Daryl Dixon Skrevet 3. januar 2024 Forfatter #17701 Del Skrevet 3. januar 2024 Jeg har nattasangen til snøfall på hjernen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #17702 Del Skrevet 5. januar 2024 God fredag, og god heng i stua, eller tråden da. I dag synes jeg at jeg har vært snill. Kjørte niesen min på kjøpesenter og ble med på hele turen der inne. Heldig var hun og, jeg tok på spanderbuksene i dag. Pakker bort mye julepynt. Har igjen treet, "byen" og kranser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 5. januar 2024 #17703 Del Skrevet 5. januar 2024 Daryl Dixon skrev (1 time siden): God fredag, og god heng i stua, eller tråden da. I dag synes jeg at jeg har vært snill. Kjørte niesen min på kjøpesenter og ble med på hele turen der inne. Heldig var hun og, jeg tok på spanderbuksene i dag. Pakker bort mye julepynt. Har igjen treet, "byen" og kranser. God fredag Synes du er en supersnill onkel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #17704 Del Skrevet 5. januar 2024 Sola de skrev (1 time siden): God fredag Synes du er en supersnill onkel Det er en del av min masterplan. Sikre meg til at noen besøker meg om jeg havner på gamlehjem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 6. januar 2024 #17705 Del Skrevet 6. januar 2024 Daryl Dixon skrev (15 timer siden): Det er en del av min masterplan. Sikre meg til at noen besøker meg om jeg havner på gamlehjem. Smart! God helg i tråden herfra og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 6. januar 2024 #17706 Del Skrevet 6. januar 2024 Var noen innlegg om Holocaust her for en stund siden. Vet ikke om dere har tilgang til Aftenposten. Men visste dere at det kjente Donau-bildet er ett av kun 3 bilder av Holocaust i Norge? Fire år før jeg ble født, på 50-års markeringen, i 1992, av mordet på Europas jøder, var det planlagt å vise et bilde fra hvert land på Wannsee-minneutstillingen i Tyskland. For hvert land fantes det et bilde, det eneste unntaket var Norge. I Norge fantes det ikke ett bilde av jøder som ble arrestert. Dette førte til at journalist Liv Hegna etterlyste bilder i Aftenposten. Til slutt, i 1994, ble tre fotografier tatt av amatørfotografen Georg W. Fossum fremkalt og offentliggjort. Men ingen av bildene viste de arresterte jødene direkte. I stedet fanget et av bildene tilskuere som ser på jødene – et bilde i bildet. Fossum hadde fått i oppdrag fra den norske motstandsbevegelsen å dokumentere dagliglivet i Oslo. Hans tre bilder står nå som de eneste fotografiene av denne forbrytelsen i norsk historie. Det siste og mest ikoniske bildet viser «Donau» som seiler fra kaia, med tilskuere som ser på. Dette kornete fotografiet, fylt med mørke skygger i forgrunnen, gir ingen tydelige detaljer om menneskene som så på jødenes deportasjon til Auschwitz. Vi ser kun silhuetter av en folkemengde sett bakfra, ansiktsløse. I horisonten kan man skimte skipet Donau, men ikke de 529 jødiske nordmenn om bord. Ingen av dem er synlige i bildet. Hvordan påvirker fraværet av bilder vår kollektive hukommelse av det som skjedde med de norske jødene under holocaust? Bare de ni som overlevde «Donau», kunne senere fortelle oss hvordan det var. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/EQ893j/hvorfor-er-det-saa-faa-bilder-som-viser-deportasjonene-av-joeder-fra-norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #17707 Del Skrevet 6. januar 2024 SVK skrev (9 minutter siden): Var noen innlegg om Holocaust her for en stund siden. Vet ikke om dere har tilgang til Aftenposten. Men visste dere at det kjente Donau-bildet er ett av kun 3 bilder av Holocaust i Norge? Fire år før jeg ble født, på 50-års markeringen, i 1992, av mordet på Europas jøder, var det planlagt å vise et bilde fra hvert land på Wannsee-minneutstillingen i Tyskland. For hvert land fantes det et bilde, det eneste unntaket var Norge. I Norge fantes det ikke ett bilde av jøder som ble arrestert. Dette førte til at journalist Liv Hegna etterlyste bilder i Aftenposten. Til slutt, i 1994, ble tre fotografier tatt av amatørfotografen Georg W. Fossum fremkalt og offentliggjort. Men ingen av bildene