AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #21 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan også vitne om at folk heller går for trygd, enn å risikere alt styret med skiftende og dårligere jobbmarked. Har man trygd, vet man at man har den livet ut. Anonymkode: 1272a...1e1 Argumentet ditt passer ikke til sitatet. Sitte viste at dersom færre folk var på trygd, fikk man fremdeles ikke fler i arbeid. Folk vil jo gå for det de ser er mest lønnsomt. Altså, de går ikke etter trygden.. Anonymkode: 09002...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #22 Skrevet 16. mars 2021 *sitatet.. Ikke sitte.. 🙄 Anonymkode: 09002...ee7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #23 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Argumentet ditt passer ikke til sitatet. Sitte viste at dersom færre folk var på trygd, fikk man fremdeles ikke fler i arbeid. Folk vil jo gå for det de ser er mest lønnsomt. Altså, de går ikke etter trygden.. Anonymkode: 09002...ee7 Du mener alle i samlet folk går mot det som er "mest lønnsomt"? At folk setter frihet og full disponering av egentid høyere enn inntekt, er altså uaktuelt? Anonymkode: 1272a...1e1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #24 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Å tro at mange snylter seg til uføretrygd tyder på uvitenhet og store fordommer. Mulig det var lettere å få uføretrygd for 10-20 år siden. Men, i dag må alt dokumenteres og trippelsjekkes i årevis før søknad om uføretrygd i det hele tatt kan vurderes. Det er ikke slik at man bare kan logge inn på nav.no og sende en uføresøknad. Det er Nav som bestemmer om de har all dokumentasjon og at alle andre alternativ er utprøvd før man kan søke. Når man evt. har søkt så er det ikke ditt lokale navkontor som behandler søknaden. Bor man på østlandet kan søknaden f.eks sendes til vurdering i Haugesund. Det virker som mange tror at man bare kan tusle til nærmeste navkontor og sutre seg til uføretrygd. Veien til uføre tar ofte 5-10 år med utredning, behandling, arbeidsutprøving, omskolering osv. Alt dette utgjør flere hundre sider dokumentasjon fra leger/spesialister/veiledere osv. Man skal være en veldig god skuespiller for å jukse seg i gjennom et slikt system i årevis uten å bli avslørt. Og hvorfor all verden skulle noen i det hele tatt orke det? Er livet uten jobb og veldig lav inntekt noe å hige etter?? Anonymkode: 05407...a60 For veldig mange er et liv med veldig lav inntekt realiteten. At disse kan tenke seg å bytte ut dette med omtrent samme inntekt som trygdet, ser jeg ikke bort fra. Man trenger heller ikke ha "veldig lav" inntekt som trygdet. Anonymkode: 1272a...1e1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #25 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du mener alle i samlet folk går mot det som er "mest lønnsomt"? At folk setter frihet og full disponering av egentid høyere enn inntekt, er altså uaktuelt? Anonymkode: 1272a...1e1 "At folk setter frihet og full disponering av egentid høyere enn inntekt, er altså uaktuelt?" Nei, men du kan ikke skille på dem på den måten å si deg fornøyd med at den som jobber hardt skal få mer. For om et knippe mennesker er late, så kan man ikke straffe alle. Skal man ordne et sett med regler, der alle skal få hjelp, og alle skal klare seg, så må man faktisk inkludere alle. Jeg regner med du argumenterer utifra de som får ytelser. Det finnes grupper av folk som ikke har krav på ytelser eller får for lite ytelser til å klare seg. Hvordan mener du det er gjennomførbart å leve et liv bare for å disponere det på egentid? Det er lite realistisk, fordi ytelsene man får gir somregel ikke de godene man prissetter, etter husleie/lån /barn i husstanden osv. Dessuten så har man et stigma som ledig eller ufør å forholde seg til som er grusomt. Man føler seg mindreverdig og får det bekreftet av kommentarer som dette, og gjennom manglende ytelser. Og det er ikke tvil om at man blir syk av å gå hjemme, så at man bare går hjemme å koser seg er ikke nødvendigvis sant fordi det er sosialt isolerende. 