AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #21 Skrevet 15. mars 2021 Frøkensina skrev (13 minutter siden): Pelargoniaene er jo veldig glad i varme, det kan være grunnen. Nå er det lenge siden jeg bodde i nord, men det var generelt veldig dårlig utvalg med tanke på sone og landsdel i blomsterbutikkene. Stemor bukker under eller blir stygge her sør etter at våren er ferdig så de er ikke en blomst for hele sommeren her. Hvis dere får en kjølig sommer så vil de kanskje være fine hele tiden. Skulle ønske jeg kunne ha fantastiske blå valmuer her, de kan du i allefall ha om du vil ha noen stauder i stedet. Ganske dårlig utvalg, ja. Og dyrt. Har forsøkt blå valmuer, overlevde ikke. Hagen har skrinn jord og mye skygge. (Kveldssol) ts Anonymkode: ddb9c...4d7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #22 Skrevet 15. mars 2021 Har du tenkt på erteblomster? Anonymkode: 6d037...0b7 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #23 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kjøp Stemor som er flerårige, eller Nelliker. De kan du sette i en kald kjellerbod til vinteren å sette de ut igjen til våren. Det som er viktig med sommerblomster er å gi de nok vann, nok gjødsel og knipe /klippe av så snart blomstene begynner å visne for å få mere blomster. Med Stemor bruker jeg å klippe de helt ned et par ganger for å få de tettere og fine igjen. Har de fra tidlig vår til sein høst, da de tåler litt kulde. Samme med Nelliken Pink kisses 😊 Anonymkode: 22d07...f2d Takk for tips 😊 hvilken gjødsel bruker du? ts Anonymkode: ddb9c...4d7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #24 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De har samme på coop xtra forresten, har dere det? Anonymkode: d4cc5...f88 Ja 😊 Anonymkode: ddb9c...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #25 Skrevet 15. mars 2021 Jeg har kjøpt en stor sekk med gjødsel på Felleskjøpet. Gir plantene gjødsel hele sesongen og de blir digre! Jeg halverer dosen og gir gjødsel hver vanning, men altså halv dose! Leste det tipset i en artikkel skrevet av en gartner og har fulgt det siden med veldig godt resultat. Får alltid mye skryt av mine digre planter uansett hvordan sommerværet er. Det kan være veldig varierende her. Anonymkode: 125f9...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #26 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du tenkt på erteblomster? Anonymkode: 6d037...0b7 Nei, det har jeg ikke. Plante frø ute eller ferdig blomst? ts Anonymkode: ddb9c...4d7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #27 Skrevet 15. mars 2021 Margeritter, lobelia og petunia er gjengangere her. Lobelia trives best med lite direkte sol hos meg. Anonymkode: 125f9...4b6 1
Zienna Skrevet 15. mars 2021 #28 Skrevet 15. mars 2021 Jeg bor også i nord, og i sone 6-7 (Lofoten). Har stor hage med stauder, men som du skriver trenger man også sommerblomster (ett-årige) i kasser og krukker på terrassen eller trappa. Jeg kjøper Blomkarse på gartneriet her. Noen klatrende og noen hengende. De gjør mye av seg og vokser villig - til frosten kommer. Har ikke drivhus, så kjøper plantene omkring St.Hans. For å gjøre det frodig på terrassen planter jeg også stauder i potter, f.eks. Hosta og klatreplanten Humle. De har ikke hatt problemer med å overvintre der. Stemor, som mange her nevner, setter jeg i kasser og krukker på trappa omkring påske. Når de er avblomstret planter jeg dem i et blomsterbed. De er to-årige, og kommer igjen. Og de frøer seg selv også. 1
Zienna Skrevet 15. mars 2021 #29 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ganske dårlig utvalg, ja. Og dyrt. Har forsøkt blå valmuer, overlevde ikke. Hagen har skrinn jord og mye skygge. (Kveldssol) ts Anonymkode: ddb9c...4d7 Jeg har mange grupper av blå valmuer i min hage. Hadde opprinnelig bare èn, men jeg har delt. Vet ikke hva du mener med skrinn jord? Jorden i min hage er sandholdig fordi vi bor så nær fjæra. Når jeg fyller på kompost forsvinner den ned raskt. At de bare får kveldssol er sikkert forklaringen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #30 Skrevet 15. mars 2021 Zienna skrev (15 minutter siden): Jeg har mange grupper av blå valmuer i min hage. Hadde opprinnelig bare èn, men jeg har delt. Vet ikke hva du mener med skrinn jord? Jorden i min hage er sandholdig fordi vi bor så nær fjæra. Når jeg fyller på kompost forsvinner den ned raskt. At de bare får kveldssol er sikkert forklaringen. Vet ikke om skrinn er rette ordet, men det er en ganske mye stein i jorden og når jeg graver kommer jeg ganske fort ned til fjell. Blå valmue er en av de fineste blomstene jeg vet, tror jeg må gjøre nytt forsøk i sommer 😊 ts Anonymkode: ddb9c...4d7
Zienna Skrevet 15. mars 2021 #31 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vet ikke om skrinn er rette ordet, men det er en ganske mye stein i jorden og når jeg graver kommer jeg ganske fort ned til fjell. Blå valmue er en av de fineste blomstene jeg vet, tror jeg må gjøre nytt forsøk i sommer 😊 ts Anonymkode: ddb9c...4d7 Blå valmuesøster er min yndlingsblomst i hagen! La den stå helt i fred og se hva som skjer Den blomstrer jo tidlig, og jeg lar den stå i fred etterpå. Fjerner f.eks. ikke visne blader fra den. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #32 Skrevet 15. mars 2021 Bor i nord jeg også, og med begrenset økonomi. Krukker til sommerblomster rundt sitteplassen. Kjøper hos prix/Coop eller det lokale gartneriet selger sånne 10 pakker tidlig på våren: Mini-stemor (eller hva de heter, de med mindre størrelse på blomstene) Heng-lobelia Chrysantemum Disse blir store og bugnende utover sommeren, og står seg fint helt til frosten kommer. I tillegg sår jeg dufterter og blomkarse direkte i krukker ute. Trekker over gladplast i starten, med luftehull. Går kjappere om du har mulighet til å starte se i vinduskarmen en inne, en uke eller to, men funker helt fint å direkteså disse. Det starter jeg alltid med, plantene tåler litt kjøligere vær og varer hele sesongen. Så supplerer jeg litt med slikt jeg finner til kampanjepris utover sommeren. Ofte petunia, for de blir også store planter og står utover høsten. Tar en titt i salgskroken hos blomsterhandleren. Litt utpå sommeren får jeg tak i mye fint til liten penge. Trenger bare stell og ny jord/potter Unngår å kjøpe ferdigplantede hengekurver, praktisk, men oftest veldig dyre i forhold til hvor mye planter du får. Anonymkode: 78002...3d6 1
Frøkensina Skrevet 16. mars 2021 #33 Skrevet 16. mars 2021 Zienna skrev (3 timer siden): Blå valmuesøster er min yndlingsblomst i hagen! La den stå helt i fred og se hva som skjer Den blomstrer jo tidlig, og jeg lar den stå i fred etterpå. Fjerner f.eks. ikke visne blader fra den. De er helt fantastiske! Kanskje jeg må prøve på nytt på østlandet, folk klarer jo å ha dem i Storbritannia. Men jeg kjenner ingen her som har de for noen tips til å få de til lenger sør. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #34 Skrevet 16. mars 2021 Har du blomstende stauder eller toårige sommerblomster? Jeg vet ikke hva som passer inn i din sone da jeg bor på nordvestlandet. I min hage trives revebjeller, de blir kjempehøye. Akeleier i ulike varianter - de frøsår seg selv. Lavendel (staude). Løvemunn - frørsår seg selv. Storkenebb. Lammeører. Alle vises godt igjen i bed og krukker. Stemor planter jeg ut rundt påske. Om jeg kniper av visne blomster før de går i frø blomstrer den til langt utpå høsten. Margeritter varer og lenge om du kniper av de visne blomstene. Anonymkode: efe38...277 1
absinthia Skrevet 16. mars 2021 #35 Skrevet 16. mars 2021 (endret) Store kar og god plass til røttene, i tillegg til at du bruker tilstrekkelig langtidsgjødsel, er trikset. Jeg pleier å begynne sesongen med noen rimelige margeritter sammen i en eller to store urner, samt stemor i noen andre. Etterhvert som sesongen kommer i gang, blir margerittene store og fine og stemødrene har begynt å ta litt plass. Jeg planter alltid med litt større mellomrom enn de fleste og selv om det ser it som om jeg er litt gjerrig i begynnelsen, blir plantene finere, større og får mindre sykdommer på blader. Jeg planter potteroser til 49 kroner, i ganske store kar, en rose i hver og de får selskap av et par lobelia kjøpt i 6 eller 10 pk, eller noe annet ekstrapynt. Ellers kjøper jeg store sommerfugllavendel på tilbud til 99 kroner og planter enkeltvis i store urner. Synes de gjør seg godt og i tillegg holder de endel flygende krapyler borte pga duften. Jeg har et stort opphøyd bed av 3 pallekarmer i høyden, ved inngangspartiet, der jeg planter surfinia, lobelia og lignende, med rimelig god mellomrom, - det ser litt stusselig ut de første ukene, men etter 2-3:uker, pleier det å begynne å gå seg til og fra midten av juli og langt ut i september ser det fantastisk ut. Har også hatt pelargonier der, med veldig godt resultat. Det varierer en del hva jeg planter, men det aller meste går fint. - Standard potteplantebegonia, er forresten en veldig bra ting å plante i regnfulle deler av Nord-Norge, - ofte bedre enn standard sommerbegonia og den blir både stor, fin og iøynefallende. Bor sør i Troms Ellers har jeg en haug med stauder, men de står der og godgjør seg av seg selv og overrasker meg hvert år, da jeg gjerne har glemt at jeg rasket med meg en staude eller 5 på hagesenteret året før 😅. Endret 16. mars 2021 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #36 Skrevet 16. mars 2021 Zienna skrev (18 timer siden): Blå valmuesøster er min yndlingsblomst i hagen! La den stå helt i fred og se hva som skjer Den blomstrer jo tidlig, og jeg lar den stå i fred etterpå. Fjerner f.eks. ikke visne blader fra den. Tester det 😊 Det skal være mulig å få de til her, har en venninne hvor de kommer opp år etter år ts Anonymkode: ddb9c...4d7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #37 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kjøp Stemor som er flerårige, eller Nelliker. De kan du sette i en kald kjellerbod til vinteren å sette de ut igjen til våren. Det som er viktig med sommerblomster er å gi de nok vann, nok gjødsel og knipe /klippe av så snart blomstene begynner å visne for å få mere blomster. Med Stemor bruker jeg å klippe de helt ned et par ganger for å få de tettere og fine igjen. Har de fra tidlig vår til sein høst, da de tåler litt kulde. Samme med Nelliken Pink kisses 😊 Anonymkode: 22d07...f2d Takk for tips 😊 Anonymkode: ddb9c...4d7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #38 Skrevet 16. mars 2021 Zienna skrev (19 timer siden): Jeg bor også i nord, og i sone 6-7 (Lofoten). Har stor hage med stauder, men som du skriver trenger man også sommerblomster (ett-årige) i kasser og krukker på terrassen eller trappa. Jeg kjøper Blomkarse på gartneriet her. Noen klatrende og noen hengende. De gjør mye av seg og vokser villig - til frosten kommer. Har ikke drivhus, så kjøper plantene omkring St.Hans. For å gjøre det frodig på terrassen planter jeg også stauder i potter, f.eks. Hosta og klatreplanten Humle. De har ikke hatt problemer med å overvintre der. Stemor, som mange her nevner, setter jeg i kasser og krukker på trappa omkring påske. Når de er avblomstret planter jeg dem i et blomsterbed. De er to-årige, og kommer igjen. Og de frøer seg selv også. Takk for tips 😊 Stauder i krukker er en god ide ts Anonymkode: ddb9c...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #39 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bor i nord jeg også, og med begrenset økonomi. Krukker til sommerblomster rundt sitteplassen. Kjøper hos prix/Coop eller det lokale gartneriet selger sånne 10 pakker tidlig på våren: Mini-stemor (eller hva de heter, de med mindre størrelse på blomstene) Heng-lobelia Chrysantemum Disse blir store og bugnende utover sommeren, og står seg fint helt til frosten kommer. I tillegg sår jeg dufterter og blomkarse direkte i krukker ute. Trekker over gladplast i starten, med luftehull. Går kjappere om du har mulighet til å starte se i vinduskarmen en inne, en uke eller to, men funker helt fint å direkteså disse. Det starter jeg alltid med, plantene tåler litt kjøligere vær og varer hele sesongen. Så supplerer jeg litt med slikt jeg finner til kampanjepris utover sommeren. Ofte petunia, for de blir også store planter og står utover høsten. Tar en titt i salgskroken hos blomsterhandleren. Litt utpå sommeren får jeg tak i mye fint til liten penge. Trenger bare stell og ny jord/potter Unngår å kjøpe ferdigplantede hengekurver, praktisk, men oftest veldig dyre i forhold til hvor mye planter du får. Anonymkode: 78002...3d6 Takk for masse gode tips 😊 Anonymkode: ddb9c...4d7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #40 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du blomstende stauder eller toårige sommerblomster? Jeg vet ikke hva som passer inn i din sone da jeg bor på nordvestlandet. I min hage trives revebjeller, de blir kjempehøye. Akeleier i ulike varianter - de frøsår seg selv. Lavendel (staude). Løvemunn - frørsår seg selv. Storkenebb. Lammeører. Alle vises godt igjen i bed og krukker. Stemor planter jeg ut rundt påske. Om jeg kniper av visne blomster før de går i frø blomstrer den til langt utpå høsten. Margeritter varer og lenge om du kniper av de visne blomstene. Anonymkode: efe38...277 Hagen er full av stauder som kommer opp år etter år. Det er krukker på veranda/plattingen jeg trenger tips til. ts Anonymkode: ddb9c...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå