AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Del Skrevet 16. mars 2021 Hei! Vi må fornye bilen og vår, og har forstått at vi begge har liten peiling på bagasjerom-plass i biler og null erfaring med hvor stor plass en barnevogn faktisk tar. Frem til nå har vi en kassebil for 2 personer og en mellomstor hund, noe som har fungert helt utmerket. Nå har vi plutselig fått et til familiemedlem på vei, og må derfor bytte ut kassebilen med en stasjonsvogn eller SUV. Det store spørsmålet er nå er hvilken bil gir den plassen vi trenger, er driftsikker, billig å kjøpe og samtidig billig på mila? Elbil er dessverre ikke aktuelt slik bo- og jobbsituasjonen er per nå, det mest aktuelle med tanke på kjøringen vil nok være diesel. I starten så vi en del på Vovlo v50, men etter noe research fant vi ut at denne nok blir for liten (beasert på andres erfaringer). Samtidig - vi kan få et veldig tilpasset bur, og jeg antar at man kan få svært kompakte/nette vogner, slik at mye tilpasning kan være mulig? Vi er ikke veldig mye på langturer som krever mye bagasje. Vi har også sett på noen Mercedes Benz E-klasser, en bil som virker å ha fått gode tilbakemeldinger når det gjelder plass og kjøreegenskaper osv. For å komme ned i den prisklassen vi helst ønsker, blir det fort snakk om eldre modeller (typ 2009-2012) som har gått et stykke (70-100K, ønsker ikke mye mer enn dette). Leser at dette gode biler som man trygt kan kjøpe brukt med en høy kilimoterstand, samtdig som flere beskriver en del feil osv. på disse bilene. Umulig å vite hva som er riktig for akkurat disse aktuelle bilene, man kan jo være veldig heldig eller superuheldig. Vi har også sett på en Toyota rav4 (2014-modell), men det virker, ifølge diverse forum osv., til at også dette er en noe liten bil. Er det noen her som har innspill eller tips til en bil som kan passe for vårt behov slik det beskrives her? Billigst mulig, men samtidig best mulig haha. Litt vrien komba kanskje, men setter stor pris på tilbakemeldinger! Vi kan så klart gå opp i prisklasse også, men da skal vi være sikret at dette er en god bil som kommer til å holde i mange, mange år fremover. Anonymkode: a68b8...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #2 Del Skrevet 16. mars 2021 Dere har kommet et godt stykke på vei. Med de premissene dere har (plass, billig, pålitelig) slår det meg at en Kia Optima stasjonsvogn kan være tingen. 7 års garanti, markedets mest fornøyde nybilkunder, svært rasjonell bil med god plassutnyttelse, hybriden fungerer helt ypperlig og det er attpåtil en litt uvanlig bil - så det skal bli lett å prute seg til en super pris. Ingen kan matche de billige reservedelene til Kia ift at merket faktisk er omtrent like pålitelig som mektige Toyota. 59 treff på FINN akkurat nå, og da snakker vi en av markedets beste biler ift. de behovene dere har nå: https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=4&model=1.777.2000223&sort=PUBLISHED_DESC Det er i alle fall mitt tips. Mvh uavhengig bruktbilselger siden 1995 Anonymkode: b1371...620 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #3 Del Skrevet 16. mars 2021 Dere har jo mye å velge mellom. men tror jeg ville anbefalt plassvinneren uansett... Dvs Volvo v70/xc60/90, Audi A6, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Mercedes E-klasse, Opel Insignia... Sikker på at også BMW og Hyundai og Nissan og Kia og "younameit" har biler som passer til deres behov, kommer dessverre ikke på alle i farta... Styr for all del unna Volkswagon Passat, eller VW i det hele tatt, er dessverre mye kluss med de, uansett hva selgerne sier. Anonymkode: a261d...ef1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #4 Del Skrevet 16. mars 2021 Toyota raw 4 er liten ja... svigermor har den. toyoya avensis hadde vi før da hadde vi plass til hundebur (40kilo hund) og en vogn på siden av( ett kriterie for vogn at den tok liten plass prøvde vogna i bilen med hundebur før vi kjøpte vogn) Nå he vi Skoda kodiaq og her har vi enormt med plass... hundebur og to vogner null stress. Er bagasjerom er Skoda bilen og se på, oktavia eller superb om du vil ha stasjonsvogn Anonymkode: 1bc84...a80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #5 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere har kommet et godt stykke på vei. Med de premissene dere har (plass, billig, pålitelig) slår det meg at en Kia Optima stasjonsvogn kan være tingen. 7 års garanti, markedets mest fornøyde nybilkunder, svært rasjonell bil med god plassutnyttelse, hybriden fungerer helt ypperlig og det er attpåtil en litt uvanlig bil - så det skal bli lett å prute seg til en super pris. Ingen kan matche de billige reservedelene til Kia ift at merket faktisk er omtrent like pålitelig som mektige Toyota. 59 treff på FINN akkurat nå, og da snakker vi en av markedets beste biler ift. de behovene dere har nå: https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=4&model=1.777.2000223&sort=PUBLISHED_DESC Det er i alle fall mitt tips. Mvh uavhengig bruktbilselger siden 1995 Anonymkode: b1371...620 Tusen takk for tipset! Denne må absolutt undersøkes nærmere Ser at den er relativ ny, så må fort opp liiitt i pris sammenliknet med bruktbilene vi utgangspunktet har sett på. Men igjen - med 7 års garanti og en bil som er kjent for lite feil, så høres det ut som det lett kan være verdt de ekstra kronene! Hva er din vurdering av de bilene jeg listet opp innledningsvis? Kjenner du til om disse er pålitelige biler, eller om det er noe som er spesielt viktig å være obs på? Tenker da hovedsakelig på en MB e-klasse 2009-modell (bensin) som jeg har sett litt på! Anonymkode: a68b8...96d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 16. mars 2021 #6 Del Skrevet 16. mars 2021 Bmw 5 serie stasjonsvogn eller mercedes E klasse stasjonsvogn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #7 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk for tipset! Denne må absolutt undersøkes nærmere Ser at den er relativ ny, så må fort opp liiitt i pris sammenliknet med bruktbilene vi utgangspunktet har sett på. Men igjen - med 7 års garanti og en bil som er kjent for lite feil, så høres det ut som det lett kan være verdt de ekstra kronene! Hva er din vurdering av de bilene jeg listet opp innledningsvis? Kjenner du til om disse er pålitelige biler, eller om det er noe som er spesielt viktig å være obs på? Tenker da hovedsakelig på en MB e-klasse 2009-modell (bensin) som jeg har sett litt på! Anonymkode: a68b8...96d Hva er budsjettet igjen? Av den lista di tenker jeg at alle tre er ok valg, men siden V50 er for liten (som jeg er enig i; det er i praksis en Golf/Focus), hva med en V70? Veldig standard stasjonsvogn, som er lett å finne gode eksemplarer av. Mercedesen...tja. Litt det samme som Volvo, gode biler, men i dag ville jeg kanskje heller ha gått for en nyere Kia eller Hyundai. Men, altså, til syvende og sist er det nesten bare laget gode biler de siste ti årene. Finn rett størrelse til rett budsjett og du kan ikke gjøre så mye feil, egentlig. Anonymkode: b1371...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #8 Del Skrevet 17. mars 2021 knulleGuden666 skrev (11 timer siden): Bmw 5 serie stasjonsvogn eller mercedes E klasse stasjonsvogn Både bmw og mercedes er dårlige på effektiv plass. Gode på antall liter, men med barn og hund trenger man noe mer praktisk og "firkantet" bak. De fleste jeg kjenner som har kjørt slike biler, måtte bytte de ut. Anonymkode: c417f...d89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #9 Del Skrevet 17. mars 2021 Skiboks er gullverdt og kjøp liten vogn. Anonymkode: 532c8...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 17. mars 2021 #10 Del Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Både bmw og mercedes er dårlige på effektiv plass. Gode på antall liter, men med barn og hund trenger man noe mer praktisk og "firkantet" bak. De fleste jeg kjenner som har kjørt slike biler, måtte bytte de ut. Anonymkode: c417f...d89 Hvis de bilene jeg skrev er for små, ja da må man kjøpe varebil... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #11 Del Skrevet 17. mars 2021 Går du 15 år tilbake fantes det et rikt utvalg av minivans og flerbruksbiler. Ford Galaxy er fortsatt en svært god bil. Men har du bare ett barn, er nok det litt overkill. Anonymkode: b1371...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #12 Del Skrevet 18. mars 2021 Noen liker ikke Volkswagen, men vi er godt fornøyd med passaten vår. Den har plass til bur fordi bakruta ikke skråner så voldsom som dessverre har blitt moderne på stasjonsvogner. Husk å sjekke at personen foran barnesetet har normal plass til beina, det kan være et problem i noen biler. Trenger dere firehjulstrekk? Se på fx Ford Mondeo, Skoda superb, Ford s-Max, VW Passat, Volvo v70, Peugeot 508. Toyota Avensis. Ta med bikkje og bur og sjekk hvor mye plass som er igjen... Anonymkode: 3b31e...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #13 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 21.38): Hva er budsjettet igjen? Av den lista di tenker jeg at alle tre er ok valg, men siden V50 er for liten (som jeg er enig i; det er i praksis en Golf/Focus), hva med en V70? Veldig standard stasjonsvogn, som er lett å finne gode eksemplarer av. Mercedesen...tja. Litt det samme som Volvo, gode biler, men i dag ville jeg kanskje heller ha gått for en nyere Kia eller Hyundai. Men, altså, til syvende og sist er det nesten bare laget gode biler de siste ti årene. Finn rett størrelse til rett budsjett og du kan ikke gjøre så mye feil, egentlig. Anonymkode: b1371...620 Takk igjen for svar!:) Vi har egentlig ikke satt noe budsjett, bare vet vi ønsker å bruke minst mulig på bil og samtidig kunne få en solid bil som kan holde en del år, og som er billigst mulig per mil og totalt sett (jeg har forresten ca. 70km tur/retur jobb, så den må kunne gå litt😅) Har i utgangspunktet sett for oss ca. 100K (de vi har sett på til nå, som jeg listet opp i HI har ligget rundt eller under denne prisen), men vi kan absolutt doble eller triple det dersom det skulle være verdt det. Vi fant en Hyundai i40 2013 modell til ca. 100k, som ikke hadde gått så altfor mye. Denne vil vi se nærmere på! I tillegg har vi sett på den nye(re?) modellen av Toyota Corolla, som tydeligvis er overraskende romslig (580 liter bagasjerom). Dette skal jo også være gode biler, men jeg har ikke funnet så mye info om denne i forhold til plass osv. Må opp litt i pris da, men til gjengjeld får vi en nyere bil med garanti. Kiaen har vi forresten også undersøkt nærmere:) AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 14.16): Noen liker ikke Volkswagen, men vi er godt fornøyd med passaten vår. Den har plass til bur fordi bakruta ikke skråner så voldsom som dessverre har blitt moderne på stasjonsvogner. Husk å sjekke at personen foran barnesetet har normal plass til beina, det kan være et problem i noen biler. Trenger dere firehjulstrekk? Se på fx Ford Mondeo, Skoda superb, Ford s-Max, VW Passat, Volvo v70, Peugeot 508. Toyota Avensis. Ta med bikkje og bur og sjekk hvor mye plass som er igjen... Anonymkode: 3b31e...8d2 Takk for nyttige tips og tilbakemeldinger alle sammen! Må innrømme at jeg har hørt en del negativt om Passat (og wv generelt, at det kan være en del galt med dem?), men samtidig kjenner jeg til flere som har denne bilen og er strålende fornøyde! At plassen er utnyttet bra er jo veldig viktig. Lurt tips det med å ta med bur og hund for å teste plassen! Og en liten vogn (til bruk på reiser) må jo helt sikkert også være mulig å oppdrive? Den kan hende vi overproblematiserer dette med plass veldig også altså. Vi bor tett opp mot sko og fjell (gåavstand til lysløyper og fjelltopper), har ikke hytte eller familie langt unna, så det kan hende vi klarer oss med en noe mindre bil og heller litt plassøkononisk pakking... 🙈 Anonymkode: a68b8...96d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 20. mars 2021 #14 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Må innrømme at jeg har hørt en del negativt om Passat (og wv generelt, at det kan være en del galt med dem?), men samtidig kjenner jeg til flere som har denne bilen og er strålende fornøyde! At plassen er utnyttet bra er jo veldig viktig. Lurt tips det med å ta med bur og hund for å teste plassen! Og en liten vogn (til bruk på reiser) må jo helt sikkert også være mulig å oppdrive? Den kan hende vi overproblematiserer dette med plass veldig også altså. Vi bor tett opp mot sko og fjell (gåavstand til lysløyper og fjelltopper), har ikke hytte eller familie langt unna, så det kan hende vi klarer oss med en noe mindre bil og heller litt plassøkononisk pakking... 🙈 Anonymkode: a68b8...96d Ang VW er jeg litt skeptisk, etter selv å ha eid en. De som hade 1,9liter´n hadde en bombesikker motor, men litt småtull utenom som de fleste biler har. Selv hadde jeg en diesel med 1,6liter, og den krangla litt. Fikk heldigvis en dyr reparasjon på utvidet garanti, men den feilen er etter hva jeg har hørt, en gjenganger på både 1,6 og 2,0. Nå er det en generasjon nyere på de nyeste, men de kjenner jeg ikke til. Når dere er ute etter en bil god plass, se på Skoda. De er bedre sammenskrudd enn VW, selv om omtrent alt er likt på de. Det fikk jeg høre av en som har jobba for begge fabrikkene, men som nå jobber innen det jeg har mitt daglige virke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #15 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Den kan hende vi overproblematiserer dette med plass veldig også altså. Vi bor tett opp mot sko og fjell (gåavstand til lysløyper og fjelltopper), har ikke hytte eller familie langt unna, så det kan hende vi klarer oss med en noe mindre bil og heller litt plassøkononisk pakking... Anonymkode: a68b8...96d Bil er en stor investering. Har du litt tid til å gjøre et gjennomtenkt valg, trenger du ikke å unnskylde deg for det. Hyundai i40 er kjempebiler, du får mye for pengene. Jeg liker ikke at det er så dårlig sikt bakover, men det er et problem med mange nye biler. Volkswagen ville jeg definitivt ha styrt unna i prisklassen 100k kr...du får ikke den kvaliteten du skulle ha hatt for det beløpet. Når det kommer til pakking...vi har gått ned i størrelse på familiebilen vår (men har en backup altså) og det har fungert supert for oss. Det er ofte like greit å pakke litt mer fornuftig og spare på bagasjen. Stor bil trengs kun unntaksvis. Men dette er vanskeligere med barn i barnevognalder og med hund. Savner egentlig litt en minivan vi hadde, da kunne vi slenge inn absolutt alt uten å tenke oss om. Dét var sutalaust. Anonymkode: b1371...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå