Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sakkyndig vurdering som fastsetter 40% medisinsk invaliditetsgrad, uten at jeg ønsker å spesifisere skade. Men jordmor og lege sier at jeg oppfyller vilkårene for å få keisersnitt og at de tror det vil være best i min situasjon. Men så er jeg litt rådvill. Prøver å lese om fordelene og ulempene med keisersnitt og vaginal fødsel, men det er litt vanskelig å få oversikt. 

Har du vurdert planlagt keisersnitt og følte du i ettertid at det var rett avgjørelse for deg?

Anonymkode: e58ce...491

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt valgt keisersnitt dersom jordmor og lege anbefalte meg dette, uten tvil!

Anonymkode: 9bfdf...2cf

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fulgt rådene til jordmor og lege! 

Anonymkode: 57f57...5dc

• Liker 10
Skrevet

Samme som over. Om de mener det er det beste for barnet, og deg, hadde jeg ikke nølt ett sekund.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har et sterkt ønske om en vaginal fødsel, hva med å prøve det? Med lav terskel ift keisersnitt. 
Jeg fikk også valget mellom vaginal og keisersnitt (ble planlagt keisersnitt) så fikk jeg velge helt selv hvordan ting skulle foregå. 

Jeg angrer ikke på planlagt keisersnitt, for min del var det helt riktig. Jeg er gravid igjen nå og jeg er ikke i tvil om hva det blir. 

Anonymkode: 6d544...efe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt keisersnitt selvfølgelig! Ikke utsett deg for risikoen for medisinsk invaliditet. Det er jo et rutine inngrep som sikkert kommer til å gå helt bra! Jeg fikk også valg om dette, da barnet lå feil

Anonymkode: ff12d...d25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er ganske mye muskulatur og omkringliggende nerver som må være inntakt for at man skal kunne presse ungen ut, og ikke en gang da får man det alltid til. Aner ikke hvilke funksjoner som er nedsatt i din kropp, men er det bekkenrelatert hadde jeg ikke vært i tvil: keisersnitt. 

Anonymkode: e4bd2...a55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en sakkyndig vurdering som fastsetter 40% medisinsk invaliditetsgrad, uten at jeg ønsker å spesifisere skade. Men jordmor og lege sier at jeg oppfyller vilkårene for å få keisersnitt og at de tror det vil være best i min situasjon. Men så er jeg litt rådvill. Prøver å lese om fordelene og ulempene med keisersnitt og vaginal fødsel, men det er litt vanskelig å få oversikt. 

Har du vurdert planlagt keisersnitt og følte du i ettertid at det var rett avgjørelse for deg?

Du burde så absolutt velge keisersnitt om lege og jordmor anbefaler det. Ikke gå i mot anbefalingene til en lege! Dessuten er det tryggere for barnet å bli tatt i keisersnitt enn at det skal gjennomgå en fødsel faktisk. Tro det eller ei. 
Jeg tok keisersnitt selv fordi babyen lå i seteleie. Angrer ikke et sekund på det valget! Det viste seg at da hun kom ut så var hun veldig rar i hodefasongen! Og med sånn hodefasong som en «båtskalle» som de kalte det så hadde det blitt katastrofalt om jeg valgte vaginal fødsel! Hun hadde sittet bom fast med denne hodefasongen og da hadde det blitt et haste keisersnitt mest sannsynlig.
Jeg anbefaler deg heller et planlagt keisersnitt 

Anonymkode: a679a...996

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde valgt keisersnitt selvfølgelig! Ikke utsett deg for risikoen for medisinsk invaliditet. Det er jo et rutine inngrep som sikkert kommer til å gå helt bra! Jeg fikk også valg om dette, da barnet lå feil

Anonymkode: ff12d...d25

Hadde barnet ditt rar fasong på hodet hvis det lå i seteleie? Kan du huske det? Min hadde noe de kalte «båtskalle» fasong på hodet og det var visst veldig vanlig om barnet hadde ligget i seteleie. 

