Gjest Ludmilla Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 Nå er det lockdown igjen og mange arbeidsplasser står i fare. Det er hittil ikke bevist et eneste tilfelle av smitte ved kjøpesenter. Likevel velger de altså å stenge dem og holde åpent der smittetrykket er veldig høyt som ved skoler og barnehager. Litt vanskelig å forstå.
Blekkulfina Skrevet 16. mars 2021 #2 Skrevet 16. mars 2021 Jeg synes det er veldig rart, og det føles ikke særlig trygt å sende barna dit lenger heller. Må si jeg synes veldig synd på barnehageansatte i Oslo og kommunene rundt hvor smitten er rekordhøy nå, mens barnehagene fortsatt er åpne og mange steder fortsatt står på gult nivå også (!!). Forstå det den som kan, for jeg gjør det ihvertfall ikke. 14
tomat123 Skrevet 16. mars 2021 #3 Skrevet 16. mars 2021 Veldig rart at de stenger treningssenter også. Det kan jo bare begrenses istedenfor total lockdown? Folkehelsen er viktig. Fysisk såvel som psykisk. 2
Pterinochilus Skrevet 16. mars 2021 #4 Skrevet 16. mars 2021 tomat123 skrev (1 minutt siden): Veldig rart at de stenger treningssenter også. Det kan jo bare begrenses istedenfor total lockdown? Folkehelsen er viktig. Fysisk såvel som psykisk. Det er ikke rart i det hele tatt at treningssentrene stenges. Trene kan du forøvrig gjøre utendørs så mye og ofte du vil. 12
tomat123 Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 Pterinochilus skrev (2 minutter siden): Det er ikke rart i det hele tatt at treningssentrene stenges. Trene kan du forøvrig gjøre utendørs så mye og ofte du vil. Jeg trener ikke så jeg slipper heldigvis den problemstillingen. Ingen smitte kan spores tilbake til treningssenter. Derfor synes jeg det er rart at blant annet treningssentre stenges og ikke andre steder hvor det er stort smittetrykk. 1
Pterinochilus Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 tomat123 skrev (1 minutt siden): Ingen smitte kan spores tilbake til treningssenter. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/800-personer-i-karantene-etter-smitte-pa-treningssenter-1.15394937 https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/flere-enn-300-har-faatt-karantenebrev-etter-smitte-paa-treningssenter.Tb4-tNX_B https://www.sarpsborg.com/aktuelt/smitteutbrudd-pa-treningssenter/ https://www.dagbladet.no/nyheter/seks-smittede-knyttes-til-treningssentre/73214685 11
tomat123 Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Pterinochilus skrev (54 minutter siden): https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/800-personer-i-karantene-etter-smitte-pa-treningssenter-1.15394937 https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/flere-enn-300-har-faatt-karantenebrev-etter-smitte-paa-treningssenter.Tb4-tNX_B https://www.sarpsborg.com/aktuelt/smitteutbrudd-pa-treningssenter/ https://www.dagbladet.no/nyheter/seks-smittede-knyttes-til-treningssentre/73214685 Jeg har visst ikke fulgt godt nok med. Folk har vært veldig flinke med smittevern her i området.
Susan Sto Helit Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 tomat123 skrev (2 timer siden): Jeg trener ikke så jeg slipper heldigvis den problemstillingen. Ingen smitte kan spores tilbake til treningssenter. Derfor synes jeg det er rart at blant annet treningssentre stenges og ikke andre steder hvor det er stort smittetrykk. Tja, sånn offisielt, så kan vel heller ingen smitte i Oslo spores direkte til kollektivtrafikk, eller til kjøpesenter, eller til butikker. Likevel er alle disse stengt eller anbefalt å holde seg unna om man kan. Men det er nok mer fordi det er vanskelig å bevise at smitten skjedde akkurat der. 5
Gjest Ludmilla Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 Susan Sto Helit skrev (2 timer siden): Tja, sånn offisielt, så kan vel heller ingen smitte i Oslo spores direkte til kollektivtrafikk, eller til kjøpesenter, eller til butikker. Likevel er alle disse stengt eller anbefalt å holde seg unna om man kan. Men det er nok mer fordi det er vanskelig å bevise at smitten skjedde akkurat der. De fleste smittede har jo kjent smittevei. Det er iallfall slik her jeg bor. Og det er ikke verken kollektivt eller på kjøpesenter.
Example Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Fordi konsekvensene er så store. Og fordi man forspilte dette kortet i fjor. Heide man frem skolestengning i fjor, kan man angre nå.
Vampen Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 Example skrev (Akkurat nå): Fordi konsekvensene er så store. Og fordi man forspilte dette kortet i fjor. Heide man frem skolestengning i fjor, kan man angre nå. At man ikke har forspilt noe ser man jo i Oslo nå. 5
Example Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 Vampen skrev (1 time siden): At man ikke har forspilt noe ser man jo i Oslo nå. Jo. Man trosset rådene fra FHI her, og til tross for massivt press stenger man ikke 1-4. trinn. FHI er også ganske tydelige på at skolestengning å verste fall er en nødløsning på svært kort sikt. Hvis det er linjen man legger seg på, noe det later til å være, kan man se langt etter skolestengninger fremover. Kommunene er nødt til å ha faglige råd i ryggen. Og med tanke på hvor lunkne FHI til tross for smittesituasjonen i Oslo, så må man nok forvente at skolene åpnes igjen etter påske.
Blekkulfina Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 Example skrev (2 minutter siden): Jo. Man trosset rådene fra FHI her, og til tross for massivt press stenger man ikke 1-4. trinn. FHI er også ganske tydelige på at skolestengning å verste fall er en nødløsning på svært kort sikt. Hvis det er linjen man legger seg på, noe det later til å være, kan man se langt etter skolestengninger fremover. Kommunene er nødt til å ha faglige råd i ryggen. Og med tanke på hvor lunkne FHI til tross for smittesituasjonen i Oslo, så må man nok forvente at skolene åpnes igjen etter påske. De prøver å holde det åpent nå, en uke eller to før påske. Men stiger smitten ytterligere kan jeg love deg at alt stenges ned, uavhengig av hva som skjedde i fjor våres. Folks liv og helse gambler man ikke med, og det er nettopp det en ukontrollert smittespredning i samfunnet vil føre med seg. 4
Ulrikke Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 Akkurat nå synes jeg faktisk det er litt vanskelig å være barnehageansatt. Det snakkes så mye om at vi må skåne barna, at de trenger normalitet, og jeg er helt enig i det... Men de må jo ha voksne til å være sammen med dem.... På skolen til datteren min er det nå så mange lærere i karantene at de ikke kan gjennomføre vanlig skole på flere trinn (på rødt nivå). Altså må de ha digital hjemmeskole. Da er man jo definitivt like langt.... Jeg ville også stengt ned hvis jeg kunne valgt. Ihvertfall i Oslo og på Romerike, for eksempel. Spent på hvordan det blir fram mot påske nå. 8
Vampen Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 Example skrev (14 minutter siden): Jo. Man trosset rådene fra FHI her, og til tross for massivt press stenger man ikke 1-4. trinn. FHI er også ganske tydelige på at skolestengning å verste fall er en nødløsning på svært kort sikt. Hvis det er linjen man legger seg på, noe det later til å være, kan man se langt etter skolestengninger fremover. Kommunene er nødt til å ha faglige råd i ryggen. Og med tanke på hvor lunkne FHI til tross for smittesituasjonen i Oslo, så må man nok forvente at skolene åpnes igjen etter påske. Jeg tipper det kommer mer stenging, og vi begynner også å se rødt nivå i barnehager og på barnetrinn rundt omkring. FHI har både bommet grovt og blitt ignorert flere ganger. Hva de er lunkne til tror jeg ikke kommunene kommer til å bry seg så mye om, om smitten fortsatt stiger i voldsomt tempo. 6
Festlig Skrevet 16. mars 2021 #16 Skrevet 16. mars 2021 Portforbud i Oslo er eneste måten . De greier ikke å slå det ned uten steinharde metoder 3
Example Skrevet 16. mars 2021 #17 Skrevet 16. mars 2021 Blekkulfina skrev (9 minutter siden): De prøver å holde det åpent nå, en uke eller to før påske. Men stiger smitten ytterligere kan jeg love deg at alt stenges ned, uavhengig av hva som skjedde i fjor våres. Folks liv og helse gambler man ikke med, og det er nettopp det en ukontrollert smittespredning i samfunnet vil føre med seg. Det er sant, man gambler ikke med folks liv og helse, man forverrer det med viten og vilje. Barna og ungdom er den største taperen. Vi vet allerede hvilke byrder dette påfører dem, men gjør det likevel. Når jeg sier vi, så mener jeg nå kommuner som Oslo.
Harepucifer Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 4 hours ago, Susan Sto Helit said: Tja, sånn offisielt, så kan vel heller ingen smitte i Oslo spores direkte til kollektivtrafikk, eller til kjøpesenter, eller til butikker. Likevel er alle disse stengt eller anbefalt å holde seg unna om man kan. Men det er nok mer fordi det er vanskelig å bevise at smitten skjedde akkurat der. Nei, men de funnet høyere forekomst av smitte blant helsearbeidere som tok kollektivtransport til jobb sammenlignet med de som ikke gjorde det.
Little Diva Skrevet 16. mars 2021 #19 Skrevet 16. mars 2021 Blekkulfina skrev (6 timer siden): Jeg synes det er veldig rart, og det føles ikke særlig trygt å sende barna dit lenger heller. Må si jeg synes veldig synd på barnehageansatte i Oslo og kommunene rundt hvor smitten er rekordhøy nå, mens barnehagene fortsatt er åpne og mange steder fortsatt står på gult nivå også (!!). Forstå det den som kan, for jeg gjør det ihvertfall ikke. Skolebyrådet i Oslo v/Torkildsen sa i dag: "Hverken FHI eller kommuneoverlegen anbefalte oss å stenge barnehagene. Konsekvensene av stengte barnehager er stor for familiene, barna og smitten i gruppa 0-6 har ikke økt kraftig den siste uken. FHI anbefaler at vi stenger enkeltbarnehager der det er særlige utfordringer med smitte eller drift, og det ber vi nå bydelene vurdere" (Dagsrevyen)
Example Skrevet 16. mars 2021 #20 Skrevet 16. mars 2021 Vampen skrev (5 minutter siden): Jeg tipper det kommer mer stenging, og vi begynner også å se rødt nivå i barnehager og på barnetrinn rundt omkring. FHI har både bommet grovt og blitt ignorert flere ganger. Hva de er lunkne til tror jeg ikke kommunene kommer til å bry seg så mye om, om smitten fortsatt stiger i voldsomt tempo. Kanskje, men de er avhengig av faglig støtte til å innføre tiltak. Virker det, så kan man si at tallene er lave nok til å åpne, virker det ikke så kan man si at man ikke vinner nok på det.
Anbefalte innlegg