Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme kontorjobben i årevis og trives ikke. Jeg står fast og kommer ikke videre hos nåværende arbeidsgiver. 

Jeg tenker å ta utdanning eller kurs for å ha en sjanse å søke ny jobb, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har kun videregående, er 45 år og trenger litt innspill. Har typisk bakgrunn fra kontor.

Anonymkode: f1aee...c98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste har mer utdanning enn deg så å supplere på blir kanskje en dråpe i havet? Men mange ønsker seg en som kan vise til at de er stabile arbeidstakere og det kan jo du. Ville søkt stillinger uten å ta utdanning. 

Anonymkode: f12e0...027

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De aller fleste har mer utdanning enn deg så å supplere på blir kanskje en dråpe i havet? Men mange ønsker seg en som kan vise til at de er stabile arbeidstakere og det kan jo du. Ville søkt stillinger uten å ta utdanning. 

Anonymkode: f12e0...027

Jeg har søkt mange jobber, blir ikke innkalt en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Første bud er nok en (fullverdig) utdanning. Kanskje du kan formalisere noe av den kompetansen du har opparbeidet deg etter mange år i jobb? Så kommer det jo litt an på hvilken bransje. Flere bransjer er rimelig håpløse under korona, mens andre er enklere. 

Anonymkode: bb939...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Uten formell utdanning så burde du (dessverre) nesten være glad for at du har en fast stilling med jobb på dagtid. Har du tilegnet deg bransjespesifikk erfaring som kan kompensere for utdanning? Hvis ikke, så er nok den eneste løsningen å fullføre høyere utdanning.

Anonymkode: 4dc84...b5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten formell utdanning så burde du (dessverre) nesten være glad for at du har en fast stilling med jobb på dagtid. Har du tilegnet deg bransjespesifikk erfaring som kan kompensere for utdanning? Hvis ikke, så er nok den eneste løsningen å fullføre høyere utdanning.

Det er temmelig mange i min generasjon som har kontorjobb uten utdanning utover videregående. Jeg kjenner flere som har bedre jobber enn meg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har hatt samme kontorjobben i årevis og trives ikke. Jeg står fast og kommer ikke videre hos nåværende arbeidsgiver. 

Jeg tenker å ta utdanning eller kurs for å ha en sjanse å søke ny jobb, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har kun videregående, er 45 år og trenger litt innspill. Har typisk bakgrunn fra kontor.

Arbeidsmarkedet er tøft nå. Flere og flere skriver som deg, at de søker uten napp. Både unge og eldre. Jeg har ikke oversikt i kontorlandskapet, men det er et av flere kurs de flasher med som betalingskurs på nett. Regner med flere henger seg på disse. 

Du kan ta kveldskurs, men du må belage deg på at det likevel blir tøft å komme igjennom nåløyet likevel . Det er veldig mange søkere, og i det offentlige vet jeg de har begynt å å prioritere langtidsledige mange steder. (man dokumenterer i prosessen hvor lenge man har stått uten jobb) 

Sjekk gjerne ut trådene om jobb uføre og ledige, og sett pris på jobben du har😂 (men ikke nødvendigvis sjefen) 

Anonymkode: c1b65...18f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Arbeidsmarkedet er tøft nå. Flere og flere skriver som deg, at de søker uten napp. Både unge og eldre. Jeg har ikke oversikt i kontorlandskapet, men det er et av flere kurs de flasher med som betalingskurs på nett. Regner med flere henger seg på disse. 

Du kan ta kveldskurs, men du må belage deg på at det likevel blir tøft å komme igjennom nåløyet likevel . Det er veldig mange søkere, og i det offentlige vet jeg de har begynt å å prioritere langtidsledige mange steder. (man dokumenterer i prosessen hvor lenge man har stått uten jobb) 

Sjekk gjerne ut trådene om jobb uføre og ledige, og sett pris på jobben du har😂 (men ikke nødvendigvis sjefen) 

Anonymkode: c1b65...18f

Takk 😊

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er temmelig mange i min generasjon som har kontorjobb uten utdanning utover videregående. Jeg kjenner flere som har bedre jobber enn meg. 

Ja, men du konkurrerer med min generasjon og yngre som har mye mer utdanning og variert erfaring. 

Så du må enten bli i den trygge jobben du har (uten utdanning kam du jo heller ikke forvente å klatre i gradene), eller, ta en fullverdig utdanning slik noen her nevner.

Et kurs eller årsstudium er ikke verdt noe. 

Jeg er bare 5 år yngre enn deg og kjenner faktisk ingen med kun videregående som jobber med mer enn veldig enkle kontoroppgaver, sekretær, butikk, renhold osv. 

Vi andre er enten faglærte eller har høyere relevant utdanning. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (1 minutt siden):

Ja, men du konkurrerer med min generasjon og yngre som har mye mer utdanning og variert erfaring. 

Så du må enten bli i den trygge jobben du har (uten utdanning kam du jo heller ikke forvente å klatre i gradene), eller, ta en fullverdig utdanning slik noen her nevner.

Et kurs eller årsstudium er ikke verdt noe. 

Du forteller meg helt åpenbare ting. Men takk fors at du svarte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, men da har de vel antageligvis jobbet på samme sted i mange år? Og klatret i gradene hos samme arbeidsgiver? 

Utfordringen din er at du søker ny jobb hos ny arbeidsgiver, og konkurrerer dermed med søkere som faktisk har utdanning, og i mange tilfeller også erfaring. Derfor har du svake kort på hånda med mindre du har bransjespesifikk erfaring som andre med utdanning og erfaring fra andre bransjer ikke innehar. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du forteller meg helt åpenbare ting. Men takk fors at du svarte. 

Jo, men det er ingen hemmeligheter her da :P Det finnes ikke et magisk kurs som løser alt.

Da hadde jo langt færre tatt opp lån og årevis med studier. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje er du interessert i? Noen er defentlig enklere å få jobb i, men da igjen dårlig vilkår. Som helse. 

Anonymkode: 21f84...7a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, men da har de vel antageligvis jobbet på samme sted i mange år? Og klatret i gradene hos samme arbeidsgiver? 

Utfordringen din er at du søker ny jobb hos ny arbeidsgiver, og konkurrerer dermed med søkere som faktisk har utdanning, og i mange tilfeller også erfaring. Derfor har du svake kort på hånda med mindre du har bransjespesifikk erfaring som andre med utdanning og erfaring fra andre bransjer ikke innehar. 

Jeg vet at jeg stiller med svake kort. Det er grunnen til at jeg startet tråden. Jeg var ute etter tips om hva jeg kunne gjøre med det. Erfaring har jeg i massevis, men jeg var ute etter tips om utdanning. Det står det for så vidt i startinnlegget og. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hva interesserer du deg for? Hva kunne du tenkt deg å jobbe med? 

Du kan jo ta all verdens med småkurs overalt på nettet. 

Du kan jo ta fagskoleretninger som kontormedarbeider, regnskapskonsulent, advokatmedarbeider, lønnsmedarbeider og økonomimedarbeider osv. gjennom nettstudier. 

Du kan jo ta årsenheter innenfor HR og ledelse, økonomi, administrasjon, psykologi osv gjennom nettstudier.

Du kan ta bachelor innenfor regnskap, ledelse, administrasjon, økonomi, HR osv gjennom nettstudier.

Du kan egentlig velge og vrake selv kursnivå og utdanningsnivå ut ifra hva du selv føler for. 

Imellomtiden så søker du som vanlig. Plutselig får du et uventet napp. 

Anonymkode: 4c5f4...637

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men hva interesserer du deg for? Hva kunne du tenkt deg å jobbe med? 

Du kan jo ta all verdens med småkurs overalt på nettet. 

Du kan jo ta fagskoleretninger som kontormedarbeider, regnskapskonsulent, advokatmedarbeider, lønnsmedarbeider og økonomimedarbeider osv. gjennom nettstudier. 

Du kan jo ta årsenheter innenfor HR og ledelse, økonomi, administrasjon, psykologi osv gjennom nettstudier.

Du kan ta bachelor innenfor regnskap, ledelse, administrasjon, økonomi, HR osv gjennom nettstudier.

Du kan egentlig velge og vrake selv kursnivå og utdanningsnivå ut ifra hva du selv føler for. 

Imellomtiden så søker du som vanlig. Plutselig får du et uventet napp. 

Takk for oppmuntring 😊 jeg vet at mye er mulig, men om jeg skal bruke penger på kurs og utdanning bør det jo være noe jeg kan bruke i arbeidslivet. Jeg må nok tenke litt mer, men jeg setter pris på ditt innspill.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for oppmuntring 😊 jeg vet at mye er mulig, men om jeg skal bruke penger på kurs og utdanning bør det jo være noe jeg kan bruke i arbeidslivet. Jeg må nok tenke litt mer, men jeg setter pris på ditt innspill.

Jeg ville nok ha tatt enten fagskolestudie eller årsenhet innenfor det du allerede jobber som. I alle fall ikke langt unna det du driver med. 

Da kan du liksom kombinere utdanning og erfaring når du søker. Erfaring teller ofte ganske høyt. 

I motsatt tilfelle: Jobber du innenfor regnskap og tar en årsenhet innenfor psykologi, så gir utdanningen deg ingenting egentlig. Fordi erfaringen tilhører en ting og utdanningen tilhører en annen ting, samtidig som utdanningen din er for kort til å bli noe. 

Så, utdann deg innenfor det du allerede jobber med slik at du kan kombinere utdanningen og erfaringen din når du søker etter jobber. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller tatt høgskoleutdannelse enn kurs. UiT har f.eks. årsstudium i økad som er nettbasert. Så bygger du på steg for steg ut ifra hva du ønsker. 

Anonymkode: 6bdad...638

AnonymBruker
Skrevet

Har selv mange års erfaring fra kontor selv uten utdannelse. Søkt endel andre jobber uten napp. Har nå tatt fagbrevet i kontor og administrasjonsfaget som praksiskandidat. Etter jeg gjorde dette har jeg fått flere intervjuer 😊

Du trenger kun 1 eksamen i kontorfaget + fagprøve sålenge du har 5 års praksis i faget

Anonymkode: fd1eb...e77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har selv mange års erfaring fra kontor selv uten utdannelse. Søkt endel andre jobber uten napp. Har nå tatt fagbrevet i kontor og administrasjonsfaget som praksiskandidat. Etter jeg gjorde dette har jeg fått flere intervjuer 😊

Du trenger kun 1 eksamen i kontorfaget + fagprøve sålenge du har 5 års praksis i faget

Anonymkode: fd1eb...e77

Det skal jeg sjekke ut 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...