Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg litt i skvis på jobben nå. 

Jeg jobber i en større bedrift med flere avdelinger. Jeg har vært i bedriften i flere år, men i nåværende avdeling bare ett. Ting har gått fint, jeg har lært meg oppgavene mine raskt og får gode tilbakemeldinger fra leder. Jeg ser imidlertid rundt meg at det har vært mange oppsigelser og de har slitt litt med å holde på folk. Det har den siste tiden også vært mye sykemeldinger. 

Sjefen min er ekstremt opptatt av at flere skal dele samme kompetanse så vi ikke blir sårbare. Men det er klart at ikke alle kan alle andres arbeidsoppgaver, så hver gang noen bytter jobb, skal i permisjon, er sykemeldt eller bare har ferie blir det et salig strev med å flytte oppgaver.

Året jeg har vært her har jeg alltid tilpasset fri – både ferier og helger – etter jobbens timeplan. Dette har jeg kunnet gjøre fordi jeg ikke har barn og også en kjæreste med fleksible arbeidstider. Jeg er som regel pålogget ila. ferien for å ta unna kritiske ting. Til gjengjeld kan jeg styre min egen arbeidstid når jeg har mindre å gjøre, og legge opp dagen slik jeg ønsker. 

En av mine kolleger er nå sykemeldt og det er et resultat av at hun er utbrent, og har altfor mange arbeidsoppgaver. Nå diskuterer hun og sjefen at jeg kan bli lært opp av henne og ta over noen av hennes oppgaver. Dette har jeg egentlig lite lyst til. De legger det frem som noe jeg skal tenke over, men det oppleves litt som tvang. Jeg får bare mye mer å gjøre til samme betingelser, og oppgavene er kjempekjedelige. 

Det føles jo helt feil og veldig usolidarisk å si nei til flere oppgaver på jobben. Men jeg mener at det underliggende problemet her er mangel på kapasitet. Sjefen vil naturligvis heller flytte på oppgaver enn å ansette nye. 

Jeg har over en tid snust på å søke meg til en annen stilling i bedriften, knyttet til min avdeling og fagområde, men med en annen leder. Dersom jeg blir tvunget til å ta på meg enda mer jobb, er jeg ganske sikker på at jeg gjør det dersom det dukker opp noe. I så fall får leder et større problem med å dekke mine oppgaver. Men jeg kan uansett ikke si rett ut til leder: «hvis du tvinger meg til dette, drar jeg».

Hvordan ville du taklet en slik situasjon?

Anonymkode: 46b39...487

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finn en annen jobb, det er mange ledere som forventer at man skal jobbe 80-100 timers uker. 

Anonymkode: a0173...67e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan ville du taklet en slik situasjon?

Anonymkode: 46b39...487

Du jobber for noen som krever altfor mye av sine ansatte. Både iht innsats og arbeidsmengde. Det er ikke bra i lengden! Ikke bli et offer for utbrenthet som følge av dårlig lederskap du også. 

Du må si nei. Sett grenser! Forhold deg til din arbeidskontrakt! Hvis han ønsker å benytte deg på andre oppgaver, så må du samtidig bli fritatt dine egne oppgaver. Du må kreve at arbeidstiden din alltid er balansert opp mot arbeidsoppgavene. Og så må du få bedre betalt for andre ansvarsoppgaver. 

Hvis lederen ikke klarer å se dette selv, så må du si nei. Og forholde deg til DINE arbeidsoppgaver og DIN stilling. Det er det du er ansatt for å gjøre, og får betalt for. Ikke gå i prestasjonsfella. 

Og så starter du jobben med å finne deg ny jobb! For du kan ikke jobbe under slik drittledelse! 

Anonymkode: 77c6d...39c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...