Anonymkode: a679a...996

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hørt på både jordmor og lege. Ikke sett deg selv i en situasjon der du plutselig ender opp med et hastesnitt.  Et planlagt keisersnitt er noe helt annet enn hastesnitt. Det er sistnevnte som ofte gir veldig negativt utslag på keiserenittstatistikkene. Et planlagt snitt er forutsigbart (i stor grad), rolig og ganske spesielt ( ihvertfall synes jeg det). Er du allerede i gang med vagina fødsel, så er alt mer risky. Det er ikke sånn at de kommer til å ha et team stående klart for deg. Det vil være andre ting som foregår, du må gjerne vente på tid etc. 

Anonymkode: 1619a...72a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt i samme situasjon som deg da jeg var gravid med førstemann. Har en sjelden medfødt tilstand så det er begrenset med erfaring med graviditet og fødsel med denne tilstanden. Legene anbefalte derfor planlagt keisersnitt for å kunne ha full kontroll, da kunne sette opp keisersnittet på dagtid, på et stort sykehus med spesialister til stedet, tilfelle min tilstand skulle skape problemer.

Jeg skulle ønske jeg hadde en kropp som tålte en vaginal fødsel, men når alt kommer til alt var mitt planlagte keisersnitt en fin opplevelse.

Anonymkode: 87989...210

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var litt i samme situasjon som deg da jeg var gravid med førstemann. Har en sjelden medfødt tilstand så det er begrenset med erfaring med graviditet og fødsel med denne tilstanden. Legene anbefalte derfor planlagt keisersnitt for å kunne ha full kontroll, da kunne sette opp keisersnittet på dagtid, på et stort sykehus med spesialister til stedet, tilfelle min tilstand skulle skape problemer.

Jeg skulle ønske jeg hadde en kropp som tålte en vaginal fødsel, men når alt kommer til alt var mitt planlagte keisersnitt en fin opplevelse.

Tusen takk. Det er litt slik jeg kanskje opplever det også. Jeg vil tro at keisersnittet først og fremst vil være et sikkerhetstiltak for å ha full kontroll, særlig fra situasjoner som hastekeisersnitt mv. siden jeg allerede har mye arvverv og noen fragmenter vi ikke har fått helt ut. Men det er godt mulig at en vaginal fødsel ville gått helt fint også. Fint å høre at keisersnittet gikk fint. Hvordan hadde du det i etterkant?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk. Det er litt slik jeg kanskje opplever det også. Jeg vil tro at keisersnittet først og fremst vil være et sikkerhetstiltak for å ha full kontroll, særlig fra situasjoner som hastekeisersnitt mv. siden jeg allerede har mye arvverv og noen fragmenter vi ikke har fått helt ut. Men det er godt mulig at en vaginal fødsel ville gått helt fint også. Fint å høre at keisersnittet gikk fint. Hvordan hadde du det i etterkant?

Gammelt arrvev var en av flere årsaker hos meg til at de ville ha et planlagt keisersnitt og ikke risikere et hastekeisersnitt med en litt uerfaren lege midt på natta...

Pga alt arrvevet endte de opp med å måtte de gjøre et mye større snitt enn ved et vanlig keisersnitt så det tok litt lengre tid før jeg var grodd fullstendig sammen enn etter et vanlig ks. Men ikke værre enn at jeg fikk grønt lys for en graviditet og et keisersnitt til noen år seinere.

Lykke til! Jeg har vært innom endel operasjonsstuer i mitt liv og stemningen når det skal være planlagt ks er helt annerledes enn ved andre operasjoner, med dempet belysning, og koselig prat og fokus på at det skal skje noe veldig hyggelig - at et lite nytt menneske skal komme til verden. Og ved planlagt keisersnitt får man som oftest være våken hvis man vil og da kjenner man at babyen løftes ut og hører man den skrike for første gang...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så trist å høre om bakgrunnen din, jeg har virkelig stor medfølelse for deg og alle som ble berørt av den ufattelige tragedien.

Jeg hadde selv hastekeisersnitt i rolige og kontrollerte former, så det var nok veldig likt et planlagt keisersnitt, sånn bort sett fra at det ikke ble bestemt før et stykke ut i fødselen. Det var allikevel god nok tid til at opplevelsen ble fin. Jeg kjente ingenting, men var våken og klar. Alt gikk som det skulle og arret har også blitt veldig fint. Selve keisersnittet var altså ikke en dårlig opplevelse i det hele tatt. Du må allikevel være forberedt på at tiden etterpå kan bli litt tung. Jeg var overhodet ikke forberedt pga hastekeisersnitt, så for meg ble det litt tøft. Jeg fikk ikke se babyen så mye de første timene, fordi jeg måtte overvåkes. Antar dette er standard, siden inngrepet gikk problemfritt. De første dagene etterpå vil du antakeligvis føle deg ganske inmobil og ha en del smerter, selv om du får smertestillende. For min del hadde jeg ikke smerter når jeg lå/satt i senga, men hadde store smerter ved bevegelse. Formen var ganske grei da jeg forlot sykehuset, men det kan ta noen uker før du kan bevege deg helt som før. 

Anonymkode: 91f60...636

• Liker 3
Skrevet

Gå for det lege og jordmor anbefaler. Masse lykke til og gratulerer med ditt første barn ❤

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Tja.

Om du ikke følger rådene kan jo graden av funksjonsnedsettelse øke, og dertil omsorgsevne for barn.

Planlagt KS er veldig trygt altså. 

Iom at du forteller om at du har vært en av ungdommene på Utøya, så ville jeg også tatt dette med planlagt kontroll som en positiv måte å møte evt PSTD reaksjoner/unødige kroppslige responser. Altså at planlagt KS kan være en positiv opplevelse for deg mentalt om vaginal fødsel blir veldig kronglete. 

Fødsel er jo gjerne en prosess som er veldig uoversiktlig på forhånd, og for noen som kanskje har hatt tidligere/fortsatt har forhøyet stressnivå i kroppen eller annerledes tålegrense så tenker jeg: ta imot all positiv støtte du kan få?

Jeg tror du takler tiden etter KS mye bedre (smerter osv) mye bedre enn en eventuell kaotisk eller traumatisk fødsel med lite ressurser under covid/føde alene osv. 

Gratulerer med baby på vei og håper du får en god opplevelse :)

Kjenner andre i din situasjon (altså var på Utøya) som nettopp har fått barn - de har sikkert noen erfaringer å bidra med :)

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Hvis jm og lege anbefaler KS ville jeg gjort det. Om du prøver på vaginal fødsel og det ender i hastesnitt vil det nok oppleves som mer dramatisk enn et planlagt KS. Med planlagt KS vil jeg tro du kan velge om du vil være våken og få det med deg, eller om du skal være i full narkose. Ved Hastesnitt så er alt fokus på baby, og ikke deg. Kan du få en prat med jm om hvorfor de mener KS er det beste for deg, kan være enklere å få ro på at det er den beste beslutningen da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er hovedregelen at alle ''skal'' føde vaginalt så sant det er medisinsk forsvarlig. Det betyr at når du anbefales keisersnitt, er det tungtveiende grunner for det. Hadde det vært 50/50 fra et medisinsk ståsted, hadde du blitt anbefalt vaginal fødsel. Ergo ville jeg hørt på helsepersonell, de anbefaler ikke keisersnitt grunnløst :) Et eventuelt haste- eller katastrofesnitt fordi vaginal fødsel går skeis, innebærer også svært mange flere og større risikoer for både deg og barnet, kontra et planlagt og kontrollert keisersnitt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt det! 

Anonymkode: f469a...278

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du velger selvsagt keisersnitt når du har mulighet til det, og ikke minst når fagfolk anbefaler deg dette. Skjønner ikke at det er noe å lure på engang.

Anonymkode: ff845...c49

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for hatefullt og krenkende innhold,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...