viste de arresterte jødene direkte. I stedet fanget et av bildene tilskuere som ser på jødene – et bilde i bildet. Fossum hadde fått i oppdrag fra den norske motstandsbevegelsen å dokumentere dagliglivet i Oslo. Hans tre bilder står nå som de eneste fotografiene av denne forbrytelsen i norsk historie. Det siste og mest ikoniske bildet viser «Donau» som seiler fra kaia, med tilskuere som ser på. Dette kornete fotografiet, fylt med mørke skygger i forgrunnen, gir ingen tydelige detaljer om menneskene som så på jødenes deportasjon til Auschwitz. Vi ser kun silhuetter av en folkemengde sett bakfra, ansiktsløse. I horisonten kan man skimte skipet Donau, men ikke de 529 jødiske nordmenn om bord. Ingen av dem er synlige i bildet. Hvordan påvirker fraværet av bilder vår kollektive hukommelse av det som skjedde med de norske jødene under holocaust? Bare de ni som overlevde «Donau», kunne senere fortelle oss hvordan det var. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/EQ893j/hvorfor-er-det-saa-faa-bilder-som-viser-deportasjonene-av-joeder-fra-norge Kjenner jeg grøsser av hele historien. Det er så trist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 6. januar 2024 #17708 Del Skrevet 6. januar 2024 3 minutter siden, Daryl Dixon said: Kjenner jeg grøsser av hele historien. Det er så trist. Helt enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #17709 Del Skrevet 6. januar 2024 Pakket vekk juletre, her i huset sier vi ikke at vi kaster ut jula. Tenkte egentlig at jeg trenger nye oppbevaringsbokser tilpasset julekuler, eller et nytt system, men fulgte mitt gamle system og det er bra nok denne gang og. Variert mellom 28minus og 24minus i dag. Katten har vært ute 2 ganger, en gang på 3minutter og så 10minutter, da var han helt stiv nesten, pelsen virket hard. Stakkars dyr ute nå. Jeg bruker kulda til å henge ut dyner, puter, pledd osv. I morgen tror jeg at overmadrassen skal få stå ute noen timer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 6. januar 2024 #17710 Del Skrevet 6. januar 2024 5 minutter siden, Daryl Dixon said: Pakket vekk juletre, her i huset sier vi ikke at vi kaster ut jula. Tenkte egentlig at jeg trenger nye oppbevaringsbokser tilpasset julekuler, eller et nytt system, men fulgte mitt gamle system og det er bra nok denne gang og. Variert mellom 28minus og 24minus i dag. Katten har vært ute 2 ganger, en gang på 3minutter og så 10minutter, da var han helt stiv nesten, pelsen virket hard. Stakkars dyr ute nå. Jeg bruker kulda til å henge ut dyner, puter, pledd osv. I morgen tror jeg at overmadrassen skal få stå ute noen timer. Ja stakkars dyrene. Angående katter så er det enorm mange hjemløse katter pga uansvarlige tidligere eiere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #17711 Del Skrevet 6. januar 2024 SVK skrev (17 minutter siden): Ja stakkars dyrene. Angående katter så er det enorm mange hjemløse katter pga uansvarlige tidligere eiere. Absolutt. Det er folk som ikke bryr seg om dyra sine, ikke kastrerer osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 6. januar 2024 #17712 Del Skrevet 6. januar 2024 (endret) 4 minutter siden, Daryl Dixon said: Absolutt. Det er folk som ikke bryr seg om dyra sine, ikke kastrerer osv. Ja, ikke kastrerer. I tillegg stemte Stortinget nylig ned obligatorisk ID-merking. Innfør lovpålagt ID-merking av katt Det er ca. 700.000 katter i Norge, og flere titusen av dem er hjemløse. De hjemløse kattene lider av kulde, sult og sykdommer, og de som overlever blir opphav til nye hjemløse katter. ID-merking sammen med kastrering kan stoppe denne sirkelen av lidelse. Lovpålagt ID-merking vil ansvarliggjøre eierne og gi veterinærer og hjelpeorganisasjoner et verktøy til å gjenforene bortkomne katter med eierne. Pålagt ID-merking av kattunger før de skifter hjem, med den ekstrautgiften det medfører, vil føre til at kattungene får en økonomisk verdi, samtidig som det kan gi gevinst i form av at flere kastrerer katten for å unngå uønska kull. Bedre kontroll med kattebestanden vil være en fordel for både kattene selv og for samfunnet, og det vil spare livet til mange småfugler og andre smådyr i naturen. Ornitologer anslår at den norske kattebestanden tar ca. 7 millioner småfugler i året. Hjemløse katter er et samfunnsansvar og ikke et ansvar som kan hvile på en gruppe frivillige. Vi ber politikerne, Mattilsynet og Landbruks- og matdepartementet om å jobbe frem mot et lovforslag om pålagt ID-merking av katt. I tillegg til organisasjonene som står oppført som kontaktpersoner stiller disse seg bak oppropet: Organisasjoner: Foreningen for omplassering av dyr (FOD) Norsk Atferdsgruppe for selskapsdyr (NAS) Foreningen Norske Etologer Kattealliansen Potespor i hjertet Hjelp hjemløse katter Østfold Sommerkatten Kattevandreren Kattehjelpen Drammen og omegn Hjemløse katter Løken Hjelp Pus Hadeland Dyrenes Beskytter Aust-Agder Nesoddkatten Katter i Hjertet Offentlig person: Bjarne Braastad Bedrifter: Jesperpus Pusehuset Kattehotell Dyreatferdssenteret Lerud Kattepensjonat Cat Office Kattekonsulenten Pets in Progress Facebook sider: Kattens fremtid i Norge Kattens atferd og helse https://www.opprop.net/innfor_lovpalagt_id-merking_av_katt Endret 6. januar 2024 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #17713 Del Skrevet 6. januar 2024 SVK skrev (1 minutt siden): Ja, ikke kastrerer. I tillegg stemte Stortinget nylig ned obligatorisk ID-merking. Det er ca. 700.000 katter i Norge, og flere titusen av dem er hjemløse. De hjemløse kattene lider av kulde, sult og sykdommer, og de som overlever blir opphav til nye hjemløse katter. ID-merking sammen med kastrering kan stoppe denne sirkelen av lidelse. Lovpålagt ID-merking vil ansvarliggjøre eierne og gi veterinærer og hjelpeorganisasjoner et verktøy til å gjenforene bortkomne katter med eierne. Pålagt ID-merking av kattunger før de skifter hjem, med den ekstrautgiften det medfører, vil føre til at kattungene får en økonomisk verdi, samtidig som det kan gi gevinst i form av at flere kastrerer katten for å unngå uønska kull. Bedre kontroll med kattebestanden vil være en fordel for både kattene selv og for samfunnet, og det vil spare livet til mange småfugler og andre smådyr i naturen. Ornitologer anslår at den norske kattebestanden tar ca. 7 millioner småfugler i året. Hjemløse katter er et samfunnsansvar og ikke et ansvar som kan hvile på en gruppe frivillige. Vi ber politikerne, Mattilsynet og Landbruks- og matdepartementet om å jobbe frem mot et lovforslag om pålagt ID-merking av katt. I tillegg til organisasjonene som står oppført som kontaktpersoner stiller disse seg bak oppropet: Organisasjoner: Foreningen for omplassering av dyr (FOD) Norsk Atferdsgruppe for selskapsdyr (NAS) Foreningen Norske Etologer Kattealliansen Potespor i hjertet Hjelp hjemløse katter Østfold Sommerkatten Kattevandreren Kattehjelpen Drammen og omegn Hjemløse katter Løken Hjelp Pus Hadeland Dyrenes Beskytter Aust-Agder Nesoddkatten Katter i Hjertet Offentlig person: Bjarne Braastad Bedrifter: Jesperpus Pusehuset Kattehotell Dyreatferdssenteret Lerud Kattepensjonat Cat Office Kattekonsulenten Pets in Progress Facebook sider: Kattens fremtid i Norge Kattens atferd og helse https://www.opprop.net/innfor_lovpalagt_id-merking_av_katt Enig, noe må gjøres. Min har chip og er kastrert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 6. januar 2024 #17714 Del Skrevet 6. januar 2024 1 minutt siden, Daryl Dixon said: Enig, noe må gjøres. Min har chip og er kastrert. Argumentet mot obligatorisk ID-merking var visst at det ikke hjelper de kattene som allerede er hjemløse. Men det er et spesielt argument at man ikke skal hindre at nye katter blir hjemløse fordi det allerede finnes hjemløse katter. Annet leserinnlegg om temaet: https://www.namdalsavisa.no/12-542-grunner-til-a-innfore-lovpalagt-id-merking-av-katter/o/5-121-1266929 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 6. januar 2024 #17715 Del Skrevet 6. januar 2024 (endret) 50 minutter siden, Daryl Dixon said: Enig, noe må gjøres. Min har chip og er kastrert. Bra du har chipet og kastrert katten. Helt enig at noe må gjøres og det må være obligatoriske regler, for de som gjør kattene sine hjemløse vil selvsagt ikke sette på ID-merke frivillig. Samme gjelder kastrering. Endret 6. januar 2024 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 7. januar 2024 Forfatter #17716 Del Skrevet 7. januar 2024 SVK skrev (8 timer siden): Bra du har chipet og kastrert katten. Helt enig at noe må gjøres og det må være obligatoriske regler, for de som gjør kattene sine hjemløse vil selvsagt ikke sette på ID-merke frivillig. Samme gjelder kastrering. Mer verdighet for katten blir det, ingen dumping pga ferie, ikke så lett å bare skaffe seg dyr som en spontan greie, folk må faktisk tenke seg om. Da blir ikke dyr så bruk og kast. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 7. januar 2024 #17717 Del Skrevet 7. januar 2024 (endret) 19 minutter siden, Daryl Dixon said: Mer verdighet for katten blir det, ingen dumping pga ferie, ikke så lett å bare skaffe seg dyr som en spontan greie, folk må faktisk tenke seg om. Da blir ikke dyr så bruk og kast. Helt enighet med deg og tror grunnen til at Stortinget stemte mot obligatorisk ID-merking er fordi de ikke ønsker å øke statusen og verdigheten til katten. De ser nok katten som en "ting". Endret 7. januar 2024 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daryl Dixon Skrevet 7. januar 2024 Forfatter #17718 Del Skrevet 7. januar 2024 SVK skrev (1 time siden): Helt enighet med deg og tror grunnen til at Stortinget stemte mot obligatorisk ID-merking er fordi de ikke ønsker å øke statusen og verdigheten til katten. De ser nok katten som en "ting". Jeg ser på politikere nå til dags som billige kjeltringer generelt sett, katten er mer verdifull enn dem. Sånn der var dagens. 😤 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 7. januar 2024 #17719 Del Skrevet 7. januar 2024 SVK skrev (14 timer siden): Var noen innlegg om Holocaust her for en stund siden. Vet ikke om dere har tilgang til Aftenposten. Men visste dere at det kjente Donau-bildet er ett av kun 3 bilder av Holocaust i Norge? Fire år før jeg ble født, på 50-års markeringen, i 1992, av mordet på Europas jøder, var det planlagt å vise et bilde fra hvert land på Wannsee-minneutstillingen i Tyskland. For hvert land fantes det et bilde, det eneste unntaket var Norge. I Norge fantes det ikke ett bilde av jøder som ble arrestert. Dette førte til at journalist Liv Hegna etterlyste bilder i Aftenposten. Til slutt, i 1994, ble tre fotografier tatt av amatørfotografen Georg W. Fossum fremkalt og offentliggjort. Men ingen av bildene viste de arresterte jødene direkte. I stedet fanget et av bildene tilskuere som ser på jødene – et bilde i bildet. Fossum hadde fått i oppdrag fra den norske motstandsbevegelsen å dokumentere dagliglivet i Oslo. Hans tre bilder står nå som de eneste fotografiene av denne forbrytelsen i norsk historie. Det siste og mest ikoniske bildet viser «Donau» som seiler fra kaia, med tilskuere som ser på. Dette kornete fotografiet, fylt med mørke skygger i forgrunnen, gir ingen tydelige detaljer om menneskene som så på jødenes deportasjon til Auschwitz. Vi ser kun silhuetter av en folkemengde sett bakfra, ansiktsløse. I horisonten kan man skimte skipet Donau, men ikke de 529 jødiske nordmenn om bord. Ingen av dem er synlige i bildet. Hvordan påvirker fraværet av bilder vår kollektive hukommelse av det som skjedde med de norske jødene under holocaust? Bare de ni som overlevde «Donau», kunne senere fortelle oss hvordan det var. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/EQ893j/hvorfor-er-det-saa-faa-bilder-som-viser-deportasjonene-av-joeder-fra-norge Helt utrolig, det visste jeg ikke. Men, var det ikke film eller bilder av folk som bokstavelig talt sto i kø for å komme inn i leirene i den serien vi så, Dixon? Mulig jeg blander nå og at dette var fra en artikkel, husker jeg ble så sjokkert og det gjorde veldig inntrykk på meg nettopp fordi det var så vanlige bilder, der sto de liksom, helt vanlige folk og ventet på døden. Tragisk og fullstendig ufattelig Daryl Dixon skrev (13 timer siden): Pakket vekk juletre, her i huset sier vi ikke at vi kaster ut jula. Tenkte egentlig at jeg trenger nye oppbevaringsbokser tilpasset julekuler, eller et nytt system, men fulgte mitt gamle system og det er bra nok denne gang og. Variert mellom 28minus og 24minus i dag. Katten har vært ute 2 ganger, en gang på 3minutter og så 10minutter, da var han helt stiv nesten, pelsen virket hard. Stakkars dyr ute nå. Jeg bruker kulda til å henge ut dyner, puter, pledd osv. I morgen tror jeg at overmadrassen skal få stå ute noen timer. Så utrolig kaldt! Er rundt 8 minus her, og det er vanvittig kaldt for mitt område, må nok regne med at jeg mister en del planter i vinter. Skulle så gjerne hatt snø som beskyttet, men nada snø nå. Men, går pus ute fritt nå, eller i bånd? Jeg tror ikke jeg hadde turt å slippe pus ut i den kulden. Tenk om han plutselig blir skremt og løper av gårde? *bekymret* SVK skrev (13 timer siden): Ja stakkars dyrene. Angående katter så er det enorm mange hjemløse katter pga uansvarlige tidligere eiere. Enig Tenker hele tiden på det bildet av den kattungen/veldig unge katten som frøs i hjel ved ett bekkalokk, tror det var i Stavanger? tidligere i julen. Stakkars lille fortvilte sjel ❤ SVK skrev (13 timer siden): Ja, ikke kastrerer. I tillegg stemte Stortinget nylig ned obligatorisk ID-merking. Innfør lovpålagt ID-merking av katt Det er ca. 700.000 katter i Norge, og flere titusen av dem er hjemløse. De hjemløse kattene lider av kulde, sult og sykdommer, og de som overlever blir opphav til nye hjemløse katter. ID-merking sammen med kastrering kan stoppe denne sirkelen av lidelse. Lovpålagt ID-merking vil ansvarliggjøre eierne og gi veterinærer og hjelpeorganisasjoner et verktøy til å gjenforene bortkomne katter med eierne. Pålagt ID-merking av kattunger før de skifter hjem, med den ekstrautgiften det medfører, vil føre til at kattungene får en økonomisk verdi, samtidig som det kan gi gevinst i form av at flere kastrerer katten for å unngå uønska kull. Bedre kontroll med kattebestanden vil være en fordel for både kattene selv og for samfunnet, og det vil spare livet til mange småfugler og andre smådyr i naturen. Ornitologer anslår at den norske kattebestanden tar ca. 7 millioner småfugler i året. Hjemløse katter er et samfunnsansvar og ikke et ansvar som kan hvile på en gruppe frivillige. Vi ber politikerne, Mattilsynet og Landbruks- og matdepartementet om å jobbe frem mot et lovforslag om pålagt ID-merking av katt. I tillegg til organisasjonene som står oppført som kontaktpersoner stiller disse seg bak oppropet: Organisasjoner: Foreningen for omplassering av dyr (FOD) Norsk Atferdsgruppe for selskapsdyr (NAS) Foreningen Norske Etologer Kattealliansen Potespor i hjertet Hjelp hjemløse katter Østfold Sommerkatten Kattevandreren Kattehjelpen Drammen og omegn Hjemløse katter Løken Hjelp Pus Hadeland Dyrenes Beskytter Aust-Agder Nesoddkatten Katter i Hjertet Offentlig person: Bjarne Braastad Bedrifter: Jesperpus Pusehuset Kattehotell Dyreatferdssenteret Lerud Kattepensjonat Cat Office Kattekonsulenten Pets in Progress Facebook sider: Kattens fremtid i Norge Kattens atferd og helse https://www.opprop.net/innfor_lovpalagt_id-merking_av_katt SVK skrev (13 timer siden): Argumentet mot obligatorisk ID-merking var visst at det ikke hjelper de kattene som allerede er hjemløse. Men det er et spesielt argument at man ikke skal hindre at nye katter blir hjemløse fordi det allerede finnes hjemløse katter. Annet leserinnlegg om temaet: https://www.namdalsavisa.no/12-542-grunner-til-a-innfore-lovpalagt-id-merking-av-katter/o/5-121-1266929 For noe sprøyt! De må bare få fingeren ut og få deg gjort. Katter og dyr generelt har et latterlig lavt rettsvern, det holder ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 7. januar 2024 #17720 Del Skrevet 7. januar 2024 (endret) Jeg mater fuglene ekstra mye her nå, men har skikkelig problemer med at trostene nå dominerer matplassen veldig, det er betydelig mindre småfugl her enn det pleier å være og jeg er skikkelig urolig for de i kulden! Jeg gir gjerne mat til trostende og altså, problemet er altså at de åpenbart skremmer vekk så mange av de faste småfuglene. Aner ikke hva jeg skal gjøre Endret 7. januar 2024 av Rumle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå