Gå til innhold

Arbeidsledighet og uføre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror folk at "det bare er å skaffe seg jobb"? . Hvorfor tror folk at man som ufør sluntrer unna? 

Hvorfor skjønner ikke folk at de som ikke klarer å skaffe seg en god nok inntekt også fortjener gode pensjoner? 

Hva er det som får folk til å tro at de fortjener mer, eller enda verre:Hva får dem til å slenge med leppa og si at andre ikke har jobbet hardt nok slik at de ikke fortjener å eie sin egen bolig eller ha råd til tannlegen. Og dermed også mister muligheten til en likeverdig alderdom/pensjon?  Da må man i det minste sørge for at det faktisk ER jobb til alle. Og likeverdig behandling til uføre. 

Jeg syns verden er egoistisk

Anonymkode: 09002...ee7

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enhver er sin egen lykkes smed. Legg ned velferdsstaten og du vil plutselig se mange friske folk. :) Mange ønsker seg uføretrygd fordi man tjener godt på det i forhold til f.eks butikkjobb eller varebil etc. ikke alle disse er syke, mange snylter. Snakker da om sånne diffuse ting som vondt i ryggen, depresjon osv. typisk at de velger seg en sykdom som ikke kan måles-At mange har vondt i vilja er helt åpenbart. innvandringen har også kostet masse siste årene. :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Sankt-Vinger skrev (2 minutter siden):

Enhver er sin egen lykkes smed. Legg ned velferdsstaten og du vil plutselig se mange friske folk. :) Mange ønsker seg uføretrygd fordi man tjener godt på det i forhold til f.eks butikkjobb eller varebil etc. ikke alle disse er syke, mange snylter. Snakker da om sånne diffuse ting som vondt i ryggen, depresjon osv. typisk at de velger seg en sykdom som ikke kan måles-At mange har vondt i vilja er helt åpenbart. innvandringen har også kostet masse siste årene. :) 

Det at enkelte tenker som dette, burde ikke straffe alle. Dessuten så er det mangel på arbeidsplasser og ikke likestilt lønn. Da legger man jo opp til missnlye, lønningene må heves for alle. Man kan ikke forvente at folk skal jobbe for ingenting. Og hvis det ikke er jobber nok så kan man heller ikke forvente at folk slår seg til ro med det. Det tærer på psyken og kan gi flere uføre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sankt-Vinger skrev (2 minutter siden):

Enhver er sin egen lykkes smed. Legg ned velferdsstaten og du vil plutselig se mange friske folk. :)

Dette er faktisk ikke sant. Overhodet ikke. Dette er dine fordommer. 

Flere europeiske land har med tiden redusert velferdssatsene, eventuelt flyttet folk inn på dårligere stønadsordninger, men det viser seg at dette ikke gjorde folk mer arbeidsføre. 

Storbritannia utmerker seg med å ha de laveste nivåene for trygdeytelser. De relativt sett lave ytelsene gjør likevel ikke at landet har vesentlig færre trygdemottakere enn de andre landene. Faktisk viser rapporten at Storbritannia har den høyeste andelen av befolkningen i alderen 30-54 år som bor i husholdninger som har trygd som hovedinntekt.

Mindre trygd betyr ikke alltid mer jobb

Flere av de undersøkte landene har gjennomført betydelige innstramminger i trygdesystemene side i løpet av perioden som forskerne har sett på. Det gjelder blant annet Danmark, Sverige og Tyskland. Dette har, som forventet, bidratt til en fallende tendens i trygdemottaket i befolkningen. Det varierer imidlertid mellom landene om denne reduksjonen i andelen trygdede har økt andelen som er selvforsørget med lønnsinntekt.

– Det er verd å merke seg at det at færre går på trygd, ikke nødvendigvis betyr at flere kommer i jobb. I Nederland, Tyskland og Storbritannia er det en klart større andel av befolkningen enn i de nordiske landene som verken har vesentlige arbeids- eller trygdeinntekter. Blant de nordiske landene er Sverige begynt å ligne mer på de øvrige europeiske landene på dette punktet, forklarer West Pedersen

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2019/ny-rapport-om-trygdepolitikk-i-nord-europa.html

Anonymkode: 91cf2...978

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor tror folk at "det bare er å skaffe seg jobb"? . Hvorfor tror folk at man som ufør sluntrer unna? 

Hvorfor skjønner ikke folk at de som ikke klarer å skaffe seg en god nok inntekt også fortjener gode pensjoner? 

Hva er det som får folk til å tro at de fortjener mer, eller enda verre:Hva får dem til å slenge med leppa og si at andre ikke har jobbet hardt nok slik at de ikke fortjener å eie sin egen bolig eller ha råd til tannlegen. Og dermed også mister muligheten til en likeverdig alderdom/pensjon?  Da må man i det minste sørge for at det faktisk ER jobb til alle. Og likeverdig behandling til uføre. 

handler om at mange ofrer mye for inntekten de har, så derfor fortjener de mer for alt det harde arbeide de har puttet inn. 

Anonymkode: a0066...930

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

handler om at mange ofrer mye for inntekten de har, så derfor fortjener de mer for alt det harde arbeide de har puttet inn. 

Du tror ikke andre hadde ofret like mye hvis de hadde sjansen til det da? Jeg syns det er like rettferdig at "de som ofrer mye" kan senke skuldrene sine litt å sette bort litt jobb til andre. For i realiteten så har ikke disse ofrene menneskene krav på en dritt, de kunne delt lønna si med noen andre, så kunne to gjort jobben i steden for en. Da er det plutselig ikke nødvendig å ofre så hardt, da kan man heller "dele på byrden" med flere. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, urettferdig er den hvertfall. Og de heldigste blandt hele verdens befolkning er de som bor i Norge. Tenk hva en ufør får i dette landet vs hva en hadde fått i 95% av verdens andre land! Hjelp og behandling, aksept i samfunnet. Jeg vet ikke med dere, men ingen har noensinne sagt noe stygt til meg eller sputtet på meg  hvert fall. Vi er alle utrolig heldige over at vi kan klage over å "bare" få utbetalt 20 000,- hver mnd resten av livet så man får ikke dratt på like mange flyreiser eller like stor bil liksom. 

Anonymkode: 7d8a6...a3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, urettferdig er den hvertfall. Og de heldigste blandt hele verdens befolkning er de som bor i Norge. Tenk hva en ufør får i dette landet vs hva en hadde fått i 95% av verdens andre land! Hjelp og behandling, aksept i samfunnet. Jeg vet ikke med dere, men ingen har noensinne sagt noe stygt til meg eller sputtet på meg  hvert fall. Vi er alle utrolig heldige over at vi kan klage over å "bare" få utbetalt 20 000,- hver mnd resten av livet så man får ikke dratt på like mange flyreiser eller like stor bil liksom. 

Tenk på dem som ikke får bli uføre du, eller de som får mindre fordi de ikke blir uføre på riktig sted i livet. Eller tenk på de som faller utenom systemet. Alle får ikke 20 000. Kanskje det blir en oppvekker for folk når de skjønner det. Folk sliter med jobb. Det er ikke snakk om flyreiser, men råtne tenner. Hvorfor skal andre på ferie mener du? Jeg mener vi som samfunn ikke må akseptere at ting er så bra, så da er det bra. For da glemmer vi de som ikke har det bra. 

Joda.. Norge har mange fine ting, problemet er at vi ivaretar ikke alle, og vi virker også å være fornøyd med det. Enda verre er det for de som har familier som tenker at staten ordner opp, så viser det seg at det egentlig ikke skjer. Jeg tenker at folk ikke vet om det. Jeg fatter ikke at folk aksepterer det. Virkelig ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://forskning.no/barn-og-ungdom-demografi-kilden/det-er-et-okt-press-pa-kvinner-om-a-fode-flere-barn-ifolge-forsker/1711055

Jeg syns ikke vi trenger flere barn, før vi tenker at vi har nok jobb til dem, med godt betalt. Jeg syns heller ikke barna våre skal måtte risikere å miste pensjonen sin, eller leve på smuler fordi det var uheldig å bli ufør og firdi prisene skyter i været .

Jeg tenker at det er mitt ansvar som voksen, å formidle dette videre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du tror ikke andre hadde ofret like mye hvis de hadde sjansen til det da? Jeg syns det er like rettferdig at "de som ofrer mye" kan senke skuldrene sine litt å sette bort litt jobb til andre. For i realiteten så har ikke disse ofrene menneskene krav på en dritt, de kunne delt lønna si med noen andre, så kunne to gjort jobben i steden for en. Da er det plutselig ikke nødvendig å ofre så hardt, da kan man heller "dele på byrden" med flere. 

folk har forskjellige motivasjoner i livet. Noen tar glede i og jobbe, andre tar glede i andre ting derfor blir det ikke fair at de som ønsker jobbe og tjene penger skal måtte betale for alle andre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

folk har forskjellige motivasjoner i livet. Noen tar glede i og jobbe, andre tar glede i andre ting derfor blir det ikke fair at de som ønsker jobbe og tjene penger skal måtte betale for alle andre

Vet du hvor stor ledigheten er i ditt fylke? Du må gjerne ta før og etter covid.

I tillegg kan du lese deg opp på sykdommer og syndromer som dukker opp hos både mennesker og dyr, som resultat av å være sosialt isolert. Som arbeidsledig og ufør, er det veldig fort gjort å havne der. Svært få, har glede av å ikke jobbe, og det er helt uforskyldt. Det skjer fordi man går mye hjemme alene . 

Kom gjerne tilbake når du har oppdatert deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vet du hvor stor ledigheten er i ditt fylke? Du må gjerne ta før og etter covid.

I tillegg kan du lese deg opp på sykdommer og syndromer som dukker opp hos både mennesker og dyr, som resultat av å være sosialt isolert. Som arbeidsledig og ufør, er det veldig fort gjort å havne der. Svært få, har glede av å ikke jobbe, og det er helt uforskyldt. Det skjer fordi man går mye hjemme alene . 

Kom gjerne tilbake når du har oppdatert deg

mange prioriterer familie å fritid isteden for og jobbe lange dager med overtid, bruke mange år på studie. Jeg står på det jeg sier, for det stemmer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er faktisk ikke sant. Overhodet ikke. Dette er dine fordommer. 

Flere europeiske land har med tiden redusert velferdssatsene, eventuelt flyttet folk inn på dårligere stønadsordninger, men det viser seg at dette ikke gjorde folk mer arbeidsføre. 

Storbritannia utmerker seg med å ha de laveste nivåene for trygdeytelser. De relativt sett lave ytelsene gjør likevel ikke at landet har vesentlig færre trygdemottakere enn de andre landene. Faktisk viser rapporten at Storbritannia har den høyeste andelen av befolkningen i alderen 30-54 år som bor i husholdninger som har trygd som hovedinntekt.

Mindre trygd betyr ikke alltid mer jobb

Flere av de undersøkte landene har gjennomført betydelige innstramminger i trygdesystemene side i løpet av perioden som forskerne har sett på. Det gjelder blant annet Danmark, Sverige og Tyskland. Dette har, som forventet, bidratt til en fallende tendens i trygdemottaket i befolkningen. Det varierer imidlertid mellom landene om denne reduksjonen i andelen trygdede har økt andelen som er selvforsørget med lønnsinntekt.

– Det er verd å merke seg at det at færre går på trygd, ikke nødvendigvis betyr at flere kommer i jobb. I Nederland, Tyskland og Storbritannia er det en klart større andel av befolkningen enn i de nordiske landene som verken har vesentlige arbeids- eller trygdeinntekter. Blant de nordiske landene er Sverige begynt å ligne mer på de øvrige europeiske landene på dette punktet, forklarer West Pedersen

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2019/ny-rapport-om-trygdepolitikk-i-nord-europa.html

Anonymkode: 91cf2...978

"- Det er verd å merke seg at det at færre går  trygd, ikke nødvendigvis betyr at flere kommer i jobb."

Dette er midt i blinken for diskusjonen egentlig. For det kan vitnene om at det ikke er jobb tilgjengelig faktisk. Og det viser også at trygden i seg selv, ikke nødvendigvis gjør at folk ikke gidder å jobbe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

mange prioriterer familie å fritid isteden for og jobbe lange dager med overtid, bruke mange år på studie. Jeg står på det jeg sier, for det stemmer.

Hvis du prioriterer familie og fritid, så koster dette penger. Da må man jobbe.

Har du tenkt på at:

Hvis sønnen din eller datteren din ikke får seg jobb, fordi det er pandemi eller fordi det ikke finnes nok arbeidsplasser , så skyldes det bare latskap. Og h*n kan bare skylde seg selv for dårlig pensjon!? Fordi h*n fortjener ikke mer fordi h*n har ikke gjort en god nok innsats. 

Så siden du står på ditt uansett, uavhengig av å sjekke at overbevisningen din faktisk fungerer for deg, så betyr det at du også må mistenkes for å drive dank den dagen du kanskje mister jobben din. Og du må akseptere at du fortjener ikke mer fordi innsatsen din var for dårlig, selv om du ikke klarer å finne en ny fulltidsjobb. Du må altså belage deg på at ingen gidder å betale for at du blir ledig. 

Vet du hvor mange som jobber deltid I Norge og ikke får endene til å møtes? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sankt-Vinger skrev (2 timer siden):

En tjener ikke godt på uføretrygd. De som påstår at en blir rik av dette, må få øynene vekk fra sin egen navle.

Anonymkode: 8cb59...404

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, det får man. Om en ordner seg slik at en bor veldig billig, har man masse penger, og ikke minst tid til overs til mange flyreiser i inn og utland.

Dette er jo noe en bør etterstrebe som ufør. Bo så billig en kan, da har man sabla god råd. Jeg snakker av erfaring.

Anonymkode: 1272a...1e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En tjener ikke godt på uføretrygd. De som påstår at en blir rik av dette, må få øynene vekk fra sin egen navle.

Anonymkode: 8cb59...404

Det er veldig subjektivt og bunner ut i hvor mye man har av faste utgifter hver mnd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"- Det er verd å merke seg at det at færre går  trygd, ikke nødvendigvis betyr at flere kommer i jobb."

Dette er midt i blinken for diskusjonen egentlig. For det kan vitnene om at det ikke er jobb tilgjengelig faktisk. Og det viser også at trygden i seg selv, ikke nødvendigvis gjør at folk ikke gidder å jobbe. 

Det kan også vitne om at folk heller går for trygd, enn å risikere alt styret med skiftende og dårligere jobbmarked. Har man trygd, vet man at man har den livet ut.

AnonymBruker
Skrevet

Å tro at mange snylter seg til uføretrygd tyder på uvitenhet og store fordommer. Mulig det var lettere å få uføretrygd for 10-20 år siden. Men, i dag må alt dokumenteres og trippelsjekkes i årevis før søknad om uføretrygd i det hele tatt kan vurderes. Det er ikke slik at man bare kan logge inn på nav.no og sende en uføresøknad. Det er Nav som bestemmer om de har all dokumentasjon og at alle andre alternativ er utprøvd før man kan søke.
Når man evt. har søkt så er det ikke ditt lokale navkontor som behandler søknaden. Bor man på østlandet kan søknaden f.eks sendes til vurdering i Haugesund.  
Det virker som mange tror at man bare kan tusle til nærmeste navkontor og sutre seg til uføretrygd. Veien til uføre tar ofte 5-10 år med utredning, behandling, arbeidsutprøving, omskolering osv. Alt dette utgjør flere hundre sider dokumentasjon fra leger/spesialister/veiledere osv. Man skal være en veldig god skuespiller for å jukse seg i gjennom et slikt system i årevis uten å bli avslørt. Og hvorfor all verden skulle noen i det hele tatt orke det? Er livet uten jobb og veldig lav inntekt noe å hige etter??

Anonymkode: 05407...a60

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...