Gå til innhold

Hva kalles spanskesyken i Spania?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil tro de ikke vil ha det på seg at sykdommen kom derfra bare fordi de oppdaget den først. Hva kaller spanjolene viruset som herjet på tiden når de skal lære bort dette til sine unge?

Anonymkode: 127fb...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kalles franske syken siden den kom til Spania fra Frankrike.

Spanskesyken oppstod ikke i Spania, den oppstod i USA, Grunnen til at den kalles Spanskesyken er fordi det var den spanske presse som nevnte sykdommen først, siden de ble ikke sensurert av regjeringene slik mediene i de landene som deltok i første verdenskrig ble. Grunnen til at det ikke ble nevnt i de krigene landene var fordi regjeringene fryktet soldater og sivile ville få dårlig moral.

Første stedet det ble oppdaget var  I Kansas i USA. Det var Amerikanske soldater som tok sykdommen med seg til Europa.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå i dag er det korona som gjelder :) 

Anonymkode: 42793...9bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hva kalles kina viruset i kina?

Anonymkode: 1a8f2...3e5

Forskjellen på Spanskesyken og Coronaviruset ( Eller Kina viruset som du sier) er at Coronaviruset oppstod i Kina, Spanskesyken oppstod ikke i Spania.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg innbiller meg at spanskesyken også kan ha vært covid. Jeg lurer litt på hvor fort og hvordan den pandemien gikk over, og om vi kan forvente det samme med covid 19?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Jeg innbiller meg at spanskesyken også kan ha vært covid. Jeg lurer litt på hvor fort og hvordan den pandemien gikk over, og om vi kan forvente det samme med covid 19?

du kan innbille deg hva du vil, men spanske syken var en type av svineinfluensa.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Akkurat det kan du jo lett finne ut av. Er nok av ting skrevet om Spanskesyken.

Men Spanskesyken var ikke Covid-19. 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

du kan innbille deg hva du vil, men spanske syken var en type av svineinfluensa.

Jeg gikk på wikipedia nå, og der snakker de om at Spanskesyken kanskje var  var fugleinfluensa . De virusbildene på wikipedia ligner ikke på covid, men det spørs om bildene er tatt nært nok og er klare nok.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker det riktig, er en stund siden jeg har lest om det.

Så smittet fugler, griser som igjen smittet mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (29 minutter siden):

Spanskesyken var covid 18. 

Anonymkode: f7855...5f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (36 minutter siden):

Jeg gikk på wikipedia nå, og der snakker de om at Spanskesyken kanskje var  var fugleinfluensa . De virusbildene på wikipedia ligner ikke på covid, men det spørs om bildene er tatt nært nok og er klare nok.

det var en type svineinfluensa, leste en del om spanskesyken og andre pandemier i januar februar når wuhan akkurat hadde gått i lockdown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 13.00):

Spanskesyken var covid 18. 

Anonymkode: f7855...5f1

Du kom meg i forkjøpet!

Anonymkode: e71d1...e64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (På 16.3.2021 den 12.45):

Så du tror du kunne avgjort dette om bildene var skarpe nok? Bra med selvtillit, da 😂

Anonymkode: 7058a...48f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du tror du kunne avgjort dette om bildene var skarpe nok? Bra med selvtillit, da 😂

Jeg tror  kanskje det. Jeg mener at corona-betegnelsen handler om utseende på viruset, at viruset har coronastruktur (corona betyr krone, som i kongekrone) på reseptorene.  Hvilken corona derimot kan jeg ikke si noe om. Covid 1,2,3, ..17,18,19- de  kan ikke jeg skille mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg tror  kanskje det. Jeg mener at corona-betegnelsen handler om utseende på viruset, at viruset har coronastruktur (corona betyr krone, som i kongekrone) på reseptorene.  Hvilken corona derimot kan jeg ikke si noe om. Covid 1,2,3, ..17,18,19- de  kan ikke jeg skille mellom.

Har du en utanndelse som gjør deg til ekspert på dette området ?

Anonymkode: 8d154...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du en utanndelse som gjør deg til ekspert på dette området ?

Anonymkode: 8d154...684

Jeg har allfall sett illustrasjoner av coronavirus. Kan litt anatomi, men ikke mange studiepoeng.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Sitat fra ovenstående link: "They have characteristic club-shaped spikes that project from their surface, which in electron micrographs create an image reminiscent of the solar corona, from which their name derives.[8]"

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skarpere bilder kunne ha vist hvordan receptorene ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...