Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg prøver å spare inn litt penger her og der, men er dårlig til å følge med på hva som er de billigste alternativene og forstå hvordan jeg skal finne ut av det og henge med når ting svinger. Gjelder flere ting, men nå tenkte jeg å spørre om strøm. Jeg er redd for å bli lurt inn i avtaler som virker bra i starten men som blir dyrere.

Er forsåvidt fornøyd med dem jeg har nå, men strømregningene i år er dyrere enn i fjor. Kan man ringe strømselskapet og spørre om det fins billigere alternativer eller om de anbefaler å bytte til en annen avtale, eller er det sannsynlig at de da tenker mer på hva de kan tjene enn hva som er best for meg? 

Jeg byttet for et år siden og byttet da til dem jeg fikk anbefalt av en sånn nettside som skal finne den billigeste strømmen for deg. Det var enten strømduellen eller elskling.no, husker ikke helt. Er det lurt å få hjelp av sånne eller kan man bli lurt her også?

Grunnen til at jeg har begynt å lure er at en venn av meg har sagt at man bør bytte med en gang det begynner å bli dyrt, eller true om å bytte for å få billigere avtaler. Men jeg er så dårlig på sånt, og jeg vet liksom ikke hva jeg kan forvente som forbruker og hva som er gode avtaler og ikke. Jeg føler alle prøver å få mer penger ut av deg når du har vært kunde en stund, og det virker litt slitsomt å drive å bytte ofte? Og hele tiden følge med på hva som er billigst? 

Vet forresten at jeg kan søke på forbrukerrådet for å finne billig strømavtaler, men så blir jeg forvirret på hvilken type avtale (spotpris, fastpris, kombi og alt det der) jeg bør velge, og om jeg bør betale litt mer for å ikke ha bindingstid, eller gå for en med bindingstid. 

Anonymkode: aeed3...74c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og - hva er regnet som billig og dyrt når det gjelder øre/kWh? I dag står det f.eks at jeg betaler 65,66 øre /kwh - er dette mye? Hvordan kan jeg følge med på dagspris, for å vurdere når det kan vere lurt å bruke minst mulig, og når man f.eks bør vaske masse klær osv? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har Tibber, og med appen kan jeg se timesprisen på kWt for inneværende dag, og estimat for neste dag. Vi valgte dem pga det er grønn energi, og de har funksjoner vi liker, spesielt med tanke på hjemmelading av el-bilen. I appen kan vi se hva strømmen går til - oppvarming, alltid på, adferd eller el-bil lading, og vi kan se nøyaktig hva vi brukte i strøm hver dag (dagen etter). Det gjør det mye lettere å bli bevisst på bruken, og vi er veldig fornøyd. 

Ja, 65,66 øre/kWt er mye. I sommer var det en tiendedel av prisen. Prisen har vært oppe i 150 øre/kWt her i januar.

Jeg unngår å vaske klær om prisen er over 50 øre/kWt om mulig, jeg bruker i alle fall ikke tørketrommelen. Det er vanligvis dyrest kl 8 og kl 18 for tiden med strømmen. Kjører oppvaskmaskinen midt på dagen (vi har hjemmekontor) eller i 20-tiden på kvelden. Bruker eco-program, og vasker klær på 30 i stedet for 40 f.eks. 

Tenk litt på å skru ned temperaturen et par grader i rom du oppholder deg i (skru av i alle andre rom), av med lys i rom du ikke bruker, og fyr med ved om du kan :) Ved å være bevisst på alt slikt brukte vi 500 kWt mindre i strøm i februar enn i januar, og vi er på vei mot 500 kWt mindre igjen i mars (ligger an til å bruke 1900 kWt i mars ifølge estimat). Skal sies at vi flyttet i desember og visste ikke helt hvor mye regningen ville bli i stor enebolig, så vi fikk litt sjokk og endret mye vaner i starten av februar.

Anonymkode: c9954...f63

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har Tibber, og med appen kan jeg se timesprisen på kWt for inneværende dag, og estimat for neste dag. Vi valgte dem pga det er grønn energi

Kan du fortelle meg ett selskap i Norge som ikke har strøm fra vannkraft?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi har Tibber, og med appen kan jeg se timesprisen på kWt for inneværende dag, og estimat for neste dag. Vi valgte dem pga det er grønn energi, og de har funksjoner vi liker, spesielt med tanke på hjemmelading av el-bilen. I appen kan vi se hva strømmen går til - oppvarming, alltid på, adferd eller el-bil lading, og vi kan se nøyaktig hva vi brukte i strøm hver dag (dagen etter). Det gjør det mye lettere å bli bevisst på bruken, og vi er veldig fornøyd. 

Ja, 65,66 øre/kWt er mye. I sommer var det en tiendedel av prisen. Prisen har vært oppe i 150 øre/kWt her i januar.

Jeg unngår å vaske klær om prisen er over 50 øre/kWt om mulig, jeg bruker i alle fall ikke tørketrommelen. Det er vanligvis dyrest kl 8 og kl 18 for tiden med strømmen. Kjører oppvaskmaskinen midt på dagen (vi har hjemmekontor) eller i 20-tiden på kvelden. Bruker eco-program, og vasker klær på 30 i stedet for 40 f.eks. 

Tenk litt på å skru ned temperaturen et par grader i rom du oppholder deg i (skru av i alle andre rom), av med lys i rom du ikke bruker, og fyr med ved om du kan :) Ved å være bevisst på alt slikt brukte vi 500 kWt mindre i strøm i februar enn i januar, og vi er på vei mot 500 kWt mindre igjen i mars (ligger an til å bruke 1900 kWt i mars ifølge estimat). Skal sies at vi flyttet i desember og visste ikke helt hvor mye regningen ville bli i stor enebolig, så vi fikk litt sjokk og endret mye vaner i starten av februar.

Takk for svar! 

Har hørt gode ting om tibber, men har som sagt en gammel leilighet, altså langt i fra et "smart home" så vet ikke om jeg hadde fått nyttet meg av alle de fancy mulighetene med å styre det elektroniske og sånt? 

Men å kunne ha oversikt i app virker jo fint.

Har dessverre ikke mulighet til å fyre. Og jeg leier ut et par rom, og det varierer veldig hvor opptatt de som bor her er av å spare strøm. De som bor her nå er for eksempel glade i å ha det varmt, og en av de bruker tørketrommel på alle klær. Mens jeg tørker alt ute hehe.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...