Gå til innhold

Saxenda. Vektnedgang, men bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned 10 kg siden januar. De siste tre ukene har jeg tatt sprøyter. Saxenda, som jeg fikk på blå resept. Det gikk greit i begynnelsen men nå sliter jeg med svimmelhet, kvalme, oppkast, fortoppelse, besvimelse osv. er det noen andre som har slutte pga bivirkninger? Jeg fikk sterke bivirkninger av Mysimba også

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, Zurazurafina said:

Jeg har gått ned 10 kg siden januar. De siste tre ukene har jeg tatt sprøyter. Saxenda, som jeg fikk på blå resept. Det gikk greit i begynnelsen men nå sliter jeg med svimmelhet, kvalme, oppkast, fortoppelse, besvimelse osv. er det noen andre som har slutte pga bivirkninger? Jeg fikk sterke bivirkninger av Mysimba også

Jeg skal starte med saxenda idag, er redd for bivirkninger.. siden jeg «bare» har en bmi på 32 så får jeg vite om jeg får refusjon om 3mnd. Så jeg må ut med 9000,- ca :sjokkert: 

tar du det sammen med mat? Noen merker mindre bivirkninger hvis de tar dosen før de legger seg. Har du prøvd? 
legen har også sagt at jeg kan gå ned en dose hvis det blir for mye, kanskje kroppen din trenger flere uker på mindre dose før du går opp? 

Er det vondt å sette foresten ? Jeg gruer meg litt :fnise:

Anonymkode: 40da5...190

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skal starte med saxenda idag, er redd for bivirkninger.. siden jeg «bare» har en bmi på 32 så får jeg vite om jeg får refusjon om 3mnd. Så jeg må ut med 9000,- ca :sjokkert: 

tar du det sammen med mat? Noen merker mindre bivirkninger hvis de tar dosen før de legger seg. Har du prøvd? 
legen har også sagt at jeg kan gå ned en dose hvis det blir for mye, kanskje kroppen din trenger flere uker på mindre dose før du går opp? 

Første dose satt. Kjente ikke stikket i hele tatt 🙌🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Stikket er ingen problem.. utrolig enkelt og greit. Litt ekkelt psykisk første gang:-) jeg tok dosen min på kvelden. Sluttet for to kvelder siden og føler meg som meg selv igjen. Har ikke vært kvalm eller kastet opp. Nå er jeg så motivert at jeg føler meg trygg nok på egenhånd. 

lykke til. De fleste får jo ikke så store bivirkninger av saxenda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynte for to uker siden. merker ingen bivirkninger foreløpig. 

Anonymkode: 55c7d...46a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 16.08):

Hvorfor får du ikke vite om det før om 3mnd?

Jeg har søkt helfo, BMI på 30,6 er det vel. Men henter ikke ut før jeg får innvilga eller ei.

Ofte får man avslag om man feks ikke har prøvd mysimba først.  Bare så du e rklar over det.

Anonymkode: 67105...166

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor får du ikke vite om det før om 3mnd?

Jeg har søkt helfo, BMI på 30,6 er det vel. Men henter ikke ut før jeg får innvilga eller ei.

Ofte får man avslag om man feks ikke har prøvd mysimba først.  Bare så du e rklar over det.

Anonymkode: 67105...166

Fikk beskjed av legen at de vurderer det etter 3 mnd. Hvis jeg har effekt av medisin får jeg mest sannsynlig blå resept. 
ja klar over det, mysimba er ikke aktuelt for meg pga andre medisiner jeg tar, da har jeg «fritak» fra den regelen :) 

dag 3 med saxenda. Har ikke blitt dårlig, men har vært litt ektra trøtt i dag.

andre med saxenda erfaringer ? :) 

Skrevet

Starter med saxenda nå. 

Tror ikke fastlegen din er oppdatert. 

Nå kan de få svar ganske kjapt etter søknad er sendt. 

Selv fikk jeg vedtak der det var innvilga på blå etter 3 timer på Digipost. 

Så be heller legen din om å søke nå, så betaler du kun 520 kr frem til du får frikort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å sett sprøyten i låret istedenfor. Jeg var mye plaget med oppkast, diaré og kvalme hver dag. Men etter at jeg byttet stikkested til låret har det blitt mindre av det 🙂

Anonymkode: 8ca7c...0d1

Skrevet

Jeg var hos legen i går, og hun anbefalte meg å søke litt rundt Mysimba og Saxeneda da dette absolutt kan være aktuelt for meg. Hun har sendt inn søknad om blå resept, så krysser fingra. 

Kjekt å lese om andres erfaringer, så vet jeg litt mer om hva jeg går til. 🤗

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har det gått med dere som startet? Ser det er stor variasjon i bivirkninger.. 

Anonymkode: 47654...2c7

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fikk innvilga det elektronisk i samme sekund som legen sendte inn søknaden. Viste brevet fra Helfo på apoteket og betalte kun 129,- for sprøytespissene. 
Første dag, litt hjertebank, kvalme og masse romling og leamus inni magen, og utrolig trøtt. Sov mye! 
Dag to, litt kvalm. Ellers Ok.  
Dag 3, ikke kvalm men endel angst og uro, noe som økte utover kvelden og natta. 
VURDERER å hoppe over dagen, og ta stikket om kvelden, så sant jeg får vival av legen. 

Anonymkode: 8136a...7c3

AnonymBruker
Skrevet
frustrert solabu skrev (På 23.3.2021 den 3.33):

Starter med saxenda nå. 

Tror ikke fastlegen din er oppdatert. 

Nå kan de få svar ganske kjapt etter søknad er sendt. 

Selv fikk jeg vedtak der det var innvilga på blå etter 3 timer på Digipost. 

Så be heller legen din om å søke nå, så betaler du kun 520 kr frem til du får frikort. 

Da var du en av de som rett og slett hadde flaks. Behandlingstida er inntil 12 uker, og dermed må man nesten  forvente å kunne vente så lenge. Jeg var sånn medium heldig og fikk svar "bare" åtte uker etter søknaden ble sendt. 

Anonymkode: 139e4...fdd

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Da var du en av de som rett og slett hadde flaks. Behandlingstida er inntil 12 uker, og dermed må man nesten  forvente å kunne vente så lenge. Jeg var sånn medium heldig og fikk svar "bare" åtte uker etter søknaden ble sendt. 

Anonymkode: 139e4...fdd

Hvis fastlegen sender det i posten, så tar det så lenge. Den eneste flaksen, er om man legen er oppdatert. Fra 1. mai må man søke slik, papirsøknader blir avvist. https://www.helfo.no/om-helfo/digitale-tjenester-fra-helfo/ny-losning-for-individuell-soknad-om-stonad-pa-bla-resept-fra-2020

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min at jeg måtte ha bmi over 40 for å få det på blå resept. Er det endret?

Skrevet
Kalea skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av legen min at jeg måtte ha bmi over 40 for å få det på blå resept. Er det endret?

Dersom du har tilleggssykdommer, f. eks høyt blodtrykk, er kravet om BMI lavere. Jeg fikk svar fra Helfo med det samme, eller det var vel legen som fikk svaret tvert. Bekreftelsen kom etterhvert til meg. 

Har gått ned over 13 kg på på 17 uker. Lite og ingen bivirkninger. Mysimba hadde ingen effekt. 

Anonymkode: 8fec0...220

Skrevet
Zurazurafina skrev (På 15.3.2021 den 22.21):

Det er bivirkningene som gjør at man går ned i vekt på Saxenda. Det sier alle som går på den.

Jeg har ingen bivirkninger, og dermed heller ingen virkning. Bortkastet på meg.

Anonymkode: 100a6...ab1

• 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10/30/2021 den 17.05):

Det er bivirkningene som gjør at man går ned i vekt på Saxenda. Det sier alle som går på den.

Heisann! De fleste som sier de har hatt god effekt av saxenda har jo ikke hatt særlig til bivirkninger. Den skal jo hjelpe deg til å bli mett fortere og ha mindre søtsug. Det er nok ikke bivirkningene som får saxenda til å funke. Det er komboen med det saxenda gjør, at vi tar bedre matvalg og er mere aktive. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 17.05):

Der gjelder kanskje noen, men ikke alle. Mitt familiemedlem har nesten ingen bivirkninger, men den hjelper på selve sultfølelsen. Han blir fortere mett og det har vært hovedproblemet hans, så saxenda hjelper veldig. Selv uten bivirkninger. 

Anonymkode: f387e...408

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 16.08):

Jeg har brukt saxenda i 8 mnd nå. Hadde under 30 i bmi så jeg fikk det ikke på blå. Men har klart meg op laveste dose 0,6 så mine penner varte i en måned så for meg var de 2987 kr overkommerlig. Nå klarer jeg meg uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...