Gå til innhold

Help! Sliten oxalis/lykkekløver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en oxalis som jeg kjøpte i fjor vår og som har trivdes kjempegodt hos meg. Den vokste og ble skikkelig fluffy i fjor, og blomstret i tillegg en hel del. I vinter (rundt desember) ble den plutselig veldig lang i stilkene og hang veldig med hode. Jeg innser nå at den nok prøvde å si ifra at den var klar til å gå i hi, men det skjønte jeg ikke da så jeg klippet den ned og tenkte at den kom til å bli like fin igjen etterhvert. Den har egentlig bare blitt mindre og mindre, og nå er det tre nye skudd på vei opp, men de vokser utrolig sakte og noen blir i tillegg veldig slappe før de i det hele tatt rekker å vokse helt opp. Den har stått i vinduskarmen i stua hele vinter.

Jeg passer på at jorda ikke er for fuktig eller tørr, og den står et sted hvor den får rikelig med indirekte lys. Kan den reddes? Skal jeg sette den i kjelleren nå, eller fortsette med vanning og gjødsling? Håper noen vet hva jeg bør gjøre

IMG_1373.HEIC

IMG_1375.HEIC

Anonymkode: ea03b...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke akkurat vekstsesong enda, så at den vokser opp litt tregt og spinkelt akkurat nå, er jo forståelig. Hold den i live en måned til, så kan du begynne og gjødsle og vanne  mer, da er det vekstsesong og nok dagslys.

Har du en varmeovn/panelovn e.l. under vinduet der planten står? Den stigende tørre og varme luften i norske hjem om vinteren er ofte drepen for stueplanter. Varm luft er ok så lenge den er fuktig, men tørr og varm luft tar knekken på mye planter. Den varme luften som stiger opp fra en panelovn (som typisk er montert under vinduer) er ikke bra for stueplanter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For lite lys. Skjer akkurat det samme hos meg. Men det blir bedre utpå våren! om sommeren trekker jeg min oxalis inn I rommet (blir for sterk sol). om vinteren står den i vinduskarmen.

Anonymkode: d8289...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...