Gå til innhold

Hvordan tjene penger når jappeboblen sprekker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trass i korona har vi opplevd en rallye i aksjemarkedet, bolig- og hyttemarkedet går helt av skaftet (SSB venter prisøkning på bolig på 9% bare i år) og tom. krypto er helt i vinden igjen. Alle har penger, alle tjener glade konger, ingen mister jobben eller går konkurs lenger fordi staten plukker opp regningen - midlertidig. Med andre ord: Japp, japp, japp. Når regningen til slutt kommer, må det en korrektur til. Jeg regner med at aksjemarkedet sprekker nokså snart, når vaksineoptimismen viser seg å allerede være priset inn i markedet og rentene skal opp. Norske husstander er ikke belånt til pipa, men heller til månen.

Men hva da? Jeg åpnet noen nye kontoer når koronaen traff oss, og det har gått greit med svært konservative investeringer der:

Avkastning.png.d8a2244b395eed02d0bad7a3b7a2e9ca.png

Men dette tror jeg altså står på vippepunktet og jeg forbereder meg til å kæsje inn. Hvor skal pengene nå? Gull blir litt ekstremt, men jeg er åpen for innspill her. Er dere enige i analysen min? Hvordan forbereder dere dere? Kjøpe en dopapirfabrikk? 😄

Anonymkode: d3f5b...33c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er litt for sent ute. Jappeboblen sprakk på 80-tallet.

Anonymkode: 138c5...d02

• Liker 6
Skrevet

Altså hvis du er sikker på krasj, må du selge short.

AnonymBruker
Skrevet
draug 75 skrev (37 minutter siden):

Altså hvis du er sikker på krasj, må du selge short.

Kjøpe short. :) Men timingen er jo det som er utfordrende. Jeg tror at etter et tiår med QE og nå en ekstra omgang med statlig ekspansjon er kraftig inflasjon uunngåelig. Så hvordan tilpasse seg det i 2021?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tricky å time markedet, og det er vanlig å advare om at det kan forbli irrasjonelt lenger enn du kan bli likvid. Men om du mener du har truffet riktig, så kan du jo regne litt på hvor mye du tipper det vil koste å kjøpe puts i nærheten av dagens kurs dersom du antar at det f.eks. kan gå et år før korreksjonen kommer. Mitt tips er å si seg fornøyd med å realisere gevinst - dette er jo allerede å unngå et kræsj om du har rett - og heller putte pengene i rentefond eller liknende, men du får jo vurdere selv.

Anonymkode: cd846...197

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjøpe short.

❤️

Ja, du har rett. Og- ja, det er flaut om du må innfri shortinga di dagen før det smeller.

Men ellers, så bruker råvarer og fond i råvarer saktens å være gode og trygge havner når det stormer i markedet. Jeg fikk sanne det for et år siden.

(Med det sagt, det var noe jeg kom over for en tid siden, om fond av typen "gullpapirer" - at disse fondene kunne finne det for fristende å selge papir på samme gull flere ganger)

Men ikke saksøk meg for det jeg sier her hvis ting går til faens. Jeg er også amatør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med ts. Dette kommer til å bli en kjempesmell.

Anonymkode: 27a89...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prisfall i råvarer er en god indikator for et kommende krakk, ja. Merkelig nok er olje fortsatt på vei opp. Men nå er altså også Finanstilsynet med på markedsvurderingen, så jeg bør vel "jump ship" litt raskere enn jeg egentlig så for meg.

https://www.nrk.no/norge/finanstilsynet-frykter-priskrakk-1.15420889

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...