AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 Jeg har hatt et 1 års vikariat på en arbeidsplass, kontrakten min gikk ut 12 mars. Jeg er gravid og har vært 50% sykemeldt siden slutten av januar. Er nå fortsatt sykemeldt men den er økt til 100% og siden jeg ikke har arbeidsgiver lengre er det nav som skal betale sykepenge. Fikk lønn av arbeidsgiver det jeg jobbet denne måneden for 1-12 mars. Er nå altså videre sykemeldt 100 % til 12 april foreløpig. Det jeg lurer på er : får jeg ikke noen utbetaling av nav før den 11 april når de har behandlet sykemeldingen min? Anonymkode: d7ad0...33a
Thea82 Skrevet 16. mars 2021 #2 Skrevet 16. mars 2021 Det vil jeg tro. Men anbefaler deg virkelig å ringe NAV og følge opp. Min erfaring er dessverre at intet skjer om man ikke «maser».
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #3 Skrevet 16. mars 2021 Var sykemeldt i fjor og fikk ikke noe utbetaling før endt sykemelding, dessverre .. Anonymkode: f28ed...6d0
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #4 Skrevet 16. mars 2021 Du søker om sykepenger etterskuddsvis av hver sykmeldingsperiode. Anonymkode: dc861...834 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 Jeg vet ikke når du får dem. Men, vær forberedt på at den tiden nav betaler sykepenger så får du mindre utbetalt enn når du fikk penger fra arbeidsplassen. Anonymkode: e43f9...9f3
Blåklokke76 Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 (endret) Etter endt sykemelding Endret 16. mars 2021 av Blåklokke76 Feilkode 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Ok, da var det som jeg fryktet. Det skal nok gå, har heldigvis buffer, men fortsatt kjipt. Hva er årsaken til at en får mindre? Anonymkode: d7ad0...33a
applestories Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke når du får dem. Men, vær forberedt på at den tiden nav betaler sykepenger så får du mindre utbetalt enn når du fikk penger fra arbeidsplassen. Anonymkode: e43f9...9f3 Hvorfor sier du det? Bortsett fra tap av feriepenger året etter, da.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 applestories skrev (1 time siden): Hvorfor sier du det? Bortsett fra tap av feriepenger året etter, da. Fordi når man ikke lenger har kontrakt og fastlønn fra arb.giver og nav overtar utbetalingen så regner de ut grunnlønn fra året før uten tillegg og deler den summen på 12 og det er hva man får. Hvis du f.eks jobber mye helg og kveld/natt så er det gjerne inkludert i turnusen din hos arbeidsgiver og du får tillegg for dette mens nav trekker fra disse tilleggene og gir kun dagsats av typen man-fre mellom 8-16. Har du fastlønn fra arbeidsgiver så får man det samme utbetalt hver mnd uansett om mnd har 28 eller 31 dager eller om det er helligdager i den mnd. Nav trekker fra alle helligdager så disse dagene får man ikke lønn for. Nesten alle mnd i Norge har helligdager i seg, så man taper endel penger når nav betaler. Selv hadde jeg en 60% stilling med 18000 utbetalt i fastlønn, så overtok nav da jeg ble syk og gikk da ned til 15500 i mnd utbetalt. Anonymkode: e43f9...9f3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke når du får dem. Men, vær forberedt på at den tiden nav betaler sykepenger så får du mindre utbetalt enn når du fikk penger fra arbeidsplassen. Anonymkode: e43f9...9f3 Det stemmer ikke. Jeg jobber også turnus og gikk over til nav i høst pga endt kontrakt og sykemelding. Fikk for tilleggene mine og det mente nav at jeg hadde krav på. Anonymkode: 57efb...90a 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det stemmer ikke. Jeg jobber også turnus og gikk over til nav i høst pga endt kontrakt og sykemelding. Fikk for tilleggene mine og det mente nav at jeg hadde krav på. Anonymkode: 57efb...90a Da tar de det nok på skjønn å bedriver forskjellig praksis rundt om. Jeg fikk full fastlønn i 6 mnd mens jeg hadde kontrakt og arbeidsgiver betalte lønna med etterbetalt av NAV. De siste 6 mnd jeg var sykemeldt uten kontrakt og nav overtok gikk jeg 2500 ned. Anonymkode: e43f9...9f3
applestories Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fordi når man ikke lenger har kontrakt og fastlønn fra arb.giver og nav overtar utbetalingen så regner de ut grunnlønn fra året før uten tillegg og deler den summen på 12 og det er hva man får. Hvis du f.eks jobber mye helg og kveld/natt så er det gjerne inkludert i turnusen din hos arbeidsgiver og du får tillegg for dette mens nav trekker fra disse tilleggene og gir kun dagsats av typen man-fre mellom 8-16. Har du fastlønn fra arbeidsgiver så får man det samme utbetalt hver mnd uansett om mnd har 28 eller 31 dager eller om det er helligdager i den mnd. Nav trekker fra alle helligdager så disse dagene får man ikke lønn for. Nesten alle mnd i Norge har helligdager i seg, så man taper endel penger når nav betaler. Selv hadde jeg en 60% stilling med 18000 utbetalt i fastlønn, så overtok nav da jeg ble syk og gikk da ned til 15500 i mnd utbetalt. Anonymkode: e43f9...9f3 Det er jo bare å lese på Nav.no så ser man at dette ikke stemmer. Jeg har hjulpet mange nok (både fra innsiden og utsiden) til å ha sett at det ikke gjøres ny vurdering når NAV tar over. Jeg trodde nemlig også det ble endringer dersom et arbeidsforhold tok slutt. Helligdager får man selvsagt sykepenger for (og dagpenger, AAP og uføretrygd for den del). NaV selv skriver følgende; Sitat Når NAV utbetaler sykepenger, betales det alltid for dagene mandag til fredag. Dette gjør vi selv om det er helligdager i løpet av disse dagene, og uavhengig av om du eventuelt jobber lørdag og søndag. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da tar de det nok på skjønn å bedriver forskjellig praksis rundt om. Jeg fikk full fastlønn i 6 mnd mens jeg hadde kontrakt og arbeidsgiver betalte lønna med etterbetalt av NAV. De siste 6 mnd jeg var sykemeldt uten kontrakt og nav overtok gikk jeg 2500 ned. Anonymkode: e43f9...9f3 Veldig rart. Jeg uttrykte bekymring ang dette i telefon til nav og da sa hun "nei det stemmer ikke, du skal jo ikke tape inntekt på å gå over på nav". Anonymkode: 57efb...90a 1
applestories Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig rart. Jeg uttrykte bekymring ang dette i telefon til nav og da sa hun "nei det stemmer ikke, du skal jo ikke tape inntekt på å gå over på nav". Anonymkode: 57efb...90a Dersom ikke man har lønn over 6G. Da vil arbeidsgiver ha betalt full lønn, men kun fått tilbake tilsvarende 6G fra NAV. Når arbeidsforholdet tar slutt og NAV tar over vil man da gå ned tilsvarende i lønn som det arbeidsgiver fikk refundert. https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap8/§8-10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 applestories skrev (5 minutter siden): Dersom ikke man har lønn over 6G. Da vil arbeidsgiver ha betalt full lønn, men kun fått tilbake tilsvarende 6G fra NAV. Når arbeidsforholdet tar slutt og NAV tar over vil man da gå ned tilsvarende i lønn som det arbeidsgiver fikk refundert. https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap8/§8-10 Ja det stemmer:) Anonymkode: 57efb...90a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #16 Skrevet 16. mars 2021 Du må sjekke en ting ts, om arbeidsgiver har gitt beskjed om at refusjon skal opphøre fra 12. mars. Hvis ikke det er gitt beskjed vil ikke nav utbetale til deg. Husk også å sende søknad som arbeidsledig når ikke lenger har et arbeidsforhold. Så får du selvfølgelig akkurat det samme fra nav som arbeidsgiver, så sant ikke lønnen din overstiger 6G. Og ja, nav betaler ut sykepenger etterskuddsvis. Kan være lurt med sykemelding på 14 dager av gangen. Og 100% sykemelding til permisjonen starter 😉 Anonymkode: 46bae...f1d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Veldig rart. Jeg uttrykte bekymring ang dette i telefon til nav og da sa hun "nei det stemmer ikke, du skal jo ikke tape inntekt på å gå over på nav". Anonymkode: 57efb...90a All info jeg har fått pr telefon fra NAV har vært feil, anbefaler deg å dobbelsjekke! Anonymkode: eabfb...f79
Rotemor Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ok, da var det som jeg fryktet. Det skal nok gå, har heldigvis buffer, men fortsatt kjipt. Hva er årsaken til at en får mindre? Anonymkode: d7ad0...33a Du får ikke mindre..
Rotemor Skrevet 17. mars 2021 #19 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fordi når man ikke lenger har kontrakt og fastlønn fra arb.giver og nav overtar utbetalingen så regner de ut grunnlønn fra året før uten tillegg og deler den summen på 12 og det er hva man får. Hvis du f.eks jobber mye helg og kveld/natt så er det gjerne inkludert i turnusen din hos arbeidsgiver og du får tillegg for dette mens nav trekker fra disse tilleggene og gir kun dagsats av typen man-fre mellom 8-16. Har du fastlønn fra arbeidsgiver så får man det samme utbetalt hver mnd uansett om mnd har 28 eller 31 dager eller om det er helligdager i den mnd. Nav trekker fra alle helligdager så disse dagene får man ikke lønn for. Nesten alle mnd i Norge har helligdager i seg, så man taper endel penger når nav betaler. Selv hadde jeg en 60% stilling med 18000 utbetalt i fastlønn, så overtok nav da jeg ble syk og gikk da ned til 15500 i mnd utbetalt. Anonymkode: e43f9...9f3 Dette er ikke riktig. Hver forsiktig med sånne konklusjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå