Bærums-skijente Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Jeg har kjøpt meg en liten leilighet i et borettslag. Leiligheten ble solgt uten fast parkering, men med tilgang til en parkeringsplass med 40 plasser. I de fleste leilighetene bor det uføre eller pensjonister, så det er bare 4 eller 5 biler på parkeringsplassen. På generalforsamlingen stemte alle utenom meg nei til ladestolper. Problemet er at jeg sendte E-post til styreleder onsdag 13. januar og ba styreleder tilrettelegge for El-bilen min. Styreleder viser til generalforsamlingen, men det aksepterer jeg ikke. Jeg bruker denne leiligheten til å sove når jeg har jobbet overtid eller har drukket alkohol og ikke kan kjøre hjem. Jeg bruker parkeringsplassen når jeg er på jobb og ønsker å lade bilen mens jeg er på jobb. Jeg vurderer å anmelde styreleder for mangel på tilrettelegging. Loven sier at borettslaget skal sette opp ladestolper. Vil jeg vinne en rettsak mot borettslaget?
knulleGuden666 Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Hvorfor skal borettslaget bruke masse penger på noen ladestolper til lekebiler? Da må de også sette opp bensin og dieselpumper også, men ingen forlanger det såklart. Styrelederen må ikke tilrettelegge noe for en elbil, det må eieren selv gjøre 11
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Hva baserer de avslaget på? Anonymkode: e7eab...bd6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Jeg ser at det eksisterer et lovforslag, men her står det at det ikke enda er vedtatt https://nye.obos.no/styre/tips-og-rad/nye-regler-om-el-billading-i-borettslag-og-sameier mens her indikeres det at den er det bare en mnd etterpå https://www.elbil24.no/nyheter/na-har-du-krav-pa-lading-i-borettslaget/73103375 Aha, og her står det og at den er vedtatt ja. https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/ Men, det står nevnt flere steder at du kanskje må betale for det selv -har du tilbudt borettslaget og stå for kostnaden? Anonymkode: ba8b7...31c
Brunello Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 Du har ikke krav på st borettslaget setter opp ladestasjon. Det du har krav på er at borettslaget tilrettelegger slik at du får satt opp din egen ladestasjon. 18
smilo Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 Brunello skrev (4 timer siden): Du har ikke krav på st borettslaget setter opp ladestasjon. Det du har krav på er at borettslaget tilrettelegger slik at du får satt opp din egen ladestasjon. Dette er det korrekte svaret 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Bærums-skijente skrev (6 timer siden): Jeg har kjøpt meg en liten leilighet i et borettslag. Leiligheten ble solgt uten fast parkering, men med tilgang til en parkeringsplass med 40 plasser. I de fleste leilighetene bor det uføre eller pensjonister, så det er bare 4 eller 5 biler på parkeringsplassen. På generalforsamlingen stemte alle utenom meg nei til ladestolper. Problemet er at jeg sendte E-post til styreleder onsdag 13. januar og ba styreleder tilrettelegge for El-bilen min. Styreleder viser til generalforsamlingen, men det aksepterer jeg ikke. Jeg bruker denne leiligheten til å sove når jeg har jobbet overtid eller har drukket alkohol og ikke kan kjøre hjem. Jeg bruker parkeringsplassen når jeg er på jobb og ønsker å lade bilen mens jeg er på jobb. Jeg vurderer å anmelde styreleder for mangel på tilrettelegging. Loven sier at borettslaget skal sette opp ladestolper. Vil jeg vinne en rettsak mot borettslaget? Med master fra utlandet så burde du vite at utfallet av en evt rettsak ikke er gitt på forhånd. Anonymkode: 55aef...60b 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 Brunello skrev (5 timer siden): Du har ikke krav på st borettslaget setter opp ladestasjon. Det du har krav på er at borettslaget tilrettelegger slik at du får satt opp din egen ladestasjon. skal ts bare betale for selve ladepunktet; altså ca 15000kr? det høres rettferdig ut. jeg har selv(trolig)vært med å betale garasje og infrastruktur for elbiler i sameiet mitt, men har kun ute parkering. ønsker å ha tilgang til lading, både for å kunne kjøpe elbil, men også med tanke på at jeg skal selge leiligheten innen 5 år. blir en langt mindre kjøpegruppe om ingen elbil-eiere kan bo her😒 Anonymkode: db35c...5f8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 Regler for elbil i sameie og borettslag Reglene tilsier at styret ikke kan nekte deg med elbil en ladeplass uten saklig grunn.Før var mange bekymret for brannfare, men det er ikke lenger noen grunn for å nekte lading i et borettslag eller sameie – med mindre det kan dokumenteres.Elbiler i garasjeanlegg skal nemlig ikke gi noen økt risiko for brann, så lenge ladesystemet er installert og vedlikeholdt etter regelverket fastsatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Styret kan ta avgjørelsen om å investere i elbillading uten at det må tas opp på et årsmøte eller en generalforsamling. Skal du ha rett til å lade elbilen hjemmemå du allerede ha parkeringsrett i borettslaget eller sameiet. Har du ikke egen plass skal styret finne en egnet plass for lading på felles parkering. Det er også satt begrensninger på kostnader som styret kan pålegge deg. Sameiet kan derfor ikke tilrettelegge for lading hvis installasjonen koster over en halv G per boligeier. https://www.elvia.no/smart-forbruk/elbil-og-lading/lading-av-elbil-i-sameie-og-borettslag Anonymkode: bf10c...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Brunello skrev (5 timer siden): Du har ikke krav på st borettslaget setter opp ladestasjon. Det du har krav på er at borettslaget tilrettelegger slik at du får satt opp din egen ladestasjon. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): skal ts bare betale for selve ladepunktet; altså ca 15000kr? det høres rettferdig ut. jeg har selv(trolig)vært med å betale garasje og infrastruktur for elbiler i sameiet mitt, men har kun ute parkering. ønsker å ha tilgang til lading, både for å kunne kjøpe elbil, men også med tanke på at jeg skal selge leiligheten innen 5 år. blir en langt mindre kjøpegruppe om ingen elbil-eiere kan bo her😒 Anonymkode: db35c...5f8 Jeg bor i et borettslag. Vi fikk ladestasjoner hos oss ifjor. Vi fikk beskjed på beboermøte at vi går for ladestasjoner allerede tidlig, men at det kommer til å komme et KRAV ila de neste årene, for at borettslag MÅ ha ladestasjoner. Før selve kravet kommer er det lite du kan gjøre. Husk også at det er ulovlig å lade via vanlig stikkontakt i ev garasje. Du må egentlig bare finne et annet alternativ. Anonymkode: 5e4d4...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bor i et borettslag. Vi fikk ladestasjoner hos oss ifjor. Vi fikk beskjed på beboermøte at vi går for ladestasjoner allerede tidlig, men at det kommer til å komme et KRAV ila de neste årene, for at borettslag MÅ ha ladestasjoner. Før selve kravet kommer er det lite du kan gjøre. Husk også at det er ulovlig å lade via vanlig stikkontakt i ev garasje. Du må egentlig bare finne et annet alternativ. Anonymkode: 5e4d4...2d2 i dag har jeg kun hurtiglading som alternativ. det er for langt fra leiligheten min og bort til parkering. og uansett er det for alvorlig stor brannfare. hurtiglading fremstår som både stressende og dyrt. for min egen del MÅ jeg ikke ha elbil. men med tanke på salg innen 5 år kjenner jeg at det ergrer meg veldig at det ikke er lademulighet😏 Anonymkode: db35c...5f8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 Så lenge det ikke er finnes en lovbestemmelse som pålegger borettslaget slikt, kan du ikke kreve at det skal tilrettelegges for ditt valg av bil. Heldigvis, hvorfor skal dine naboer betale for noe de ikke har bruk for eller ønsker seg? Anonymkode: 48f6c...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så lenge det ikke er finnes en lovbestemmelse som pålegger borettslaget slikt, kan du ikke kreve at det skal tilrettelegges for ditt valg av bil. Heldigvis, hvorfor skal dine naboer betale for noe de ikke har bruk for eller ønsker seg? Anonymkode: 48f6c...5c5 jeg er ikke ts, men når jeg er med å betaler garasjedrift og vedlikehold av den uten å ha garasje, hvorfor kan da ikke lading ute dekkes på fellesutgiftene? Anonymkode: db35c...5f8
Chiubi Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 Mener du at naboene skal betale for å lade din elbil?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 Chiubi skrev (5 minutter siden): Mener du at naboene skal betale for å lade din elbil? strømmen betales individuelt; noen som har skrevet at naboen skal betale forbruk? her er vel snakk om opplegg før man setter opp ladepunkt. ladepunkt kan betales av de som har elbil men ikke garasje. og ja, når vi betaler for garasjedrift så synes jeg at dette opplegget ute kan gå på fellesen. men selvsagt ikke strømforbruk... Anonymkode: db35c...5f8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #16 Skrevet 16. mars 2021 beklager klønete formulering i et innlegg over😇 Anonymkode: db35c...5f8
Roadrunner Skrevet 16. mars 2021 #17 Skrevet 16. mars 2021 Hos oss har borettslaget tilrettelagt infrastrukturen i garasjene, slik at beboere kan installere ladepunkt. Da selvfølgelig hos leverandøren borettslaget har avtale med, og på deres felles system. Beboer betaler for selve ladepunktet, samt strømkostnad ved lading. Får faktura fra borettslaget hvert kvartal, med avregning på strømmen. Fungerer kjempebra, og jeg er godt fornøyd. Må nevnes at alle beboere har fast garasjeplass som følger boligen ved eventuelt salg. 1
GammelKaktus Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 Strømforbruket er det jo selvsagt den som lader som betaler for, det skal ikke gå av noe fellespott. Her har vi tatt kostnaden for å tilrettelegge for lading, fått opp ladepunkter og slikt. Så må de som skal lade ta kostnaden for lading, og så har de måttet betale en sum for tilgang. Ja og så må de som har behov for lading selv ordne opp i hvordan de skal gjøre det for det er ikke mange plassene vi har der nede som er til lading. Så når de er oppladet så må de flytte seg. Hos oss så er det bare et par av leilighetene som har fast plass, majoriteten har parkeringskort der nede med tilgang til parkering men ikke fast plass og de små leilighetene har ikke plass.
Bærums-skijente Skrevet 16. mars 2021 Forfatter #20 Skrevet 16. mars 2021 Så bra! Da får jeg borettslaget til å betale og jeg betaler bare for lading :-) Gleder meg til å snakke med styreleder nå. Hvis han ikke sier ja i dag så vil jeg stevne styreleder for tingretten. Advokaten sa at denne saken vinner jeg garantert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå