Gå til innhold

Sommerblomster - hvilke gir mye for pengene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er 2 1/2 - 3 måneder til det er aktuelt har jeg begynt å tenke på hagen og blomster. Bor i Nord-Norge - sone 6 (tror jeg). Selve hagen er ikke så stor og jeg har endel stauder, men hvert år bruker jeg masse penger på sommerblomster uten at jeg synes det vises. 

Jeg har inngangsparti med god plass rundt, en veranda pluss en ganske stor platting. Jeg ønsker å innrede de med planter og få det innbydende og trivelig på sommeren. Men med de prisene det er på hagesenteret her betaler jeg tusenvis for noen få planter. Ofte bomkjøper jeg og kommer hjem med planter som gjør lite av seg eller som ikke passer sammen. Masse penger for noen stussligs blomster.

Er det noen som har tips til hvilke planter som gjør litt ut av seg uten at man ruinere seg? Har dessverre ikke mulighet til å så selv inne.  

Anonymkode: ddb9c...4d7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemor

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
knulleGuden666 skrev (3 minutter siden):

Stemor

Stemor er fint. Men det skal ganske mange til før det «bugner». 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problem. Bor i Troms, og planter er dyrt her. Kjøpte drivhus for 5 år siden, og dyrker ca 700 planter selv hvert år. Pluss tomat, agurk, chili og paprika. Tar ikke så mange år å tjene inn et drivhus. Sår inne med plantelys over. Flytter ut i oppvarmet drivhus når det er tid for prikling 

Anonymkode: 499cc...e50

• Liker 3
Skrevet

Stemor.  Ser fislete ut når du planter de ut,  men de vokser og blir store og fine! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal det sies at jeg ikke vet hvilken blomster som passer i sone 6, men petunia, margeritter og pelarognia pleier å vokse seg store.

Anonymkode: 0bde7...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde samme problem. Bor i Troms, og planter er dyrt her. Kjøpte drivhus for 5 år siden, og dyrker ca 700 planter selv hvert år. Pluss tomat, agurk, chili og paprika. Tar ikke så mange år å tjene inn et drivhus. Sår inne med plantelys over. Flytter ut i oppvarmet drivhus når det er tid for prikling 

Anonymkode: 499cc...e50

Drivhus er ikke noe alternativ. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stemor er fint. Men det skal ganske mange til før det «bugner». 

ts

Jeg planter mine med en 4-5cm mellomrom, de bugner og blir veldig tette og flotte  

Anonymkode: d4cc5...f88

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg planter mine med en 4-5cm mellomrom, de bugner og blir veldig tette og flotte  

Notert 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå skal det sies at jeg ikke vet hvilken blomster som passer i sone 6, men petunia, margeritter og pelarognia pleier å vokse seg store.

Petunia og margeritter har jeg lyktes med, men av en eller annen grunn får jeg aldri til pelargonia. 

ts

Skrevet

Det som gir mest for pengene, er å så frø selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Notert 😊

ts

Forresten så kjøper jeg sånne krver med 10 for 39 eller noe på plantasjen og stapper de nedi potter og kar, det blir veldig flott og de vokser fort og 😀

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Petunia og margeritter har jeg lyktes med, men av en eller annen grunn får jeg aldri til pelargonia. 

ts

Pelargoniaene er jo veldig glad i varme, det kan være grunnen. Nå er det lenge siden jeg bodde i nord, men det var generelt veldig dårlig utvalg med tanke på sone og landsdel i blomsterbutikkene. Stemor bukker under eller blir stygge her sør etter at våren er ferdig så de er ikke en blomst for hele sommeren her. Hvis dere får en kjølig sommer så vil de kanskje være fine hele tiden. Skulle ønske  jeg kunne ha fantastiske blå valmuer her, de kan du i allefall ha om du vil ha noen stauder i stedet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ts

Og lag gjødsel selv. Ta en bøtte med lokk, fyll den opp med brennesle og så vann. Sett på lokket og la stå i 14 dager. Det lukter helt jævlig, men det gir flotte blomster. Jeg pleier å vanne de godt først kun med vann. Så tar jeg ca en dl med brenneslevannet sammen med ti liter vann, og gir de.

Det kan du bruke på alle blomstene. 

Pelargonia liker å tørke litt ut, så vanner du de for mye trives de ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Stemor som er flerårige, eller Nelliker. De kan du sette i en kald kjellerbod til vinteren å sette de ut igjen til våren. 

Det som er viktig med sommerblomster er å gi de nok vann, nok gjødsel og knipe /klippe av så snart blomstene begynner å visne for å få mere blomster. 

Med Stemor bruker jeg å klippe de helt ned et par ganger for å få de tettere og fine igjen. Har de fra tidlig vår til sein høst, da de tåler litt kulde. Samme med Nelliken Pink kisses 😊

Anonymkode: 22d07...f2d

AnonymBruker
Skrevet

Margeritter, Spanske margeritter.

Tåler mye, brer seg veldig utover, blomstrer fra vår til høst, og når de er ferdig blomstret blir bladene en fin "høstlyng".

Anonymkode: 5f2f8...f39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mest for pengene får man om man sår selv. Men planter du to tre Blodbeger i en litt stor krukke å lar den klatre på noe blir det ett blikkfang.

lobelia og hengepetunia blomstrer også heftig. Nellik og brudeslør blomstrer rikt og Armant/Revehale er fin. 

Anonymkode: 438ca...1f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (16 minutter siden):

Det som gir mest for pengene, er å så frø selv.

Som jeg skrev i HI er ikke det mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forresten så kjøper jeg sånne krver med 10 for 39 eller noe på plantasjen og stapper de nedi potter og kar, det blir veldig flott og de vokser fort og 😀

Litt dyrere her, har ikke Plantasjen ☹️

AnonymBruker
Skrevet

Litt dyrere her, har ikke Plantasjen ☹️

De har samme på coop xtra forresten, har dere det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...