Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Jeg hadde et stygt fall på slalåm for rett over 1 uke siden. Det kjentes ut som om foten ble revet av, men det var ikke brudd da jeg har vært på røntgen. 
det er noe som har skjedd i kneet, som jeg enda ikke har fått svar på da jeg har tatt mr for noen dager siden. 

Det som er problemet er at jeg ikke får rørt på foten, den har visst en låsning på 20-30 grader (husker ikke hva legen sa), også er det helt umulig å belaste foten (ikke engang tærna). Det eneste som hjelper mot smerten er smertestillende og å ligge på sofaen med en pute under kneet, men til og med da er det vondt. 

Jeg har også prøvd å sitte litt på en stol, men det forverrer smertene ganske mye (vet ikke hvorfor?). 

Jeg jobber i en jobb hvor man går ganske mye, jeg går på en vanlig arbeids dag mellom 15 og 25000 skritt, kunne kanskje prøvd og sitte litt men når da smerten i kneet øker. 

sliter også med søvn, i natt var første natta jeg fikk sove siden fredag! Det fordi jeg ikke får sove når det er så vondt. 

jeg har Time på sykehus på mandag 22/03 og jeg skjønner ikke at han ikke kan sykemelde meg til jeg hvertfall har vært hos noen som kan hjelpe meg. 

Er det bare jeg som ikke tåler noen ting eller er det rett å ikke skjønne hvorfor jeg ikke får sykemelding? Hva ville du gjort?

Anonymkode: f90ac...6ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo helt merkelig ut. Hvis du har en jobb som er avhengige av at du går så mye, så greier du jo ikke jobben din med den skaden og må jo derfor sykemeldes. Syns du skal spørre legen om hvorfor og forklare at du ikke er i sand til å jobbe slik situasjonen din er nå og høre hvordan han tenker du skal løse det?

Til sammenligning ble jeg sykemeldt i 2 uker etter en kneoperasjon selv om jeg har en sittestillende kontorjobb og nå er på hjemmekontor. (brukte ikke sykemeldingen)

Anonymkode: e217f...56d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Har han kommet med en grunn for å ikke gi deg sykemelding da? 

Anonymkode: ced3f...e91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis legen nekter deg det (noe som er veldig rart) så får du ta egenmeldingsdager.

Anonymkode: e217f...56d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får bytte fastlege og gå privat i mellomtiden (evt ring legekontoret og be om second opinion hos annen lege). Du har jo all grunn til å bli sykemeldt. 

Anonymkode: 721b6...8f2

• Liker 13
Skrevet (endret)

Snakker du om foten eller kneet? Hva er låst?

Går det greit å gå med krykker?

Jeg ville i alle fall ringt og fått time til manuellterapeut.

Har du vært flere ganger hos legen? 

Jeg vet ikke hvor du bor men https://www.sandefjordortopedi.no/ kan sikkert hjelpe dersom du bor i området.

Endret av Illuminatum
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres merkelig ut. Er det fastlegen som ikke vil sykemelde deg? Du får ta kontakt og spørre rent konkret hvordan legen tenker du skal utføre jobben din når du ikke klarer å belaste foten.

Anonymkode: a7136...881

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har han kommet med en grunn for å ikke gi deg sykemelding da? 

Anonymkode: ced3f...e91

Ts her. Han mente at det var merkelig at ennå skulle ha vondt, også mente han at det kom til å bli vanskelig for meg å forklare til nav at jeg ikke var på jobb fordi jeg bare hadde vondt i kneet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres merkelig ut. Er det fastlegen som ikke vil sykemelde deg? Du får ta kontakt og spørre rent konkret hvordan legen tenker du skal utføre jobben din når du ikke klarer å belaste foten.

Nei, fastlegen min har vært borte en stund. Så da jeg var på undersøkelse og sist uke og fikk en ukes sykemelding hadde jeg en kvinnelig lege, nå når jeg ba om å forlenge sykemelding så fikk jeg svar av en mannlig lege jeg ikke vet hvem er. 
har sendt svar, så er spent på hva han svarer.

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (10 minutter siden):

Snakker du om foten eller kneet? Hva er låst?

Går det greit å gå med krykker?

Jeg ville i alle fall ringt og fått time til manuellterapeut.

Har du vært flere ganger hos legen? 

Jeg vet ikke hvor du bor men https://www.sandefjordortopedi.no/ kan sikkert hjelpe dersom du bor i området.