1)Jeg gjentar : Skal man ordne et sett med regler, der alle skal få hjelp når de trenger det, og alle skal klare seg, så må man faktisk inkludere alle..... Du kan ikke si at man ikke skal diskutere det, eller de som har minst bare skal ha det sånn, fordi det kanskje finnes trygdesnyltere eller folk som er late, og disse fortjener ikke mer. For du klarer ikke lage et system som skiller hardtarbeidende fattige og late fattige. Det er for mange faktorer som spiller inn. 2)Fordi: Hva gjør du hvis du mister jobben og ikke klarer å hente deg inn til du blir pensjonist? - Jo, du angrer på at du ikke ville hjelpe de som ikke har nok med å få mer, fordi da gjelder det plutselig deg også. Og du er vel ikke en lat " fritidselskende" person som ikke vil jobbe ? Hvordan beviser du at du ikke er det egentlig? Alle som er ledige er nemlig pliktige å søke jobb/takke ja til nye tilbud uansett. Gjerne i andre enden av landet. På samme måte er uføre pliktet til å yte det de klarer.Og det tar de utgangspunkt i i NAV, og de sjekker det. Anonymkode: 09002...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #26 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): "At folk setter frihet og full disponering av egentid høyere enn inntekt, er altså uaktuelt?" Nei, men du kan ikke skille på dem på den måten å si deg fornøyd med at den som jobber hardt skal få mer. For om et knippe mennesker er late, så kan man ikke straffe alle. Skal man ordne et sett med regler, der alle skal få hjelp, og alle skal klare seg, så må man faktisk inkludere alle. Jeg regner med du argumenterer utifra de som får ytelser. Det finnes grupper av folk som ikke har krav på ytelser eller får for lite ytelser til å klare seg. Hvordan mener du det er gjennomførbart å leve et liv bare for å disponere det på egentid? Det er lite realistisk, fordi ytelsene man får gir somregel ikke de godene man prissetter, etter husleie/lån /barn i husstanden osv. Dessuten så har man et stigma som ledig eller ufør å forholde seg til som er grusomt. Man føler seg mindreverdig og får det bekreftet av kommentarer som dette, og gjennom manglende ytelser. Og det er ikke tvil om at man blir syk av å gå hjemme, så at man bare går hjemme å koser seg er ikke nødvendigvis sant fordi det er sosialt isolerende. 1)Jeg gjentar : Skal man ordne et sett med regler, der alle skal få hjelp når de trenger det, og alle skal klare seg, så må man faktisk inkludere alle..... Du kan ikke si at man ikke skal diskutere det, eller de som har minst bare skal ha det sånn, fordi det kanskje finnes trygdesnyltere eller folk som er late, og disse fortjener ikke mer. For du klarer ikke lage et system som skiller hardtarbeidende fattige og late fattige. Det er for mange faktorer som spiller inn. 2)Fordi: Hva gjør du hvis du mister jobben og ikke klarer å hente deg inn til du blir pensjonist? - Jo, du angrer på at du ikke ville hjelpe de som ikke har nok med å få mer, fordi da gjelder det plutselig deg også. Og du er vel ikke en lat " fritidselskende" person som ikke vil jobbe ? Hvordan beviser du at du ikke er det egentlig? Alle som er ledige er nemlig pliktige å søke jobb/takke ja til nye tilbud uansett. Gjerne i andre enden av landet. På samme måte er uføre pliktet til å yte det de klarer.Og det tar de utgangspunkt i i NAV, og de sjekker det. Anonymkode: 09002...ee7 Fordi jeg opplever at ytelsene gir stort slingringsmonn. Faktisk meget stort. Jeg koser meg hjemme, men er ikke bundet til å være hjemme. Som var en del av poenget mitt med å nevne "disponere sin egen frihet og egentid". Jeg merker heller ikke noe til stigmaet du snakker om. Anonymkode: 1272a...1e1
MattDa Skrevet 16. mars 2021 #27 Skrevet 16. mars 2021 Mye av offentlige stønader er/var bygget på tillit. Det er altfor høyt antall uføre. Ingen får en revurdering etter noen år som ufør. Det som skjer er at uføre gir opp, og har ingen insentiver til å komme seg på beina igjen. Hadde alle med 100% sikkerhet vært ute av stand til å jobbe, uten tvil. Hadde uføre kunne fått en lønning som var mye høyere. Fremtiden vil neppe bidra til at uføretrygden øker i stor grad, og står i fare for å minke nå som alle roper hurra for å ta imot nye økonomiske migranter fra andre delen av verden.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #28 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor tror folk at "det bare er å skaffe seg jobb"? . Hvorfor tror folk at man som ufør sluntrer unna? Hvorfor skjønner ikke folk at de som ikke klarer å skaffe seg en god nok inntekt også fortjener gode pensjoner? Hva er det som får folk til å tro at de fortjener mer, eller enda verre:Hva får dem til å slenge med leppa og si at andre ikke har jobbet hardt nok slik at de ikke fortjener å eie sin egen bolig eller ha råd til tannlegen. Og dermed også mister muligheten til en likeverdig alderdom/pensjon? Da må man i det minste sørge for at det faktisk ER jobb til alle. Og likeverdig behandling til uføre. Jeg syns verden er egoistisk Anonymkode: 09002...ee7 Verden er egoistisk og tøff ja. For meg har det vært sånn at jeg bare kan velge i forskjellige jobber. Har alltid fått jobb, og jeg har fikk elendige karakterer på skolen. Jeg fikk prøve meg ut i arbeid i barnehage som VGS ordnet for meg slik at jeg var utplassert der (uten lønn ja) og de var så fornøyd med meg at de ville ansette meg der noen måneder senere 😊 Der jobbet jeg i noen år før jeg ville prøve meg på aldershjem. Jeg ble anbefalt av de i barnehagen og det var forresten gjennom NAV at jeg fikk komme inn på aldershjemmet/sykehjemmet. Der jobbet jeg riktignok med lønn fra NAV i begynnelsen. Etter et halvt år så ble jeg fast ansatt der og tok utdannelse som helsefagarbeider på arbeidsplassen! Jeg hadde stryk og ikke bestått i mange karakterer forresten. Dette var i 2010-2011 Anonymkode: 6b3e7...9ca
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #29 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi jeg opplever at ytelsene gir stort slingringsmonn. Faktisk meget stort. Jeg koser meg hjemme, men er ikke bundet til å være hjemme. Som var en del av poenget mitt med å nevne "disponere sin egen frihet og egentid". Jeg merker heller ikke noe til stigmaet du snakker om. Anonymkode: 1272a...1e1 Nei, men alle får ikke din ytelse. Du kan ikke sammenlikne alle med deg selv. Du kan ta en titt på hva du skriver til meg. Du har laget deg et stigma som tilsier at folk på ytelser får nok til å kose seg. Av dette kan en jo bare håpe på at du ikke slutter at andre ikke skal få det samme som deg eller fortjener mindre. Men det er bare å ta en søkerunde på KG, så finner du fort ut at det gjør folk. Det er bare å ta en titt, så finner du stigmaet ditt. Anonymkode: 09002...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #30 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Verden er egoistisk og tøff ja. For meg har det vært sånn at jeg bare kan velge i forskjellige jobber. Har alltid fått jobb, og jeg har fikk elendige karakterer på skolen. Jeg fikk prøve meg ut i arbeid i barnehage som VGS ordnet for meg slik at jeg var utplassert der (uten lønn ja) og de var så fornøyd med meg at de ville ansette meg der noen måneder senere 😊 Der jobbet jeg i noen år før jeg ville prøve meg på aldershjem. Jeg ble anbefalt av de i barnehagen og det var forresten gjennom NAV at jeg fikk komme inn på aldershjemmet/sykehjemmet. Der jobbet jeg riktignok med lønn fra NAV i begynnelsen. Etter et halvt år så ble jeg fast ansatt der og tok utdannelse som helsefagarbeider på arbeidsplassen! Jeg hadde stryk og ikke bestått i mange karakterer forresten. Dette var i 2010-2011 Anonymkode: 6b3e7...9ca Veldig bra🙂 jeg har desverre sett baksiden litt for ofte. De som blir sendt rundt, og aldri får jobb.. Man kna jo bare spekulere hvorfor det blir slik. Men det kan ikke bare være fordi de som utplasseres er ubrukelige, det nekter jeg å tro. . Men det er jo supert når det fungerer. 👍 Anonymkode: 09002...ee7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #31 Skrevet 16. mars 2021 Men det å skaffe seg jobb er ikke umulig hvis man tar en "matnyttig" utdannelse og er villig til å flytte på seg. Arbeidsgiverne skriker etter arbeidskraft i mitt nærområde. Både innenfor oppvekst og helse, men også innen f.eks. bygg og anlegg eller frisørfaget. Det er behov for både ingeniører og sjåfører, for å si det sånn. Anonymkode: 54ed2...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #32 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det å skaffe seg jobb er ikke umulig hvis man tar en "matnyttig" utdannelse og er villig til å flytte på seg. Arbeidsgiverne skriker etter arbeidskraft i mitt nærområde. Både innenfor oppvekst og helse, men også innen f.eks. bygg og anlegg eller frisørfaget. Det er behov for både ingeniører og sjåfører, for å si det sånn. Anonymkode: 54ed2...a7a Men da sliter kanskje ikke ditt område med ledighet? Eller gjør de det? Jeg tenker at disse stedene som trenger folk, de mangler folk i nærmiljøet. En interessant debatt hadde jo vært om det f. Eks er riktig at en familie skal måtte flytte fra omgivelsene (venner, familie) for å skaffe seg en av disse jobbene i ditt område. Det er tungt hvis du har barn å flytte for å skaffe ny jobb, fordi barnet ditt mister omgangskretsen sin, og sine trygge rammer. Det er altså ikke helt ideelt. For å ta et eksempel: Hvis frisører og ufaglærte innen bygg hadde fått høyere lønn, kunne jeg kanskje forstått at det er en motivasjon å flytte. Men å splitte opp familier, for at en annen kommune skal få flere frisører, som lever på minstelønn eller kanskje mindre 😳.. Det er jeg faktisk motstander av😂 I tillegg så spørs det jo også om folk har utdannet seg riktig i utgangspunktet. Altså, alt må nesten klaffe første gangen, fordi: - Hvis noen må utdanne seg på nytt, er det vanskelig å innlemme seg selv i systemet, fordi systemet ikke har tatt i betraktning at markedet endrer seg, og det er ganske få muligheter for å ta enkelte studier på nytt. Altså, du kan ikke gå frisør på VGS hvis du er utdannet blomsterdekoratør, fordi du har mistet rettighetene dine til å være elev da du fullførte blomsterdekoratørfaget. Men du kan ta fagbrev i bedrift, men det forutsetter at det eksisterer en bedrift som er villig til å ta deg inn.. Så hvor mange bedrifter som dette finnes? Vi har jo akkurat sagt at det mangler frisører i ditt område, så da er det kanskje ikke så mange slike bedrifter å ta av? Jeg tenker vel at det er dumt at man mister rett til voksenopplæring/status som elev. De fleste går lei vgs likevel og vil vel ikke bli værende der for lenge uansett. En løsning der tror jeg kunne hjulpet. Man kan jo gå videre til Universitet osv. Men skal man presse alle gjennom dette så blir det fremdeles vanskelig å finne frisøren, for den bordene frisøren ble kanskje blomsterdekoratør.. Hvem vet Anonymkode: 09002...ee7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #33 Skrevet 16. mars 2021 Tviler kraftig på noen andre nasjoners innbyggere føler på større selvberettigelse enn nordmenn. Herregud, så bortskjemte vi er! Kan presisere at jeg ikke bare snakker om uføre, men alle i dette landet som klager og surker over hvor lite verdens beste velferdsstat stiller opp for dem. Anonymkode: cf59d...7eb 2
Silva Pluvialis Skrevet 16. mars 2021 #34 Skrevet 16. mars 2021 Sankt-Vinger skrev (8 timer siden): Enhver er sin egen lykkes smed. Legg ned velferdsstaten og du vil plutselig se mange friske folk. Mange ønsker seg uføretrygd fordi man tjener godt på det i forhold til f.eks butikkjobb eller varebil etc. ikke alle disse er syke, mange snylter. Snakker da om sånne diffuse ting som vondt i ryggen, depresjon osv. typisk at de velger seg en sykdom som ikke kan måles-At mange har vondt i vilja er helt åpenbart. innvandringen har også kostet masse siste årene. Det du sier er jo helt feil. Folk blir ikke magisk friske om velferdsstaten bygges ned. Det faller jo på sin egen urimelighet at mangel på helsehjelp i tillegg til økonomiske problemer skulle gjøre situasjonen bedre for de som sliter? Om de uføre hadde blitt fratatt inntekten så hadde de ikke blitt friskere. De hadde måttet leve på familie, tigge, ty til kriminalitet, selge dop eller sex. Mange hadde blitt hjemløse og psykisk sykdom hadde skutt i taket. Ikke mye gjennomtenkt det du skrev.
MattDa Skrevet 16. mars 2021 #35 Skrevet 16. mars 2021 45 minutter siden, Gjenferdet said: Det du sier er jo helt feil. Folk blir ikke magisk friske om velferdsstaten bygges ned. Det faller jo på sin egen urimelighet at mangel på helsehjelp i tillegg til økonomiske problemer skulle gjøre situasjonen bedre for de som sliter? Om de uføre hadde blitt fratatt inntekten så hadde de ikke blitt friskere. De hadde måttet leve på familie, tigge, ty til kriminalitet, selge dop eller sex. Mange hadde blitt hjemløse og psykisk sykdom hadde skutt i taket. Ikke mye gjennomtenkt det du skrev. Du vil bli overrasket over hvor mye mennesket klarer å mestre hvis det MÅ. Å bli passivt vitne til at livet bare går nedover bidrar svært lite til å øke sjansene for å bli frisk igjen. Menneskes psyke og fysikk spiller veldig tett sammen, og det er mange elementer selv ekspertene ikke forstår. Også har man åndelige elementer, der følelsen av å bety noe er viktig for helsen.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #36 Skrevet 16. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men da sliter kanskje ikke ditt område med ledighet? Eller gjør de det? Jeg tenker at disse stedene som trenger folk, de mangler folk i nærmiljøet. En interessant debatt hadde jo vært om det f. Eks er riktig at en familie skal måtte flytte fra omgivelsene (venner, familie) for å skaffe seg en av disse jobbene i ditt område. Det er tungt hvis du har barn å flytte for å skaffe ny jobb, fordi barnet ditt mister omgangskretsen sin, og sine trygge rammer. Det er altså ikke helt ideelt. For å ta et eksempel: Hvis frisører og ufaglærte innen bygg hadde fått høyere lønn, kunne jeg kanskje forstått at det er en motivasjon å flytte. Men å splitte opp familier, for at en annen kommune skal få flere frisører, som lever på minstelønn eller kanskje mindre 😳.. Det er jeg faktisk motstander av😂 I tillegg så spørs det jo også om folk har utdannet seg riktig i utgangspunktet. Altså, alt må nesten klaffe første gangen, fordi: - Hvis noen må utdanne seg på nytt, er det vanskelig å innlemme seg selv i systemet, fordi systemet ikke har tatt i betraktning at markedet endrer seg, og det er ganske få muligheter for å ta enkelte studier på nytt. Altså, du kan ikke gå frisør på VGS hvis du er utdannet blomsterdekoratør, fordi du har mistet rettighetene dine til å være elev da du fullførte blomsterdekoratørfaget. Men du kan ta fagbrev i bedrift, men det forutsetter at det eksisterer en bedrift som er villig til å ta deg inn.. Så hvor mange bedrifter som dette finnes? Vi har jo akkurat sagt at det mangler frisører i ditt område, så da er det kanskje ikke så mange slike bedrifter å ta av? Jeg tenker vel at det er dumt at man mister rett til