3 ganger i uken er altfor lite? 

Husker selv at jeg tenkte 5-7 ganger i uken var et absolutt minimum i mine unge 20-år, men det perspektivet endret seg ganske betraktelig da jeg begynte å klatre oppover i 30 årene. 

Jeg er 34, mannen min er 37, sammen i fem år.

Anonymkode: 93b34...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Labido skrev (10 minutter siden):

Disse er helt i starten av 20-årene og har ikke barn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 34, mannen min er 37, sammen i fem år.

Anonymkode: 93b34...5cb

Barn og/eller har en av dere en jobb som krever mer energi enn gjennomsnittet? 

Uansett hvor glad jeg er i min kone så tror jeg mangel på energi er det som stanser oss fra å holde på som kaniner. 

Endret av Labido
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Labido skrev (Akkurat nå):

Barn og/eller har en av dere en jobb som krever mer energi enn gjennomsnittet? 

Uansett hvor glad jeg er i min kone så tror jeg mangel på energi er det som stanser oss fra å holde på som kaniner. 

Jeg har bevisst valgt vekk mennesker som er på jobb hele tiden, av akkurat denne grunn. Heller dårligere råd enn et forhold som går dunken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du sier at dette er "din beste venn". Da må du nesten gi han tilliten det er å dele tankene dine om dette med han. Det er ikke farlig å dele din redsel om at dere som 20-åringer skal resignere til et gammelt par som for lengst har sluttet prøve - det er en sunn redsel som dere må lufte og løfte frem og diskutere hvordan en skal unngå.

Jeg tror enkelte mennesker ser på sex som noe litt mer enn det er. De glemmer at sex livet gjennom er mye hverdags-sex og at denne sexen er viktig. Kanskje ser vi her en levning fra tidligere tiders insistering fra religiøse grupperinger om at "sex er synd", men vi er uansett i 2021. 

Du pusser tennene og spiser lunsj stort sett hver dag. Noen dager er lunsjen himmelsk, noen dager er du helt utslitt ved tannpussen, men ritualer er en ting i hverdagen, og det hender ikke at voksne påstår seg "for sliten" til å pusse tenner eller spise lunsj. Sex er som lunsj - en må gjøre det ofte for at livet skal være komplett. Noen ganger er det helt topp, andre ganger er det knekkebrød med gulost. Men det er uansett viktig.

👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har bevisst valgt vekk mennesker som er på jobb hele tiden, av akkurat denne grunn. Heller dårligere råd enn et forhold som går dunken. 

Helt fair, høres ut som et fornuftig valg for å finne rett partner for deg.

AnonymBruker
Skrevet
Labido skrev (15 minutter siden):

Helt fair, høres ut som et fornuftig valg for å finne rett partner for deg.

Ja.

Og håper du er like bevisst når det gjelder hva som er viktig for kona di. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svarene!😄

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tusen takk!😃 Jeg har prøvd å snakke med han noen ganger, men da har han sagt ting som at jeg ikke vet hvordan det er å vær sliten etter jobb hver dag siden jeg ikke har fått jobb enda... Men jeg har ikke sagt det som du skriver, det kan jeg prøve neste gang...

Jeg er bare usikker på om dette er en god nok grunn til å avslutte forholdet... Det vil jeg absolutt ikke, jeg vil jo at ting skal endre seg. Hvis vi hadde slått opp, er jeg redd jeg aldri hadde funnet en som passer meg like bra, og hadde angret resten av livet... Men jeg er redd det i fremtiden blir som en over sa, at sex 1 dag i uken føles ut som en drøm... Det vil jo selvfølgelig avhenge over hvor mye man personlig vektlegger sex, men det er viktig for meg og det er vel derfor jeg føler som jeg gjør nå...  Jeg vil jo egentlig si at det er bedre med en man passer sammen med på alle områder, men har litt lite/dårlig sex, enn en man har fantastisk sex med, men som f.eks mangler empati, er notorisk utro osv🙁

Han slikker meg svært sjeldent, selv om han vet jeg elsker det og alltid har lyst at han skal gjør det (altså at det aldri er uvelkomment). Han har gjort det noen ganger på eget initiativ, men alle andre ganger har jeg spurt han. Så sa jeg etterpå at jeg skulle ønske han oftere gjorde det på eget initiativ, og at jeg synes det er turn-off å spør... Da sa han at han også synes det var turn-off (at jeg spør om det!) Han slikker meg kanskje maks 1 gang i måneden... Jeg har også sagt til han at jeg kan squirte, men han har aldri brydd seg om å finne det ut... Han liker vel ikke oralsex da overhodet, men det er jo en stor del av sex for de fleste kvinner...

Jeg vet ikke hvordan jeg bør snakke med han om dette, f.eks krav om at han skjerper seg hvis han vil det skal funke mellom oss? Men han har sagt før når jeg sa jeg synes vi hadde for lite sex, at han synes det blir for "teknisk" eller noe at vi må planlegge eller snakke om det, og heller liker å gjør det spontant når han får lyst/blir kåt... Og det er jo, som skrevet tidligere, bare om morgenen i helgene😳

Anonymkode: 57c65...680

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Hva sier han selv da når du tar opp at du ønsker sex oftere, om det ligger noe bak at han ikke ønsker sex? Er det bare det at han er sliten? 

Det at du føler på at han burde ha mer lyst enn deg er ganske usunn tankegang. Kvinner og menn i vår alder har like høy sexlyst, og det er dessuten individuelt. Det som er sant derimot er at å presse noen til sex, eller at man føler på mye forventninger til sex er en skikkelig lyst-dreper. Det kan også være at siden han aldri får kjenne på at han får lyst på deg og støtt må avvise deg, at det har påvirket hans seksualitet. 

Det som er sikkert er at dette ikke er noe du kan, eller skal, finne ut alene. For dette er en utfordring som ligger mellom dere. Det er viktig å være tydelig, både om sine behov og sine grenser. 

Utforsker dere seksuelle fantasier, hvordan snakker dere om sex, osv. 

Det kan også være at dere rett og slett ikke er helt kompatible seksuelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...