Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Fikk påvist pcos for et år siden ca. Har forsøkt gjentatte ganger å gå ned i vekt mtp at det kanskje vil gjøre en graviditet lettere. Gikk ned 5 kg, men så stopper det, akkurat som om kroppen ikke vil mer... 

er det noen som har erfaringer med metformin og vektnedgang og pcos?

må man ha insulinresistens for å ha nytte av metformin??

Anonymkode: e926e...da4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må ikke ha insulinresistens for å ha nytte av metformin nei. Jeg hadde mye hormonforstyrrelser, manglende EL og sånt og da jeg ble henvist etter 1 år som prøver tok spesialisten en raskt undersøkelse på meg og sa at her var det bare å komme seg på metformin. Det gjorde jeg, fikk eggløsning og ble gravid på den. En drøy måned etter oppstart på metforminen. Etter dette har jeg brukt metformin hver gang jeg har vært prøver. Men har aldri opplevd vektnedgang på dem, selv om jeg generelt har forsøkt å gå ned i vekt.

Skrevet

Jeg begynte på lavkarbo og deretter metformin. Har også PCOS. Kiloene sitter hardt, men jeg har gått ned i vekt. Har økte aktivitetsnivået mitt også. Jeg tar i tillegg myo-inositol. Blir veldig ‘mett’ av disse tbl kombinert, så det har ført til små måltider. Det kan jo også ha noe med saken å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned 20 kg på et år ved hjelp av metformin og kostholdsfokus. Veldig fornøyd og håper jeg kan begynne på det igjen når jeg er ferdig med å amme. 

Ble også gravid på metformin alene etter relativt kort tid. Mistet dessverre, men ble gravid igjen senere på metformin+Femar. 

Anonymkode: 5fceb...a71

Gjest Chroma
Skrevet

Jeg hadde veldig god effekt av metformin, gikk ned mange kg, men hadde ganske plagsomme bivirkninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
hvem har skrevet resept på metformin til dere? Spesialist eller fastlege? 

opplever at tidligere fastleger har hatt liten kunnskap og vilje til å forstå/sette deg inn i hva pcos er og hva som kan hjelpe...

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ts her. 

opplever at tidligere fastleger har hatt liten kunnskap og vilje til å forstå/sette deg inn i hva pcos er og hva som kan hjelpe...

Jeg bestilte time hos privat gynekolog. Jeg orket ikke gå gjennom FL. Så jeg bestilte time hos en privat gynekolog som spesialiserer seg på hormonforstyrrelser osv. Jeg fortalte om tidligere utredning, fikk en undersøkelse der og vi laget en videre plan. Hun satte meg på metformin. 

Jeg opplevde også lite kunnskap hos FL. Men det var som å ta 10kg av skuldrene mine, da jeg fikk snakket med hun jeg går til nå. Hun har masse kunnskap og vi fortsetter der vi slapp sist. Ingen røring rundt i grøten, og jeg får konkrete svar og videre plan. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. 

Gynekolog. Fastlegen er kjapp her og henvise meg til gynekolog når det har vært spørsmål innenfor dette emnet. Noe jeg syns er bra, at hun innser sin begrensning. Dette er ikke et tema så mange allmennleger kan så mye om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 22.27):

Hei! 
Fikk påvist pcos for et år siden ca. Har forsøkt gjentatte ganger å gå ned i vekt mtp at det kanskje vil gjøre en graviditet lettere. Gikk ned 5 kg, men så stopper det, akkurat som om kroppen ikke vil mer... 

er det noen som har erfaringer med metformin og vektnedgang og pcos?

må man ha insulinresistens for å ha nytte av metformin??

Ikke ta medisiner uten at det er via legen og be om råd av lege og gynekolog om hva som hjelper

Anonymkode: c61a8...a98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...