Det kjennes ut som om det er kneet som er låst, men når jeg er i bevegelse og kommer borti kneet så kjennes det ut som om det stråler ut i benet.

jeg var hos legen forrige mandag, også tok jeg mr på fredag (ennå ikke kommet svar), skal til ortoped på mandag. Tusen takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Tusen takk for svar. Var deilig å få flere meninger på det, jeg ble litt paff og begynte og tenke litt om det var jeg som overreagerer eller hva det var. 

har nå sendt inn en ny melding til legen, og spent på svar.

tusen takk for alle tilbakemeldinger

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit når man har flere leger å forholde seg til. Jeg opplevde noe slikt etter en operasjon der jeg før operasjonen ble forespeilet en viss tid sykemeldingstid fra én lege, så ble det etter operasjonen skrevet en mye kortere sykemelding fra en annen lege på sykehuset som mente det var mer enn nok for min jobb, og når jeg kom hjem var jeg innom fastlegen som mente jeg absolutt skulle ha en mye lengre sykemelding ut fra min helsesituasjon og arbeidsoppgaver.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei. 
Jeg hadde et stygt fall på slalåm for rett over 1 uke siden. Det kjentes ut som om foten ble revet av, men det var ikke brudd da jeg har vært på røntgen. 
det er noe som har skjedd i kneet, som jeg enda ikke har fått svar på da jeg har tatt mr for noen dager siden. 

Det som er problemet er at jeg ikke får rørt på foten, den har visst en låsning på 20-30 grader (husker ikke hva legen sa), også er det helt umulig å belaste foten (ikke engang tærna). Det eneste som hjelper mot smerten er smertestillende og å ligge på sofaen med en pute under kneet, men til og med da er det vondt. 

Jeg har også prøvd å sitte litt på en stol, men det forverrer smertene ganske mye (vet ikke hvorfor?). 

Jeg jobber i en jobb hvor man går ganske mye, jeg går på en vanlig arbeids dag mellom 15 og 25000 skritt, kunne kanskje prøvd og sitte litt men når da smerten i kneet øker. 

sliter også med søvn, i natt var første natta jeg fikk sove siden fredag! Det fordi jeg ikke får sove når det er så vondt. 

jeg har Time på sykehus på mandag 22/03 og jeg skjønner ikke at han ikke kan sykemelde meg til jeg hvertfall har vært hos noen som kan hjelpe meg. 

Er det bare jeg som ikke tåler noen ting eller er det rett å ikke skjønne hvorfor jeg ikke får sykemelding? Hva ville du gjort?

volvat

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bytt lege, bruk egenmelding til du får sykemelding. Det sier seg selv at du ikke kan gå 20000 skritt om dagen med de smertene der. 

Anonymkode: 5b1fc...b8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg var fullt og så delvis sykemeldt i ett år etter fall på slalåm. Ødela kneet med avrevet leddbånd, korsbånd og løsning av halvparten av menisken. Kjentes ut som foten ble revet av når det skjedde. 

Låsning av kneet kan være deler av menisk som kiler seg mellom leddene i kneet og da skal man oppsøke lege. Fullstendig tull at du ikke blir sykemeldt frem til ortopedtimen din. Gå privat i morgen og få deg en sykemelding frem til timen din! 

Anonymkode: 89165...6a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Altså, jeg var fullt og så delvis sykemeldt i ett år etter fall på slalåm. Ødela kneet med avrevet leddbånd, korsbånd og løsning av halvparten av menisken. Kjentes ut som foten ble revet av når det skjedde. 

Låsning av kneet kan være deler av menisk som kiler seg mellom leddene i kneet og da skal man oppsøke lege. Fullstendig tull at du ikke blir sykemeldt frem til ortopedtimen din. Gå privat i morgen og få deg en sykemelding frem til timen din! 

Anonymkode: 89165...6a0

Ts her 

Det hørtes ikke godt ut 😣 tusen takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Tenkte jeg skulle oppdatere dere.

Jeg har nå fått svar fra han som er i vikariat for min fastlege, som da skal være min fastlege til han kommer tilbake. Det viser seg at han har vært fysioterapeut og jobbet på ortopedisk avdeling på sykehuset. Han kunne ikke skjønne den meldinga jeg fikk av en annen lege igår, og sykemeldte meg i 4 uker. Var deilig å bli forstått av en lege.

det jeg lurer på nå er om noen av dere har tatt mr? Og hvor fikk dere svar?

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke tilfeldigvis smerter under og foran kulen som er på utsiden av foten og direkte under leggen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ts her

Tenkte jeg skulle oppdatere dere.

Jeg har nå fått svar fra han som er i vikariat for min fastlege, som da skal være min fastlege til han kommer tilbake. Det viser seg at han har vært fysioterapeut og jobbet på ortopedisk avdeling på sykehuset. Han kunne ikke skjønne den meldinga jeg fikk av en annen lege igår, og sykemeldte meg i 4 uker. Var deilig å bli forstått av en lege.

det jeg lurer på nå er om noen av dere har tatt mr? Og hvor fikk dere svar?

Jeg har tatt mr med og uten kontrast. Fikk vel svar noen dager etter via helse norge eller så ringte de jeg husker ikke er ett år siden snart. 

AnonymBruker
Skrevet

Tatt mr mange ganger. Svaret ble sendt til fastlegen som igjen informerte meg. Pleide vel ta en uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...