voksenopplæring/status som elev. De fleste går lei vgs likevel og vil vel ikke bli værende der for lenge uansett. En løsning der tror jeg kunne hjulpet. Man kan jo gå videre til Universitet osv. Men skal man presse alle gjennom dette så blir det fremdeles vanskelig å finne frisøren, for den bordene frisøren ble kanskje blomsterdekoratør.. Hvem vet Anonymkode: 09002...ee7 Ledighet har vi selvfølgelig, men den er lav sammenlignet med hva den var for ti år siden. Vil påstå at mange av de som er ledige nå enten ikke er kvalifiserte nok til de jobbene som finnes, eller har f.eks. helseutfordringer (da ser jeg bort fra de som er permitterte eller er delvis ledige fordi de ikke får fast 100 % stilling). Vil ikke si at ledigheten nødvendigvis kommer av at det mangler folk i nærmiljøet (selv om det ikke hadde gjort noe med en befolkningsøkning). Det er nok mer sammensatt enn det. - Det er flere bedrifter som har økte oppdrag og som utvider. - Vi har næringsutvikling som fører til nye arbeidsplasser. - Det er mange som har pensjonert seg den siste tiden. - Enkelte arbeidsplasser mangler folk grunnet "babyboom". Og så er det jo selvfølgelig sånn som alle andre plasser at noen flytter og andre bytter jobb. Når det gjelder det med flytting er det jo sånn at en som står registrert som arbeidsledig hos NAV plikter seg til å flytte dit jobbene er, med noen veldig få unntak. Dette gjelder selvfølgelig ikke for permitterte som har en arbeidsgiver (og det er i tillegg vanskelig å sanksjonere arbeidssøkere som ikke mottar stønader). Så er det jo selvfølgelig sånn at det brukes skjønn og de fleste av NAV sine veiledere skjønner vel at det ikke er så lett å flytte for alle. Men dersom man sliter med å få seg jobb der man bor og man har en flyttbar partner, så mener jeg personlig at man sterkt burde vurdere flytting. For å si det sånn er det ingen som reagerer på flytting andre veien, som kan være minst like vanskelig for barn. Nå var det med frisør bare et av mange eksempler. Det er mange ledige stillinger som har langt bedre betalt enn det. Jeg tenker også at mange ikke tar rett utdanning. Her er kanskje problemet at en for stor andel ikke utdanner seg i det hele tatt. Det er spesielt mangel på personer med høyere utdanning. Akkurat det med frisører er nok ikke så lett å ta inn i et opplæringsløp uten forkunnskaper, men jeg vet at det er flere bedrifter som ønsker seg lærlinger i andre fagkretser, og som er villige til å ta inn ufaglærte i tilpassede løp. Det sier nok noe om behovet i markedet, tenker jeg. Helt enig i at det er problematisk at man mister retten til videregående opplæring. Det tilbys gjerne kurs gjennom NAV som fører til fagbrev på sikt, men her har dette stort sett vært innen helse. Skjønner at ikke alle vil jobbe med det, for det hadde jeg ikke taklet selv (men nettopp derfor utdannet jeg meg innen noe helt annet 😅). (Beklager hvis jeg ikke svarte på alt eller hvis det ble rotete! Fort gjort å snakke seg bort når man blir litt engasjert..) Anonymkode: 54ed2...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #37 Skrevet 16. mars 2021 MattDa skrev (1 time siden): Du vil bli overrasket over hvor mye mennesket klarer å mestre hvis det MÅ. Å bli passivt vitne til at livet bare går nedover bidrar svært lite til å øke sjansene for å bli frisk igjen. Menneskes psyke og fysikk spiller veldig tett sammen, og det er mange elementer selv ekspertene ikke forstår. Også har man åndelige elementer, der følelsen av å bety noe er viktig for helsen. Dette handler om dine fordommer. Jeg har linket opp en link til det du skriver her på side 1 i denne tråden. Sverige, Tyskland og Storbritannia har endret sine uføretrygder i håp om å "presse" folk i arbeid, slik du illustrerer. Hva skjedde? Jo, ingenting. Folk ble ikke mer arbeidsfør og folk ble ikke mirakuløst friske. Folk ble heller avhengige av andre for å ta vare på dem selv. Dem måtte flytte inn til familien og bli brødfødd av dem. Eventuelt så havnet dem på gaten, eller blir ivaretatt av "kommunale" enheter og institusjoner. Dessuten så skriver du at vi har "høye uføretall". Ja, det har vi, fordi uføretallene inkluderer alle som er arbeidsufør. I motsetning til Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia som har forskjellige stønader for forskjellige typer mennesker. Alt fra innvandrere til unge uføre, som ikke inngår i uførestatistikken deres, men står på andre stønadsordninger. Ser man på trygdesystemet som helhet, med arbeidsløshet, uføre, øvrig trygd og andre stønader, så ligger Norge ganske jamt med andre Skandinaviske land, og lavere enn Finland! Storbritannia med aller laveste uføresatser har faktisk en av Europas høyeste trygdeantall i alt. Gjerne ta deg tid å lese rapporten istedenfor å spy ut av deg en hel masse "ta seg sammen"-mentalitet. https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2612853/Trygdepolitikk og trygdemottak_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y Anonymkode: 91cf2...978 2
MattDa Skrevet 16. mars 2021 #38 Skrevet 16. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette handler om dine fordommer. Jeg har linket opp en link til det du skriver her på side 1 i denne tråden. Sverige, Tyskland og Storbritannia har endret sine uføretrygder i håp om å "presse" folk i arbeid, slik du illustrerer. Hva skjedde? Jo, ingenting. Folk ble ikke mer arbeidsfør og folk ble ikke mirakuløst friske. Folk ble heller avhengige av andre for å ta vare på dem selv. Dem måtte flytte inn til familien og bli brødfødd av dem. Eventuelt så havnet dem på gaten, eller blir ivaretatt av "kommunale" enheter og institusjoner. Dessuten så skriver du at vi har "høye uføretall". Ja, det har vi, fordi uføretallene inkluderer alle som er arbeidsufør. I motsetning til Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia som har forskjellige stønader for forskjellige typer mennesker. Alt fra innvandrere til unge uføre, som ikke inngår i uførestatistikken deres, men står på andre stønadsordninger. Ser man på trygdesystemet som helhet, med arbeidsløshet, uføre, øvrig trygd og andre stønader, så ligger Norge ganske jamt med andre Skandinaviske land, og lavere enn Finland! Storbritannia med aller laveste uføresatser har faktisk en av Europas høyeste trygdeantall i alt. Gjerne ta deg tid å lese rapporten istedenfor å spy ut av deg en hel masse "ta seg sammen"-mentalitet. https://samfunnsforskning.brage.unit.no/samfunnsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2612853/Trygdepolitikk og trygdemottak_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y Anonymkode: 91cf2...978 Jeg hadde vondt i vondten for noen år siden også. Det gikk nedover, men så sa jeg en dag at hvis ting går nedover, så må jeg endre måten å snakke til meg selv og se verden på. I dag har jeg vunnet over mine demoner. Er svært lykkelig som menneske. På sett og vis forstår jeg at folk har rett i det de føler, selv om følelsen har vært ynglet opp fra selvbedraget man holder på med. Jeg har ikke fordommer, og all erfaring er nettopp erfaring. Alle har rett til å være den de er, og håpet er selvsagt å hjelpe folk til å best mulig være istand til å hjelpe seg selv.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #39 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, men alle får ikke din ytelse. Du kan ikke sammenlikne alle med deg selv. Du kan ta en titt på hva du skriver til meg. Du har laget deg et stigma som tilsier at folk på ytelser får nok til å kose seg. Av dette kan en jo bare håpe på at du ikke slutter at andre ikke skal få det samme som deg eller fortjener mindre. Men det er bare å ta en søkerunde på KG, så finner du fort ut at det gjør folk. Det er bare å ta en titt, så finner du stigmaet ditt. Anonymkode: 09002...ee7 Hva er min ytelse og hvorfor er ikke den sammenlignbar? Anonymkode: 1272a...1e1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #40 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ledighet har vi selvfølgelig, men den er lav sammenlignet med hva den var for ti år siden. Vil påstå at mange av de som er ledige nå enten ikke er kvalifiserte nok til de jobbene som finnes, eller har f.eks. helseutfordringer (da ser jeg bort fra de som er permitterte eller er delvis ledige fordi de ikke får fast 100 % stilling). Vil ikke si at ledigheten nødvendigvis kommer av at det mangler folk i nærmiljøet (selv om det ikke hadde gjort noe med en befolkningsøkning). Det er nok mer sammensatt enn det. - Det er flere bedrifter som har økte oppdrag og som utvider. - Vi har næringsutvikling som fører til nye arbeidsplasser. - Det er mange som har pensjonert seg den siste tiden. - Enkelte arbeidsplasser mangler folk grunnet "babyboom". Og så er det jo selvfølgelig sånn som alle andre plasser at noen flytter og andre bytter jobb. Når det gjelder det med flytting er det jo sånn at en som står registrert som arbeidsledig hos NAV plikter seg til å flytte dit jobbene er, med noen veldig få unntak. Dette gjelder selvfølgelig ikke for permitterte som har en arbeidsgiver (og det er i tillegg vanskelig å sanksjonere arbeidssøkere som ikke mottar stønader). Så er det jo selvfølgelig sånn at det brukes skjønn og de fleste av NAV sine veiledere skjønner vel at det ikke er så lett å flytte for alle. Men dersom man sliter med å få seg jobb der man bor og man har en flyttbar partner, så mener jeg personlig at man sterkt burde vurdere flytting. For å si det sånn er det ingen som reagerer på flytting andre veien, som kan være minst like vanskelig for barn. Nå var det med frisør bare et av mange eksempler. Det er mange ledige stillinger som har langt bedre betalt enn det. Jeg tenker også at mange ikke tar rett utdanning. Her er kanskje problemet at en for stor andel ikke utdanner seg i det hele tatt. Det er spesielt mangel på personer med høyere utdanning. Akkurat det med frisører er nok ikke så lett å ta inn i et opplæringsløp uten forkunnskaper, men jeg vet at det er flere bedrifter som ønsker seg lærlinger i andre fagkretser, og som er villige til å ta inn ufaglærte i tilpassede løp. Det sier nok noe om behovet i markedet, tenker jeg. Helt enig i at det er problematisk at man mister retten til videregående opplæring. Det tilbys gjerne kurs gjennom NAV som fører til fagbrev på sikt, men her har dette stort sett vært innen helse. Skjønner at ikke alle vil jobbe med det, for det hadde jeg ikke taklet selv (men nettopp derfor utdannet jeg meg innen noe helt annet 😅). (Beklager hvis jeg ikke svarte på alt eller hvis det ble rotete! Fort gjort å snakke seg bort når man blir litt engasjert..) Anonymkode: 54ed2...a7a Nei, du svarte på det meste. Jeg hadde bare eksempler egentlig. Det blir jo en mil langt når man prøver å gjøre seg forstått 🙂 Jeg tenker at så lenge ledigheten er der må en som saksbehandler i en etat ta seg sammen. Det er alt for lite fokus på dette med vgs. Og for voksne mennesker er det en fryktelig omvei å begynne på nytt i voksen alder. Man taper pensjon osv. Jeg blir sterkt provosert av at løsningen "bare er å ta den utdanningen". For i virkeligheten er det ikke en reell mulighet for mange. Det koster for både personen det gjelder og samfunnet. Opplæring i bedrift er jo greit. Men her hos oss er det ikke nok bedrifter, og de bruker bemanningsbyråer. Og midlertidig ansatte (her har jeg vært i mange år) Det er ikke gunstig på sikt, fordi man som ansatt får dårlig lønn og arbeidstid. Alt blir usikkert. Anonymkode: 09002...ee7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå