Gå til innhold

Sommerblomster - hvilke gir mye for pengene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
absinthia skrev (1 time siden):

Store kar og god plass til røttene, i tillegg til at du bruker tilstrekkelig langtidsgjødsel, er trikset. 
Jeg pleier å begynne sesongen med noen rimelige margeritter sammen i en eller to store urner, samt stemor i noen andre. Etterhvert som sesongen kommer i gang, blir margerittene store og fine og stemødrene har begynt å ta litt plass.   Jeg planter alltid med litt større mellomrom enn de fleste og selv om det ser it som om jeg er litt gjerrig i begynnelsen, blir plantene finere, større og får mindre sykdommer på blader. 

Jeg planter potteroser til 49 kroner, i ganske store kar, en rose i hver og de får selskap av et par lobelia kjøpt i 6 eller 10 pk,  eller noe annet ekstrapynt. Ellers kjøper jeg store sommerfugllavendel på tilbud til 99 kroner og planter enkeltvis i store urner.   Synes de gjør seg godt og i tillegg holder de endel flygende krapyler borte pga duften. 

Jeg har et stort opphøyd bed av 3 pallekarmer i høyden, ved inngangspartiet, der jeg planter surfinia, lobelia og lignende, med rimelig god mellomrom, - det  ser litt stusselig ut de første ukene, men  etter 2-3:uker, pleier det å begynne å gå seg til og fra midten av juli og langt ut i september ser det fantastisk ut.  Har også hatt pelargonier der, med veldig godt resultat. 

Det varierer en del hva jeg planter, men det aller meste går fint. - Standard potteplantebegonia, er forresten en veldig bra ting å plante i regnfulle deler av Nord-Norge, - ofte bedre enn standard sommerbegonia og den blir både stor, fin og iøynefallende. 

Bor sør i Troms

Ellers har jeg en haug med stauder, men de står der og godgjør seg av seg selv og overrasker meg hvert år, da jeg gjerne har glemt at jeg rasket med meg en staude eller 5 på hagesenteret året før 😅

Takk for masse gode ideer 😊 Vi har nok samme sone, jeg bor helt nord i Nordland. Tror jeg skal ha mer fokus på størrelse på krukker og gjødsling, har nok ikke vært veldig flink der.

ts

Anonymkode: ddb9c...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...