Gå til innhold

Blodpropp - sette tingene i perspektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en del her på forumet som nå er redde for å få blodpropp av Astra Zenicas vaksine mot Coronarviruset. Noen tullinger skriver at "vaksinen er livsfarlig".

Det er per nå registrert noe sånt som 33 tilfeller av blodpropp av fem millioner som har fått vaksinen. Risikoen for å få blodpropp hvis man blir Covid19-syk er mange tusen ganger høyere.

Dessuten, for å sette ting i perspektiv: P-piller er noe vi vet har bivirkninger, men de aksepterer vi. 

Risikoen for blodpropp er liten (5-12 tilfeller per 10 000 kvinner per år), men blodpropper kan være alvorlige og i svært sjeldne tilfeller kan de være dødelige.

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kombinasjons-p-pille-og-risiko-for-blodpropp/

Selv om alle de 33 tilfellene av blodpropp som det nå har vært skrevet om mot formodning skulle være forårsaket av vaksinen så er sjansene for å få blodpropp av p-piller noen hundre ganger høyere. Jeg kan ikke huske å ha hørt eller sett mye oppmerksomhet rundt p-piller og blodpropp noen gang.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har allerede satt ting i perspektiv for min egen del. Tar ikke p-piller pga blodproppfaren. Mange kvinner reagerer på ulik prevensjon. 

På tide med mer prevensjon for menn. Kan ellers anbefale The bleeding edge, legemiddelindustriens godkjenning er ikke alltid like etisk, nei.

• Liker 9
Skrevet
Collan skrev (6 minutter siden):

Det er en del her på forumet som nå er redde for å få blodpropp av Astra Zenicas vaksine mot Coronarviruset. Noen tullinger skriver at "vaksinen er livsfarlig".

Det er per nå registrert noe sånt som 33 tilfeller av blodpropp av fem millioner som har fått vaksinen. Risikoen for å få blodpropp hvis man blir Covid19-syk er mange tusen ganger høyere.

Dessuten, for å sette ting i perspektiv: P-piller er noe vi vet har bivirkninger, men de aksepterer vi. 

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kombinasjons-p-pille-og-risiko-for-blodpropp/

Selv om alle de 33 tilfellene av blodpropp som det nå har vært skrevet om mot formodning skulle være forårsaket av vaksinen så er sjansene for å få blodpropp av p-piller noen hundre ganger høyere. Jeg kan ikke huske å ha hørt eller sett mye oppmerksomhet rundt p-piller og blodpropp noen gang.

Men problemet med de tilfellene som har blitt rapportert nå etter vaksinen er vel den uheldige kombinasjonen blodpropp og samtidig lavt nivå av blodplater. Ergo veldig vanskelig å behandle, kontra «vanlig» blodpropp...

• Liker 15
Skrevet
Blekkulfina skrev (6 minutter siden):

Men problemet med de tilfellene som har blitt rapportert nå etter vaksinen er vel den uheldige kombinasjonen blodpropp og samtidig lavt nivå av blodplater. Ergo veldig vanskelig å behandle, kontra «vanlig» blodpropp...

Dette. Så irriterende med alle korttenkte mennesker i kommentarfelt som skal forsvare dette med statistikk. Det er ikke gyldig når forløpet er så forskjellig. Jeg hadde selv ikke blitt så skeptisk om det vare "bare" vanlig blodpropp dette. Så på han hematologen på pressekonferansen i dag at dette IKKE er en grei (og tilfeldig) situasjon.

• Liker 12
Skrevet

For å si det sånn, man har ikke lyst til å havne på sykehus med Covid-19, er mange som blir innlagt som nettopp får blodpropp pga viruset. 

• Liker 5
Gjest Lawyam
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (16 minutter siden):

For å si det sånn, man har ikke lyst til å havne på sykehus med Covid-19, er mange som blir innlagt som nettopp får blodpropp pga viruset. 

Ikke så mange som er døde ellet syke av viruset, kjære. Det blir litt rart regnestykke du kom med nå.

Endret av Lawyam
Skrevet
Lawyam skrev (1 minutt siden):

Ikke så mange som er døde ellet syke av viruset, kjære. Det blir litt rart regnestykke du kom med nå.

For det første så er jeg ikke din kjære, og for det andre så er det kjent at Covid-19 kan føre til blodpropp. Det hadde vært veldig mange døde av Covid-19 om man ikke hadde hatt tiltak.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er mer enn litt naivt  å tro at alle land er like villige til å gå offentlig ut med dødstall og bivirkninger som vi er i Norge. 

Det kan være tusenvis av mennesker som har dødd av blodpropp etter å ha fått vaksinen, men hvis myndighetene velger å holde det skjult så får vi heller ikke vite om det.

• Liker 6
Gjest Lawyam
Skrevet
NorthernLight skrev (8 minutter siden):

For det første så er jeg ikke din kjære, og for det andre så er det kjent at Covid-19 kan føre til blodpropp. Det hadde vært veldig mange døde av Covid-19 om man ikke hadde hatt tiltak.

Jeg misforsto deg sikkert, trodde du mente at det var verre med vaksinen pga blp enn ved covid, så 'måtte' være spydig. Beklager, får lyst å si kjære igjen, men med litt varmere undertone, skal la være. Da er vi enig, tror jeg.

Skrevet
Lawyam skrev (2 minutter siden):

Jeg misforsto deg sikkert, trodde du mente at det var verre med vaksinen pga blp enn ved covid, så 'måtte' være spydig. Beklager, får lyst å si kjære igjen, men med litt varmere undertone, skal la være. Da er vi enig, tror jeg.

Da er vi enige.😊

Skrevet
Pingvinboogie skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er mer enn litt naivt  å tro at alle land er like villige til å gå offentlig ut med dødstall og bivirkninger som vi er i Norge. 

Det kan være tusenvis av mennesker som har dødd av blodpropp etter å ha fått vaksinen, men hvis myndighetene velger å holde det skjult så får vi heller ikke vite om det.

Ja det er veldig naivt også. Det kan faktisk være mange fler enn det vi vet som har dødd pga vaksinen ja. 
Det er ikke greit å påføre friske mennesker en vaksine med dødelig utgang! 
Da er det faktisk bedre å dø av korona enn å dø av en vaksine som liksom skal beskytte oss mot det! Det er min mening. De svake dør og de sterke overlever. Sånn er livet. Ja det er fælt og brutalt men det er faktisk sånn det er

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, Lawyam said:

Det er atskillig flere enn 33/5000000 som er døde av Covid19. Videre er det en langt høyere andel av Covid19-pasienter som har fått blodpropp enn dette.

Det er selvsagt tragisk om Astra Zenica-vaksinen har ført til blodpropp hos disse 33, men å bli syk med Covid19 gir laaaangt høyere risiko for blodpropp, samt risiko for å dø av at lungene ikke fungerer. Alle medisiner har bivirkninger, likevel bruker de aller fleste mennesker i verden medisiner av ulike slag, i hvert fall i løpet av livet, fordi vi vet at virkningen av medisinene høyst sannsynlig gir mer positiv effekt enn man får negative effekter av bivirkningene.

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange som får lignende alvorlige bivirkninger av feks andre vaksiner eller medisiner, sånn ellers? Det må da være en del det og,  bare at det har vi aldri fått høre om via media og overskrifter. Det står bare som en angitt risiko prosentandel i pakningsvedlegget.

?

Skrevet
Pingvinboogie skrev (8 timer siden):

De hadde ikke klart å holde dette skjult lenge, f.eks i UK. Det er jo bare for familiene til de avdøde å gå til mediene... 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, rosemarin said:

Jeg lurer på hvor mange som får lignende alvorlige bivirkninger av feks andre vaksiner eller medisiner, sånn ellers? Det må da være en del det og,  bare at det har vi aldri fått høre om via media og overskrifter. Det står bare som en angitt risiko prosentandel i pakningsvedlegget.

?

Jeg har ikke noen tall, men det er jo noen som enten dør eller blir alvorlige syke av bivirkninger fra medisiner hvert år.

Jeg leste en gang for en del år siden at det antas at bruk av røntgendiagnostisering fører til rundt 70 tilfeller av kreft i året i Norge. Det er ikke alle disse som blir friske av kreften, likevel er det bred faglig enighet om at nytten langt overskrider faren. Det går antakelig an å lage et tallestimat for hvor mange liv som blir spart hvert år med røntgendiagnostisering, og det er antakelig langt høyere enn 70.

• Liker 1
Skrevet
Collan skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke noen tall, men det er jo noen som enten dør eller blir alvorlige syke av bivirkninger fra medisiner hvert år.

Jeg leste en gang for en del år siden at det antas at bruk av røntgendiagnostisering fører til rundt 70 tilfeller av kreft i året i Norge. Det er ikke alle disse som blir friske av kreften, likevel er det bred faglig enighet om at nytten langt overskrider faren. Det går antakelig an å lage et tallestimat for hvor mange liv som blir spart hvert år med røntgendiagnostisering, og det er antakelig langt høyere enn 70.

Ja og poenget er jo at det skjer garantert en del tilfeller der folk blir alvorlig syke eller det som verre er av andre legemidler også. Men det vet vi ikke om..

Skrevet
9 hours ago, Blekkulfina said:

Hvis man bruker opp platene på en diger blodpropp, vil det nødvendigvis være få igjen......

Skrevet
Collan skrev (9 timer siden):

Jeg er enig i at det er en sterk overdrivelse å kalle vaksinen livsfarlig, men denne bagatelliseringen du og flere andre driver med gir bare bensin på bålet til vaksine motstanderene - dere bekrefter narrativet om at at all usikkerhet og alt snusk skal feies under teppet og skjules for folket, og det skaper mer mistro, og kanskje også mistro til alle vaksinene. Hva er best for samfunnet tror du, at en stor andel nekter vaksine i det hele tatt, eller at den andelen aksepterer andre vaksiner, så kan dere som synes det er greit ta Astra Zeneca? 

Det er per nå registrert noe sånt som 33 tilfeller av blodpropp av fem millioner som har fått vaksinen.

Det er 4 tilfeller (hvis vi regner med hun første som døde) av denne ekstremt sjeldne bivirkningen i Norge, av ca 120 000 vaksinerte. Kanskje fikk vi en dårlig batch? Kanskje er det noe i den norske genmaterialet som tåler den dårligere? Det er irrelevant om det er 33/5 000 000 (0.00066 %) i verden så lenge det er 4/120 000 (0.0033 %) i Norge. 

Risikoen for å få blodpropp hvis man blir Covid19-syk er mange tusen ganger høyere.

Og likevel hører vi ikke om massevis av unge friske mennesker som dør av kombinasjonen blodpropp og lave plater... Dessuten er sjangsen for å bli smittet fortsatt ganske lav. Hvis det er 1 % sjangse for å bli smittet og så hvis det skjer, en lite  sjangs der for å få blodpropp, så vil det for mange føles som et bedre valg enn å med vilje utsette seg for risikoen ved å ta vaksinen. Så er dette heller ikke ferdig utredet. Kanskje blir vaksinen frikjent, kanskje finner man en annen faktor. Kanskje helseforetakene har gitt de ansatte forgiftet kaffe, kanskje viser det seg at alle de rammede lider av samme sjeldne sykdom uten at de visste det, kanskje var det noe galt med akkurat denne batchen som trigget noe i akkurat disse menneskene, eller kanskje var det bare en freak-tilfeldighet. Jeg skjønner ikke dette enorme behovet for å frikjenne vaksinen før de er ferdige å utrede. Det er ikke en person, som er uskyldig til det motsatte er bevist. På medisiner er det omvendt, det må det først bevises at de er uskyldige.

Du kan ikke sammenligne vanlig blodpropp med blodpropp kombinert med lave blodplater 🙄 Vanlig blodpropp er forholdsvis ukomplisert å behandle.

Da har du neppe fulgt med så godt? Det er mye diskusjon rundt p-piller, og svært mange kvinner bruker dem ikke nettopp på grunn av bivirkningene. Legene spør om det er blodpropp i nær familie før de skriver ut resept. Men selvsagt står det ikke like mye i media om det som dette siden dette er covid-relatert. På samme måte som at det er større overskrifter når en pleiepasient på 88 dør av covid, enn når en frisk tenåring dør av influensa, en 32 år gammel trebarnsmor dør av kreft eller et spedbarn dør av krybbedød.

Skrevet
Rullerusk skrev (13 minutter siden):

Hvis man bruker opp platene på en diger blodpropp, vil det nødvendigvis være få igjen......

Det stemmer ikke. Lave blodplater blir svært sjeldent sett i kombinasjon med blodpropper, og det gjør behandling av blodproppen nærmest umulig. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wenlan/behandlende-lege-om-blodpropp-funn-ikke-sett-noe-i-denne-gaten-foer

• Liker 1
  • Opprett ny...