Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn sammen med eksen. Sa dere fra at dere gikk videre og giftet dere med ny?

Min eks giftet seg plutselig over natta uten at jeg fikk beskjed. Barna kom hjem og sa de hadde vært i bryllup. Jeg har ikke hilst på hun nye engang. 

Altså er det desperasjon som får menn til å gjøre slik, eller er det pga meg han skal 'straffe'?

Eller jeg bare helt på jordet her som synes jeg kunne fått beskjed? Er heldigvis over denne mannen her, men med litt respekt så hadde det vært fint å visst at barna mine nå får en stemor inni bildet her som også blir en arvtager ved eventuelt skilsmisse eller død.

Anonymkode: c9022...d30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du visste vel at han hadde ny dame? 
Da spiller det jo ingen rolle om han bare er kjæreste/samboer eller gift med henne. 
Han har ingen opplysningsplikt til deg.  
Hvorfor skal han «straffe» deg? 
Han lever sitt liv, du er kun mor til hans barn. 

Anonymkode: dea6d...de8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da spiller det jo ingen rolle om han bare er kjæreste/samboer eller gift med henne. 

Enig her, men tror likevel det er mest normalt å informere mor til barna. Det åpner vel også for et bedre samarbeid. 

Anonymkode: bf477...fe3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig her, men tror likevel det er mest normalt å informere mor til barna. Det åpner vel også for et bedre samarbeid. 

Anonymkode: bf477...fe3

Enig! Veldig rart å ikke komme med en heads up, med mindre det var hemmelig, da? Noen jeg kjenner giftet seg med kun barn og forlovere til stede, da ville jeg forstått at de ikke ønsket at eks også skulle få vite.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer ikke til å si noe til henne, fordi faren er så stor for at hun saboterer. Barna kjenner meg jo godt, men hun nekter å ha noe med meg å gjøre. Så ja, blir "hemmelig" bryllup, men bare stebarna som ikke vet dato. Kan ikke forvente at de skal holde det hemmelig for moren sin. Det er jo bare helt feil, så de vet ikke når det skal være. De vet at vi er forlovet da, så hun burde ikke bli sjokkert når de kommer til henne å forteller om bryllupet til pappa og stemor som de var i.... 

Anonymkode: c1924...0cf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi sa ikke noe til hans ex eller min ex før vi gifta oss. Vi gifta oss med kun forlovere og informerte nærmeste familie på tlf dagen etter. Alle andre, ink exer, fikk vite det da vi bytta status til gift på Facebook. 

Anonymkode: da1d0...829

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer def ikke til å gi min eks en heads up før giftemål. Han ga ikke meg noen heads up før skilsmissen så 🤷‍♀️

Anonymkode: ca763...af6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En kan alltids håpe at expartneren tar hensyn til alle og viser seg fra sin beste side når de går videre i livet sitt. 
Der er jo en grunn til at en skiller lag ? 
At exen din valgte å gjøre det på denne måten skyldes at de nå er to som tar avgjørelser .

Min erfaring er at i de tilfeller der far har barn fra før så blir det veldig viktig for den nye samboeren å tvinge seg frem og ta plass for å  poengtere at er den er hun som er på førsteplass nå . 
Far gjør mye for å tilfredsstille sin nye viv  og sånn går dagane .

Det beste rådet jeg kan gi er å ikke blande deg inn i en diskusjon om det var bra eller ei å få vite om det nye ekteskapet . 
Det viktigste er å ta bare på barna , og blir det problem så forhandler du kun gjennom far . 
Ryddige rutiner er klokt . 
At det hastet å gifte seg har med den nye fruen å gjøre . 

Anonymkode: 353db...e77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi sa ikke noe til hans ex eller min ex før vi gifta oss. Vi gifta oss med kun forlovere og informerte nærmeste familie på tlf dagen etter. Alle andre, ink exer, fikk vite det da vi bytta status til gift på Facebook. 

Anonymkode: da1d0...829

Hva var poenget med dette hemmeligholdet ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktigere å vite om at de flytter sammen enn at de gifter seg. Det første er jo det som påvirker hverdagen til barna. Det hadde ikke forundret meg om jeg plutselig fikk høre om bryllup eller plutselig ser eksen går med ring. Han er ikke kjent for å informere barna om noe som helst en gang, og dermed heller ikke meg. Men det betyr da heller ikke noen verdens ting om de går fra å være samboere til å være gift. I voksen alder så er det heller ikke veldig naturlig å annonnsere stort at man skal gifte seg, faktisk syns jeg det er skikkelig kleint med folk som gjør det, når de har barn fra før og gjerne har vært gift før også. Bedre å gifte seg i stillhet.

Anonymkode: 798e7...1af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte min eks da jeg fikk kjæreste. 

Vi giftet oss også uten å si det til noen andre enn forlovere, men hadde uansett ikke sagt noe om det til eksen. Det har han på ingen måte noe med. Han vet at vi er sammen og at mannen min er en del av hverdagen til ungene. Formaliteter rundt forholdet vårt forstår jeg ikke hvorfor han skal vite. 

Anonymkode: ee510...4ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi sa ikke noe men barna var selvfølgelig informert. Nå var det i grunnen barna (11 og 16) som foreslo at vi skulle gifte oss så de var med i hele prosessen frem til den store dagen. Men eksen, han ofret jeg ikke en tanke.

Anonymkode: 4f20e...06b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, hun må jo ha visst om denne kvinnen. Så er jeg også enig i at det hadde vært naturlig å informere eksen om bryllup og ekteskap siden de faktisk har barn sammen, men jeg må innrømme at tonen i dette innlegget får meg til å forstå hvorfor han ikke har gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Eks med felles barn hadde jeg fortalt om ny kjæreste (når det var aktuelt å treffe barn for eksempel), ekteskap, samboerskap og graviditet. 

Anonymkode: 5c26e...b8f

AnonymBruker
Skrevet

Dersom vi hadde hatt planer om å gifte oss og eksen hadde vært i live ville jeg ikke fortalt det til han. 

Jeg fortalte det til eksen da jeg og samboeren min ble kjærester og det ble et sant helvete helt til den dagen eksen døde.

Anonymkode: 873c1...6f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kan alltids håpe at expartneren tar hensyn til alle og viser seg fra sin beste side når de går videre i livet sitt. 
Der er jo en grunn til at en skiller lag ? 
At exen din valgte å gjøre det på denne måten skyldes at de nå er to som tar avgjørelser .

Min erfaring er at i de tilfeller der far har barn fra før så blir det veldig viktig for den nye samboeren å tvinge seg frem og ta plass for å  poengtere at er den er hun som er på førsteplass nå . 
Far gjør mye for å tilfredsstille sin nye viv  og sånn går dagane .

Det beste rådet jeg kan gi er å ikke blande deg inn i en diskusjon om det var bra eller ei å få vite om det nye ekteskapet . 
Det viktigste er å ta bare på barna , og blir det problem så forhandler du kun gjennom far . 
Ryddige rutiner er klokt . 
At det hastet å gifte seg har med den nye fruen å gjøre . 

Hva har det med saken å gjøre?

Far til barna har faktisk valgt å gifte seg på ny, og det er kun han som har et ansvar overfor sin eks. 

Jeg ser mange vrir denne saken til å handle om en masete og kravstor ny kone, fremfor å innse at mannen faktisk tar egne valg og har gått videre med livet.

Anonymkode: 25ce9...b53

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes man skal opplyse ekspartner om at man har en kjæreste man skal introdusere barna for, og når evt. kjæresten blir samboer. Det er de to "milepælene" som har praktisk betydning for barna. Og selvsagt om barna får et halvsøsken.

De øvrige overgangene, fra samboer til forlovet og forlovet til ekteskap, er strengt tatt ikke nødvendig. Det utgjør ingen praktisk forskjell i hverdagen. 

I hvert fall i situasjonene der en tenker at det blir styr og negativitet om man informerer eksen, vil de unngå det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

T.S her.

Nei jeg visste ikke han hadde dame eller var forlovet. Jeg har ikke spurt barna om det. Dette skjedde veldig fort. Håper de får det til da. ☺

Anonymkode: c9022...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på samarbeidet. Men jeg synes sånne ting skal informeres om. Det har jo faktisk mye å si for ungene også med tanke på arv dersom noe skulle skje med forelderen. 

Anonymkode: 710c1...212

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt burde man gi beskjed om sånt. Det handler om at barna skal vite at det er greit å snakke om alt med sine foreldre. Alternativt ender man opp med barns som vet ting de ikke tør å si, fordi de er usikker eller ønsker å skåne den andre. 

Hilsen skilsmissebarn med for mye ansvar. 

Anonymkode: 96a10...f73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...