Gå til innhold

Hvordan samarbeide med en far som ikke vil ha et godt samarbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man det til?

Svarer aldri på tlf, svarer sjeldent på meldinger, tar 4-8 uker å få svar på enkelte ting. Gjør motsatt av hva jeg spør om, forteller barnehagen at jeg gir beskjeder via han - stemmer ikke. Avtaler han har blitt enig i muntlig, blir ikke holdt. Så nekter han for at denne avtalen i det hele tatt er gjort. Han gir aldri av seg selv, alt skal gjøres ut fra hva som passer for han og hva han syns er behagelig. 

Hvordan skal jeg klare dette i så mange år fremover?

Anonymkode: de11d...af2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når kommunikasjonen ikke er god så må dere minimere behovet for kommunikasjon. Hvor ofte forsøker du å få tak i ham på sms og melding? Er det praktisk avlevering av ting?

Sørg for å ha dobbelt opp av alt barna trenger, så de slipper å dra med seg ting frem og tilbake. 

Anonymkode: e7c9c...faf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når kommunikasjonen ikke er god så må dere minimere behovet for kommunikasjon. Hvor ofte forsøker du å få tak i ham på sms og melding? Er det praktisk avlevering av ting?

Sørg for å ha dobbelt opp av alt barna trenger, så de slipper å dra med seg ting frem og tilbake. 

Anonymkode: e7c9c...faf

Alt det er ordnet, men i blant handler det om sykdom barnet har og det må samarbeides om. 

Så fikk han barnet en ekstra natt og i to uker har jeg spurt om å få en ekstra natt med barnet. Det passer aldri når jeg spør, jeg får svar veldig sent - om jeg får svar. Skal jeg finne meg i at alt kun går hans vei? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alt det er ordnet, men i blant handler det om sykdom barnet har og det må samarbeides om. 

Så fikk han barnet en ekstra natt og i to uker har jeg spurt om å få en ekstra natt med barnet. Det passer aldri når jeg spør, jeg får svar veldig sent - om jeg får svar. Skal jeg finne meg i at alt kun går hans vei? 

Han der må du få med på familievernkontoret for å ha en tredjepart involvert i samtalen om det ikke går an å snakke med han, ingen orker det der og det kommer gå utover deres barn. 

Anonymkode: 220d1...5fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Må også si at jeg hadde droppet kampen om den ENE natten du nevner, unødvendig om det gjør det så vanskelig.. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å forvente gjentjenester. Hvis han spør om en ekstra natt, spør deg selv om det er bra for barnet. Hvis svaret er ja, sier du ja. Ikke si ja for å være grei mot ham, for da blir du bare skuffet når han ikke er grei når du forventer det.

Hvis han ikke svarer på spørsmål, legg til i spørsmålet at hvis han ikke svarer regner du med at det er greit.

Gjør all kommunikasjon skriftlig.

Anonymkode: 9a6f3...d86

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alltid lett nei. Noen ting må man som foreldre snakke sammen om når man deler på omsorgen. Jeg har også utfordringer med å få svar. Han ser meldingene, men lar være å svare. Ofte fordi han «ikke har tid» og deretter glemmer han det bort. Han sier gjerne at han skal ringe meg den og den dagen, men det skjer jo ikke. Han er en sånn person som er skikkelig treig og ikke får fingeren ut. Når jeg blir frustrert over dette pleier jeg å trøste meg med at jeg slipper å forholde meg til han i hverdagen slik som før. For dette var noe som irriterte meg mye mer da vi var sammen.

Anonymkode: 433f2...2ca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan får man det til?

Svarer aldri på tlf, svarer sjeldent på meldinger, tar 4-8 uker å få svar på enkelte ting. Gjør motsatt av hva jeg spør om, forteller barnehagen at jeg gir beskjeder via han - stemmer ikke. Avtaler han har blitt enig i muntlig, blir ikke holdt. Så nekter han for at denne avtalen i det hele tatt er gjort. Han gir aldri av seg selv, alt skal gjøres ut fra hva som passer for han og hva han syns er behagelig. 

Hvordan skal jeg klare dette i så mange år fremover?

Så sett opp fast samværsavtale som er ufravikelig. Og minimer kommunikasjon, og krev all kommunikasjon skriftlig.

• Liker 10
Skrevet

Hvis du finner løsningen er jeg interessert 😂 har prøvd alt, men når noen er vrang, virker ingenting...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han der må du få med på familievernkontoret for å ha en tredjepart involvert i samtalen om det ikke går an å snakke med han, ingen orker det der og det kommer gå utover deres barn. 

Ja, har gjort det flere ganger, men hver gang far gjør feil eller byter avtaler så er det pytt pytt. Skal inn igjen med ny mekler etter jeg klaget på dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å forvente gjentjenester. Hvis han spør om en ekstra natt, spør deg selv om det er bra for barnet. Hvis svaret er ja, sier du ja. Ikke si ja for å være grei mot ham, for da blir du bare skuffet når han ikke er grei når du forventer det.

Hvis han ikke svarer på spørsmål, legg til i spørsmålet at hvis han ikke svarer regner du med at det er greit.

Gjør all kommunikasjon skriftlig.

Anonymkode: 9a6f3...d86

Ja, i blant gir han en muntlig beskjed så sender jeg melding etterpå for å få den skriftlig. Da motsier han hver gang. Så skal jeg nekte han å prate når vi møtes? Trenger ikke være avtale heller, men en gang fikk jeg beskjed om at han hadde gitt barnet mat hn ikke tåler. 5 min etter sender jeg melding om dette og han nekter at dette har skjedd. Litt spesielt?

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alltid lett nei. Noen ting må man som foreldre snakke sammen om når man deler på omsorgen. Jeg har også utfordringer med å få svar. Han ser meldingene, men lar være å svare. Ofte fordi han «ikke har tid» og deretter glemmer han det bort. Han sier gjerne at han skal ringe meg den og den dagen, men det skjer jo ikke. Han er en sånn person som er skikkelig treig og ikke får fingeren ut. Når jeg blir frustrert over dette pleier jeg å trøste meg med at jeg slipper å forholde meg til han i hverdagen slik som før. For dette var noe som irriterte meg mye mer da vi var sammen.

Anonymkode: 433f2...2ca

Jeg fikk beskjed om at han kun svarer på tlf i sin arbeidstid, om det passer. Han svarer ikke på tlf og sms utenom arbeidstiden. Det syns jeg er rart?

AnonymBruker
Skrevet

Far har også fortalt barnet at etter jeg fikk et barn til så har jeg ikke tid til eldste. Syns det var så utrolig stygt gjort. Har forstått at far ikke tillater prat om meg, stefar etter søsken her, hjemme hos seg. Jeg forteller barnet foran far at jeg skal ringe på dagen barnet har bursdag. Så søsken og mamma kan gratulere. Far er enig, men tar ikke tlf denne dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde du mot han som gjør at han misliker deg så mye? 

Anonymkode: a5d13...0a1

Skrevet

Sørg for å få alt skriftlig. Det kan være lurt å snakke med en advokat med erfaring med slike saker. Det koster litt, men som regel er det verdt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva gjorde du mot han som gjør at han misliker deg så mye? 

Anonymkode: a5d13...0a1

7 mnd etter brudd så gikk jeg videre med ny mann. 

Mens jeg gikk gravid ignorerte han meg fullstendig. Etter barnet kom så fortsatte det. Til jul det siste året så ble det slutt fordi han aldri hjalp til med noe. Jeg kunne gi han en sjanse til om han kunne sette av tid i julen da han hadde fri. Lille julaften dro han uten å si noe, tlf var avbrudd og han kom hjem til kvelden og luktet dame  

Skrevet

Først og fremst: minst mulig kontakt.

Dereter - slutt å gi muntlige beskjeder. All kommunikasjon MÅ gå skriftlig. Svarer han ikke på spørsmål, så slutt å still spørsmål, det er maktmiddel fra hans side å ikke svare. 

Og superviktig: Ha en skriftlig, svært detaljert samværsavtale, og hold deg rigid til den. Ikke noe fleksibilitet, fordi det funker ikke hvis bare en er fleksibel. Da slipper man også endring av avtaler underveis, som krever svar på spørsmål (se punktet over). 

Og slutt å tro at ting vil endre seg. Forhold deg til situasjonen som den er, ikke til ønskedrømmen om godt samarbeid på en rosa sky. Barnet klarer seg fint likevel, iallfall hvis du greier å slutte å være frustrert over alt faren ikke gjør, men holder deg rigid til den skriftlige samværsavtalen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
regine skrev (3 timer siden):

Først og fremst: minst mulig kontakt.

Dereter - slutt å gi muntlige beskjeder. All kommunikasjon MÅ gå skriftlig. Svarer han ikke på spørsmål, så slutt å still spørsmål, det er maktmiddel fra hans side å ikke svare. 

Og superviktig: Ha en skriftlig, svært detaljert samværsavtale, og hold deg rigid til den. Ikke noe fleksibilitet, fordi det funker ikke hvis bare en er fleksibel. Da slipper man også endring av avtaler underveis, som krever svar på spørsmål (se punktet over). 

Og slutt å tro at ting vil endre seg. Forhold deg til situasjonen som den er, ikke til ønskedrømmen om godt samarbeid på en rosa sky. Barnet klarer seg fint likevel, iallfall hvis du greier å slutte å være frustrert over alt faren ikke gjør, men holder deg rigid til den skriftlige samværsavtalen. 

Hva hvis barnet blir manipulert fra hans side? Hva kan jeg gjøre med det? Ellers liker jeg dine andre spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva hvis barnet blir manipulert fra hans side? Hva kan jeg gjøre med det? Ellers liker jeg dine andre spørsmål. 

*svar. 

Skrevet

Manipulert som i at barnet sier det vil endre samvær eller annet fordi far har sagt barnet skal si det? Hold deg uansett strikt til samværsavtalen. Vær villig til å stå i det i den forstand at du er den som ikke er fleksibel ifht endringer, fordi du vet at det ikke er noen gjensidig fleksibilitet. Altså selv om du beskyldes for å være fleksibel av barn/far så står du fortsatt for det. Tøft, ja, fordi vi er jo vant til at vi skal være greie, men det er eneste måten å unngå masse tull og fram-og-tilbake på. 

Og man er faktisk ikke lite fleksibel hvis man holder seg strikt til en avtale inngått, det er egentlig helt normalt å gjøre det. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...